چیزی به نام “روز معمولی” در هیچ حرفه‌ای وجود ندارد، به ویژه برای افرادی که حرفه برنامه نویسی دارند. یک روز در زندگی یک برنامه نویس چیزی فراتر از خیره شدن به یک صفحه نمایش و نوشتن کد است.

ممکن است در حال بررسی کد شخصی دیگر باشید، برنامه‌ریزی پروژه‌ها و اسپرینت‌های آینده را انجام دهید یا در حال رفع اشکال و همکاری با تیم‌های دیگر باشید. و بسته به نوع برنامه نویسی که هستید، مسئولیت‌ها و وظایف شغلی شما می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

برنامه نویس” یک اصطلاح گسترده برای کسی‌ست که کد می‌نویسد، و عنوان آن را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد: مهندسان نرم افزار و متخصصان علم داده.

یک مهندس نرم افزار، نرم افزاری را طراحی و ایجاد می‌کند که به مشکلات دنیای واقعی رسیدگی می‌کند، در حالی که یک متخصص علوم داده، حجم زیادی از اطلاعات را به امری قابل اجرا تبدیل می‌کند. هر یک از این دسته‌ها را می‌توان به مشاغل و تخصص‌های دیگری تقسیم کرد که همگی از کدنویسی به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند.

در ادامه، ما شما را با انواع مختلف برنامه نویسان، آنچه که در واقع انجام می‌دهند و اینکه چگونه می‌توانید به یک برنامه نویس تبدیل شوید، آشنا خواهیم کرد. اگر علاقه‌مند به برنامه نویسی هستید، اما نمی‌دانید کدام مسیر برای شما مناسب است، این مقاله راهی عالی برای آشنایی با این صنعت است.

برنامه نویسان بسته به نقش خاص خود کارهای بسیار متفاوتی انجام می‌دهند. در ادامه بر چهار نوع شغل در مهندسی نرم‌افزار و علم داده، مروری می‌کنیم.

انواع برنامه نویس

برنامه نویسی

توسعه دهنده فرانت اند (Front-End)

مهندسان نرم‌افزار در هنگام توسعه و دولوپ معمولاً بر روی یک منطقه خاص تمرکز می‌کنند: front-end، back-end  یا  full-stack. یک توسعه‌دهنده یا دولوپر فرانت‌اند (Front-End Developer) کسی‌ست که قسمت‌های جلوی چشم کاربر در یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را طوری کدنویسی می‌کند که استفاده از آن‌ها از نظر زیبایی‌شناختی، دلپذیر و جذاب باشد.

یک برنامه نویس فرانت اند چه کاری انجام می‌دهد: ابزارهایی که یک توسعه دهنده Front-End استفاده می‌کند می‌تواند شامل  HTML، CSS  و جاوا اسکریپت باشد (به علاوه فریمورک‌هایی مانند React). سارا اوکیف، فرانت اند کار در شرکت iHeartRadio بیشتر وقت خود را صرف ساختن اجزای برنامه وب با استفاده از React  می‌کند. او با تیم طراحی UX (طراحی تجربه کاربری) و تیم محصول همکاری نزدیکی دارد تا اطمینان حاصل کند که نتیجه کدنویسی‌هایش برای کاربران جذاب و شهودی هستند.

توسعه دهنده بک اند (Back-End)

یک توسعه دهنده Back-End بخش‌هایی از یک وب سایت که کاربر نمی‌بیند را می‌سازد، مانند سرورها، پایگاه‌های داده و برنامه‌های آن. بدون وجود یک برنامه نویس Back-End برای کدنویسی در سمت سرور یک وب سایت یا اپلیکیشن، فرانت اند نمی‌تواند بدرخشد.

یک برنامه نویس بک اند چه کاری انجام می‌دهد: توسعه دهندگان Back-End مسئول ساخت و نگهداری سرورها، پایگاه‌های داده،API ها (رابط برنامه‌های اپلیکیشن) و سایر سیستم‌هایی هستند که در پشت صحنه وجود دارند تا یک برنامه وب بتواند اجرا شود. آنها از زبان‌های برنامه نویسی Back-end مانند  SQL، Java  و PHP  و همچنین ابزارهایی مانند جاوا اسکریپت (JavaScript) و Node.js استفاده می‌کنند.

توسعه دهنده فول استک

یک توسعه‌دهنده Full-Stack می‌تواند همه نوع برنامه‌های وب را کدنویسی کند، زیرا آنها فناوری‌های فرانت‌اند و بک‌اند را درک می‌کنند، به علاوه می‌دانند این سیستم‌ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

یک برنامه نویس Full-Stack چه کاری انجام می‌دهد: سوال بهتر این است که یک توسعه دهنده Full-Stack چه کاری انجام نمی‌دهد؟ توسعه دهندگان Full-Stack اغلب به عنوان افراد همه کاره شناخته می‌شوند، زیرا آنها در بسیاری از جنبه‌های توسعه نرم افزار ماهر هستند.

یک توسعه‌دهنده Full-Stack نه تنها برای برنامه‌های وب و یا اپ‌های گوشی، کد می‌نویسد، بلکه کدهای API را نیز می‌نویسد که در وسط قرار می‌گیرد، کد سروری را می‌نویسد که در بک قرار می‌گیرد و همچنین با پایگاه‌های داده ارتباط برقرار می‌کنند.

متخصص علم داده

علم داده یک موضوع بین رشته‌ای‌ست که ترکیبی از ریاضیات، آمار، علوم کامپیوتر و حوزه تخصصی است. متخصص داده کسی‌ست که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها را به بینش‌های معنی‌داری تبدیل کنند که تصمیمات تجاری را تعیین می‌کند.

یک متخصص علم داده چه کاری انجام می‌دهد: بسته به تخصص یک دانشمند داده، آنها ممکن است گزارش‌هایی بنویسند و تجسم داده‌هایی را ایجاد کنند که روندها را پیش‌بینی می‌کند، اعتبارسنجی داده‌های خام را انجام دهند یا مدل‌های یادگیری ماشینی که به سازمان کمک می‌کند سیستم‌ها و فرآیندهای خود را ساده کند، بسازند.

آیا می‌خواهید در مورد مشاغل برنامه نویسی مفیدی که می‌توانید در صنعت فناوری داشته باشید بیشتر بدانید؟ دوره‌های ویکی درس در زمینه برنامه نویسی را بگذرانید تا عمیق‌تر در این تخصص‌ها مهارت پیدا کنید و می‌توانید ببینید واقعاً یک برنامه نویس حرفه‌ای بودن چگونه است. مهم نیست که کدام حرفه فناوری را دنبال کنید، ویکی درس دارای دوره‌ها، آموزش‌ها و مسیرهای شغلی‌ست که برای موفقیت به آن نیاز دارید.

از همین نویسنده: