از آنجا که در عصری تحت سلطه داده زندگی می‌کنیم، تعجب برانگیز نیست که تجزیه و تحلیل داده‌ها یک موضوع داغ و ترند باشد. تجزیه و تحلیل با کشف، تفسیر و پردازش داده‌ها سر و کار دارد. اما تحلیلگران داده و کسب و کار ابزارهای زیادی برای انتخاب دارند، و تلاش برای تصمیم گیری در مورد بهترین ابزار برای پروژه می‌تواند چالش برانگیز باشد.

در این راستا ما با تمرکز بر آموزش Power Bi، (یک ابزار تحلیلی ایجاد شده توسط مایکروسافت) سهم خود را در آسان‌تر کردن این تصمیم انجام خواهیم داد.

بیایید قبل از درک نحوه آموزش Power BI با اصول اولیه آن شروع کنیم.

Power BI چیست؟

 آموزش Power Bi

هنگامی که به دنبال این پاسخ هستیم، باید بیشتر به خالق این ابزار یعنی مایکروسافت، نگاه کنیم. این شرکت، Power BI را این گونه تعریف می‌کند: «مجموعه‌ای از خدمات نرم افزاری، برنامه‌ها و رابط‌ها که با هم کار می‌کنند تا منابع نامرتبط داده شما را به بینش‌های منسجم، بصری و تعاملی تبدیل کنند».

BI مخفف « business intelligence یا هوش تجاری» است و این ابزار تمام منابعی که برای جمع‌آوری، تجسم، تجزیه و تحلیل و اشتراک‌گذاری داده‌ها نیاز است را در اختیار کاربران غیر فنی قرار می‌دهد. دنیای تجارت، Power BI را یکی از بهترین ابزارهای drag-and-drop  در صنعت امروز می‌داند.

حال بیایید هوش تجاری را تعریف کنیم. به گفته  CIO، هوش تجاری “… از نرم افزار و خدمات استفاده می‌کند تا داده‌ها را به بینش‌های عملی تبدیل کند که به اتخاذ تصمیمات تجاری استراتژیک و تاکتیکی سازمان کمک می‌کند.” این ابزارها به داده‌های مربوطه دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، سپس یافته‌ها را از طریق نمودارها، گزارش‌ها، جدول‌ها، خلاصه‌ها، نقشه‌ها و داشبوردها ارائه می‌کنند تا اطلاعات دقیق و جزئی را در مورد وضعیت شرکت به کاربران ارائه دهند.

به طور خلاصه، هوش تجاری از ابزارها برای برداشت داده‌های خام و تبدیل آن به برنامه‌ها و اقدامات هوشمندی استفاده می‌کند که می‌تواند برای کسب و کار در سطوح مختلف مفید باشد. Power BI یکی از این ابزارها است.


پس از بررسی  Power BI، می‌توانید ابتدا با درک DAX شروع به آموزش Power BI کنید.

DAX در Power BI چیست؟ از آن برای چه کاری استفاده می‌شود؟

همان طور که شروع به آموزش Power BI می‌کنید، به ناچار با اصطلاح “DAX” روبرو خواهید شد. این کلمه مخفف عبارت Data Analysis Expressions است و مجموعه‌ای از ثابت‌ها، توابع و عملگرها است که توسط مایکروسافت توسعه یافته و در ابزارهای BI و تجسم داده‌ها استفاده می‌شود. DAX همچنین یک زبان تابع نامیده می‌شود زیرا کد کامل در داخل توابع قرار دارد.

از DAX برای دستکاری داده‌ها استفاده می‌شود و به شما کمک می‌کند تا محاسبات سفارشی مورد استفاده در فیلدهای محاسبه شده و ستون‌های محاسبه شده، کار با داده‌های رابطه‌ای و انجام تجمیع پویا را تعریف کنید. به عبارت دیگر، DAX به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات جدیدی از داده‌هایی که از قبل در مدل شما وجود دارد، ایجاد کنند.

DAX از برخی از توابع مشابه اکسل استفاده می‌کند، بنابراین اگر با اکسل آشنا هستید، ممکن است استفاده از DAX برای شما آسان‌تر باشد. DAX درجه بالاتری از انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد فرمول‌هایی ایجاد کنند که به صورت ردیف به ردیف اعمال می‌شوند.

توجه داشته باشید که در حالی که DAX قدرت و انعطاف‌پذیری بیشتری را به مدل‌های داده شما ارائه می‌کند، اما این خطر را دارد که آنها را بیش از حد پیچیده کند. همچنین، DAX دارای یک منحنی یادگیری شیب دار است، بنابراین مطمئن شوید که می‌خواهید قبل از انجام کار با آن کار کنید.

در مرحله بعد، آموزش Power Bi را با درک پتانسیل‌های گسترده آن شروع می‌کنیم.

پتانسیل‌های گسترده BI

از آنجایی که Power BI همه کاره و مملو از ویژگی‌های مفید است، متخصصان در نقش‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، از جمله:

  • مدیران
  • حرفه‌ای‌ها (حسابداران، متخصصان فروش، بازاریابان)
  • طراحان
  • توسعه دهندگان

Power BI تصمیم گیری هوشمندانه را تسهیل می‌کند، احتمال شکست را کاهش می‌دهد و خطرات ذاتی را کاهش می‌دهد. داده‌هایی که BI پردازش می‌کند برای مشاهده و تعامل 24 ساعته در 7 روز هفته، هر جا که به تلفن همراه دسترسی داشته باشید، در دسترس است. این ویژگی راحت به این معنیست که کاربران می‌توانند داده‌های آنی را در هر زمان و هر مکان جمع‌آوری و پردازش کنند و به اشتراک بگذارند.

امروزه امنیت داده‌ها یک نگرانی بزرگ است و Power BI به کاربران اجازه می‌دهد استفاده از داده‌ها را ردیابی و کنترل کنند و فقط به کسانی که باید آن را داشته باشند دسترسی می‌دهد.

نیازی نیست پشتیبانی فنی یا سایر عناصر امنیتی فناوری اطلاعات در کسب و کار خود را به زحمت بیندازید—داشبورد Power BI به شما امکان می‌دهد استفاده مؤثر را تنظیم کنید. Power BI همچنین انعطاف پذیری ذخیره داده‌ها را در ابر مایکروسافت یا به طور ایمن در پشت فایروال شرکت شما ارائه می‌دهد.

نکته پایانی، Power BI به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌های بلادرنگ را در هر زمان و مکان مشاهده کنند، گزارش‌هایی را بر اساس آن اطلاعات جدید ایجاد کنند و مجموعه داده‌های خاصی را به گروه‌های مناسب ارسال کنند. Power BI از آفیس 365 بسیار محبوب به عنوان پلتفرم خود استفاده می‌کند، به این معنی که می‌توانید از رابط کاربری دوم برای پیاده سازی سریع و آسان استفاده کنید.

در نهایت، Power BI مقیاس پذیر است، بنابراین می‌تواند برای هر سازمانی مناسب باشد و تغییرات اندازه، یا گسترش سریع کسب و کار یا کاهش غیرمنتظره را مدیریت کند.

به طور خلاصه، در اینجا لیستی از مزایای Power BI آمده است:

  • استفاده از آن آسان است
  • به شما امکان می‌دهد به بیش از 70 اتصال دهنده داده دسترسی داشته باشید
  • یکی از مقرون به صرفه‌ترین و ارزان‌ترین راه حل‌های موجود است
  • داشبوردهای بصری تعاملی ارائه می‌دهد
  • از هر جایی به راحتی قابل دسترسی است
  • به اشتراک گذاری داده‌ها و همکاری را فراهم می‌کند
  • از جستجوی زبان طبیعی پشتیبانی می‌کند

در مرحله بعد، اجازه دهید بفهمیم چگونه می‌توان Power BI را یاد گرفت.

چگونه Power BI را یاد بگیریم؟ آموزش power bi

به لطف محبوبیت Power BI ، منابع آموزشی زیادی در دسترس متخصصان مشتاق در هر جنبه از پلتفرم برای آموزش Power BI از اطلاعات اولیه تا یادگیری پیشرفته وجود دارد.

برای جمع‌بندی، در اینجا فهرستی از روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، چه تازه شروع به آموزش Power BI کرده‌ باشید، چه بخواهید مجموعه مهارت‌های موجود خود را تقویت کنید یا بهبود بخشید.

  • منابع یادگیری مایکروسافت
  • وبینارهایی که مایکروسافت آنها را میزبانی کرده
  • بازدید از انجمن رسمی آنلاین Power BI
  • ویدیوهای آموزشی بارگذاری شده توسط مایکروسافت در یوتیوب
  • وبلاگ تیم توسعه Power BI
  • دوره‌های آنلاین مختلف ارائه شده توسط سایت‌ها، شرکت‌ها و وب‌سایت های مختلف آموزش الکترونیکی

پس از درک نحوه آموزش Power BI، اجازه دهید در ادامه نحوه استفاده از آن را بیاموزیم.

نحوه استفاده از Power BI

هنگام تلاش برای درک نحوه استفاده از Power BI، بهتر است با آشنایی با عناصر مختلف ابزار شروع کنید. Power BI شامل موارد زیر است:

  • Power BI Desktop: برنامه دسکتاپ ویندوز
  • سرویس Power BI: نرم افزار آنلاین به عنوان سرویس (SaaS)
  • اپ‌های موبایل: این برنامه‌ها برای اندروید، iOS و ویندوز موبایل طراحی شده‌اند.
  • سرور گزارش Power BI: پس از ایجاد گزارش‌های Power BI با استفاده از دسکتاپ، می‌توانید آنها را در یک سرور گزارش داخلی منتشر کنید.

کاربران به منابع داده مورد نظر متصل می‌شوند و با استفاده از Power BI Desktop گزارشی می‌سازند. پس از تکمیل گزارش، کاربران آن را در سرویس Power BI منتشر می‌کنند و به کاربران نهایی اجازه می‌دهد اطلاعات را مشاهده کرده و با آن تعامل داشته باشند.

و فراموش نکنید که اگر هنوز آماده نیستید که افراد خارج از فایروال شرکت شما گزارش‌ها را ببینند، می‌توانید از Power BI Report Server استفاده کنید!

زیبایی Power BI سهولت استفاده از آن است، حتی توسط افرادی که از نظر فن آوری چندان ماهر نیستند. تا زمانی که به منابع داده، داشبورد و یک اتصال شبکه فعال دسترسی دارید، می‌توانید از Power BI برای پردازش اطلاعات، ایجاد گزارش‌های لازم و ارسال آن‌ها به تیم‌ها یا افراد مناسب استفاده کنید.

هنگامی که با آموزش Power BI مهارت کسب کردید، مهم است که فرصت‌های شغلی مختلف را برای افراد ماهر بررسی کنید.

فرصت‌های شغلی BI

به لطف تطبیق پذیری و فراگیر بودن Power BI، مجموعه‌ای از موقعیت‌های مرتبط مختلف موجود است، از جمله:

  • تحلیلگر Power BI
  • تحلیلگر کسب و کار Power BI
  • تحلیلگر داده Power BI
  • توسعه دهنده Power BI
  • مهندس نرم افزار Power BI
  • تحلیلگر ارشد هوش تجاری
  • مهندس ارشد نرم افزار

بسیاری از صنایع مختلف از Power BI استفاده می‌کنند، از جمله فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی، بیمه، استخدام کارکنان و نرم افزارهای کامپیوتری.
متوسط ​​حقوق سالانه یک متخصص Power BI در هند 582000 روپیه است. Glassdoor گزارش می‌دهد که یک توسعه دهنده Power BI در ایالات متحده به طور متوسط ​​81514 دلار در سال درآمد دارد. درآمد این شغل در ایران به طور مشخص اعلام نشده است.

برنامه مناسب خودتان برای آموزش power bi را انتخاب کنید

به دنبال ایجاد شغلی هیجان انگیز در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها هستید؟
شما می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید در مطالعه و یادگیری مستقل شرکت کنید.

کسب‌وکارها به طور فزاینده‌ای متوجه می‌شوند که برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌تر در محیط تجاری رقابتی امروزی به داده‌های عملی نیاز دارند. به همین دلیل است که بر اساس تحقیقات بازار Zion، بازار جهانی هوش تجاری در سال 2015 به 16.33 میلیارد دلار رسید و انتظار می رود تا پایان سال 2023 به 26.50 میلیارد دلار برسد.

پس معطل نکنید و در زمینه هیجان انگیز و پرارزش هوش تجاری کارتان را شروع کنید.

منبع

از همین نویسنده: