در چند سال گذشته تقاضا برای تولید محتوای سه بعدی با کیفیت افزایش یافته است. اکنون برندها به دنبال راه‌هایی برای انتشار روزانه محتوای جدید در کانال‌های مختلف هستند.

انجام این کار به تنهایی برای عکاسی و فیلمبرداری سخت است. این مورد، تولید محتوای سه بعدی را برای هر برندی که می‌خواهد نیازهای محتوایش را برآورده کند، تقریباً ضروری می‌کند. بازار سه بعدی به سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود همچنان هم بالاتر رود. این حرکت، اموزش 3dmax را به یک مهارت ضروری و مورد نیاز تبدیل می‌کند.

تری دی مکس یا 3ds Max چیست؟

3ds Max نرم افزار مدل سازی و رندر سه بعدی استاندارد صنعتی است که توسط صدها متخصص در سراسر جهان و همچنین کاربران مبتدی استفاده می‌شود. 3ds Max برای ایجاد مدل‌ها و محیط‌های سه بعدی برای انیمیشن، شبیه سازی، بازی‌های ویدیویی و تجسم سازی معماری استفاده می‌شود.

این نرم افزار در می 1988 شروع به توسعه کرد. در دهه 1990 از رابط اصلی مبتنی بر DOS به رابط مبتنی بر ویندوز مایکروسافت با منوها منتقل شد و از آن زمان به آنچه اکنون می‌شناسید تبدیل شده است.

اموزش 3dmax

مزایای یادگیری و اموزش 3dmax چیست؟

تری دی مکس یک ابزار عالی برای ایجاد تجسم، انیمیشن، گرافیک سه بعدی و جلوه‌های بصری است.

3ds max  می‌تواند به شما در ایجاد مدل‌های سه بعدی، انیمیشن‌های شخصیت‌ها و کنترل ریگ‌های موشن گرافیک‌ کمک کند.

تری دی مکس یک نرم افزار مبتدی و خبره خوب برای زمانیست که می‌خواهید در مورد معماری، طراحی، انیمیشن، ساخت فیلم و سایر فعالیت‌های مرتبط با جلوه‌های بصری بیاموزید.

بسیار انتقال پذیر است؛ مدلسازی، انیمیشن و طراحی سه بعدی در هر زمینه‌ای قابل استفاده است. اگر می‌خواهید صنعتی که در آن کار می‌کنید را تغییر دهید، می‌توانید به سمت فیلم، VFX، تبلیغات، تجسم معماری و بسیاری موارد دیگر بروید.

اموزش 3dmax را از کجا شروع کنیم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید با  3ds Maxانجام دهید. اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، قبل از اینکه به سراغ ریگینگ و انیمیشن بروید، باید با یادگیری اصول مدل سازی و رندر شروع کنید.


آیا منابع رایگانی برای اموزش 3dmax وجود دارد؟


آموزش‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در اموزش 3dmax کمک کند. برخی از بهترین منابع عبارتند از:


3ds Max  همه کاره ترین نرم افزار سه بعدی است. خوشبختانه هیچ کمبودی برای اموزش 3dmax وجود ندارد. اگر مایلید هر روز کمی برای یادگیری 3ds Max  وقت بگذارید، در راه استاد شدن قدم خواهید گذاشت.

ما یادگیری 3ds Max  را با یادگیری نواختن پیانو مقایسه می‌کنیم. شما نمی‌توانید به سادگی بنشینید و آموزش‌ها را تماشا کنید – باید با آن کار کنید. باید هر روز بنوازید، بنوازید، و بنوازید تا زمانی که به اندازه کافی حافظه موسیقی داشته باشید که وقتی آهنگی را می‌شنوید یا نت‌های نوشته شده را می‌بینید، انگشتانتان  بتوانند آن موسیقی را بدون اینکه حتی فکر کنید بازتولید کنند. شما باید حافظه موسقیایی بسازید. شما همچنین باید درک کنید و بپذیرید که قسمت اول یعنی شروع کار، ناامیدکننده ترین قسمت با کمترین پاداش خواهد بود.

قبل از اینکه شروع به جستجوی آموزش کنید، یک طرح کلی برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن به عنوان راهنما استفاده کنید.

اموزش 3dmax

اولین کاری که باید انجام دهید یادگیری اصول اولیه است. تقریباً هر آموزشی با مروری بر رابط کاربری آغاز می‌شود. پس از درک اصول اولیه 3ds Max، توصیه می‌کنم از همان ابتدا، آموزش‌هایی را دنبال کنید که بر مدل‌سازی چیزی که به آن علاقه دارید تمرکز کنید.

علایق هر کسی منحصر به فرد است؛ اگر از آموزش‌هایی پیروی کنید که چیزهایی را که به آنها علاقه مند هستید بسازد، به احتمال زیاد به آنها پایبند خواهید بود و هر روز روی آن کار خواهید کرد.

گفتیم که باید هر روز روی آن کار کنید؟ این کار واقعا ضروری است.

در حالت ایده‌آل، اگر بتوانید زمان بگذارید، چنان خود را کاملاً در مدل‌سازی سه بعدی، نورپردازی و بافت‌سازی غرق خواهید کرد که وقتی از رایانه خود بلند می‌شوید و به اطراف و اشیاء معمولی نگاه می‌کنید، نمی‌توانید از فکر کردن به این موضوع دست بردارید که این اشیاء چگونه به صورت سه بعدی مدل سازی می‌شوند، بافت‌های آنها چگونه به صورت سه بعدی ساخته می‌شوند، چگونه یک جلوه نوری خاص در سه بعدی ایجاد می‌شود.

 این حالت ذهنی است که باید به آن برسید، و تنها با فداکاری و تلاش مداوم می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

بیایید به اصول اموزش 3dmax بپردازیم.

بخش اول: مدل سازی

مدل سازی در 3ds Max  در واقع می‌تواند بسیار ساده باشد و می‌توان آن را به دو مرحله تقسیم کرد: ایجاد اشیا و اصلاح آنها.

در 3ds Max، ما با ایجاد موارد اولیه – به عنوان مثال یک کره، یا مکعب، یا یک خط (خطوط و مسیرها در 3ds Max splines نامیده می‌شوند) شروع می‌کنیم – و سپس با ویرایش آنها، آن فرم‌های اولیه را به شکل‌های مورد نظر خود تغییر می‌دهیم، که با افزودن اصلاح کننده‌ یا مدیفایرهای مختلف انجام می‌شود. حتی ویرایش اولیه به یک مدیفایر « edit poly» یا اگر یک spline است، به یک مدیفایر «edit spline» نیاز دارد.

خبر خوب! اگرچه صدها شیء و مدیفایر وجود دارد، شما واقعاً فقط باید تعداد انگشت شماری از آنها را بشناسید تا تقریباً هر شکلی بسازید.

با این حال، قبل از ورود به مدیفایرهای خاص، باید بدانید که چگونه شی را به سه روش دستکاری کنید: توسط چند ضلعی (چهره‌ها)، توسط Edges و توسط Vertices (نقاط). این در اوایل هر آموزش مبتدی پوشش داده خواهد شد.

اما صبر کنید! با کدام شکل ابتدایی شروع کنیم؟ هر موقع تجربه بیشتری پیدا کردید، فوراً می‌دانید که با کدام شی شروع کنید. به دنبال آموزش ها باشید تا زمانی که به آن دست پیدا کنید.

دو دسته اصلی، برای شروع، Objects و Splines هستند. برای اشیا، معمولاً با یک هواپیما، یک جعبه، یک کره یا یک استوانه شروع می‌کنید. ببینید آیا می توانید آن چهار تا را در تصویر زیر پیدا کنید:

برای  spline، احتمالاً با یک خط، دایره یا مستطیل برای 99٪ از اشیایی که ایجاد می‌کنید و با یک spline شروع می‌شوند، شروع می‌کنید. ببینید آیا می‌توانید آنها را در تصویر زیر پیدا کنید:

در مرحله بعد، زمان اضافه کردن مدیفایرهاست. برای اشیا، Edit Poly  کم و بیش تنها اصلاح‌کننده‌ای است که برای اکثر ویرایش‌های اولیه به آن نیاز دارید. برای اسپلاین‌ها، لیست کمی طولانی‌تر است – باید با  Extrude، Lathe  و Sweep آشنا شوید. اینها ضروری هستند. در زیر فهرستی از برخی از متداول‌ترین اصلاح‌کننده‌های مورد استفاده برای خطوط و اشیاء آمده است:

اما ممکن است این موارد با نیازهای شما مطابقت نداشته باشد. هنگامی که احساس کردید از کدام اصلاح‌کننده‌ها بیشتر استفاده می‌کنید، می‌توانید روی «لیست اصلاح‌کننده» کلیک راست کنید، و می‌توانید «مجموعه اصلاح‌کننده» خود را پیکربندی کنید، که آنها را مستقیماً به رابط شما اضافه می‌کند تا متداول‌ترین اصلاح‌کننده‌ها همیشه فقط با یک کلیک فاصله دارید.

توجه به این نکته مهم است که تقریباً همیشه بیش از یک راه برای مدل‌سازی هر شکل مشخص وجود دارد. همچنین باید اضافه کرد که بسیاری از اشیاء – به عنوان مثال گیاهان – به راحتی برای بارگیری در دسترس هستند، تا به صحنه شما اضافه شوند. قبل از اینکه گیاهی را مدلسازی کنید ابتدا آن را آنلاین سرچ کنید!

بخش دوم: بافت/مواد

در نهایت، شما باید بافت را روی اشیاء خود اعمال کنید – و اینها بخش مهمی از رندر سه بعدی هستند. از میان ویژگی‌های مختلف، چهار ویژگی اصلی به شرح زیر است: رنگ (گاهی اوقات به عنوان ” diffuse” شناخته می‌شود) – این رنگ پایه جسم است اگر بازتاب یا شفافیت نداشته باشد. سپس برآمدگی یا bump وجود دارد: آیا بافت صاف است یا برآمدگی دارد؟ در نهایت بازتاب reflection  و شکست  refraction. ماده چقدر بازتاب دارد؟ آیا انعکاس شفاف است (مانند آینه) یا تار، مانند چرم براق؟ آیا انعکاس بسته به زاویه‌ای که در آن به یک جسم نگاه می‌کنید تغییر می‌کند؟

بسیاری از موادی که به نظر می‌رسد هیچ انعکاسی ندارند یا انعکاسشان تار است، زمانی که در زاویه‌ای حاد قرار می‌گیرند، می‌توانند مانند آینه بازتابنده باشند. یک کارت اعتباری را دقیقاً روی صفحه رایانه خود نگه دارید – دقیقاً به همین کلمات، و خواهید دید که اگر آن را به درستی زاویه دهید، می‌توانید این کلمات را وارونه مانند یک آینه بخوانید. انکسار به این معناست که نور و دید به خوبی از آن عبور می‌کند – مانند بازتاب. شما می‌توانید مقدار، وضوح، و همچنین جنبه‌های دیگر را تغییر دهید.

ایجاد بافت همچنین به درجه بالایی از مهارت در فتوشاپ نیاز دارد، همانطور که پس از تولید تصاویر شما نیز نیاز است. یادگیری نحوه ویرایش و پاکسازی تصاویری که به بافت‌های شما وارد می‌شوند، به نام نقشه، نیز برای گردش کار شما ضروری خواهد بود. بسیاری از بافت‌های پیچیده ممکن است به صورت آنلاین در دسترس شما باشد تا مستقیماً به صحنه خود اضافه کنید. مثلا:

در نهایت – نورپردازی، تنظیم صحنه و دوربین وجود دارد. این ساده‌ترین بخش است اما شاید تسلط بر آن سخت‌ترین بخش باشد. و تا حدی به این دلیل است که در مورد 3ds Max نیست – بلکه در مورد درک خود شما از نور، دوربین و ترکیب بندی است. اگر می‌خواهید رندر معماری داخلی زیبا بسازید، یک دقیقه به مطالعه عکس‌های معماری داخلی مورد علاقه خود اختصاص دهید. منابع نور چیست؟ آیا خورشید مستقیم وجود دارد یا خیر؟ منبع نور پشت دوربین، بالا یا کنار است؟

همانطور که در ابتدا گفتیم – این حرفه‌ای است که فرد با انجام دادن آن، بارها و بارها یاد می‌گیرد. همچنین این چیزی نیست که واقعاً  و صد در صد بتوانید به آن تسلط پیدا کنید، زیرا هنرمندان سه بعدی خوب همیشه در حال یادگیری هستند.

از همین نویسنده: