آیا به دنبال آموزش کار با چرخ خیاطی هستید؟ شاید بخواهید خودتان لباس بدوزید، یا شاید بخواهید یک سرگرمی جدید مانند لحاف دوزی را امتحان کنید. دلیل شما هر چه باشد، آموزش کار با چرخ خیاطی می‌تواند دنیایی از فرصت‌های خلاقانه را به روی شما باز کند.

کار با چرخ خیاطی، ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما اگر یاد بگیرید که چگونه آن را به درستی تنظیم کنید و با چند عملکرد مهم آشنا شوید، می توانید در کوتاه‌ترین زمان، شروع به خیاطی کنید.


آموزش کار با چرخ خیاطی

آموزش کار با چرخ خیاطی

چرخ خیاطی با در هم تنیدن دو نخ مختلف برای دوختن تکه‌های پارچه عمل می‌کند. یک نخ از یک قرقره در بالای پارچه می‌آید و دیگری از یک قرقره کوچکتر زیر آن به نام ماسوره می‌آید. یک سوزن پایین می‌آید تا نخ بالایی را از داخل پارچه عبور دهد و یک مکانیسم قلاب آن را دور ماسوره حلقه می‌کند.

هنگامی که نخ بالایی به سمت بالا کشیده می‌شود، دو نخ در هم تنیده شده و به هم قفل می‌شوند. این کار یک کوک ایجاد می‌کند. مکانیسم دیگری پارچه را به جلو هل می‌دهد تا هر دوخت جدید در جای جدیدی از پارچه زده شود.

دو نوع اصلی چرخ خیاطی

برای خیاطی‌های معمولی در خانه، معمولاً دو نوع چرخ خیاطی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید:

چرخ خیاطی مکانیکی

این چرخ‌ها، چرخ خیاطی‌های سنتی هستند که بیش از یک قرن است که از آنها استفاده می‌کنیم. آنها قدرتمند هستند و در عین حال استفاده از آنها ساده است. می‌توانید از میان چند نوع کوک مختلف انتخاب کنید و تنظیماتی مانند کشش نخ و طول دوخت را با دستکاری دستگیره‌ها و صفحه‌ها تنظیم کنید. یک پدال پایی مکانیسم دوخت را درگیر می‌کند و سرعت دستگاه را کنترل می‌کند.

چرخ خیاطی کامپیوتری

این چرخ، نوع جدیدتری از چرخ خیاطی است که برای مدیریت عملکردها و تنظیمات به رایانه داخلی متکی است. وظایف پیچیده خیاطی را خودکار می‌کند و صدها نوع سوئیچ را ارائه می‌دهد. برخی از مدل‌ها حتی می‌توانند از داده‌های گلدوزی منتقل شده از رایانه استفاده کنند. همچنین نیازی به استفاده از پدال پا ندارید – می توانید با فشار یک دکمه شروع به خیاطی کنید و دستگاه به طور خودکار سرعت مطلوب را حفظ می‌کند.

کدام یک را انتخاب کنید

برای مبتدیان، چرخ خیاطی مکانیکی اغلب انتخاب بهتری است. چون عملکردهای زیادی ندارد و شروع به کار با آن سریع و آسان است. به علاوه، بسیار مقرون به صرفه‌تر و به طور گسترده در دسترس است.

از این به بعد، ما به طور خاص در مورد چرخ خیاطی مکانیکی صحبت خواهیم کرد.

آناتومی چرخ خیاطی

هر چرخ خیاطی کمی متفاوت است، اما همه آنها اجزای اساسی یکسانی دارند. دانستن اینکه این اجزا چیستند و چه عملکردهایی دارند به شما کمک می‌کند تا دستگاه خود را بهتر بشناسید، مشکلات را عیب یابی کنید و از آن تا حد امکان استفاده کنید.

کلید روشن و خاموش: همان چیزی است که دستگاه را روشن و خاموش می‌کند. معمولاً در سمت راست یا پشت دستگاه قرار دارد.

پدال پا: این پدال با سیم به کنار دستگاه متصل می‌شود و روی زمین قرار می‌گیرد. دقیقاً مانند پدال گاز در ماشین، آن را فشار می‌دهید تا دوخت شروع شود و سرعت را کنترل می‌کنید.

چرخ دستی: این چرخ که در سمت راست دستگاه قرار دارد، دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که پدال پا انجام می‌دهد، اما بسیار کندتر. اغلب برای تنظیم دستی موقعیت سوزن از آن استفاده می‌شود.

ماکو: این گیره افقی یا عمودی است که در بالای چرخ خیاطی قرار دارد. این گیره‌، قرقره نخی که برای بالای کوک استفاده می‌شود را نگه می‌دارد.

ماسوره پر کن: این گیره در نزدیکی جایگاه قرقره قرار دارد و برای پیچیدن نخ از یک قرقره به یک ماسوره استفاده می‌شود. یک دیسک کششی ماسوره پرکن و متوقف کننده پیچش ماسوره، فرآیند سیم پیچی نرم را تضمین می‌کند.

راهنماهای نخ: این راهنماها، نخ بالایی را از طریق یک سری حلقه‌ها و کانال‌ها به سمت سوزن هدایت می‌کنند. بیشتر چرخ خیاطی‌ها از اعداد و فلش‌ها استفاده می‌کنند تا به شما نشان دهند که نخ باید کجا برود و به چه ترتیبی. یکی از این حلقه‌ها راهنمای نخ است. اگر در موقعیت پایین‌تری قرار داشته باشد و نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید، می‌توانید چرخ دستی را بچرخانید تا دوباره آن را بالا بیاورید.

سوزن: سوزن را با یک گیره سوزن در جای خود نگه می‌دارد. می‌توانید سوزن پیش‌فرض را با سوزن مناسب‌تر برای نوع پارچه‌ای که با آن کار می‌کنید جایگزین کنید.

صفحه سوزن: این صفحه فلزی که دقیقاً زیر سوزن قرار گرفته است، همان چیزی است که پارچه هنگام دوخت روی آن قرار می‌گیرد. جلو دهنده پارچه ، که بخشی از صفحه سوزن است، برآمدگی‌های فلزی کوچکی هستند که به حرکت پارچه در امتداد رو به جلو کمک می‌کنند.

پایه چرخ خیاطی: پایین می‌آید تا پارچه را در بالای صفحه سوزن محکم نگه دارد. یک اهرم پای فشاری در پشت دستگاه قرار دارد و برای بالا و پایین انداختن پایه استفاده می‌شود. می‌توانید پای فشاری را برای یک مورد خاص تغییر دهید که به کارهای خاصی مانند دوخت زیپ یا سوراخ دکمه کمک می‌کند.

محفظه ماسوره: معمولاً در زیر صفحه سوزن، پشت یک پوشش کوچک قابل جابجایی قرار دارد. این محفظه‌ایست که از ماسوره و مکانیزمی که نخ بالایی را در اطراف نخ پایین حلقه می‌کند، نگهداری می‌کند.

صفحه کشش نخ: این صفحه، کشش نخ بالایی را کنترل می‌کند. اگر در هر نقطه، دوخت‌های بالا و پایین شما یکسان به نظر نمی‌رسد، می‌توانید از این صفحه برای بازگرداندن آنها به حالت تعادل استفاده کنید.

انتخابگر نوع دوخت
: این دکمه را بچرخانید تا از بین چندین دوخت معمولی و تزئینی انتخاب کنید.

انتخابگر طول دوخت: برای تنظیم طول هر دوخت استفاده می‎شود. دوخت‌های کوتاه‌تر معمولاً برای پارچه‌های سبک‌تر به خوبی کار می‌کنند، در حالی که دوخت‌های بلندتر برای پارچه‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شوند.

انتخابگر عرض دوخت: برای دوخت‌هایی که فقط یک خط مستقیم نیستند، عرض آنها را تنظیم می‌کند.

اهرم دوخت معکوس: وقتی این اهرم درگیر است، دستگاه، پارچه را در جهت مخالف فشار می‌دهد. اضافه کردن یک دوخت معکوس مانند این در ابتدا و انتهای یک خط از باز شدن دوخت‌ها جلوگیری می‌کند.

چگونه چرخ خیاطی خود را راه اندازی کنیم (آموزش کار با چرخ خیاطی)

قبل از شروع خیاطی، باید دستگاه را با نخ بارگیری کنید. دستورالعمل‌های دقیق برای این کار به برند و مدل چرخ خیاطی شما بستگی دارد، بنابراین حتما راهنمای چرخ خود را بررسی کنید. مراحل کلی به شرح زیر است:

مرحله 1: یک ماسوره آماده کنید

1. چرخ خیاطی را روشن کنید.

2. یک قرقره نخ را روی ماکو قرار دهید.

3. انتهای نخ را بردارید، آن را به دور دیسک کششی سیم پیچ ماسوره حلقه کنید و آن را از یکی از سوراخ‌های کوچک ماسوره خالی عبور دهید و از داخل به بیرون ببرید.

4. ماسوره را روی سیم پیچ قرار دهید و آن را به درپوش نزدیک کنید – این کار از پر شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.

5. با نگه داشتن لبه نخ، پدال پا را به آرامی فشار دهید تا پیچیدن شروع شود.

6. پس از اتمام، ماسوره را از سیم پیچ جدا کنید و نخ را ببرید.

مرحله 2: ماشین را نخ کنید


چرخ دستی را بچرخانید تا اهرم را بالا بیاورید. انتهای نخ را بگیرید و راهنماها را دنبال کنید تا دستگاه را تا رسیدن به سوزن نخ کنید. آخرین مرحله شما باید گذراندن نخ از سوراخ سوزن باشد.

مرحله 3: ماسوره را بارگذاری کنید و نخ پایین را بالا بیاورید

  1. سیم پیچ ماسوره را به شکل حرف P (در حالی که انتهای نخ از سمت چپ آویزان است) نگه دارید و آن را داخل جعبه ماسوره قرار دهید.
  2. انتهای نخ را به مکانیسم حلقه قلاب کنید (برای نحوه انجام این کار به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید) و آن را به گوشه سمت چپ بالای صفحه سوزن بکشید.
  3. درپوش جعبه ماسوره را ببندید.
  4. انتهای نخ بالا و نخ پایین را نگه دارید، چرخ دستی را بچرخانید تا سوزن پایین بیاید و دوباره بالا بیاید.اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، باید بتوانید نخ بالایی را بکشید و نخ پایینی را از همان دهانه‌ای که سوزن پایین آورده شده است بالا بیاورید. اکنون دستگاه باید برای دوخت آماده باشد!

اولین دوخت

  1. قبل از شروع، مطمئن شوید که سوزن و پایه چرخ خیاطی هر دو بالا آمده‌اند.
  2. پارچه خود را روی صفحه سوزن قرار دهید و پایه چرخ خیاطی را پایین بیاورید.
  3. به آرامی پدال پا را فشار دهید و پارچه خود را در حالی که دستگاه کوک می‌زند هدایت کنید. نیازی به فشار دادن آن نیست – فقط از آن حمایت کنید و صاف نگه دارید.
  4. وقتی کارتان تمام شد، مطمئن شوید که سوزن در حالت بالا قرار دارد. پایه چرخ خیاطی را بالا بیاورید، پارچه را بکشید و هر دو نخ را ببرید.

استاد خیاطی شوید

آشنایی با چرخ خیاطی و آموزش کار با چرخ خیاطی تنها اولین قدم است، اما یکی از مهمترین آنهاست. در مرحله بعد، وقت آن است که در کلاس خیاطی شرکت کنید، تکنیک‌های اساسی را یاد بگیرید و شروع به تمرین کنید. و اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، شروع به جمع‌آوری پارچه‌های ضایعاتی کنید – در این سفر سرگرم‌کننده و پرباری که می‌خواهید شروع کنید، به مقدار زیادی از آنها نیاز خواهید داشت.

منبع

از همین نویسنده: