کدنویسی یکی از باارزش‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. اگر به دنبال «چگونگی یادگیری کدنویسی» هستید، ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

می‌خواهید شغل خود را ارتقا دهید، یا شاید بخواهید یک نرم‌افزار یا بازی برای دوستان خود بسازید یا به صورت کلی درکتان را از فضای فناوری بالاتر ببرید. در هر صورت، یادگیری زبان کامپیوتر می‌تواند یک سرمایه بزرگ برای پیشرفت حرفه‌ای و شخصی شما باشد.

با صرف زمان و تعهد و داشتن دسترسی به اینترنت، هر کسی می‌تواند کدنویسی را یاد بگیرد. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، این مورد شامل شما نیز می‌شود.

به همین دلیل در این راهنما در مورد اینکه برای شروع کدنویسی به چه چیزهایی نیاز دارید، صحبت می‌کنیم.

آنچه خواهید خواند

کدنویسی چیست؟

کدنویسی با html

کدنویسی فرآیند استفاده از زبان‌های برنامه نویسی برای دادن دستورالعمل به کامپیوتر است. این دستورالعمل‌ها وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که مردم هر روز استفاده می‌کنند را شکل می‌دهد.

چرا کدنویسی را یاد بگیریم؟

قبل از اینکه یادگیری را شروع کنید، به این فکر کنید که چرا می‌خواهید در وهله اول کدنویسی کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که در ابتدا کدام زبان برنامه نویسی را می خواهید یاد بگیرید، چه نوع پروژه‌هایی را می‌خواهید انجام دهید، و در نهایت می‌خواهید چه مهارت‌هایی داشته باشید.

در اینجا برخی از مزایای یادگیری کدنویسی را آورده‌ایم:

کدنویسی به ایجاد مهارت‌های حرفه‌ای کمک می‌کند

دانش برنامه نویسی کامپیوتر یک سرمایه ارزشمند است. همان طور که فناوری هر روز بیشتر از قبل به زندگی روزمره ما رسوخ می‌کند، مهارت‌های کدنویسی در میان افراد بیشتری طرفدار پیدا می‌کند. امروزه کدنویسی یکی از مهارت‌های پرتقاضا در رشته کامپیوتر است.

اگر به دنبال شغلی در حوزه فناوری یا تغییر شغل به یک نقش فنی‌تر در حوزه خود هستید، دانستن حداقل یک زبان برنامه نویسی مرتبط ضروری است.

این مورد فقط برای توسعه‌دهندگان صدق نمی‌کند. طراحان وب هم باید  HTML، CSS  و جاوا اسکریپت را بلد باشند. مدیران پروژه باید عملکرد درونی ابزارهایی را که به ساخت آنها کمک می‌کنند بدانند. حتی اگر یک وب‌سایت ساده وردپرسی دارید، آشنایی با زبان‌های فرانت‌اند و مقداری PHP بسیار مفید است.

حتی اگر موقعیت شغلی‌تان فنی نیست، باز هم تجربه کدنویسی یک سرمایه مهم است. دانش فنی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی را نشان می‌دهد و نشان دهنده این است که می‌توانید مسائل پیچیده را حل کنید.

در نهایت، دانش برنامه نویسی شما را قادر می سازد تا کار فریلنسری یا حرفه‌ای تمام وقت داشته باشید.

کدنویسی به شما کمک می‌کند تا درآمد بیشتری کسب کنید

میانگین ​​حقوق پایه در ایالات متحده 40,153 دلار در سال 2022 است. اما میانگین حقوق پایه برای یک برنامه‌نویس بیش از دو برابر آن است، یعنی 85,293 دلار.

قبلاً اشاره کردیم که بین کدنویس‌ها و برنامه‌نویسان تفاوت‌هایی وجود دارد. همان‌طور که به یادگیری کدنویسی ادامه می‌دهید، شاید بخواهید در یک بخش متخصص شوید. حقوق بالا در کدنویسی ناشی از توانایی ارائه مهارت‌های شما در نوع خاصی از کدنویسی است.

برای مثال، با ادامه دادن کدینگ، ممکن است تصمیم بگیرید که یک توسعه‌دهنده شوید. توسعه‌دهندگان علاوه بر نوشتن کد، نرم‌افزار را نیز اشکال زدایی کرده و با کد منبع کار می‌کنند. توسعه‌دهندگان معمولاً در یک زبان برنامه نویسی خاص تخصص دارند.

توسعه‌دهندگان اغلب حقوق بیشتری نسبت به برنامه‌نویسان دریافت می‌کنند و رشد شغلی بالایی دارند. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، مشاغل مخصوص توسعه‌دهندگان تا سال 2030، 22 درصد رشد می‌کنند.

کدنویسی به شما امکان می‌دهد خلق کنید

یکی از جالب‌ترین مزایای یادگیری کدنویسی این است که می‌توانید ایده‌های خود را زنده کنید. آیا ایده‌ای برای یک وب سایت، اپلیکیشن یا بازی کامپیوتری دارید؟ اکنون، می‌توانید آن را دقیقاً همان طور که می‌خواهید بسازید، سپس آن را با جهان به اشتراک بگذارید.

چه بخواهید از پروژه خود کسب درآمد کنید، چه بخواهید آن را در یک پلتفرم اپن سورس مانند GitHub پست کنید، یا صرفاً چیزهایی به عنوان سرگرمی بسازید، دانش و ابزار لازم برای انجام این کار را خواهید داشت.

می‌توانید برنامه‌هایی بسازید که تا الآن هیچ‌وقت کامل درکشان نکرده بودید. به علاوه، پروژه‌ها برای فرآیند یادگیری و کاریابی ضروری هستند.

اگر روی برنامه نویسی و کدنویسی تسلط دارید و می‌توانید مهارت‌های خودتان را به دیگران نیز آموزش دهید، سامانه آموزشی ویکی درس پذیرای شماست. در سامانه ویکی درس می‌توانید دوره‌های آموزشی خودتان را ضبط کنید و درآمد داشته باشید.

کدنویسی می تواند به شما در درک بهتر دنیای اطراف کمک کند

حتی یادگیری اصول اولیه برنامه نویسی کامپیوتر به شما کمک می‌کند تا اجزاء فناوری را بیشتر درک کنید.

در این صورت یک دیدگاه کاملاً جدید در مورد فناوری‌های زندگی خود به دست خواهید آورد و بیشتر قدر آنها را خواهید دانست.

کدنویسی سرگرم کننده است

برای بسیاری از افراد، یادگیری کدنویسی یک تجربه لذت‌بخش است. بعد از اینکه اصول اولیه را یاد گرفتید و پروژه‌های اصلی خود را شروع کردید، این فرآیند کمتر شبیه به یادگیری و بیشتر شبیه تفریح خواهد بود. در هر صورت، اگر از آن لذت نمی‌برید، چرا باید به عنوان یک حرفه دنبالش کنید؟

چگونه کدنویسی را شروع کنیم؟

به لطف اینترنت، برای یادگیری کدنویسی هیچ زمانی بهتر از الآن نبوده است. اما حجم زیاد گزینه‌ها می‌تواند برخی از کدنویس‌های جدید را قبل از شروع متوقف کند.

در این بخش، در مورد نحوه یادگیری کدنویسی برای مبتدیان با برخی منابع توصیه شده برای هر مرحله صحبت خواهیم کرد.

1. بفهمید که چرا می‌خواهید کدنویسی را یاد بگیرید

وسوسه انگیز است که بپرید وسط ماجرا و شروع به یادگیری کدنویسی کنید. اما اگر هدف نهایی‌تان مشخص نباشد، ممکن است ناامید شوید و قبل از رسیدن به قسمت جذاب ماجرا دست از یادگیری بکشید.

بنابراین، قبل از شروع مطالعه، به این فکر کنید که چرا می‌خواهید کدنویسی را یاد بگیرید. در مورد پروژه‌هایی که می‌خواهید تکمیل کنید فکر کنید، در مورد این که چرا این مهارت شما را هیجان‌زده می‌کند و چه منابعی در دسترس دارید فکر کنید.

به عنوان مثال، بگویید که می‌خواهید یک توسعه‌دهنده شوید تا درآمد بیشتری برای خانواده خود کسب کنید. آیا می‌دانید کجا می‌خواهید کار کنید و برای چه نوع پروژه‌هایی به توسعه‌دهنده نیاز دارند؟ آیا آماده هستید که برای یادگیری کدنویسی، یادگیری زبان‌های برنامه نویسی مناسب و ساخت پروژه‌ها، وقت بگذارید؟

تعیین یک هدف بزرگ مثل مورد بالا می‌تواند واقعاً خسته کننده باشد. در عوض، با اهداف کوچکتر شروع کنید. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید برای دوست خود که در حال تمرین برای یک مسابقه ماراتن در سال آینده است، یک اپلیکیشن موبایل بسازید.

این هدف:

  • به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را بسازید
  • به شما نشان می‌دهد که با کدام زبان برنامه نویسی شروع کنید
  • یک ضرب الاجل تعیین می‌کند تا بتوانید زمان خود را در حین یادگیری مدیریت کنید

2. انتخاب کنید که کدام زبان برنامه نویسی را می‌خواهید یاد بگیرید

اگر می‌خواهید بفهمید با کدام زبان برنامه نویسی شروع کنید، به اهداف بلندمدت خود فکر کنید. آیا برای سرگرمی برنامه نویسی می‌کنید یا برای پیشرفت در محل کار؟ آیا یک جدول زمانی انعطاف پذیر دارید یا باید یک پروژه را سریعا به پایان برسانید؟

به عنوان یک مبتدی، بهتر است با زبانی شروع کنید که از ساختار داده یا الگوریتم‌ها استفاده نمی‌کند. اگر اینطور است، HTML  یا  CSS برای شروع مناسب هستند. اما زبان‌هایی مانند جاوا و پایتون نیز برای مبتدیان عالی هستند و همچنین دارای طیف وسیعی از کاربردها هستند.

گاهی اوقات ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، بنابراین برای گرفتن این تصمیم زمان صرف کنید و با دقت تصمیم بگیرید تا مطمئن شوید که از این زمان (زمان یادگیری) به درستی استفاده کرده‌اید.

3. در دوره‌های آنلاین شرکت کنید

یادگیری کدنویسی دیگر مانند قبل نیست. امروزه هزاران دوره برنامه نویسی آنلاین وجود دارد که همه چیز را از HTML پایه گرفته تا ساختارهای داده و الگوریتم‌های پیچیده پوشش می‌دهد.

اولین دوره شما باید مبانی یک زبان را معرفی کند و شامل ماژول‌های تعاملی و تکالیف برای جهت‌دهی یادگیری شما باشد.

دوره‌ها ساختاری ضروری را برای یادگیری ایجاد می‌کنند، زیرا در علوم کامپیوتر مفاهیم یکدیگر را تکمیل می‌کنند و روی هم قرار می‌گیرند. یک دوره سازماندهی شده همه چیز را قابل درک نگه می‌دارد و تضمین می‌کند که اصول را به ترتیب صحیح یاد می‌گیرید.

ارائه دهندگان دوره‌های رایگان محبوب (اگر زبانتان خوب است) عبارتند از:

  • freeCodeCamp
  • W3Schools
  • دوره تحسین شده مقدمه‌ای بر علوم کامپیوتر در هاروارد در edX و کانال یوتیوب  CS50

4. آموزش‌های ویدئویی را تماشا کنید

احتمالاً تاکنون یک یا دو آموزش یوتیوب تماشا کرده‌اید – چرا همین کار را برای کدنویسی انجام ندهید؟

در حالی که دوره‌های آنلاین بهترین گزینه برای تجربه عملی شما هستند، ویدیوهای آنلاین می‌توانند یادگیری شما را تکمیل کنند و کنجکاوی شما را برانگیزند.  دو دوره خوب (در صورتی که زبانتان خوب است) عبارتند از:

هر دو موضوعات گسترده‌ای را در علوم کامپیوتر پوشش می‌دهند.

5. کتاب و کتاب الکترونیکی بخوانید

رویکرد قدیمی را ترجیح می‌دهید؟ یک کتاب با زبان مبتدی انتخابی خود انتخاب کنید. کتاب‌ها شما را با مفاهیم اساسی آشنا می‌کنند و کدنویسی شما را ارتقا می‌دهند.

6. از ابزارهایی استفاده کنید که یادگیری کدنویسی را آسان‌تر می‌کند

خوب است بدانید که برای نوشتن کد به ابزار خاصی نیاز ندارید، اما ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.


ویرایش‌گر کد

ویرایشگرهای متن دارای ویژگی‌هایی برای آسان‌تر کردن کدنویسی هستند مانند کدگذاری رنگی، تکمیل خودکار، یافتن و جایگزینی و حالت تاریک.

اکثر حرفه‌ای‌ها از ویرایشگر کد استفاده می‌کنند. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند تا کدهای تمیز را سریع‌تر بنویسید. ویرایشگرهای کد مانند ویرایشگرهای متن هستند، اما دارای ویژگی‌های اضافی هستند که به شما کمک می‌کند کد خود را مدیریت و ویرایش کنید مانند:

  • برجسته سازی نحو Syntax highlighting
  • جستجوی کد Code lookup
  • Built-in terminal environment

Notepad، Sublime Text و Emacs ویرایشگرهای محبوبی برای مبتدیان هستند.

کنسول

وقتی شروع به کدنویسی می‌کنید، باید یاد بگیرید که چگونه در کنسول حرکت کنید. کنسول رابط مبتنی بر متن برای سیستم عامل شما است.

کنسول به شما امکان می‌دهد فایل‌ها را پیدا کنید و دستورات را روی آنها سریعتر از رابط کاربری گرافیکی استاندارد (GUI)  اجرا کنید. با نحوه استفاده از آن، از جمله دستورات اولیه یونیکس آشنا شوید، زیرا کارهایی را انجام خواهید داد که در رابط کاربری گرافیکی ممکن نیست.

مدیریت پروژه

بسیاری از پروژه‌ها ساده شروع می‌شوند اما با ادامه پروژه پیچیده‌تر می‌شوند. با استفاده از ابزار مدیریت پروژه می‌توانید فایل‌ها را به اشتراک بگذارید، جدول‌های زمانی را به‌روزرسانی کنید، و بخش‌های جداگانه‌ای از پروژه‌های کدنویسی را تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود تا در حین پایبندی به جدول زمانی خود، پیگیری پروژه‌های جانبی و فایل‌های اضافی را آسان‌تر کنید.


عیب‌یابی

همانطور که روی پروژه‌های کدنویسی خود کار می‌کنید، ممکن است با باگ ها، موانع و چالش‌های دیگری مواجه شوید. این کار می‌تواند فوق‌العاده خسته‌کننده باشد. استفاده از عیب یابی به روش Rubber Duck ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما می‌تواند به شما در ساده‌سازی مشکل و یافتن راه‌حل‌های مفید کمک کند.

7. کدنویسی افراد دیگر را بررسی کنید

برای برخی افراد ویرایش کار یک شخص دیگر، آسان‌تر از کدنویسی از صفر است. اگر شما هم همینطور هستید، یک راه عالی برای یادگیری کدنویسی این است که کد شخص دیگری را مرور کنید.

بررسی کد برنامه نویسان دیگر می‌تواند الهام بخش شما نیز باشد و مهارت‌های کدنویسی شما را حتی بیشتر کند. این رویکرد به شما کمک می‌کند:

  • کدهای خودتان را  بهتر درک کنید
  • کدهای جدید را سریعتر درک کنید
  • نمونه‌های ملموسی از کدنویسی با کیفیت به شما ارائه می‌دهد

با برنامه یا فایل کدی که دوست دارید شروع کنید. اگر مطمئن نیستید که با چه کدی شروع کنید، GitHub و searchcode برای شروع عالی هستند. اگر می‌توانید سعی کنید با کدهای بازبینی شده یا پروژه‌های اپن سورس شروع کنید.

اگر می‌دانید کد چه می‌کند، یک بخش کوچک را انتخاب کنید و سپس به عقب کار کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا عملکرد هر خط کد را درک کنید. خواندن مستندات نیز ایده خوبی است. این کار به شما ایده‌هایی در پس کدی که در حال بررسی آن هستید را نشان می‌دهد.

8. پروژه‌های کدنویسی را کامل کنید

شما با انجام دادن پروژه‌ها، برنامه نویسی را یاد می‌گیرید – هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. می‌توانید تمام مفاهیم و سینتکس لازم برای نوشتن کد عملکردی را بخوانید. اما تا زمانی که آموخته‌های خود را در عمل به کار نبرید، ایده‌ها به طور کامل در ذهن شما عملی نمی‌شوند. اینجاست که پروژه‌ها وارد عمل می‌شوند.

پروژه هر برنامه (یا وب سایتی) است که با زبان انتخابی شما ساخته شده است. هنگام شروع، پروژه‌های کوتاه مدت را انتخاب کنید.

اگر در حال گذراندن دوره هستید، ممکن است پروژه‌هایی را دریافت کنید که برای تثبیت یک مفهوم طراحی شده‌اند. همچنین تعداد زیادی پروژه برنامه نویسی مبتدی وجود دارد که می‌توانید خودتان آنها را امتحان کنید. برخی از پروژه‌های کلاسیک عبارتند از:

  • یک مبدل زمان، که در آن کاربر اعدادی را بر حسب ثانیه وارد می‌کند و برنامه شما معادل آن را بر حسب ساعت، دقیقه، روز و غیره می‌دهد.
  • یک مولد اعداد تصادفی، که یک عدد تصادفی بین دو مقدار مشخص شده توسط کاربر را تولید می‌کند. برای مثال عدد 84 بین 1 تا 100.
  • یک ماشین حساب که در آن کاربر ورودی‌ها و عملیات ریاضی خود را مشخص می‌کند و برنامه شما یک خروجی می‌دهد.
  • یک دفترچه آدرس که در آن کاربران می‌توانند نام مخاطبین را ارسال کنند، سپس مخاطبین ذخیره شده در برنامه شما را جستجو کنند.
  • یک الفباساز، که در آن کاربر فهرستی از کلمات را ارائه می‌دهد و برنامه شما آنها را به ترتیب حروف الفبا مرتب می‌کند.
  • یک بازی، که در آن کاربر با وارد کردن حروف سعی می‌کند کلمه‌ای پنهان را حدس بزند و بازی شما برای حدس‌های درست یا نادرست بازخورد می‌دهد. وقتی کاربر تمام حروف کلمه شما را حدس بزند، برنده می‌شود.


یک جستجوی سریع در گوگل، پروژه‌های بیشتری را نشان می‌دهد که شما را ملزم می‌کند مهارت‌های خود را برای حل مشکلات دنیای واقعی به کار ببرید.

مزایای پروژه‌های کدنویسی

علاوه بر تمرین مفاهیم، ​​پروژه‌ها دو مزیت دیگر برای یادگیری شما ارائه می‌دهند.

اول، آنها شما را باانگیزه نگه می‌دارند. پروژه‌ها به تقویت «چرایی» پشت کدنویسی شما کمک می‌کنند و معیارهای واضح و ملموسی را برای پیشرفت شما تعیین می‌کنند. هر پروژه تکمیل شده به معنای یک مهارت بیشتر در جعبه ابزار شماست و این بسیار دلگرم کننده است.

دوم اینکه، پروژه‌های کدنویسی، به‌ویژه پروژه‌های بلندمدت، برای نشان دادن کارتان مفید هستند. این که در رزومه خودتان بنویسید تسلط روی پایتون با اینکه به آنها نشان دهید یک وب سایت یا اپلیکیشن کامل را از ابتدا ساخته‌اید، بسیار متفاوت است.

پروژه‌ها برای مشاغل برنامه نویسی سطح ابتدایی ضروری هستند، زیرا صلاحیت یک فرد در یک زبان را مشخص می‌کند.

چگونه در هنگام برنامه نویسی باانگیزه بمانیم

هنگام شروع پروژه‌های طولانی‌مدت، به مواردی فکر کنید که مایلید روی آن‌ها وقت بگذارید. یک سایت شخصی، یک اپلیکیشن تلفن همراه یا یک ابزار دسکتاپ. انتخاب پروژه‌ای که واقعاً از آن لذت می‌برید و به آن اهمیت می‌دهید، تضمین می‌کند که آن را دنبال می‌کنید.

یک راه عالی دیگر برای تعامل در پروژه‌های کدنویسی، فریلنسینگ است. برای ساختن یک ابزار مفید نیازی نیست که حتما یک برنامه نویس خبره باشید. با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا کسب و کار محلی که به ابزار یا وب سایت نیاز دارد در تماس باشید و اولین پروژه‌هایتان را برای آنها انجام دهید – این کار یک معامله برد-برد است.

9. یک منتور و یک انجمن پیدا کنید

منابعی که تاکنون فهرست کرده‌ایم همه ارزشمند هستند، اما بیشتر آنها تلاش‌های انفرادی هستند. داشتن یک دوست یا یک انجمن آنلاین برای راهنمایی بیشتر می‌تواند برای یادگیری شما بسیار ارزشمند باشد.

ابتدا توصیه می‌کنیم یک مربی پیدا کنید. همان طور که پیشرفت می‌کنید، احتمالاً با مسائلی روبرو خواهید شد که هر چقدر هم که تلاش کنید، نمی‌توانید آنها را برطرف کنید. اینجاست که مربیان می‌توانند کمک کنند.

یک مربی یا منتور نیازی نیست که حتما یک معلم واقعی باشد – آنها می‌توانند هر کسی باشند که زبان برنامه نویسی شما را بلد است. آنها باید بتوانند مفاهیم دشوار را توضیح دهند و راه‌حل‌ها را به شما نشان دهند. یک مربی باتجربه می‌تواند به شما کمک کند تا از شیوه‌های کدنویسی که در آموزش‌ها پوشش داده نشده‌اند، پیروی کنید و توصیه‌هایی برای پیشرفت حرفه‌ای در فناوری ارائه دهد.

همچنین ممکن است بخواهید به یک انجمن بپیوندید. به دنبال گروه‌های محلی، رویدادهای نتورکینگ و جلسات در منطقه خود و رویدادهایی باشید که می‌توانید با برنامه‌نویسان دیگر ارتباط حضوری برقرار کنید.

جوامع توسعه‌دهندگان آنلاین نیز منبعی غنی برای مبتدیان هستند.

به یاد داشته باشید که موارد زیر را بررسی کنید:

  • Stack Overflow، یک سایت انجمن برای سوالات برنامه نویسی و بحث و گفتگو.
  • GitHub، یک مخزن کد برای پروژه‌های اپن سورس با یک جامعه توسعه‌دهندگان فعال.
  • Women Who Code، یک سازمان غیرانتفاعی که رویدادها، اجتماعات، و آگهی‌های شغلی را برای زنانی که به دنبال شغل در حوزه فناوری هستند، سازماندهی می‌کند.
  • r/learnprogramming، یک میکروسایت در ردیت برای برنامه‌نویسان مبتدی.

10. در یک بوت کمپ کدنویسی ثبت نام کنید

بوت کمپ کدنویسی یک برنامه آموزشی کوتاه مدت است که یک برنامه جامع درسی کدنویسی را در یک دوره چندماهه جمع‌آوری می‌کند. این برنامه‌ها سریع، همه جانبه، و سکوی پرتابی برای ارتقا در حرفه هستند.

بوت کمپ‌های کدنویسی فشرده و پرهزینه هستند – و چیزی نیستند که بدون تجربه کدنویسی وارد آن شوید.

این برنامه‌ها بیشتر برای مبتدیانی است که در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند و آماده‌اند زمان، انرژی و پول را برای به دست آوردن سریع مهارت‌های لازم اختصاص دهند.

کدنویسی در مقابل برنامه نویسی

اصطلاحات کدنویسی و برنامه نویسی اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما همیشه به یک معنی نیستند. هم کدنویسی و هم برنامه نویسی به معنای نوشتن دستورالعمل برای کامپیوتر است. اما برنامه نویسی ممکن است شامل الگوریتم‌ها و ساختارهای داده نیز باشد. به طور کلی، اصطلاح برنامه نویسی پروژه‌های پیشرفته‌تر را توصیف می‌کند.

می‌توانید فقط با داشتن کمی زمان و یک کامپیوتر، کدنویسی کنید، اما در مقابل برخی از برنامه نویسی‌ها ممکن است به ابزارهای نرم افزاری تخصصی نیاز داشته باشند. پروژه‌های برنامه نویسی معمولاً بزرگتر و پیچیده‌تر هستند. آنها ممکن است به مدیریت پروژه و پایگاه دانش قوی‌تری نیاز داشته باشند.

زبان‌های برنامه نویسی

کدنویسی نیازمند داشتن دانش در مورد حداقل یک زبان برنامه نویسی، مجموعه ای از نحوها (سینتکس) و قوانینی است که رایانه‌ها بتوانند آن را درک کنند. صدها زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام از نظر هدف و کارهایی که می‌توانند انجام دهند منحصر به فرد هستند.

اما یادگیری برخی از زبان‌ها آسان‌تر از زبان‌های دیگر است – این زبانها برای شروع بهتر هستند زیرا سریع‌ترین راه برای یادگیری اصول برنامه نویسی هستند.

زبان‌های برنامه نویسی ساختاری برای دستورالعمل‌هایی که می‌نویسید به شما می‌دهند. این زبان شبیه انگلیسی است، اما نه دقیقاً. برنامه نویسان اصطلاحات و گرامر را در یک زبان برنامه نویسی، سینتکس می نامند.

خواندن زبان‌های سطح پایین مانند اسمبلی یا ماشین برای ماشین‌ها راحت‌تر از انسان است، بنابراین یادگیری آن‌ها دشوار است. با این حال، یادگیری یک زبان سطح متوسط ​​مانند ++C  اگر بخواهید موارد زیر را برنامه نویسی کنید، مفید است:

  • سیستم عامل‌
  • سیستم پایگاه داده
  • نرم افزار پردازش تصویر یا ویدئو


زبان‌های سطح بالا معمولا برای مبتدیان راحت‌تر هستند. برخی از آنها بیشتر بر ساختار تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تعامل بیشتری دارند و می‌توانند عملکردهای پیچیده‌تری را انجام دهند.

در زیر برخی از بهترین زبان‌ها برای کدنویسان مبتدی آورده شده است. سعی کنید در ابتدا فقط یک زبان که با اهداف شما همسو است را در حد ابتدایی یاد بگیرید، سپس در صورت تمایل بقیه آنها را بررسی کنید.

با این حال، نگران انتخاب اشتباه نباشید. این زبان‌ها معمولا مفاهیم اساسی‌شان مشترک است، بنابراین می‌توانید با یک زبان شروع کنید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید.

HTML

زبان نشانه‌گذاری فرامتن (Hypertext Markup Language) یا HTML اساس اینترنت است و برای تنظیم محتوای صفحات وب استفاده می‌شود. هنگامی که یک صفحه وب را بارگذاری می‌کنید، معمولاً آنچه می‌بینید یک سند HTML  است که توسط مرورگر شما ارائه شده است.

اگر مطمئن نیستید که کدنویسی کار شماست یا خیر، HTML  ساده‌ترین زبان برای امتحان کردن این مورد است.

دلیل آن، این است که HTML از نظر فنی یک زبان برنامه نویسی نیست – اسکریپت‌ها را اجرا نمی‌کند و نمی‌توانید برنامه‌های کاربردی با آن بسازید. با این حال، HTML  در همه جا آنلاین است، بنابراین اگر می‌خواهید اینترنت را درک کنید، ابتدا باید HTML را درک کنید.



CSS

شاید کمتر با خواهر زبان HTML یعنی CSS آشنا باشید. HTML می‌گوید که چه محتوایی روی یک صفحه وب نشان داده شود، ولی روی اینکه آن محتوا چگونه نشان داده شود، تأثیری ندارد.

این جایی است که Cascading Style Sheets یا CSS وارد می‌شود. زبان CSS استایل HTML را مدیریت می‌کند – ویژگی‌هایی مانند رنگ‌ها، اندازه، فونت‌ها و حتی کل طرح‌بندی صفحه را تنظیم می‌کند.

CSS  نیز یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه مجموعه‌ای از قوانین اعمال شده در HTML است.

HTML  و CSS تقریبا همیشه با هم استفاده می‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنیم هر دو را یاد بگیرید. در غیر این صورت، صفحات وب شما نسبتاً ساده به نظر می‌رسند.

اگر مطمئن نیستید که چگونه کدنویسی را یاد بگیرید، با HTML و CSS شروع کنید.


یادگیری HTML و CSS نسبتاً آسان است زیرا شما را ملزم به تفکر در مورد منطق محاسباتی زبان‌های برنامه نویسی نمی‌کنند.

یادگیری HTML و CSS همچنین نسبت به سایر زبان‌ها کمتر انتزاعی هستند زیرا نتایج کد خود را به سرعت می‌بینید – به سادگی یک فایل  html. ایجاد کنید و آن را در مرورگر خود باز کنید.

یا، یک وب‌سایت موجود را باز کنید و از ابزار inspect برای مشاهده کدهای زیرین استفاده کنید. این کار امکان یادگیری دو زبانی که هر روز استفاده می‌کنید را در یک روز ممکن می‌سازد.

اما، اگر می‌خواهید صفحات وب شما کارهایی را انجام دهند، به زبان‌های زیر نیاز دارید:

جاوا اسکریپت JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که صفحات استاتیک وب را به صفحاتی پویا تبدیل می‌کند. این زبان، عناصر صفحه را قادر می‌سازد که حرکت کنند، به اقدامات کاربر مانند کلیک‌ها واکنش نشان دهند و یا هر عملیات دیگری را در صفحه انجام دهند.

اگر به توسعه وب علاقه‌مند هستید و در حال حاضر نسبت به HTML و CSS حس مثبتی دارید، جاوا اسکریپت قدم بعدی برای شماست.

این سه زبان با هم اکثریت محتوای وبی که می‌بینید را تشکیل می دهند. به علاوه، کد جاوا اسکریپت را می‌توان به راحتی در مرورگر آزمایش کرد.



پایتون Python

پایتون به دلیل سینتکس کاربر پسند و تطبیق پذیری آن، یک زبان برنامه نویسی محبوب برای مبتدیان است.

بسیاری از کدهای پایتون مانند انگلیسی خوانده می‌شوند، که به مبتدیان کمک می کند مفاهیم اساسی مانند توابع را بیاموزند.

پایتون همچنین دارای کتابخانه‌های کد زیادی است. این کتابخانه‌ها گروهی از توابع از پیش ساخته شده هستند که می‌توانید به جای نوشتن توابع، آنها را در کد خود استفاده کنید. با پایتون می‌توانید انواع مختلفی از برنامه‌ها را بسازید. بسیاری از دوره‌های مقدماتی نیز پروژه‌های خود را بر اساس این زبان پایه‌گذاری می کنند.

C++/C

C  یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای دوره‌های مقدماتی است. این زبان نسبت به پایتون کلمات بیشتری دارد و اغلب مبتدیان را ملزم می‌کند تا برای رسیدن به یک خروجی واحد، کد بیشتری بنویسند.

با وجود اینکه این مورد به معنی انجام کارِ بیشتر است اما برای درک مفاهیم انتزاعی مفید است. با زبان  C، مهارت‌هایی را می‌آموزید که می‌توانند به راحتی در سایر زبان های دیگر هم استفاده شوند.

++C  نسل بعدی C است. سینتکس ++ Cبا اضافه کردن آبجکت‌ها (یک نوع متغیر قدرتمند که برنامه نویسی برنامه‌های کاربردی پیچیده را آسان‌تر می‌کند) شبیه به C است.

اما توصیه می‌کنیم با یادگیری زبان C شروع کنید. زیرا در زبان  Cمفاهیم کمتری برای یادگیری وجود دارد، که همه آنها را می توان به C++ انتقال داد.

سی شارپ #C

#C که سی شارپ نیز نامیده می‌شود، برای توسعه بازی‌های ویدئویی، اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ و نرم‌افزارهای سازمانی محبوب است. #C یک منبع مشترک با ++C  دارد، اما در حالی که ++C  و C دارای همپوشانی‌های زیادی هستند، #C بیشتر شبیه جاوا است.

یادگیری #C آسان است و راه‌های زیادی برای استفاده از آن وجود دارد. اگر قصد دارید هم از #C و هم C++ استفاده کنید، بهتر است ابتدا زبان ++C  را یاد بگیرید. این کار درک  #C را آسان‌تر می‌کند و می‌تواند به فرآیند یادگیری سرعت ببخشد.



جاوا Java

جاوا (با جاوا اسکریپت اشتباه گرفته نشود) یک زبان برنامه نویسی شئ‌گرا همه منظوره است.

مانند پایتون، سینتکس جاوا برای برنامه نویسان به راحتی قابل خواندن و درک است – اغلب، وظایف پیچیده را می‌توان با یک دستور انجام داد.

جاوا به طور گسترده در اپلیکیشن‌های گوشی‌های اندرویدی پیاده‌سازی شده است و یک زبان پایه عالی دیگر با اصولی است که می‌تواند به طور مستقیم برای یادگیری زبان‌های دیگر به کار رود.



PHP

PHP  یا Hypertext Preprocessor یک زبان برنامه نویسی اپن سورس و سمت سرور برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب است. PHP افزودن اطلاعات پویا، مانند اخبار به روز شده به وب سایت‌ها را آسان می‌کند.

همچنین می‌توانید این زبان را در HTML جاسازی کنید، که باعث می‌شود بدون نیاز به فایل‌های خارجی، توابع را به سایت خود اضافه کنید. PHP همچنین برای دسترسی به پایگاه داده عالی است و دسترسی و ذخیره داده‌ها را آسان می‌کند.



روبی Ruby

Ruby  که Ruby on Rails نیز نامیده می‌شود، زبان ساده‌ای است که برای ایجاد ابزارهای اتوماسیون، برنامه‌های دسکتاپ و نمونه‌های اولیه مفید است.

Ruby  یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی منبع باز یا اپن سورس سمت سرور است. فریم ورک آن همچنین ساختارهای پیش فرض را برای صفحات وب، خدمات وب و پایگاه داده ارائه می‌دهد. این مورد آن را به ابزاری مفید برای توسعه اپلیکیشن‌های وب تبدیل می‌کند.

خواندن و نوشتن این زبان آسان است، اما ممکن است برای شما به عنوان اولین زبان برنامه نویسی بهترین انتخاب نباشد. دلیل آن، این است که این زبان کاملاً انعطاف پذیر است، به این معنی که به راحتی تغییرات را می‌پذیرد.

وقتی برای اولین بار یاد می‌گیرید که چگونه یک پروژه کدنویسی را اجرا کنید، انعطاف پذیری عالی است. اما با حفظ پروژه در طول زمان می‌تواند بر تغییرات کد شما تأثیر بگذارد.

SQL

SQL  یکی دیگر از زبان‌های مفید برای مبتدیان است. می‌توانید از این زبان برای به روز رسانی، ذخیره و بازیابی داده‌ها از پایگاه داده استفاده کنید. طبق گفته موسسه ملی استاندارد آمریکا، SQL زبان استاندارد سیستم‌های مدیریت پایگاه داده نیز می‌باشد.

اگر از قبل درک درستی از برنامه نویسی ندارید، ممکن است یادگیری SQL کمی طول بکشد. با این حال، این زبان در فناوری و در بین متخصصان داده محبوب است.



Swift

اگر در حال یادگیری کدنویسی برای ایجاد پروژه برای دستگاه‌های اپل هستید، Swift  زبان خوبی برای شروع است. طراحان اپل این زبان را با در نظر گرفتن افراد مبتدی ایجاد کردند. و اگر هدف اصلی شما توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای دستگاه‌های iOS است، Swift باید زبان انتخابی شما باشد.

برنامه نویسان اکثر محصولات را از سال 2014 با سوئیفت ایجاد کردند، اما در این راه ممکن است بخواهید Objective-C  را نیز یاد بگیرید.

توسعه‌دهندگان این زبان را در دهه 1980 ایجاد کردند. این زبان برنامه نویسی چیزی است که تیم آنها اکثر ابزارهای iOS  را با آن ساخته است. Swift  از مقداری سینتکس C استفاده می‌کند، بنابراین اگر C یا ++C  را قبلاً یاد گرفته باشید، ممکن است بخواهید همزمان با یادگیری Swift،  Objective-C را نیز شروع کنید.

کدنویسی برای مبتدیان

راه‌های زیادی برای تمرین کدنویسی وجود دارد و برخی از روش‌ها و زبان‌ها بهتر از بقیه برای شما کار می‌کنند.

مهم نیست که چه چیزی یا چگونه یاد می‌گیرید، این نکات مبتدی را به خاطر بسپارید:

صبور باشید

در ابتدای این پست گفتیم که هر کسی بخواهد می‌تواند کدنویسی را یاد بگیرد، اما این بدان معنا نیست که کدینگ آسان است.

کدنویسی از شما می‌خواهد به روش‌هایی که تا به حال به آنها فکر نکرده‌اید، مشکلات را حل کنید. برخی از موضوعات ممکن است به نظر شما کاملاً مزخرف باشند، اما برای زبانی که یاد می‌گیرید موضوعات مهم و مرکزی باشند. مشکلاتی که ممکن است در ابتدا آسان به نظر برسند، در نهایت در زمان پیاده‌سازی بسیار پیچیده‌تر از آنچه انتظار داشتید، می‌شوند. ممکن است برای انجام یک تکلیف ساعت‌ها زمان صرف کنید اما به نتیجه نرسید.

و نمی‌توانیم اشکال زدایی را نیز فراموش کنیم. به سرعت متوجه خواهید شد که رایانه‌ها حساس هستند و دقیقاً همان کاری را که شما به آنها می‌گویید انجام می‌دهند. اشتباهات تایپی کوچکی مانند نگذاشتن نقطه ویرگول کل برنامه شما را خراب می‌کند و این وظیفه شماست که عامل مشکل را ردیابی کنید.

کدنویسی حتی برای مبتدیان نیز آسان نیست

همه این مسائل می‌تواند ناراحت کننده و دلسرد کننده باشد، ولی اشکالی ندارد. به خودتان لطف کنید و به آرامی و پیوسته پیشرفت کنید و به خودتان فرصت دهید تا بتوانید همه چیز را به خوبی هضم کنید.

زمانی بهترین برنامه نویسان همان جایی بودند که شما هستید، و همه برای شروع همین چیزها را یاد گرفته‌اند. به خودتان سخت نگیرید، به اهدافی که تعیین کرده‌اید پایبند باشید، بین کار استراحت کنید و مطمئن باشید همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

اصول اولیه را به خوبی یاد بگیرید

روزهای اولیه یادگیری یک زبان برنامه نویسی همه موارد ضروری آموزش داده می‌شوند. احتمالا شروع یادگیری شما با مباحثی مانند اعداد باینری، انواع داده و نحوه چاپ در کنسول خواهد بود. سپس به سراغ این موضوعات خواهید رفت:

  • متغیرها
  • تابع‌ها
  • منطق مشروط
  • آرایه‌ها
  • آبجکت‌ها


ضروری است که قبل از عمیق شدن در هر یک از این مفاهیم، آن را به طور کامل درک کنید. دلیلش این است که همه چیزهایی که در علوم کامپیوتر یاد می‌گیرید بر اساس موضوعات قبلی است.

اگر از نظرتان چیزی منطقی نیست، به مرور آن ادامه دهید تا زمانی که منطقی به نظر برسد. و تصور نکنید که آن مبحث بعداً در چارچوب درس‌های آینده معنا پیدا خواهد کرد.

اگر از طریق یک دوره آنلاین در حال یادگیری هستید، مطمئن شوید که متوجه می‌شوید هر فعالیت چه چیزی را به شما آموزش می‌دهد.

تمام تمرین‌ها را کامل کنید تا نحوه اعمال هر موضوع در کدنویسی را تجربه کنید. و صبور بمانید – تا زمانی که اصول اولیه را درک نکنید، نمی‌توانید یک پروژه بزرگ را آغاز کنید.

از ابتدا کد تمیز بنویسید

یک موردی که ممکن است دوره آنلاین به شما یاد ندهد: علاوه بر یادگیری نحوه نوشتن کد، باید نوشتن آن را نیز به خوبی تمرین کنید.

این یعنی چی؟ برای هر محاسباتی، بیش از یک راه برای برنامه نویسی آن وجود خواهد داشت. همیشه باید سعی کنید آن کد را به کوتاه‌ترین و خواندنی‌ترین شکلی که می‌توانید بنویسید.

توسعه دهندگان معمولاً به صورت تیمی کار می‌کنند، بنابراین اغلب اوقات، افرادِ دیگر، کد شما را می‌خوانند. اگر رمزگشایی آن سخت است، توسعه دهندگان دیگر مشتاق همکاری با شما نیستند.

حتی اگر تصمیم دارید فریلنسر شوید، نوشتن کد تمیز تضمین می‌کند که کد خودتان را درک کنید. بهتر است همین الان به کدنویسی تمیز عادت کنید، زیرا این کار باعث می‌شود زمانی که پس از ماه‌ها دوباره آن را می‌بینید، در زمانتان صرفه‌جویی شود.

چرا کد تمیز مهم است

شاید تعجب کنید که چرا در این مرحله باید نوشتن کد تمیز را یاد بگیرید. شما یک مبتدی هستید، بنابراین آیا نوشتن برنامه‌های کاربردی نباید هدف اصلی باشد؟

بله. این قضیه در مورد ایجاد عادات خوب در شروع کار است.

یک راه خوب برای رسیدن به این هدف، کوتاه نگه داشتن خطوط کد و تابع‌ها است. توصیه می‌کنیم هر خط کد را به حداکثر 80 کاراکتر و هر تابع را به حداکثر 15 خط محدود کنید.

این قوانین ممکن است در ابتدا محدود کننده باشند، اما به شما آموزش می‌دهند که کد موثر و کارآمد را نسبت به اولین کدی که به ذهنتان می‌رسد، ترجیح دهید.

همچنین، به کامنت نوشتن عادت کنید. نظرات بخش‌هایی از کد هستند که توسط رایانه پردازش نمی‌شوند، بنابراین می‌توانید هر آنچه را که می‌خواهید در آنها بنویسید.

برنامه نویسان از نظرات برای روشن کردن هدف کد خود استفاده می‌کنند. یاد بگیرید که نظرات چگونه در زبان شما کار می‌کنند و حداقل، نظراتی را در بالای تابع‌های خود بگذارید و کار هر یک را توضیح دهید.

جستجو دوست شماست

استفاده از گوگل برای یافتن راه حل برای مشکلات کدنویسیتان شرم آور نیست. در واقع، توسعه دهندگان حرفه‌ای این کار را همیشه انجام می‌دهند.

اگر مشکلی دارید، احتمالاً شخص دیگری هم وجود داشته که در موقعیت مشابه شما قرار گرفته و سؤالی را به یک انجمن ارسال کرده است. از اینکه چه تعداد راه حل با پرس و جوهای فوق خاص پیدا خواهید کرد، شگفت زده خواهید شد.

بعلاوه، بستن 20 تب گوگل پس از رفع یک باگ سرسخت، بسیار رضایت بخش است.

کدنویسی چیزی فراتر از کد است


از دیدگاه یک مبتدی، ممکن است به نظر برسد که یادگیری کدنویسی به معنای یادگیری نحوه نوشتن کد است.

وقتی برنامه‌نویس کامپیوتری را تصور می‌کنیم، می‌بینیم که شخصی در حال نوشتن کد روی رایانه است – در نهایت به آن «کدنویسی» می‌گویند.

با این حال، هنگامی که شروع کنید، خواهید آموخت که این تمام داستان نیست. شما بیشتر از نوشتن کد، زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد اینکه چه چیزی بنویسید، خواهید کرد.

کدنویسی مشکل گشاست

دلیلش این است که کدنویسی بیشتر در مورد حل مشکلات است تا دانستن سینتکس. یادگیری کدنویسی، یادگیری این است که مانند کامپیوترها فکر کنید، مشکلات را در اجزای آنها تجزیه کنید، و آنها را با ابزارهایی که به شما داده شده حل کنید.

بنابراین، بله، شما یاد خواهید گرفت که چند کد تاثیرگذار بنویسید و در نهایت چیزهای شگفت انگیزی بسازید. اما ابتدا، مهارت‌های فکری را توسعه خواهید داد که می‌تواند شما را به جایی که می‌خواهید، برساند.

در طول کدنویسی، این رویکرد حل مسئله نه تنها نحوه برخورد شما با چالش‌های فنی، بلکه نحوه برخوردتان با مشکلات را به طور کلی تغییر خواهد داد.

برای شما آرزوی موفقیت در این مسیر را داریم.

از همین نویسنده: