قبل از اینکه به سوال “اسکرام چیست؟” جواب دهیم، بیایید اول یک درک کلی‌تر از مفهوم مادر آن یعنی مدیریت پروژه چابک (Agile project management)  داشته باشیم. مدل “چابک” یکی از محبوب‌ترین رویکردها برای توسعه نرم‌افزار است. این مدل به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر کار کنند و در همان حین که با تغییرات خو می‌گیرند، یک محصول باکیفیت را ارائه دهند.

رویکردهای “چابک” روی توسعه مکرر تمرکز دارند که یعنی تیم‌ها انتظار تغییر پیوسته پروژه و ملزومات آن را دارند.

علاوه بر آن، مدل “چابک”، همکاری بین تیم‌های کوچک چند منظوره را ترویج می‌کند. تیم‌های چابک محصول را با بازرسی و انطباق مداوم توسعه می‌دهند. رویکردهای چابک مختلفی وجود دارد اما اسکرام محبوب‌ترین آنهاست.

مدل اسکرام

هدف فریم‌ورک اسکرام، مدیریت پروژه‌های پیچیده و چندسطحی با تحویل محصول به صورت افزایشی است. اسکرام یک فریم‌ورک سبک است که قابلیت تکرار دارد، زیرا تیم‌ها محصول را به صورت بخش بخش توسعه می‌دهند. در هر دوره از این فرآیند، تیم‌ها برای توسعه بخش خاصی از محصول (مثلا افزودن ویژگی‌های جدید) با هم کار می‌کنند.

پس از هر چرخه تکرار، تیم‌ها بازخورد دریافت می‌کنند، آنها به سرعت فرآیند و محصول خود را با هر تکرار بهبود می‌بخشند تا زمانی که همه الزامات را برآورده کنند. در scrum، دستیابی به هدف پروژه یک مسئولیت تیمی است. هر فردی نه فقط در قبال وظایف کاری خود بلکه در قبال کل تحویل پروژه مسئول است.

scrum چارچوبی است که امکان پیشرفت سریع از طریق تجربه را فراهم می‌کند و انعطاف پذیری برای ترکیب اطلاعات جدید و سازگاری با شرایط در حال تغییر را فراهم می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید چارچوب آن را بر اساس ماهیت پروژه خود و بر اساس نیازهای خود تطبیق دهید.

اسکرام توسط کارمندان در محیط کار اجرا می شود

اسکرام سه بخش اصلی دارد:

1.قوانین اسکرام

2.رویدادهای اسکرام

3.مستندات اسکرام

قوانین اسکرام

اسکرام سه عنوان شغلی اصلی دارد: اسکرام مستر، مالک محصول و تیم توسعه.

اینها تنها اعضایی هستند که بخشی از تیم اسکرام محسوب می‌شوند، هر یک از این نقش‌ها را در زیر توضیح می‌دهیم:

اسکرام مستر

اسکرام مستر مسئول اجرای اسکرام و اطمینان از اجرای صحیح آن در پروژه است. آنها به همه کمک می‌کنند تا قوانین و دستورالعمل‌های اسکرام را درک کنند. اسکرام مسترها همچنین آموزش، مربیگری و پشتیبانی تیم توسعه را بر عهده دارند و در عین حال باید مطمئن شوند که تیم با هیچ مشکلی مواجه نشود. در نتیجه، موانعی که بر بهره‌وری تیم تأثیر منفی می‌گذارد را حذف می‌کنند.

آنها همچنین رویدادهای scrum را تسهیل می‌کنند و به مالک محصول کمک می‌کنند تا اهداف روشنی را تعیین کند تا ارزش بک‌لاگ محصول را به حداکثر برسانند.

مالک محصول

مالک محصول مسئول مدیریت بک لاگ محصول (product backlog) است. آنها تمام الزامات پروژه را با وضوح ارائه می‌کنند و به عنوان رابط بین مشتری و تیم فنی عمل می‌کنند.

مالک محصول الزامات پروژه را از مشتری دریافت می‌کند و آنها را به بک لاگ محصول منتقل می‌کند. آنها اطمینان حاصل می‌کنند که تیم توسعه مواردی که مشتری نیاز دارد را به زبان ساده و با جزییات کافی درک کنند.

مالکان محصول همچنین موارد موجود در بک لاگ محصول را به نحوی دسته‌بندی و سازماندهی می‌کنند که تیم توسعه به بهترین نحو به هدف پروژه دست پیدا کند. به عبارتی دیگر، آنها اقلام موجود در بک لاگ را با توجه به اولویت ویژگی‌ها و الزامات محصول دسته‌بندی می‌کنند.

تیم توسعه

تیم توسعه روی ایجاد محصول، کار می‌کند. این تیم چند عملکردی و خود سازمانده است. یک توسعه دهنده scrum یا عضو تیم توسعه در یک حیطه خاص، تخصص دارد. به عنوان یک تیم، آنها مهارت‌های ترکیبی لازم برای تکمیل پروژه را دارند.

برای تکمیل فرآیند توسعه محصول، آنها در طول اسپرینت، کار را بین اعضای تیم تقسیم می‌کنند. به صورت کلی، تیم توسعه باید بین 3 الی 9 نفر داشته باشد. تیم‌هایی با این تعداد اعضا، بسیار منعطف و پربازده هستند و در عین حال از پیچیدگی هم دوری می‌کنند.

رویدادهای اسکرام

فرآیند اسکرام شامل برگزاری مجموعه‌ای از رویدادها است که منجر به تکمیل پروژه می‌شود.

اسپرینت

اسپرینت یک دوره زمانی یک ماهه یا کمتر است که در آن تیم، یک مرحله از توسعه پروژه را به اتمام می‌رساند. مجموعه‌ای از ویژگی‌های محصول که باید تا پایان ماه تکمیل شده و قابل استفاده باشند، یک مرحله از توسعه پروژه محسوب می‌شوند.

برنامه‌ریزی اسپرینت

تیم scrum کارهایی را که در طول اسپرینت باید انجام شود را در رویداد برنامه‌ریزی اسپرینت تشریح می کند. این جلسه به مدت هشت ساعت برای یک اسپرینت یک ماهه زمان می‌برد. کل تیم باید برای ایجاد این برنامه همکاری کنند.

جلسات روزانه اسکرام

هر روز از یک اسپرینت، شامل یک جلسه روزانه 15 دقیقه‌ای است که فقط اعضای تیم توسعه در آن شرکت می‌کنند. در طول جلسات روزانه، تیم با تعیین هدف برای 24 ساعت آینده‌ برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها روند پیشرفت پروژه را تحلیل می‌کنند و اعضای تیم یکدیگر را در جریان روند و سرعت کارهایی که انجام می دهند، قرار می‌دهند.

مرور اسپرینت

تیم اسکرام در جلسه بررسی اسپرینت ،کارهای انجام شده در طول اسپرینت را به سهامداران (یا مشتریان) ارائه و با آنها گفتگو می‌کند. آنها این موارد را با یکدیگر بررسی می‌کنند و تیم بازخورد دریافت می‌کند. بر اساس این بازخورد، ممکن است تیم، تغییرات یا پیشنهاداتی را به بک لاگ محصول اضافه کند.

بازنگری اسپرینت

بازنگری اسپرینت بعد از جلسه مرور اسپرینت رخ می‌دهد. تمام تیم در این جلسه شرکت می‌کنند. به صورت میانگین، جلسات بازنگری برای یک اسپرینت یک ماهه، سه ساعت زمان می‌برد.

تیم، عملکرد خودشان در طول اسپرینت را بررسی می‌کنند و در مورد پیشرفت فرآیند و راه‌های ارتقای روند کار در اسپرینت‌های آینده صحبت می‌کنند. این جلسه ضروری به تیم‌ این اجازه را می‌دهد تا با پیشرفت پروژه،  به صورت مداوم رشد کنند و بهبود یابند.

مستندات اسکرام

مستندات اسکرام به کار، اشیاء یا سندهای موجود و دخیل در اسکرام، گفته می‌شود. این ابزارها اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و بر نظارت و سازگاری در طول پروژه اطمینان حاصل می‌کنند.

بک لاگ اسپرینت Sprint backlog

بک لاگ اسپرینت از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

1.یک لیست از آیتم‌های بک لاگ محصول که باید برای اسپرینت انتخاب شوند

2.یک برنامه برای رسیدن به هدف اسپرینت تا توسعه پروژه یک مرحله به جلو برود

اساسا، بک لاگ اسپرینت میزان کار انتخاب شده برای یک اسپرینت خاص را تعیین و مستند می‌کند.

بک لاگ محصول Product backlog

بک لاگ محصول، سند نهایی ماست که شامل تمام چیزهایی‌ست که برای ساخت محصول نیاز داریم؛ از جمله ویژگی‌های محصول (داستان‌های کاربر)، اشکالات/اصلاح‌ها و هر تغییری که ممکن است موردنیاز باشد. بک لاگ محصول همچنین فهرستی از تمام الزامات محصول را شامل می‌شود. مالک محصول، تنها فردیست که مسئولیت مدیریت بک لاگ محصول را به عهده دارد.

بک لاگ محصول، تمام آیتم‌ها را به ترتیب اولویت، دسته‌بندی می‌کند. در بالای فهرست، مواردی که بیشترین ارزش و اهمیت را دارند و در پایین لیست، مواردی که اهمیت کمتری دارند، گنجانده شده‌اند.

افزایش‌ها (Increments)

یک افزایش یا Increment، مجموع تمام اقلام تکمیل‌شده در بک لاگ محصول است. یک افزایش شامل موارد/ویژگی‌های محصول تکمیل‌شده در طول اسپرینت‌های قبلی، و همچنین آیتم‌ها/ویژگی‌های محصول تکمیل‌شده در طول اسپرینت فعلی است.

به طور خلاصه، این کار نتیجه‌ای است که در طول اسپرینت‌ها (هم در گذشته و هم در حال حاضر)، بر اساس وظایف ذکر شده در بک لاگ محصول انجام می‌شود.

آیا علاقه‌مندید که در مورد scrum و روش‌های مدیریت پروژه بیشتر بدانید؟ ویکی درس در این مسیر راهنمای شماست.

از همین نویسنده: