در این آموزش ماندالا گام به گام برای مبتدیان، با هم یاد می‌گیریم که چگونه یک ماندالای جذاب بکشیم!

در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که چگونه ماندالای رنگارنگی که در اینجا می‌بینید را با هم بکشیم. اگرچه این کار پیچیده به نظر می‌رسد، اما در واقع زمانی که مراحل این کار را بدانید، بسیار آسان است.

کشیدن ماندالا یک فعالیت سرگرم کننده و آرامش بخش برای افراد در تمام سنین است! لازم نیست هیچ مهارت طراحی از قبل داشته باشید. هر کسی می‌تواند از مزایای آرامش بخش و خلاقانه یادگیری ماندالا لذت ببرد!

آموزش ماندالا – چگونه بدون پرگار یا نقاله ماندالا بکشیم؟

ماندالا چیست؟

ماندالا یک طرح انتزاعی پیچیده است که معمولاً به شکل دایره است. در واقع، “ماندالا” یک کلمه سانسکریت به معنای “دایره” است. ماندالاها به طور کلی دارای یک نقطه مرکزی قابل شناسایی هستند که از آن، مجموعه‌ای از نمادها، اشکال و فرم‌ها سرچشمه می‌گیرد.

ماندالا می‌تواند دارای هر دو شکل هندسی و ارگانیک باشد. آنها همچنین می‌توانند حاوی تصاویر قابل تشخیصی باشند که برای شخصی که آن را ایجاد می‌کند معنی دارد.

در اصل، ماندالا نشان دهنده ارتباط بین دنیای درونی ما و واقعیت بیرونی است. طراحی ماندالا می‌تواند هم الهام بخش و هم درمانی باشد.

کتاب‌های رنگ آمیزی هم برای کسانی که می‌خواهند طرح‌های آماده و خالی ماندالا را رنگ آمیزی کنند عالی است!

ماندالای خود را بکشید

وقتی ماندالای خودتان را می‌کشید، آن را به عنوان پژواک روح خود در نظر بگیرید. طراحی و رنگ آمیزی ماندالا می‌تواند یک تجربه شخصی بسیار غنی باشد که در آن به درون خود نگاه می‌کنید و اشکال، رنگ‌ها و الگوهایی را پیدا می‌کنید که نشان دهنده هر چیزی می‌تواند باشد، از وضعیت فعلی ذهنی شما تا عمیق‌ترین آرزوی شما برای خود، برای یک عزیز، یا برای بشریت.

در این درس ساده آموزش ماندالا برای مبتدیان، نحوه ترسیم ماندالا را به صورت گام به گام بیاموزید!
شما می‌توانید یک ماندالا را به گونه‌ای طراحی کنید که نماد حالت ذهنی باشد که می‌خواهید به آن برسید. ماندالا ابزار عالی برای مدیتیشن و افزایش خودآگاهی است. بسیاری از فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان از ماندالا در اعمال معنوی خود استفاده می‌کنند.

بهترین چیز در مورد طراحی ماندالا این است که شما این آزادی را دارید که هر شکل و رنگی را که حس می‌کنید بیانگر احساس و دیدگاه شما از واقعیت است، انتخاب کنید. ماندالای شما متعلق به شماست و شما این آزادی را دارید که از خلاقیت خود برای ایجاد یک نقاشی ماندالا استفاده کنید که منحصر به شماست.

هنگامی که مراحل اولیه کشیدن ماندالا را بدانید، می‌توانید هر بار که یک ماندالا جدید می‌کشید، طرح‌های جدید و رنگ‌های جدید را امتحان کنید.

مواد مورد نیاز

برای آموزش ماندالا به مواد زیادی نیاز ندارید. موارد زیر همه آنچه شما احتیاج دارید، است:

  • کاغذ
  • مداد
  • خط كش
  • پاک کن

برای رنگ آمیزی ماندالا، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • مداد رنگی
  • نشانگرها
  • آبرنگ
  • مداد شمعی
  • قلم ژل
  • یا هر نوع ماده هنری دیگری برای رنگ آمیزی.

در صورت تمایل می‌توانید از پرگار نیز استفاده کنید – البته در مراحل زیر، ما از پرگار استفاده نمی‌کنیم.

مراحل آموزش ماندالا

گام1

اولین قدم در نحوه رسم ماندالا این است که کاغذ خود را به شکل مربع اندازه بگیرید. مربع می‌تواند به اندازه دلخواه شما بزرگ یا کوچک باشد. هر چه مربع بزرگتر باشد، فضای بیشتری برای قرار دادن جزئیات و رنگ‌های زیاد خواهید داشت. ما مربع خود را 20 در 20 در نظر گرفتیم.
در مرحله بعد، مانند شکل زیر، از خط کش و مداد خود برای کشیدن نقطه در مرکز مربع استفاده کنید.

گام 2

گام بعدی در نحوه ترسیم ماندالا، کشیدن یک سری دایره در اطراف این نقطه است. هنگامی که نقطه را در مرکز مربع خود رسم کردید، یک راه آسان برای کشیدن دایره استفاده از پرگار است. اگر پرگار ندارید، نگران نباشید – ترسیم دایره‌ها آسان است اگر مراحل زیر را دنبال کنید:

با استفاده از خط کش خود، 1 سانت (یا بیشتر یا کمتر – بسته به ترجیح خود) را از نقطه مرکزی اندازه بگیرید. یک علامت 1 سانتی در بالا، پایین، سمت چپ و سمت راست نقطه مرکزی ایجاد کنید. همان طور که در ذیل نشان داده شده است.

گام 3

بعد، فاصله دیگری را از نقطه مرکزی اندازه گیری کنید. ما 3 سانت را از نقطه مرکزی انتخاب کردیم. با استفاده از همان روند قبلی، در همان فاصله در بالا، پایین، به سمت چپ و به سمت راست نقطه مرکزی علامت بزنید.

می توانید هر تعداد ردیف از این نقاط را که دوست دارید ادامه دهید. ما انتخاب کردیم که 3 ردیف نقطه درست کنیم، همانطور که در زیر می‌بینید.

نکته مهم این است که مطمئن شوید نقاطی که می‌سازید همگی از نقطه مرکزی فاصله دارند.

گام 4

اکنون که نقاط خود را ترسیم کردید، زمان اتصال آنها فرا رسیده است. یک خط عمودی مستقیم که نقاط بالا و پایین را به هم متصل می‌کند، و یک خط افقی مستقیم که نقاطی را که از یک طرف می‌روند به هم وصل می‌کند. نمونه ای از این مرحله را در آموزش ماندالا در زیر ببینید.

گام 5

در مرحله بعد، یک سری دیگر از نقاط را در همان فواصل از مرکز به عنوان اولین سری از نقاط خود رسم کنید. مثال بالا را ببینید. فلش‌های زرد به جایی اشاره می‌کنند که ردیف جدید نقاط قرار خواهد گرفت. سعی کنید آنها را در زاویه 45 درجه نسبت به خطوط عمود بر هم قرار دهید، اما نگران کامل بودن آنها نباشید. هدف شما از ساخت ماندالا فقط تفریح ​​است! 😃

چهار ردیف نقطه بکشید و یک شکل x بزرگ بسازید. مثال زیر را ببینید.

گام 6

در مرحله بعد، از خط کش خود برای اتصال نقاطی که درست کرده‌اید استفاده کنید. حالا عکس شما باید شبیه عکس زیر باشد.

گام 7

اکنون می‌خواهید نقاط را به دایره‌ها متصل کنید. برای این کار از یک نقطه شروع کنید و یک خط منحنی به نقطه بعدی بکشید و به همین ترتیب.

نگران “بی نقص” کردن دایره‌ها نباشید. ما در اینجا نگران کمال نیستیم! فقط یک قدم را بردارید و از نقطه‌ای به نقطه دیگر بروید.

اگر اشتباه کنید اشکالی ندارد. در مثال زیر، می‌توانید 2 مورد را در بیرونی‌ترین دایره مشاهده کنید که در اولین بار اشتباه کردیم. اگر این اولین باریست که یاد می‌گیرید چگونه ماندالا بکشید، به ما اعتماد کنید – دفعه بعد که این کار را انجام می‌دهید آسان‌تر خواهد بود.

فقط مطمئن شوید که مداد را به نرمی روی کاغذ بکشید تا بتوانید به راحتی هر اشتباهی را پاک کنید.

نکته: اگر نمی‌خواهید برای ترسیم شبکه دایره‌ای خود وقت بگذارید، می‌توانید کاغذ گراف قطبی را دانلود و چاپ کنید. این کاغذ برای طراحی عالی است، اما اگر از این کاغذ نمودار برای ایجاد یک قطعه تمام شده استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که هنوز هم آن خطوط آبی کوچک را در زیر ماندالای خود خواهید داشت. وقتی خودتان شبکه را ترسیم می‌کنید، می‌توانید خطوط را پاک کنید!

گام 8

اکنون که طرح اصلی ماندالای خود را ترسیم کرده‌اید، می‌توانید طراحی جزییات را در ماندالای خود شروع کنید!

می‌توانید از مداد، مداد رنگی، جوهر یا هر چیزی که انتخاب می‌کنید، استفاده کنید.

ما انتخاب کردیم که از دو رنگ مختلف مداد رنگی برای طراحی استفاده کنیم.

در زیر می‌بینید که با یک دایره ساده در مرکز شروع کردیم و شکل‌های گلبرگ را دور دایره رسم کردیم.

می‌توانید از مرکز شروع کنید، یا می‌توانید از هر جایی که احساس می‌کنید از آن الهام می‌گیرید، شروع کنید.

گام 9

با استفاده از خطوط و دایره‌هایی که به‌عنوان راهنما ترسیم کرده‌اید، می‌توانید اشکالی مانند دایره، مثلث، قطرات باران، حلقه‌ها و غیره بکشید.
نکته مهم این است که اشکال خود را در مکان‌های مناسب تکرار کنید. به عنوان مثال، اگر روی یکی از خطوط دایره‌ای می‌کشید، حتما آن را در همان نقطه روی خطوط دیگر بکشید.

این باعث ایجاد تکرار می‌شود که یک عنصر کلیدی در ایجاد ماندالا است.

گام 10

با ترسیم طرح‌های بیشتر، ماندالای شما پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

نکته کلیدی این است که حوصله به خرج دهید، هر بار یک شکل بکشید و آن را در کل دایره تکرار کنید و در جای مناسب بکشید.

سپس با کشیدن اشکال دیگر در اطراف دایره به همین ترتیب، روی آن شکل بسازید.

گام 11

در اینجا ماندالا با تمام طرح‌های کشیده شده، اینگونه به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید ماندالای خود را به همین شکل رها کنید یا می‌توانید رنگ آن را انتخاب کنید.

گام 12

حالا وقت آن است که ماندالای خود را رنگ کنید.

این قسمت اختیاری است – به یاد داشته باشید، اگر دوست ندارید ماندالای خود را رنگ کنید. به خودتان بستگی دارد!

اینجا ماندالای تمام شده ما است.

با استفاده از آبرنگ، در طرح با استفاده از رنگ‌هایی که ملایم، درون نگر و نشاط آور بودند، رنگ آمیزی کردیم.

حالا شما می دانید که چگونه یک ماندالا بکشید! 😊

آموزش ماندالا

منبع

از همین نویسنده: