اسکرام یک سیستم مدیریت پروژه پرکاربرد بر اساس روش چابک است. 3 نقش در سیستم مدیریت پروژه اسکرام وجود دارد: اسکرام مستر، مالک محصول و تیم توسعه. در این مقاله همه چیز در مورد نقش اسکرام مستر و اهمیت آن را توضیح خواهیم داد.

 اسکرام مستر کیست؟

بدیهی‌ست که در هر سیستم اسکرام، نقش‌های کلیدی برای افراد مختلف وجود دارد. اسکرام مستر، در کنار مالک محصول و تیم توسعه، اصطلاحاتی برای این نقش‌های خاص است که توسط اسکرام تعریف شده است. اسکرام مستر یک عنصر حیاتی در این سیستم است. آنها یک مسیر ارتباط و همکاری بین ایده‌ها، اهداف و استراتژی کسب و کار مالک محصول و انجام واقعی کار و تکمیل وظایف توسط تیم توسعه را فراهم می‌کنند.

مهارت‌هایی که اسکرام مستر به آنها نیاز دارد

واضح است که ایده‌ها، ارزش‌ها و فلسفه اسکرام مبتنی بر ایده کار گروهی است. به اشتراک گذاری متقابل اطلاعات، همکاری و توافق بر سر مراحل کار، حیاتی است. در عمل، نقش اسکرام مستر، حل و فصل هر گونه مشکل و رفع موانعی است که این جریان را مسدود می‌کند. اگرچه، این کار شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها و استعدادهاست، از مشاوره فنی گرفته تا نگرانی‌های منابع انسانی. اساساً scrum master محیطی را تنظیم می‌کند که به اسکرام اجازه عملکرد می‌دهد.

این نقش در قسمت‌های مختلف تیم مهم است. به این ترتیب scrum masterهای با استعداد و باتجربه بدون شک بسیار ارزشمندند. در ادامه مهارت‌هایی که هر اسکرام مستر موفقی به آنها نیاز دارد را بررسی می‌کنیم:

  • مهارت‌های حل مسئله
  • تطبیق پذیری
  • مهارت‌های انگیزشی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های سازمانی

وظایف اسکرام مستر چیست؟

اسکرام مستر یک موقعیت بسیار کلی در تیم دارد، اغلب در پس‌زمینه کار می‌کند، اما مسئولیت‌های مشخصی دارد.

وظایف اسکرام مستر در قبال اسکرام

وظایف اسکرام مستر در قبال اسکرام

متخصص اسکرام – اسکرام مستر به عنوان سازمان دهنده و رهبر اصلی اسکرام باید در آن تخصص داشته باشد. در نتیجه تخصصشان ، آنها می‌توانند به تیم کمک کنند تا جنبه‌های سازمانی و رویدادهایی را که اسکرام بر آن‌ها استوار است، درک کنند و اصول و ارزش‌های زیربنایی مرتبط را آموزش دهند. این کار شامل آموزش اعضایی از تیم که زیاد با اسکرام آشنا نیستن و ادغام آنها در تیم است.

برنامه‌ریزی رویدادها – اسکرام مستر مسئول برنامه‌ریزی جلسات مختلفی است که از طریق آنها اسپرینت‌های اسکرام توسعه می‌یابند.

رهبری رویدادها– scrum master مسئول نحوه عملکرد رویدادها و جلسات در عمل است. چه کسی، چه زمانی، کجا و برای چه مدت صحبت می‌کند – نوعی داور/میزبان.

پیاده سازی تغییرات – در صورت لزوم، این مسئولیت اسکرام مستر است که بازخوردها و نظرات را از تیم دریافت کند و از آنها برای ارتقا در آینده استفاده کند.

تسهیل ارتباطات – یکی از مسئولیت‌های scrum master، تسهیل ارتباطات هم در درون تیم و هم از طریق مالک محصول با طرف‌های ذینفع خارجی است. این مسئولیت اسکرام مستر نیست که با این سهامداران خارجی تعامل مستقیم داشته باشد. با این حال، او باید هر گونه مشکل یا مشکل احتمالی را که نیاز به حل دارد، برای مالک محصول روشن کند.

تنظیم محیط – درون یک اسکرام، برای موفقیت پروژه ضروریست که همه تیم با هم کار کنند و حمایت و مشارکت کنند. scrum masterمسئول ایجاد محیطی است که در آن همه اعضای تیم بتوانند شکوفا شوند، به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشند که صحبت کنند و درخواست کمک کنند و به عنوان یک فرد در گروه احساس ارزشمندی کنند.

وظایف اسکرام مستر در قبال مالک محصول

وظایف اسکرام مستر در قبال مالک محصول

scrum masterها به خاطر وظایفشان، ارتباط بسیار زیادی با مالک محصول دارند، نه تنها به عنوان مجرای ارتباطی بین مالک محصول و تیم توسعه بلکه به عنوان مشاور فنی مستقیم مالک محصول.

راهنمایی – ابتدا، در صورت لزوم، مالک محصول را در فرآیندها و ایده‌های اسکرام راهنمایی می‌کند.

برنامه‌ریزی – آشنایی با استراتژی برنامه‌ریزی مالک محصول برای بک لاگ محصول و تجزیه عناصر کلیدی محصول.

سازماندهی بک لاگ محصول – در کنار مالک محصول، کمک به ایده‌ها و دیدگاه‌های مالک محصول. این کار موجب درک کاملی از نیاز به دستیابی به نتایج موفقیت آمیز می‌شود و به مالک محصول کمک می‌کند تا دیدی کلی داشته باشد که به وضوح به تیم منتقل شود.

سازماندهی رویدادها – سازماندهی رویدادهای اسکرام به درخواست مالک محصول و نهایی کردن ترتیبات و حضور.

کمک کردن – کمک به مالک محصول در صورت نیاز در شفاف سازی اهداف و توضیحات به تیم توسعه.

وظایف اسکرام مستر در قبال تیم توسعه

وظایف اسکرام مستر در قبال تیم توسعه

اسکرام مستر را می‌توان به عنوان رئیس تیم دید، اما نه از نظر قدرت. به عنوان مثال، او برای تیم توسعه مانند شخصیت پدر مهربان است که مربی نیز هست. نقش او این است که به تیم اجازه دهد تا روی وظایف مشخص شده خود تمرکز کنند. به عنوان مثال، دادن منابع و آزادی به آنها مهم است، همانطور که حل هر مشکلی و رفع موانع مهم است.

مربی/مرشد فنی – اسکرام مسترها باید توانایی فنی و دانش کافی برای ارائه مشاوره‌های ارزشمند در مورد مسائل فنی به تیم داشته باشند.

مربی اسکرام – scrum master باید تجسم فیزیکی ارزش‌ها و اصول اسکرام باشد و به عنوان یک الگو رهبری کند. این کار شامل دادن فرصت و آزادی به تیم برای خودسازماندهی و همکاری است. همچنین این مسئولیت اوست که اطمینان حاصل کند تیم توسعه از ارزش‌های اسکرام آگاه است و کل تیم سیستم را پذیرفته است.

پاکسازی مسیر – یک اسکرام مستر خوب مطمئن خواهد شد که تیم توسعه می‌تواند بدون هیچ مانعی روی وظایفی که بر عهده دارد متمرکز شود. در نتیجه، این بدان معناست که او مسئول سازماندهی و درخواست منابع و همچنین هدایت ارتباطات و انتقال اطلاعات است.

حل مسائل – این مسئولیت scrum master است که هر مشکلی را که ممکن است در تیم توسعه پیش بیاید حل و فصل کند. به عنوان مثال، این کار می‌تواند در مورد مشاجرات و اختلاف نظرها، یا حتی غیبت‌ها برای بیماری یا تعطیلات باشد.


ترتیب، سازماندهی و میزبانی جلسات روزانه و سایر رویدادهای مرتبط مانند بررسی‌های گذشته – مسئولیت scrum master نه تنها ترتیب دادن جلساتی است که برای اسکرام بسیار ضروری هستند، بلکه مدیریت جلسات را نیز بر عهده دارد. این می‌تواند به معنای دادن زمان برای صحبت کردن، تشویق صداقت داشتن، ایجاد ایده‌ها، ایجاد فضایی برای توسعه و درک گروه و غیره باشد.

نظارت بر پیشرفت – اسکرام مستر رئیس پروژه نیست، اما آنها همچنان باید پیشرفت را نظارت کنند. به عنوان بخشی از این، آنها باید اطمینان حاصل کنند که تیم در مسیر رسیدن به ضرب الاجل های توافق شده قرار دارد.

نتیجه گیری

یک اسکرام مستر باید بدون استفاده از قدرت واقعی مالک محصول، مرز بین داشتن اقتدار را طی کند. از مهارت‌های افراد استفاده کند، اما همچنان ذهنیت فنی و تجاری نیز داشته باشد، عضو تیم توسعه باشد اما در عین حال از آن جدا باشد. در حالی که این کار به نظر چندان سرگرم کننده نیست، اما یک scrum master خوب مورد قدردانی قرار می‌گیرد و یک دارایی واقعی برای همه افراد درگیر در پروژه است. تمام تیم اسکرام، ارزش یک اسکرام مستر خوب را می‌دانند و اگر کار خود را به خوبی انجام داده باشید، تمام تیم اسکرام متوجه می‌شوند که همه اعضای تیم به اندازه اطرافیانشان خوب هستند.

از همین نویسنده: