شاید این سوال شما هم باشد: “می‌خواهم وارد صنعت انیمیشن شوم. از کجا شروع کنم؟”

در این راهنمای جامع، سعی می‌کنیم موارد لازم در مبحث اصول انیمیشن و آموزش ساخت انیمیشن را پوشش دهیم. به این موضوع می‌پردازیم که انیمیشن چیست، چه چیزی برای ساخت فیلم‌های متحرک (دو بعدی یا سه بعدی) نیاز است، و اینکه چگونه باید شروع به جستجوی شغل در این صنعت کرد.

همچنین برخی از مفاهیم اولیه انیمیشن، واژگان، اصول، نرم افزار، سخت افزار، دوره‌ها و برخی گزینه‌ها برای افرادی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند را پوشش خواهیم داد.

یادگیری آسان، تسلط سخت

امروزه وارد شدن به صنعت انیمیشن از هر زمان دیگری، آسان‌تر است.

نرم‌افزارهای ارزان (یا حتی رایگان) به وفور پیدا می‌شوند و اکثر کامپیوتر‌های مدرن می‌توانند کارهای ساده در ساخت انیمیشن (عمدتاً دو بعدی) را انجام دهند.

نکته مهم این است که اگرچه هر کسی می‌تواند همین الان انیمیشن سازی را شروع کند، اما تسلط بر هنر انیمیشن و مهارت پیدا کردن در آن، به زمان نیاز دارد.

خبر خوب این است که:

برای ایجاد انیمیشن‌های بسیار جالب نیازی نیست که یک انیماتور در حد دیزنی باشید.
می‌توانید از کارهای کوچک و ساده شروع کنید و به آرامی مهارت‌ها و سبک منحصر به فرد خود را توسعه دهید. حتی نیازی نیست که بلد باشید خوب نقاشی کنید. در ادامه مراحل آموزش ساخت انیمیشن را با هم بررسی می‌کنیم.

آنچه خواهید خواند

انیمیشن چیست؟

آموزش ساخت انیمیشن

پویانمایی یا انیمیشن، هنر جان بخشیدن به اشیاء بی‌جان یا شخصیت‌های مصور / سه بعدی است.
انیمیشن با نمایش سریع تصاویر متوالی یکی پس از دیگری (برای ایجاد توهم تحرک تصویر) ایجاد می‌شود.

اما این واقعا اولین چیزی نیست که با شنیدن کلمه انیمیشن به ذهنتان می‌رسد، اینطور نیست؟

این فقط مسائل فنی است. احتمالاً با شنیدن کلمه انیمیشن، به دیزنی و پیکسار فکر می‌کنید.

مهمترین بخش همه اینها کلمه زندگی است. جان بخشیدن به افراد، اشیاء یا کاراکترها، جوهره واقعی کار انیماتور است. و راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

این کار می‌تواند با نقاشی انجام شود.

می‌تواند با حرکت دادن ریگ‌های کاراکتر بر روی یک نرم افزار سه بعدی انجام شود.

یا می‌تواند با عروسک‌ها، شخصیت‌های استاپ موشن یا اشکال لگو باشد.

واژگان انیمیشن

اکنون که ایده اصلی انیمیشن را توضیح دادیم، درک واژگان و اصطلاحات تخصصی مورد استفاده در این صنعت مهم است. این اصطلاحات اغلب مطرح می‌شوند، بنابراین اجازه دهید به طور کامل به آنها بپردازیم:

تایملاین

تایملاین بخشی از نرم افزار انیمیشن است که نشان دهنده پیشرفت انیمیشن در طول زمان است.

بسته به نرم افزار، ممکن است از تایملاین برای ایجاد تغییرات در زمان‌بندی انیمیشن و همچنین موقعیت عناصر استفاده کنیم.

فریم ریت

فریم ریتِ یک انیمیشن، تعداد عکس‌ها (یا فریم‌هایی) است که در مدت یک ثانیه نمایش داده می‌شوند. و تنظیماتی است که می‌توانید در نرم افزار انیمیشن تنظیم کنید. انیمیشن معمولاً در 24 فریم در ثانیه (FPS) انجام می‌شود.

کار بر روی تک فریم یا دو فریم

کار بر روی یک یا دو فریم اصطلاحی است که از آن در انیمیشن‌های طراحی شده با دست استفاده می‌شود.

کار بر روی تک فریم به معنای انجام یک طراحی جدید بر روی هر فریم از انیمیشن است.

کار روی دو فریم به این معنی است که هر نقاشی را برای دو فریم نگه دارید، بنابراین یک ثانیه انیمیشن با سرعت 24 فریم در ثانیه تنها 12 طراحی خواهد بود، نه 24 طراحی.

در انیمیشن‌های دوبعدی، کار روی دو فریم در بیشتر موارد خوب به نظر می‌رسد، و حتی مواردی وجود دارد که می‌توان نقاشی‌ها را طولانی‌تر نگه داشت. با این حال، در انیمیشن سه بعدی، کار بر روی یک فریم، استاندارد است.

صحنه‌ها و شات‌ها

به طور معمول در فیلم‌سازی لایو اکشن، اصطلاح «شات» به تصاویر بین ویرایش‌های دوربین اطلاق می‌شود، در حالی که یک صحنه به تمام شات‌ها و دیالوگ‌هایی گفته می‌شود که در یک مکان خاص برای یک بلوک زمانی پیوسته اتفاق می‌افتد.

با این حال، در انیمیشن، ما اغلب از اصطلاح “صحنه” و “شات” به جای یکدیگر استفاده می‌کنیم. وقتی در مورد یک صحنه/شات صحبت می‌کنیم، اغلب به یک قطعه متحرک خاص در بین برش‌های دوربین اشاره می‌کنیم.

کی‌فریم‌ها | breakdown | inbetween

کی‌فریم‌ها، breakdownها و inbetweenها عبارات مهمی هستند، اما بسته به نوع انیمیشن، معنای متفاوتی دارند.

در انیمیشن‌های طراحی شده با دست، کی‌فریم‌ها (یا فقط کلیدها) ژست‌های مهمی هستند که صحنه را تعریف می‌کنند. breakdownها بین کلیدها اتفاق می‌افتند و مشخص می‌کنند که حرکت از یک کلید به کلید دیگر چگونه خواهد بود. inbetween تمام فریم‌هایی هستند که برای نرم کردن حرکت در بین قرار می‌گیرند.

در سه بعدی، کی‌فریم، موقعیتی در تایملاین است که انیماتور موقعیت کاراکتر را مشخص کرده است. inbetween تمام فریم‌هایی هستند که کامپیوتر تفسیر می‌کند یا به طور خودکار تولید می‌کند تا کاراکتر را از کلیدی به کلید دیگر منتقل کند.

کی‌فریم‌ها
breakdownها
in-betweenها

زمان بندی | فاصله گذاری | تسهیل

زمان‌بندی، فاصله‌گذاری و آسان‌سازی اصطلاحات نزدیک به هم هستند.

زمان بندی به معنای تعداد کل فریم‌هاییست که برای یک حرکت استفاده می‌شود.

فاصله گذاری مقدار تغییری است که بین هر فریم ایجاد می‌شود. کاهش فاصله باعث کند شدن حرکت جسم می‌شود، در حالی که افزایش فاصله باعث می‌شود حرکت آن سریعتر به نظر برسد.

در انیمیشن دیجیتال، آسان‌سازی نحوه کنترل فاصله گذاری از طریق یک نمودار حرکتی در خط زمانی است.

پوست پیازی کردن

هنگام انیمیشن سازی، دیدن همزمان بیش از یک فریم بسیار مفید است.

در انیمیشن‌های کاغذی این کار با کشیدن چندین نقاشی روی یک میز نور انجام می‌شود، اما در برنامه‌های انیمیشن مدرن اغلب قابلیتی به نام پوست پیازی کردن یا onion skinning وجود دارد. که به شما امکان می‌دهد نمایش‌های نیمه شفاف قاب‌های پشت یا جلوی فریم فعلی که روی آن کار می‌کنید را مشاهده کنید.

ترکیب کردن

کامپوز یا ترکیب کردن فرآیندی است که از کنار هم قرار دادن تمام قطعات منفرد یک صحنه برای ایجاد خروجی بصری نهایی استفاده می‌کند.

ممکن است یک پس‌زمینه، کاراکترهای متعدد و برخی از مناظر را داشته باشید که همگی به طور جداگانه توسعه می‌یابند. ترکیب بندی این است که چگونه همه آن قطعات در یک صحنه واحد کنار هم قرار می‌گیرند.

12 اصل در انیمیشن

اساس هر آموزش ساخت انیمیشن، 12 اصل انیمیشن است.

12 اصل، مجموعه‌ای از مفاهیم اصلی بودند که در دهه 1930 توسط انیماتورهای استودیو والت دیزنی در حالی که در حال انتقال از ساخت فیلم کوتاه به فیلم بلند بودند، توسعه یافتند. این مورد یک فرآیند تدریجی از کشف و اصلاح بود زیرا انیماتورها سعی کردند کار خود را به استانداردهای بالاتری برسانند.

این 12 اصل برای اولین بار توسط انیماتورهای افسانه‌ای فرانک توماس و اولی جانستون در سال 1981 در کتابشان “توهم زندگی” گردآوری شد.

ایجاد توهم زندگی همان چیزیست که اصول در مورد آنهاست. آن‌ها به ما کمک می‌کنند کاراکترهایی بسازیم که به نظر وزن و شخصیت دارند و در دنیای واقعی با فیزیک واقعی در کار هستند.

اگرچه آنها توسط انیماتورهای دوبعدی توسعه داده شده‌اند، اما همچنان برای انیمیشن‌های سه بعدی و هر نوع انیمیشن دیگری کاربرد دارند.

1. کوبیدن و کشش

چگونگی تغییر شکل یک جسم در پاسخ به نیروهای وارد بر آن را توضیح می‌دهد.

اسکواش یا کوبیدن زمانیست که جسم توسط یک نیروی مخالف فشرده می‌شود. کشش زمانی است که جسمی با کشیدن چیزی روی آن یا حرکت سریع آن متسع می‌شود.

2.  پیش بینی

پیش بینی یک حرکت کوچکتر است که قبل از یک حرکت اصلی است و نشان می‌دهد که حرکت اصلی در شرف وقوع است.

3. صحنه پردازی

صحنه پردازی، ارائه یک نما به گونه‌ایست که محتوای نما را تا حد امکان واضح و عملکرد روایی نما را تا حد ممکن قوی کند.

4. مستقیم رو به جلو و تغییر ژست

مستقیم رو به جلو و تغییر ژست، رویکردهای متفاوتی برای انیمیشن هستند.
مستقیم به معنای ایجاد هر فریم جدید به ترتیب از ابتدا تا انتها است. تغییر ژست به این معنی است که ابتدا ژست‌های کلیدی را برای هر عمل ایجاد کنید و سپس ژست‌های میانی را پر کنید.

5. عمل دنباله‌روی و همپوشانی

به تمایل قسمت‌های مختلف بدن به حرکت با سرعت‌های متفاوت اشاره دارد.

این مورد شامل مفهوم کشش است، یعنی زمانی که یک قسمت از بدن در هنگام شروع حرکت عقب می‌ماند.


6. ورود و خروج آهسته

ورود آهسته و خروج آهسته به تمایل اجسام برای شتاب تدریجی (و سپس کاهش سرعت) هنگام حرکت از یک موقعیت به موقعیت دیگر اشاره دارد.
گاهی اوقات هم به عنوان سهولت ورود و خروج یا به سادگی آسان کردن نامیده می‌شوند.

7. قوس

اصل قوس‌ها از این مشاهده ناشی می‌شود که موجودات زنده در خطوط مستقیم حرکت نمی‌کنند، بلکه در حرکات منحنی حرکت می‌کنند.

ایجاد قوس‌های برازنده و واضح اغلب انیمیشن را یک سطح بالا می‌برد و سطح تجربه انیماتور را نشان می‌دهد.

8. اقدام ثانویه

کنش ثانویه به حرکات (یا حرکات) کوچکتری اشاره دارد که از اقدامات اولیه یک شخصیت پشتیبانی می‌کند.

این اقدامات با تأکید بر نگرش یا انگیزه پشت حرکت، نما را واضح‌تر می‌کند.

9. زمان بندی

زمان بندی، کنترل سرعت یک عمل از طریق تعداد فریم‌هاییست که برای نمایش آن استفاده می‌شود.

این یکی از اساسی‌ترین اصول ساخت انیمیشن از 12 اصل است و تسلط بر آن سال‌ها طول می‌کشد.

10. اغراق

اغراق به معنای نمایش یک موضوع به شکلی شدیدتر یا افراطی‌تر، به جای واقع گرایانه بودن، به منظور پیشبرد بیشتر انیمیشن است.

11. طراحی جامد

به معنای قرار دادن کاراکترها به گونه‌ایست که حس حجم، وزن و تعادل را ایجاد کند.

طراحی برای انیمیشن مستلزم این است که بتوان شخصیت‌ها را از هر زاویه یا ژستی با در نظر گرفتن سه بعدی بودن ترسیم کرد.

12. جذبه

جذابیت یک اصطلاح گسترده برای هر ویژگی در طراحی یک کاراکتر است که تماشای آنها را ذاتا جذاب می‌کند.

این کار شامل طراحی کاراکتر و همچنین نحوه متحرک شدن کاراکتر می‌شود.

انواع انیمیشن

انواع مختلفی از انیمیشن وجود دارد که احتمالاً با برخی از آنها آشنا هستید، بنابراین بیایید خلاصه‌ای سریع از انواع مختلف انیمیشن‌ها و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها داشته باشیم.

انیمیشن سه بعدی

انیمیشن سه بعدی که همچنین به عنوان CGI (تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر) شناخته می‌شود، محبوب‌ترین نوع انیمیشن در دسته فیلم‌های بلند هستند، و در تلویزیون و فیلم‌های کوتاه نیز رایج شده است.

این نوع انیمیشن، همان نوعی است که برای ایجاد کاراکترهای دیجیتالی برای فیلم‌های لایو اکشن و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود.

یک انیماتور از یک عروسک دیجیتالی (به نام کاراکتر ریگ) برای قرار دادن کاراکتر استفاده می‌کند و سپس از سیستمی از مسیرهای حرکتی (یا اسپلاین‌ها) برای تعریف حرکت شخصیت بین آن ژست‌ها استفاده می‌کند.

کامپیوتر به گنجاندن فریم‌های انیمیشن در بین فریم‌های کلیدی ادامه می‌دهد. سپس انیماتور این فریم‌ها را اصلاح می‌کند تا زمانی که از آن راضی شوند.

انیمیشن سه‌بعدی یک فرآیند تکنیکی فشرده است که اغلب متخصصان مجزای زیادی را درگیر می‌کند تا کاراکتر را مدل‌سازی کنند، آن را با استخوان‌ها و کنترل‌ها بسازند، آن را متحرک کنند و سپس برای خروجی نهایی، بافت و نورپردازی اضافه کنند.

انیمیشن دو بعدی طراحی شده با دست

اولین نوع انیمیشن دو بعدی را می‌توان انیمیشن سنتی یا انیمیشن سِل نامید. اصطلاح انیمیشن دستی ترجیح داده می‌شود زیرا مهم‌ترین جنبه آن را مشخص می‌کند – این واقعیت که با دست کشیده می‌شود.

این نوع، انیمیشن کلاسیکی است که احتمالاً بیشتر با آن آشنا هستید. در زمان‌های قدیم، انیماتورها شخصیت‌ها را فریم به فریم می‌کشیدند و سپس آن نقاشی‌ها را روی ورقه‌های شفاف استات به نام سل برای نقاشی منتقل می‌کردند. اصطلاح cel animation از اینجا می‌آید.

در طول دهه 1990، تقریباً همه استودیوهای animation استفاده از cel را متوقف کردند و شروع به اسکن نقشه‌ها در رایانه برای رنگ آمیزی دیجیتال کردند، و اکنون بسیاری از انیماتورهای دستی کاغذ را به کلی نادیده می‌گیرند و مستقیماً با استفاده از تبلت‌ها یا مانیتور Wacom Cintiq طراحی می‌کنند.

بنابراین انیمیشن‌های دستی می‌توانند به طور کامل آنالوگ یا کاملا دیجیتالی یا ترکیبی از این دو ساخته شوند. نکته مهم این است که انیماتورهایی که با دست طراحی می‌کنند، هنوز هم با استفاده از تکنیک‌ها و اصولی که در آن دوران کاغذ و سل‌های قدیمی وجود داشت، animation خود را فریم به فریم می‌سازند.

انیمیشن وکتور دو بعدی

امروزه روش‌های جدیدی برای ایجاد انیمیشن دو بعدی با استفاده از عروسک دیجیتالی دو بعدی وجود دارد. آنها کاراکترهای دوبعدی هستند که با سیستمی از استخوان‌ها و کنترل‌هایی ساخته شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به روشی شبیه به یک ریگ کاراکتر سه بعدی دستکاری کرد.

تفاوت بین کاراکترهای ریگ دوبعدی و کاراکترهای طراحی شده با دست ممکن است کمی مبهم باشد. برنامه‌هایی مانند Toon Boom Harmony و Adobe Animate CC به شما امکان می‌دهند انیمیشن‌هایی که با دست‌کشیده شده را با تکنیک‌های عروسکی دوبعدی، به‌طور یکپارچه ترکیب کنید یا مطابقت دهید.

یک کاراکتر می‌تواند استخوان‌هایی داشته باشد که به انیماتور اجازه می‌دهد آن را به تصویر بکشد، اما همچنین دارای قسمت‌های دیگری است که با دست متحرک می‌شوند.

انیمیشن استاپ موشن

استاپ موشن انواع مختلفی دارد، اما همه آنها شامل دستکاری اشیاء دنیای واقعی است. این اشیاء کمی جابجا می‌شوند و هر بار یک فریم عکس گرفته می‌شود. هنگامی که به ترتیب نشان داده می‌شوند، این فریم‌ها توهم حرکت را ایجاد می‌کنند.

در استاپ موشن‌های سطح بالاتر، مانند آنهایی که توسط لایکا (کورالین، کوبو و دو رشته) ایجاد شده است، یک عروسک خیمه شب بازی ویژه روی صحنه مینیاتوری فیلمبرداری می‌شود.

کلای موشن (موشن خاک رس) یک تکنیک مشابه است. در آن، از کاراکترهای نرم و انعطاف پذیر استفاده می‌شود، اگرچه معمولاً از ماده‌ای به نام پلاستیکین ساخته شده‌اند، نه از خاک رس واقعی.

همچنین می‌توانید با مجسمه‌ها و اشیاء معمولی مانند تمام انیمیشن‌های لگو عالی که می‌توانید در یوتیوب پیدا کنید، استاپ موشن انجام دهید.

یکی دیگر از انواع استاپ موشن، کات اوت است. در این سبک، شخصیت‌ها از اشکال کاغذ ساخته می‌شوند. ممکن است آنها را در محل اتصالات به هم بچسبانند تا یک شکل قابل استفاده بسازند، یا قطعاتی را در جای خود قرار دهند تا بتوان آنها را تعویض کرد. سپس آنها را حرکت داده و فریم به فریم عکس می‌گیرند، درست مانند یک عروسک استاپ موشن.

نوع نادر دیگری از استاپ موشن پیکسلیشن نام دارد. در پیکسل سازی به جای عروسک از افراد واقعی استفاده می‌شود.

همه این انواع استاپ موشن یک ویژگی مهم مشترک دارند:

همه آنها باید مستقیماً عکسبرداری شوند، به این معنی که باید از یک فریم شروع کنید و هر فریم را یکی پس از دیگری، تا انتهای صحنه عکسبرداری کنید.

اگر اشتباهی در یک فریم انجام شود، رفع آن بدون نیاز به شروع دوباره کار بسیار دشوار است. نمی‌توانید آن فریم را مانند انیمیشن‌های دوبعدی دوباره ترسیم کنید. این باعث می‌شود که این نوع انیمیشن بسیار حساس و نفسگیر باشد و به صبر زیادی نیاز دارد.

انیمیشن موشن گرافیک

آخرین دسته بزرگ انیمیشن‌ها، موشن گرافیک هستند. موشن گرافیک بر ارائه نمایش‌های پویا و جالب از لوگوهای متنی متحرک و تصویرسازی‌های پایه‌ای تمرکز دارد.

موشن گرافیک‌ها می‌توانند دو بعدی و سه بعدی باشند و شما آنها را در همه جا در تبلیغات، ویدیوهای توضیحی، رویدادهای ورزشی، اخبار و سایر تولیدات تلویزیونی خواهید یافت.

کاراکترهای مناسب انیمیشن به طور کلی خارج از محدوده موشن گرافیک هستند، اما بسیاری از اصول اصلی انیمیشن برای موشن گرافیک نیز اعمال می‌شود.

فرآیند ساخت انیمیشن

اکنون که مفاهیم اولیه انیمیشن را فهمیدیم، اجازه دهید روند ساخت آن را مرور کنیم.
ابتدا، به مراحل اولیه ساخت فیلم انیمیشن (تمام بخش‌های متحرکی که برای ایجاد یک فیلم انیمیشن نیاز است) می‌پردازیم، و سپس روند انیمیت کردن یک نما را از ابتدا تا انتها شرح می‌دهیم.

1. داستان

اولین (و احتمالاً مهم‌ترین) بخش ساخت هر فیلم، یک داستان خوب است.

اگر داستان خود را از ابتدا به درستی پایه ریزی نکنید، مهم نیست که چقدر فیلمتان عالی به نظر می‌رسد، مردم از تماشای آن لذت نخواهند برد. داستان حرف اول را می‌زند. قبل از اقدام مطمئن شوید که داستان خوب است و جواب می‌دهد.

در انیمیشن، داستان اغلب در طول تولید تکامل می‌یابد و تغییر می‌کند، زیرا شما محدود به نماهایی نیستید که سر صحنه فیلمبرداری می‌گیرید، بنابراین هرچه برای توسعه داستان خود کار بیشتری انجام دهید، زمان تلف شده در طول تولید را کاهش می‌دهید.

2. سناریو

زمانی که ایده داستان برای بیان کلمات آماده شد، مرحله بعدی نوشتن سناریو است.

مهم است که ایده را در اسرع وقت به کلمات منتقل کنید، تا بتوانیم قبل از شروع تولید، هر مشکلی را در مورد داستان پیدا کنیم.

3. هنر مفهومی

پس از آماده شدن فیلمنامه، هنر مفهومی اغلب برای تثبیت سبک بصری فیلم ایجاد می‌شود.

این یک گام واقعا سرگرم کننده است و اولین فرصتی است که می‌توانیم قسمت‌هایی از فیلم را روی کاغذ ببینیم. همه چیز در مورد کاوش و امتحان کردن چیزها است.

4. استوری برد

مرحله بعدی ایجاد یک استوری برد است که احتمالاً یکی از مهم‌ترین مراحل در ایجاد فیلم است.

کشیدن استوری برد به شما این امکان را می‌دهد که به فیلم خود به عنوان یک کل نگاه کنید و داستان و مسائل مربوط به سرعت را مشخص کنید. ساخت استوری بورد به شما کمک می‌کند بتوانید ایده‌تان را برای دریافت بازخورد به دیگران نشان دهید. واکنش اکثر مردم به استوری برد بهتر از فیلمنامه است.

هنگامی که از استوری بردها راضی بودیم، به سمت ایجاد یک انیمیشن حرکت می‌کنیم.

5. انیماتیک

انیماتیک نسخه سینمایی استوری برد شماست.

اگر استوری بورد مانند یک کتاب کمیک باشد، پس انیمیشن مانند یک فیلم است.

همه بوردها را در یک برنامه تدوین می‌آوریم و آنها را با زمان بندی صحیح ویرایش می‌کنیم، چند موسیقی موقت و جلوه‌های صوتی اضافه می‌کنیم (فقط برای انتقال ضربان‌های مختلف داستان)، و پس از پایان کار، نسخه اول فیلم خود را برای تماشا آماده می‌کنیم.

همانقدر که استوری بورد عالی است، یک انیماتیک واقعاً اولین نگاهی به اینکه فیلم ما قرار است چگونه باشد را به ما می‌دهد.

6.  ایجاد دارایی‌ها

در این مرحله، بسته به رسانه انتخابی شما، دارایی‌های مختلفی را برای فیلم ایجاد خواهیم کرد.

برای انیمیشن‌های سه بعدی، ما مدل‌هایی را برای کاراکترها، محیط‌ها، مجموعه‌ها و وسایل می‌سازیم. ما از هنر مفهومی و شیت‌های مدل به عنوان مرجع خود استفاده خواهیم کرد. سپس این مدل‌ها باید با یک اسکلت سه‌بعدی با کنترل‌ها ساخته شوند تا بتوانیم آنها را در صحنه خود متحرک کنیم.

برای انیمیشن دوبعدی، پس‌زمینه را ترسیم می‌کنیم، برگه‌های طراحی کاراکتر را نهایی می‌کنیم، و در صورت لزوم، شخصیت‌ها را در نرم‌افزار انیمیشن دوبعدی خود جاسازی می‌کنیم.

برای انیمیشن‌های استاپ موشن، دکورها، عروسک‌هایمان، وسایل و لباس‌های مختلف مورد نیاز برای فیلم را می‌سازیم.

7. Previs یا پیش تجسم

قبل از اینکه به انیمیشن سازی صحنه‌های خود بپردازیم، یک مرحله مهم دیگر برای اطمینان از کارآمدی داستان وجود دارد، و آن ایجاد یک previs (یا پیش تجسم) است.

یک previs تجسم بعدی انیمیشن است که این بار از مدل های سه بعدی استفاده می کند.

ما نماهای خود را در برنامه سه بعدی با زوایای دوربین و حرکت نهایی تنظیم می‌کنیم و انیمیشن بسیار ابتدایی را برای شخصیت‌ها ایجاد می‌کنیم، فقط به اندازه‌ای که عملی را که قرار است انجام دهند، منتقل کنیم.
سپس همه این نماها را به برنامه تدوین می‌آوریم، درست مانند کاری که با انیمیشن‌سازی انجام دادیم، و اکنون نسخه‌ای از فیلم خود را با مدل‌های سه بعدی صحیح و حرکت دوربین داریم.


از آنجایی که انیمیت کردن (مرحله بعدی) زمان زیادی می‌برد، این آخرین فرصتی است که می‌توانیم برای ایجاد هرگونه تغییر داستانی جدی در فیلم خود داشته باشیم. اگر مجبور شویم بعد از مرحله انیمیشن تغییراتی در داستان ایجاد کنیم، زمان زیادی هدر می‌رود.

8. انیمیشن

بالاخره برای انیمیشن آماده شدیم!

اینجاست که ما در نهایت زندگی را به فیلم وارد می‌کنیم. کاراکترها شروع به حرکت می‌کنند و می‌توانیم روح فیلم را در مقابلمان زنده کنیم.

دیدن این یک چیز شگفت انگیز است، اما همچنین زمان زیادی می‌برد. اگر اشتباه انجام شود، می‌تواند فیلم ما را خراب کند.

9. تکسچرینگ | نورپردازی | رندر کردن

این مرحله بیشتر برای انیمیشن‌های سه بعدی اعمال می‌شود، اگرچه انیمیشن دو بعدی مراحل مشابه پس از تولید را طی می‌کند و استاپ موشن زمان زیادی را صرف ترکیب بندی و افکت‌های متفرقه می‌کنند.

در سه بعدی، مدل‌ها نیاز به بافت دارند، به این معنی که مواد مختلفی را به قسمت‌های مختلف مدل‌ها اختصاص می‌دهند. برخی فلز، برخی پلاستیک و حتی تعدادی برای پوست و مو شبیه سازی می‌کنند.

سپس نماها را با نورهای مجازی روشن می‌کنیم و تا جایی که می‌توانیم نحوه عملکرد نور در زندگی واقعی را تکرار می‌کنیم.

سپس هنگامی که نماهای ما دارای بافت و روشن می‌شوند، فرآیند رندر را شروع می‌کنیم، که کامپیوتر تمام داده‌های صحنه‌های ما را محاسبه می‌کند و تصاویر ثابت از آن ایجاد می‌کند.

سپس این تصاویر را به یک برنامه ترکیبی مانند Nuke یا After Effects می‌بریم، داده‌های لازم را از تصاویر استخراج می‌کنیم و آنها را برای ایجاد تصاویر نهایی خود ترکیب می‌کنیم.

10: ویرایش | تصحیح رنگ

هنگامی که تصاویر ما ترکیب و آماده شدند، آنها را به برنامه ویرایش خود بازمی‌گردانیم و عکس‌های قبلی خود را با عکس‌های ترکیبی جدید خود جایگزین می‌کنیم، درست همانطور که عکس‌های متحرک را با previz جایگزین کردیم.

اکنون می‌توانیم برای اولین بار فیلم تمام شده خود را در تایملاین تدوین ببینیم، اما واقعاً هنوز تمام نشده است. باید مقداری اصلاح رنگ و درجه بندی انجام دهیم.

تصحیح رنگ، فرآیند دستکاری رنگ‌های هر نما به‌گونه‌ای است که با رنگ قبل/پس از آن مطابقت داشته باشد. ما همچنین مطمئن می‌شویم که هر پلان دارای قسمت‌های خیلی سفید یا خیلی سیاه نباشد، اساساً به گونه‌ای کار می‌کند که در کل فیلم یک رنگ ثابت و صحیح داشته باشیم.

سپس فیلم خود را درجه بندی می‌کنیم که قسمت سرگرم کننده و خلاقانه‌تر است و در آن سعی می کنیم یک سبک بصری برای کل فیلم ایجاد کنیم و ظاهری متمایز به آن بدهیم.

11. موسیقی | طراحی صدا

در حالت ایده‌آل، باید از روز اول تولید با یک آهنگساز کار کرده‌ باشیم تا مطمئن شویم که موسیقی با آنچه که می‌خواهیم با فیلم انجام دهیم مطابقت داشته باشد، و مطمئن شویم که فیلم با موسیقی هماهنگ است.

موسیقی معمولاً چیزی نیست که در پایان به سادگی به کار اضافه کنیم، و بنابراین باید آن را در طول تولید همراه خود داشته باشیم تا به بخشی جدایی ناپذیر از داستان تبدیل شود.

سپس طراح صدا تمام جلوه‌های صوتی فیلم مانند صدای محیط و صداها و همچنین مسترینگ و میکس را در صدای نهایی فیلم نهایی می‌کند.

نرم افزار ساخت انیمیشن

بعد از سوال «از کجا شروع کنم»، موضوعی که بیشتر از همه در موردش سوال می شود احتمالاً نرم افزار است. همه می‌خواهند در مورد ابزارها بدانند.

در اینجا به تفکیک گزینه‌های انتخاب یک نرم افزار animation بر اساس نوع آن آورده شده است:

نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی

این یک راهنمای مبتدی است، بنابراین ممکن است نرم‌افزار ساخت انیمیشن سه بعدی برای برخی از شما پیشرفته باشد، اما مهم است که با ابزارها آشنا باشید تا بدانید در صنعت از چه چیزی استفاده می‌شود و اگر می‌خواهید در این کار حرفه‌ای شوید، باید به دنبال چه چیزی باشید.

اتودسک مایا

این نرم افزار استاندارد صنعت انیمیشن کامپیوتری است. اگر می‌خواهید انیمیشن را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، این برنامه‌ای است که باید روی آن تمرکز کنید. نرم افزار انیمیشن سازی، مدل سازی، شبیه سازی و رندر سه بعدی با مجموعه ابزار یکپارچه و قدرتمند. از آن برای انیمیت کردن، محیط، گرافیک متحرک، واقعیت مجازی و خلق کاراکتر استفاده کنید.

بلندر

یک برنامه رایگان، اپن سورس و سه بعدی. Blender طیف گسترده‌ای از عملکردهای مدل سازی، بافت سازی، نورپردازی، انیمیشن و پردازش ویدیو را در یک پکیج ارائه می‌دهد. Blender از طریق معماری باز خود قابلیت همکاری متقابل پلتفرم، توسعه پذیری و یک گردش کاری کاملاً یکپارچه را فراهم می‌کند.

Cinema 4D

Cinema 4D بهترین دوست یک موشن گرافیست است. این یک برنامه سه بعدی برای کاربر After Effects است. بسیار بصری است و مستقیماً با After Effects بدون نیاز به اولین رندر کار می‌کند. این ابزار اولین انتخاب ما برای تولید جدی فیلم سه بعدی نخواهد بود، زیرا از ابتدا با در نظر گرفتن موشن گرافیک طراحی شده است، اما یک برنامه همه کاره شگفت انگیز است.

نرم افزار ساخت انیمیشن دو بعدی

انیمیشن دو بعدی راهی عالی برای شروع سفرتان است. بسیاری از برنامه‌های زیر ارزان یا رایگان هستند و یادگیری آنها نسبتا آسان است.

Animate CC و After Effects گزینه‌های عالی برای کار با انیمیشن‌های دوبعدی به صورت دستی و یا با ایجاد عروسک هستند، در حالی که Character Animator اصلاً نیازی به نقاشی ندارد و از چهره شما استفاده می‌کند. و اگر می‌خواهید حرفه‌ای شوید، Toon Boom Harmony و TVPaint بهترین گزینه‌های شما خواهند بود.

Animate CC (فلش سابق)

احتمالاً محبوب‌ترین نرم افزار انیمیشن دو بعدی موجود است. Animate دودمان طولانی در ساخت انیمیشن دارد که به روزهای اولیه انتشار ویدئوهای اینترنتی برمی‌گردد. رابط بصری و قیمت نسبتا ارزان آن، آن را به گزینه‌ای عالی برای شروع کار با animation دو بعدی تبدیل کرده است.

تون بوم هارمونی Toon Boom Harmony

Harmony یک نرم افزار دو بعدی پیشرفته‌تر است که هم برای انیمیشن‌های فریم به فریم و هم برای انیمیشن‌های مبتنی بر ریگ ایده آل است. دارای سیستم‌های پیشرفته، افکت‌ها و ابزار دوربین است. این نرم افزار برداری است، اما نسخه پیشرفته‌تر آن نیز گزینه‌ای برای ترسیم بیت مپ دارد.

TVPaint

یک نرم افزار فرانسوی، TVPaint نرم افزار همه کاره انیمیشن دو بعدی است که شما همیشه به آن نیاز خواهید داشت. مطمئناً قوی‌تر و پیچیده‌تر از فتوشاپ است، اما همچنین بسیار گران‌تر است. این نرم افزار مخصوص انیماتورها و استودیوهای حرفه‌ای می باشد.

Character Animator

یک برنامه جدیدتر با پیچش جالب. به جای متحرک سازی به روش سنتی، Character Animator از شما استفاده می‌کند که از وب کم و میکروفون خود برای متحرک سازی خودکار یک کاراکتر از پیش ساخته شده در زمان واقعی استفاده می‌کند، تقریباً مانند تصویربرداری از حرکت. این یک گزینه عالی برای مبتدیان است زیرا به کمترین میزان تجربه در animation نیاز دارد.

افتر افکت

یک انتخاب جالب برای انیمیشن دو بعدی. افتر افکت به شما کنترل عالی در هنگام ایجاد ریگ‌های دو بعدی با استفاده از ابزار عروسکی و عبارات مختلف می‌دهد. اگر از قبل با محیط Adobe راحت هستید، انتخاب خوبی است.

نرم افزار ساخت استاپ موشن

تعداد زیادی از انیماتورهای جوان مشتاق اولین تجربه انیمیشن خود را با استفاده از اکشن فیگور، لگو یا حتی خاک رس به دست می‌آورند.

ما 2 گزینه بسیار متفاوت را در اینجا لیست کردیم. یکی برای مبتدیانی که برای اولین بار Animation را امتحان می‌کنند و دیگری یک نرم افزار حرفه‌ای است که هدف آن ارتقای کار شما به سطح بعدی است.

Dragonframe

Dragonframe استاندارد صنعتی برای استاپ موشن است و در فیلم‌هایی مانند Kubo and the Two Strings و Shaun the Sheep استفاده شده است.

اگر قصد دارید یک ویدیوی استاپ موشن حرفه‌ای بسازید، Dragonframe بهترین ابزار برای این کار است. نرم افزار جامع آن را می‌توان با بسیاری از پیوست‌های مختلف، مانند دستگاهی که دوربین، نورها و حتی فوکوس را کنترل می‌کند، استفاده کرد.

Stop Motion Studio

استاپ موشن استودیو یک برنامه استاپ موشن سطح ابتدایی برای همه دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها است که به هر دوربین دیجیتال، تلفن یا تبلتی متصل می‌شود تا ویدیوهای استاپ موشن عالی را با سادگی و سهولت ایجاد کند. اگر تازه شروع کرده‌اید، این یک انتخاب عالی است.

سخت افزار انیمیشن

سخت افزارها در حال ارزان‌تر شدن و نرم افزارها در حال کارآمدتر شدن هستند. می‌توانید اکثر برنامه‌های Animation را در اکثر رایانه‌های مدرن اجرا کنید و البته تبلت‌های طراحی هم بسیار مقرون به صرفه هستند.

در اینجا لیست کوتاهی از آنچه که ما برای انیماتورهای تمام سطوح توصیه می‌کنیم آورده شده است:

One by Wacom انتخاب مناسب برای مبتدیان

این تبلت سطح مقدماتی Wacom ارزان‌ترین راه برای استفاده از تبلت است. این تبلت به شما امکان می‌دهد انیمیشن‌های دستی را با بودجه کمتری انجام دهید و به انیماتورهای سه بعدی نیز کمک می‌کند، زیرا استفاده از تبلت اغلب راحت‌تر از ماوس در برنامه‌های سه بعدی است.

Wacom Intuos Pro بردن کار به سطح بعدی

اگر به نقاشی بیشتر نیاز دارید، یا اگر از تبلت برای انیمیشن‌های سه بعدی استفاده می‌کنید، این تبلت بهترین انتخاب همه جانبه برای این کار است. این تبلت‌ها را در اکثر استودیوهای تولیدی خواهید دید، و این یک انتخاب محبوب برای دانشجویان انیمییشن است که می‌خواهند کار خوبی انجام دهند، اما نمی‌توانند تبلت‌های پیشرفته Cintiq را بخرند. این تبلت در 3 سایز عرضه می شود که Medium محبوب‌ترین آنهاست.

Wacom Cintiq Pro حرفه‌ای شدن

برای تولید انیمیشن‌های سطح بالا، Wacom Cintiq انتخاب نهایی است. این تبلت اساسا یک مانیتور غول پیکر است (13، 16، 24 یا 32 اینچی) که می‌توانید مستقیماً روی آن بکشید. این تبلت طراحی دقیق را بسیار ساده‌تر و پاسخگوتر از یک تبلت معمولی می‌کند، اما هزینه بسیار بالاتری دارد.

کامپیوتر

نکته خوب در مورد استفاده از برنامه های دو بعدی مانند Animate CC یا حتی Toon Boom این است که اکثر رایانه‌های مدرن به خوبی قادر به اجرای آنها هستند.

اما وقتی وارد دنیای سه بعدی می‌شوید، همه چیز می‌تواند مشکل ساز شود. اگر دنیاهای عظیم را با تنظیمات نورپردازی پیچیده رندر می‌کنید، به یک کامپیوتر قوی با کارت گرافیک گران قیمت نیاز دارید، اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد:

  • می‌توانید بیشتر ترکیب بندی‌ها را در Nuke انجام دهید.
  • می‌توانید از یک مزرعه رندر استفاده کنید.

دوره‌های ساخت انیمیشن


دوره‌های آنلاین در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند، و در حال حاضر تولید بالایی دارند و جایگزین بسیار موثری برای آموزشگاه‌های سنتی هستند. چرا؟

ارزان‌تر هستند

مدارس هنر بسیار گران هستند. دوره‌های آنلاین، حتی دوره‌های گران‌قیمت، اکثرا قیمت پایین‌تری نسبت به دوره‌های حضوری دارند. این باعث می‌شود که این دوره‌ها برای طیف وسیعی از هنرمندانی که در گذشته مجبور بودند از رویاهای خود دست بکشند یا پول زیادی قرض می‌کردند، قابل دسترس‌تر باشد.

یک تست عالی هستند

شاید انیمیشن برای شما مناسب نباشد؟ آیا خوب نیست که قبل از صرف هزینه‌های میلیونی و گذشتن از سال‌های گرانبهای زندگی خود به این موضوع پی ببرید؟

گذراندن دوره آنلاین انیمیشن راهی ارزان و کارآمد برای بررسی این است که آیا برای این کار آماده هستید یا خیر. همیشه می‌توانید تصمیم بگیرید که مدرک تحصیلی خود را ادامه دهید، اما این یک راه عالی برای انجام تحقیقات و اطمینان از این است که رفتن به این مسیر برای شما مناسب است یا خیر.

واقعاً به مدرک نیاز ندارید

یکی از مزایای کار در یک صنعت خلاق مانند Animation این است که کار شما بیشتر از هر اعتباری در رزومه شما صحبت می‌کند. اگر نسخه نمایشی کار شما خوب باشد – استخدام خواهید شد. هیچ کس اهمیت نمی‌دهد که شما به چه مدرسه‌ یا دانشگاهی نرفتید.

می توانید در حین کار در آنها شرکت کنید

نکته جالب در مورد دوره‌های آنلاین این است که می‌توانید آنها را در اوقات فراغت خود شرکت کنید.

اگر در حال انتقال از یک حرفه متفاوت هستید و به صورت تمام وقت کار می‌کنید، می توانید این دوره‌ها را در تعطیلات آخر هفته، عصرها و ناهار شرکت کنید.

می‌توانید مسیر یادگیریتان را سفارشی کنید

یکی از چیزهای عالی در مورد آموزش آنلاین این است که می‌توانید منابع را از مکان‌های مختلف ترکیب کنید.

در یک مدرسه سنتی باید به برنامه پایبند باشید (معمولاً 3-4 سال) و اغلب دوره‌های زیادی را که به آنها علاقه‌ای ندارید یا واقعاً به مسیر رشد شخصی شما کمک نمی‌کند، بگذرانید. با دوره‌های آنلاین، می توانید مسیر یادگیری خود را بسازید.

از همین نویسنده: