در دنیای رقابتی امروز، مهندسان باید در خط مقدم باشند تا در رقابت با نوآوری و فناوری که روزانه در حال رشد است، پیروز شوند.

طراحان مهندسی باید با ابزارهای طراحی سریع و قابل اعتماد کار کنند و از همه مهمتر تجربه محصول را بهبود بخشند. آنها برای توسعه و تجزیه و تحلیل یک محصول جدید به ابزارها، برنامه‌ها و نرم افزارهای تخصصی نیاز دارند.

طراحان برای توسعه، آزمایش و بهبود مکانیسم محصول به نرم افزار طراحی به کمک رایانه (CAD یا  Computer-aided Design)  تکیه می‌کنند. آنها باید طراحی را از کشیدن اتود و اسکچ تا تجزیه و تحلیل محصول ایجاد کنند و تمام محدودیت ها را برآورده کنند.

 CAD به آنها کمک می‌کند تا تصویری واضح از محصول نهایی با تجزیه و تحلیل کامل و ساختار طراحی ارائه دهند تا قبل از رفتن به مرحله تولید، طراحی محصول کارآمد و بی عیب و نقص انجام شود.
نرم‌افزارهای طراحی متعددی مانند  AutoCAD، Solidworks، Fusion 360، MatLAB، Ansys، CREO و غیره در بازار برای مشتاقان موجود است. یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین ابزارهای طراحی سه بعدی «CATIA» است.

خوشبختانه اینترنت در خدمت شماست. آموزش مقدماتی کتیا را «گوگل» کنید و در عرض چند دقیقه، صدها دوره آنلاین CATIA را برای شروع آموزش، پیدا می‌کنید.
حالا بیایید نگاهی گذرا به دنیای شگفت انگیز CATIA بیندازیم.

کتیا چیست؟

آموزش مقدماتی کتیا

نرم افزار CATIA توسط Dassault Systemes که یک شرکت نرم افزاری چندملیتی مستقر در فرانسه است، توسعه یافته است. کتیا یک نرم افزار بین المللی شناخته شده و پرکاربرد است که طراحی سه بعدی، راه حل‌های مهندسی به کمک کامپیوتر، PLM و راه‌حل‌های تولید به کمک کامپیوتر را ارائه می‌دهد.

این نرم افزار عمدتاً در صنایع تولیدی و سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) استفاده می‌شود. همچنین به طراحی، تجزیه و تحلیل و مدیریت محصولات جدید کمک می‌کند.

 CATIA یک ابزار مدلسازی کارآمد است که ویژگی‌های پارامتریک سه بعدی را با ابزارهای دوبعدی ترکیب می‌کند و حتی به هر فرآیند طراحی تا ساخت می‌پردازد. این ابزار همچنین بخش تولید، پشتیبانی، ایزومتریک و طراحی دقیق دوبعدی را فراهم می‌کند.

شناخت کتیا (CATIA)

CATIA دیدگاه‌های مختلفی را در خلق محصول ارائه می‌دهد و به گزینه‌های متعدد اجازه می‌دهد تا ابزارهای پیش فرض خود را از طریق فرآیند توسعه محصول بهبود بخشند.

 این کار طراحی محصول و تجربه کاربری را به پیش می‌برد و برای طراحان خلاق، مهندسان مانند مهندسان مکانیک، برق، معماران سیستم و صنایع تولیدی بسیار مفید است. نرم افزار CATIA یک فضای طراحی سه بعدی شگفت انگیز را فراهم می‌کند که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا طرح‌های محصول و همکاری در مدل سازی محصول را از طریق رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های اشتراک آنلاین به اشتراک بگذارند.

مدیریت چرخه عمر محصول  (PLM)

مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) معیاری است که توسط صنایع برای به حداقل رساندن هزینه‌های تولید و کنترل گردش در مهندسی تعیین می‌شود. این موضوع به عنوان پایه‌ای برای مفهوم سازی، تعریف محصول، ساخت، شبیه سازی و دانش پس از بازار که در مراحل مختلف چرخه عمر محصول کشف می‌شود، عمل می‌کند. علاوه بر این، به طور کلی یک داده هندسی مرتبط با مرحله چرخه عمر محصول را ارائه می‌دهد.

کاربردهای کتیا

نرم افزار CATIA بیشتر در صنایع خودروسازی، هوافضا، تجهیزات دفاعی و صنعتی، سیستم‌های طراحی کارخانه، کالاهای بسته بندی مصرفی، شرکت‌های معماری و شرکت‌های ساختمانی، انرژی فرآیند، نفت و سایر خدمات استفاده می‌شود.

نرم افزار CATIA به دلیل سیستم منظم، تکنیک‌های طراحی (اسکچ) و رندرینگ، چند پلتفرمه بودن، سازگاری با بازار، بینش مهندسی کامل و تعاملش با سایر نرم‌افزارها، کاملاً شناخته شده است.
به عنوان مثال، CATIA در زمینه‌های زیر در صنعت هوافضا استفاده می‌شود:

  • برای طراحی و توسعه هواپیماهای رزمی سبک هندی استفاده می‌شود.
  • ایرباس هوافضای اروپا از نرم افزار CATIA استفاده می‌کند.
  • BAE Systems از CATIA استفاده می‌کند.
  • P3 Voith از CATIA V6 استفاده می‌کند.

کار کردن با کتیا چگونه است؟

کتیا

CATIA یک رویکرد مشارکتی و یک پلتفرم توسعه بین رشته‌ای دارد. به دلیل تجربه کاربری سه بعدی شگفت انگیز ، گردش کار آسان و محیط طراحی اجتماعی، کار شما را آسان و ساده می‌کند. کتیا بر اساس ساختار پیشرفته مدل‌سازی سطحی است و همچنین دارای طراحی رابطه‌ای شکست ناپذیر است.
این مورد به طراحان کمک می‌کند تا محصولات را بر اساس الگوهای رفتاری واقعی مدلسازی کنند. همچنین به کاربران در طراحی سیستم‌های الکترونیکی، الکتریکی و توزیع شده کمک می‌کند. رابط کاربری گرافیکی در مقایسه با سایر برنامه‌های سه بعدی بسیار کاربرپسند است. هر ابزار و دستور در فضای کاری به راحتی در دسترس خواهد بود و کاملاً واضح تعریف می‌شود.


CATIA یک نرم افزار قدرتمند است. با این حال، تسلط بر برنامه کمی زمان می‌برد. به عنوان یک برنامه گسترده، استفاده از آن کمی دشوار است. با این حال، در دراز مدت ثابت می‌کند که یک ابزار کارآمد و بسیار مفید برای بسیاری از طراحان مهندسی است و اهداف مختلف طراحی را برآورده می‌کند.
مهارت‌های مورد نظر: این یک برنامه کاربردی تعاملی سه بعدی به کمک رایانه است. داشتن دانش قبلی در مورد  CAD، CAM، CAE  برای شما مفید خواهد بود، همچنین مبتنی بر راه حل‌های نرم افزاری PLM است و دانش اولیه در مورد موضوع در هنگام یادگیری نرم افزار نتیجه مثبت می‌دهد.

ویژگی‌های CATIA

CATIA یک جعبه ابزار مهندسی کامل را ارائه می‌دهد. در اینجا برخی از بهترین ویژگی‌های نرم افزار CATIA آورده شده است:

  • CATIA یک راه حل منحصر به فرد برای طراحی شکل، استایل دادن و سطح کاری گردش کار از طراحی صنعتی تا کلاس A ارائه می‌دهد.
  • CATIA می‌تواند فرآیند مهندسی را 30 تا 50 درصد تسریع کند.
  • یک تعریف کامل از مدل سازی، شبیه سازی، تایید و مدیریت فرآیند کسب و کار را ارائه می‌دهد.
  • امکان شبیه سازی اشیاء با استفاده از یک ماکت دیجیتال سه بعدی را فراهم می‌کند.
  • CATIA یک ویژگی جدید “طراحی در هر زمان و هر مکان” را ارائه کرده است که امکان ثبت و ارسال تغییرات طراحی به صورت آفلاین را برای هم تیمی‌ها فراهم می‌کند.
  • یک محیط طراحی سه بعدی مؤثر را ارائه می‌دهد که طراحان و همه ذینفعان را قادر می‌سازد دور هم جمع شوند و روی مدل سازی محصول کار کنند و طرح‌ها را به اشتراک بگذارند.

مزایای کتیا

در اینجا برخی از مهمترین مزایای ابزار نرم افزار CATIA آورده شده است:

  • صرفه جویی در زمان و هزینه: CATIA دارای قابلیت‌های مدیریت اصلاح داخلی است که به شما کمک می‌کند به روز رسانی‌های خودکار را دریافت کنید. این تکنیک، اثر تغییرات مختلف در فرآیند تولید را کاهش می‌دهد. با این به‌روزرسانی‌های خودکار در مرحله اولیه، کاربر در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند بدون اینکه نیازی به راه‌اندازی مجدد کل فرآیند هر بار از همان ابتدا باشد.
  • استایلینگ و طراحی محصول: این ابزار طراحی محصول، به روز رسانی توانایی‌های مدل سازی سطح را به طراحان صنعتی و حمل و نقل ارائه می‌دهد. طراحان مبتکر می‌توانند به ابزارهایی دسترسی داشته باشند که به شما در دستیابی و کشف ایده‌های اصلی کمک می‌کند. این فناوری اسکچ منحصر به فرد سه بعدی را پشتیبانی می‌کند که به طراحان کمک می‌کند تا اسکچ‌های دو بعدی را import کنند.
  • محیط سه بعدی فوق‌العاده: CATIA دارای یک محیط سه بعدی داخلی است که به کاربران امکان می‌دهد در هر زمان در فرآیند طراحی شرکت کنند. طرح‌های محصول را می‌توان از داشبوردهای سه بعدی مشاهده کرد. این طرح‌ها را می‌توان در کار به اشتراک گذاشت و طراحان نیز می‌توانند طرح‌های خود را با سرمایه‌گذاری با مهندسان یا افراد مختلف در سراسر جهان بهبود بخشند.
  • رویکرد مشارکتی: رویکردی مشارکتی برای طراحی و ایجاد محصول ارائه می‌کند. CATIA  نیازهای خاص افراد مختلف را برای ارتقای مفهوم، فرآیند و توسعه محصولات جدید برآورده می‌کند.
  • امکان سنجی بازار: تضمین می‌کند که مهندسان با قوانین و اصول بازاریابی سازگار می‌شوند. همچنین، خواسته‌ها را درک می‌کند و همزمان هزینه‌های کلی توسعه محصول را کاهش می‌دهد.

نسخه‌های مختلف ابزار کتیا

توسعه و نسخه‌های بهبود یافته و اصلاح شده نرم افزار به نیازهای صنعت بستگی دارد. بدون شک، توسعه دهندگان نرم افزار CAD سعی می‌کنند چیزی منحصر به فرد، نوآورانه و بهتر ارائه دهند. CATIA اولین بار در سال 1980 معرفی شد و به طور مداوم نسخه خود را برای رفع نیازهای طراحی توسعه می‌دهد.

 امروزه، CATIA یکی از راه‌حل‌های پیشرو در جهان برای ابزارهای طراحی نرم‌افزار برای توسعه محصول است و نوآوری را در تمام شاخه‌های صنایع به ارمغان می‌آورد. چندین موسسه و پلتفرم آموزشی، آموزش مقدماتی کتیا را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند.
بیایید یک به یک نسخه‌ها را با جزئیات بررسی کنیم.

CATIA V3

در سال 1982 اولین نسخه CATIA منتشر شد. شرکت بوئینگ CATIA V3 را به عنوان ابزار اصلی 3D CAD خود انتخاب کرد. CATIA V3 برای ایجاد طرح‌های سه بعدی استفاده می‌شود. بعداً در سال 1988، CATIA V3 از رایانه‌های اصلی به یونیکس منتقل شد.

CATIA V4

در سال 1993، CATIA V4 توسط Dassault Systems منتشر و توسعه یافت. V4 از ماکت‌های دیجیتال سه بعدی و فرمت‌های بومی مانند IGES، STEP، STL و DXF پشتیبانی می‌کند. پسوندهای فایل CATIA V4 عبارتند از:

model. (قسمت، مونتاژ)

session. (مونتاژ فایل‌های مختلف با پسوند model)

exp.

dlv3.

dlv4.

Dassault Systems همچنین ویژگی‌هایی را برای تبدیل فایل‌های CATIA V4 به CATIA V5 برای دسترسی آسان طراحی کرده است.

CATIA V5

CATIA V5 محبوب‌ترین و پرتقاضاترین نسخه CATIA است. CATIA V5 یک نرم افزار CAD است که برای اهداف مدل سازی پارامتریک و غیر پارامتریک استفاده می‌شود. CATIA V4 اساساً با CATIA V5 جایگزین شد و دارای عملکردهای بیشتری مانند پشتیبانی از پلتفرم اضافی، سهولت استفاده و غیره بود.

  • V5 قادر به انجام تجزیه و تحلیل اولیه FEA و ماشینکاری اساسی است.
  • CATIA V5 یک پلتفرم مقیاس پذیر برای ایجاد محصول مشترک و مدیریت داده‌های محصول ارائه می‌دهد.
  • کتیا ورژن 5 به ایجاد، اصلاح و تایید هر گونه سطوح آزاد و مکانیکی کمک می‌کند.
  • CATIA V5 کنترل طراحی پیشرفته‌ای را برای مهندسی ابتدایی ارائه می‌دهد.
  • در طول مشخص کردن جزییات محصول، به شما امکان می‌دهد محصولات الکتریکی، اطلاعات طراحی سازه و سیستم‌ها را ادغام و به اشتراک بگذارید.
  • از طریق راه حل‌های یادگیری مبتنی بر وب، تمام اطلاعات و آموزش های مورد نیاز را تحت یک پلتفرم واحد ارائه می‌دهد.

CATIA V6

  • CATIA V6 یک راه حل مشترک سه بعدی است و بهترین تجربه سه بعدی CATIA را ارائه می‌دهد. کاربران را قادر می‌سازد تا محصولات پیچیده را مدل سازی و طراحی کنند، سیستم‌های محرک را برای مدیریت پیچیدگی محصول و تحویل به موقع آن تعریف و اجرا کنند.
  • به مهندسان در نمونه سازی دیجیتال، از جمله تجزیه و تحلیل و شبیه سازی برای طراحی کمک می‌کند. این به تأیید کیفیت عملکرد و عملکرد در تمام مراحل طراحی کمک می‌کند.
  • CATIA V6 رفتار پیچیده محصول را به راحتی در تعریف محصول ادغام می‌کند. این یک تجربه در زمان واقعی است که عملکرد دنیای واقعی را کاملاً پیش بینی می‌کند.
  • CATIA ویژگی های شکل، معماری، عملکرد و مهندسی تعریف محصول را ترکیب می‌کند که تجربه محصول دیجیتال را برای مخاطبان یکپارچه می‌کند.

چرا باید از کتیا استفاده کنید؟

برخی از کاربردهای واقعی CATIA در هیچ یک از ابزارهای نرم افزار سه بعدی یافت نمی‌شوند. این موارد به شرح زیر است:

  • این ابزار دارای طیف گسترده‌ای از ابزارها است و در صورت دریافت مجوز مناسب، کاربر می‌تواند هر کاری مانند طراحی ورق فلزی، طراحی سطح، طراحی مکانیکی یا مونتاژ را انجام دهد.
  • دارای قابلیت‌های پارامتریک است که می‌توان از آن برای اصلاح طرح‌ها استفاده کرد.
  • طراحی متنی را می‌توان با انتشاراتی که برای پیوند دادن مدل‌ها و ایجاد رابط‌های طراحی پیچیده استفاده می‌شوند، حفظ کرد.
  • امکان تجسم آسان محصولات و ارائه بهترین طراحی ممکن را برای آنها فراهم می‌کند.

محدوده کتیا

CATIA معمولاً به عنوان یک بسته نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول سه بعدی نیز نامیده می‌شود. در چندین صنعت در سراسر جهان گستره زیادی دارد. این مورد به روند توسعه محصول و طراحی کامل کمک می‌کند. این فرآیند شامل توسعه، مفهوم سازی، طراحی، مهندسی و ساخت است. و در مهندسی مکانیک، مهندسی سیستم، سیستم‌های الکتریکی و سیستم‌های سیال استفاده می‌شود.

آموزش مقدماتی کتیا

CATIA یک برنامه کاربردی بزرگ است و معمولاً هر کسی که علاقه‌مند به طراحی محصول، طراحی سه بعدی، مدل‌های دیجیتال سه بعدی و غیره است، می‌تواند آن را یاد بگیرد.

افرادی که علاقه‌مند به توسعه و ایجاد محصولات جدید هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. این نرم افزار رویکردها و ابعاد مختلفی را در طراحی و توسعه محصولات به کار می‌گیرد که به طراحان اجازه می‌دهد از ابزارهای مختلف به روز و پیشرفته استفاده کنند. این ابزار برای معماران سیستم، مهندسان و طراحان صنعتی مفید است.

چگونه CATIA به شما در رشد شغلی کمک می‌کند؟

فناوری CATIA با سایر اشکال نرم افزار متفاوت است. کتیا، ابزارها و دستورات پیشرفته و در عین حال ساده را ارائه می‌دهد. اگر مهارت‌ها را بیاموزید، تجربه و دانش کسب خواهید کرد. این مورد به شما کمک می‌کند تا شغل خود را تقویت کنید و یک مسیر موفق و همچنین چشم اندازهای آینده را تعیین کنید.

نتیجه گیری

CATIA در برخورد با طراحی محصول، مدیریت تجهیزات بزرگ و مجموعه‌های آن قوی است. رابط کاربری آن به شما کمک می‌کند تا مدل‌های پارامتریک پیچیده را با سهولت و راحتی ایجاد کنید. ابزارهای مدل سازی سطح آن افزودنی به لیست ویژگی های آن هستند.

CATIA یک ابزار مدل سازی قوی و خوب برای مهندسان تازه کار است. در حال حاضر بهترین ابزار طراحی نرم افزار برای کاربران متخصص و مبتدیان است.
امیدواریم اکنون ایده روشنی در مورد CATIA چیست، مزایای آن و نحوه استفاده موثر از این ابزار داشته باشید. و این وبلاگ به شما کمک می کند تصمیمی متعادل بگیرید و آینده خود را تضمین کنید.

منبع

از همین نویسنده: