وقتی از مردم در مورد مهم‌ترین بخش‌های زندگیشون می‌پرسیم، خونواده، سلامت و کار اغلب در سه رتبه اول قرار می‌گیرند. بنابراین، انتخاب نوع کاری که انجام میدید، مسلماً یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگیتون خواهد بود.

در این مقاله، نحوه انتخاب مسیر شغلی مناسبتون رو در 7 مرحله بررسی می‌کنیم و می‌تونید از این راهنما برای شروع یا تغییر سفر شغلی خودتون استفاده کنید.

نحوه انتخاب مسیر شغلی در 7 مرحله

انتخاب مسیر شغلی در 7 مرحله

می‌تونید با انجام مراحل زیر شروع به انتخاب مسیر شغلی کنید:

  • خودارزیابی انجام بدید.
  • موارد مطلوب و مورد نیاز خودتون رو شناسایی کنید.
  • فهرستی از مشاغل تهیه کنید.
  • درباره مشاغل و کارفرماها تحقیق کنید.
  • آموزش ببینید (در صورت نیاز) و رزومه خودتون رو به روز کنید.
  • مشاغل موردنظرتون رو پیدا کنید و درخواست ارسال کنید.
  • به رشد و یادگیری ادامه بدید.

انتخاب مسیر شغلی ممکنه هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشه تا به یادگیری چیزی که در یک شغل می‌خواهید و نیاز دارید، ادامه بدید. مهمه بدونید که این انتخاب رو دارید که مسیر شغلی خودتون را چندین بار در زندگی تغییر بدید و توانایی انتخاب شغل جدید رو به یک مهارت ارزشمند در زندگی تبدیل کنید.

1. خودارزیابی انجام بدید

خودارزیابی برای انتخاب مسیر شغلی

قبل از گرفتن هر تصمیم مهمی، ایده خوبیه که یک زمانی رو برای تأمل و تفکر در مورد خودتون اختصاص بدید. انتخاب شغل و مسیر شغلی هم جزو همون تصمیم‌هاست. در این مرحله، به این فکر کنید که می‌خواهید در چه نوع محیط کاری باشید، از چه نوع کاری لذت می‌برید، با چه کسایی می‌خواهید کار کنید و موارد دیگه.

با آماده شدن برای ورود به بازار کار، پاسخ به این سؤال که وقتی بزرگ میشیم می‌خواهیم چه کاره باشیم، لزوماً آسون‌تر نمیشه. اغلب، کارمندها، سال‌ها در حرفه‌هایی کار می‌کنند که به نظرشون در اون کار ناکامل هستند و کارشون انرژیشون رو تخلیه می‌کنه.

برای کمک به یافتن مسیر شغلی خودتون در دنیای کار، با تفکر جدی در مورد ارزش‌ها و نقاط قوت خودتون شروع کنید. وقتتون رو روی ارزیابی‌ها سرمایه‌گذاری کنید – مانند تست‌های شخصیت شناسی MBTI, تست‌های یابنده نقاط قوت، انیاگرام یا تست دیسک؛ تا بدونید چه نوع مشاغل و محیط‌هایی به شما امکان پیشرفت می‌دهند.

همونطور که در حال انجام این کار هستید، شاید بهتر باشه یادداشت برداری کنید. این نوشته‌ها می‌تونند منابع مفیدی باشند، چون بعداً شرح شغل رو ارزیابی می‌کنید.

در ادامه چند سوال باید از خودتون بپرسید. سعی کنید روی سؤالات تمرکز نکنید، بلکه اولین افکاری رو که به ذهنتون خطور می‌کنه، بنویسید. اگر در مورد برخی از پاسخ‌ها مطمئن نیستید، خانواده یا دوستان قابل اعتماد ممکنه بتونند راهنمایی کنند.

سوالات خودارزیابی که باید از خودتون بپرسید:

  • ارزش‌های کلیدی شما چیست؟ پاسخ‌های مثال: ثبات مالی، کمک به دیگران، استقلال
  • چه مهارت‌های نرمی دارید؟ پاسخ‌های مثال: مدیریت زمان، ارتباطات، اعتماد به نفس، حل مسئله
  • چه مهارت‌های فنی دارید؟ پاسخ‌های مثال: تجزیه و تحلیل داده‌ها، برنامه ریزی، تحقیق، چند زبانه بودن، عکاسی
  • چه استعدادهای طبیعی دارید؟ پاسخ‌های مثال: نوشتن، رهبری، فروش، مدیریت پروژه، ارتباط، برنامه ریزی، حل مسائل فنی
  • شخصیت شما چگونه است؟ پاسخ‌های مثال: ساکت، برونگرا، با اعتماد به نفس، تهاجمی، وفادار
  • به چه چیزی علاقمندید؟ پاسخ‌های مثال: فناوری، نوشتن، پزشکی، طراحی

2. موارد مطلوب و مورد نیاز خودتون رو شناسایی کنید

شناسایی موارد موردنیاز برای انتخاب شغل

در مرحله بعد، کمی وقت بگذارید تا موارد ضروری و مطلوب خودتون رو در یک شغل شناسایی کنید. این موارد می‌تونه از هر چیزی مانند حقوق یا مسافرت گرفته تا مزایا و موقعیت مکانی باشه. بازگشت به فعالیت پرسش-پاسخ هنگام ثبت مواردی که نمی‌تونید در مورد حرفه خود انعطاف پذیر باشید، ممکنه مفید باشه:

  • آیا نیاز به دریافت حقوق خاصی دارید؟
  • آیا به مزایای خاصی مانند پوشش بیمه درمانی خاص یا مدت زمان مرخصی مشخصی نیاز دارید؟
  • آیا می‌تونید شغلی رو انتخاب کنید که شامل سفر باشه؟
  • آیا نیاز به کار در مکان خاصی دارید؟
  • آیا ترجیح می‌دهید در روزهایی از خانه کار کنید؟
  • آیا باید به عنوان شغلی یا سطح خاصی پایبند باشید؟
  • آیا وظایف خاصی وجود داره که باید انجام بدید یا اینکه نخواهید انجام بدید؟
  • آیا محیط کاری خاصی وجود داره که نتونید در اون به خوبی عمل کنید؟

مهمه که از قبل بدونید که نیاز و توقعتون از یک شغل چی هست. به عنوان مثال، اگر نیاز به دریافت حقوق ثابت دارید، بهتره از فریلنسری دوری کنید. هنگامی که موارد ضروری خودتون رو مشخص کردید، می‌تونید از مرحله تحقیق برای تعیین مشاغلی استفاده کنید که ممکنه برای شما مفید نباشد.

3. فهرستی از مشاغل تهیه کنید

انتخاب فهرستی از مشاغل

بعد از اینکه کمی بیشتر در مورد خودتون و نیازهاتون در یک شغل دونستید، شروع به جستجوی مشاغلی کنید که برای شما جالب یا مطلوب به نظر می‌رسد. اگر شغلی وجود داره که درباره‌ش اطلاعات زیادی ندارید، اون رو یادداشت کنید و بعداً درباره‌ش تحقیق کنید. ممکنه در نهایت یک مسیر شغلی جالب پیدا کنید.

علاوه بر ارزیابی، صحبت با کسایی که شما رو از نظر شخصی و حرفه‌ای به خوبی می‌شناسند، راه خوبی برای محدود کردن مسیر شغلی شماست. ممکنه بپرسید در چه چیزی مهارت دارید، دیگران برای چه چیزی به شما تکیه می‌کنند و زمانی که بیشترین انگیزه یا موفقیت رو دارید چه کاری انجام می‌دید.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که عناوین شغلی همیشه تمام کار رو به طور کامل نشون نمیدن. اگرچه عنوان ممکنه مطلوب به نظر نرسه، اما شرح شغل ممکنه برای شما مناسب باشه. در ادامه برخی نکات رو برای شروع لیست مشاغل خودتون، آوردیم:

  • از شبکه خودتون استفاده کنید. آیا دوست یا همکارانی رو می‌شناسید که شغل‌هاشون جالب به نظر برسه؟ به شبکه خودتون سری بزنید و مشاغلی که فکر می‌کنید ممکنه به اونا علاقه‌مند باشید و/یا در اون‌ها خوب باشید رو بررسی کنید.
  • صنایع جذاب رو پیدا کنید. آیا صنعت خاصی وجود داره که جذاب به نظر برسه؟ آیا شما به طور طبیعی به یک دسته خاص از کارها مانند طراحی، مد، تجارت یا آموزش کشیده میشید؟ به دوستان، اعضای خانواده یا آشنایانی که مشاغل جذابی دارند فکر کنید.
  • کارهایی رو که از انجامشون لذت می‌برید شناسایی کنید. آیا فعالیت یا کارهایی وجود داره که باعث میشه زمان به سرعت بگذره؟ این می‌تونه هر چیزی از طراحی اسلایدهای ارائه گرفته تا سازماندهی اطلاعات و کار به عنوان بخشی از یک گروه باشه. برای مثال، اگر از طراحی اسلایدهای ارائه لذت می‌برید، مشاغلی که ممکنه شامل انجام این کار باشه رو یادداشت کنید.
  • اهداف و ارزش‌هاتون رو فهرست کنید. در نظر بگیرید که می‌خواهید در دو، پنج و 10 سال دیگه کجا باشید. آیا عنوان یا سطح خاصی وجود داره که می‌خواهید به اون برسید؟ آیا مکانی وجود داره که می‌خواهید در اونجا باشید یا سبک زندگی خاصی که بخواهید داشته باشید؟ وقت گذاشتن برای فکر کردن به آینده می‌تونه به شما در شناسایی مشاغلی که در درازمدت مناسب هستند، کمک کنه.
  • توانایی‌ها و استعدادهاتون رو ارزیابی کنید. در چه کاری خوب هستید؟ مهارت‌های نرم و سخت خودتون رو شناسایی کنید، تعیین نقاط قوتتون به همراه چیزهایی که ازشون لذت می‌برید میتونه به شما کمک کنه شغلی پیدا کنید که شما رو برای موفقیت آماده کنه. اگر در سازماندهی و تفسیر داده‌ها مهارت دارید، ممکنه مشاغلی مانند تحلیلگر داده، متخصص کامپیوتر یا دانشمند داده براتون جالب باشه.

4. تحقیق کنید و لیستتون رو محدود کنید

محدود کردن لیست انتخاب شغل

پس از بررسی مشاغلی که جالب به نظر می‌رسند، شروع به تحقیق در مورد هر کدوم کنید تا لیست کوتاهی از فرصت‌های شغلی جدی ایجاد کنید. هدف، رسیدن به یک یا دو مسیر شغلی‌ست که در مورد اون‌ها هیجان زده هستید. می‌تونید از مراحل زیر به عنوان راهنمای تحقیقتون استفاده کنید:

  • روتین کاری. برای اینکه ایده بهتری در مورد این داشته باشید که آیا یک شغل خاص براتون مناسبه یا نه، به این نگاه کنید که روتین روزانه هر شغل چگونه است. یک راه برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر در مورد مشاغل، مرور مسیرهای شغلی است. شرح وظایف نمونه و وظایف و مسئولیت‌های رایج رو دریافت کنید.
  • حقوق. چه نیاز به حقوق خاصی داشته باشید چه نداشته باشید، بهتره با میانگین پاداش و حقوق مشاغلی که شناسایی کرده‌اید آشنا بشید.
  • الزامات شغلی. قبل از انتخاب شغل، باید بدونید که چه گواهینامه‌ها، مدارک تحصیلی، آموزش یا مدارک دیگه‌ای نیاز دارید. ممکنه تصمیم بگیرید که انجام برخی الزامات براتون مناسب نیست، بنابراین فهرست خودتون رو به مشاغلی که مناسب‌تر هستند محدود کنید.
  • فرصت‌های رشد. این مهمه که بدونید آیا فرصتی برای رشد در شغل انتخابیتون وجود داره یا خیر. این به معنای در دسترس بودن شما در حرفه برای پیشرفت، کسب مهارت و مسئولیت بیشتر است. توضیحات شغل را به دقت بخونید تا در مورد شرایط شغلی بدونید.
  • چشم انداز شغلی. یکی دیگه از اطلاعات کلیدی اینه که شغل انتخابی شما در بازار کار چگونه است. این موضوع شامل داده‌هایی مانند روند استخدام و رشد شغل میشه. اخبار مربوط به صنعت یا عنوان شغلی مورد علاقه‌تون رو جستجو کنید. بهتره به مشاغلی که استخدام و رشد ثابتی دارند چشم داشته باشید.

5. آموزش ببینید و رزومه‌تون رو به روز کنید

به روز کردن رزومه

هنگامی که لیستتون رو به یک یا احتمالاً دو مسیر شغلی محدود کردید، باید ارزیابی کنید که آیا به آموزش یا اعتبار اضافی نیاز دارید یا خیر. در حالی که برخی از کارفرمایان مایل به ارائه آموزش در حین کار هستند، برخی دیگر به دنبال کاندیداهایی می‌گردند که از قبل شرایط موردنظر رو دارند. برای داشتن جزئیات بیشتر در مورد یک شغل خاص، آگهی استخدام رو به دقت بررسی کنید. به بخش‌هایی با عنوان “الزامات” و “تحصیلات و سابقه کاری” توجه کنید.

هنگامی که مشخص کردید که برای این مسیر شغلی واجد شرایط هستید، رزومه‌تون رو به روز کنید تا نقاط قوت و مهارت‌های مرتبط به شما رو منعکس کنه. بررسی آگهی‌های شغلی برای درک اینکه کارفرمایانِ صنعت و موقعیت شما در کارجوها به دنبال چه چیزی هستند می‌تونه مفید باشه.

6. مشاغل موردنظرتون رو پیدا کنید و درخواست ارسال کنید

می‌تونید در سایت‌های کاریابی به دنبال فرصت‌ها بگردید. با انتخاب فیلترها، می‌تونید فاصله جستجو، نوع شغل (تمام وقت، پاره وقت، قرارداد و غیره) و سطح تجربه خودتون رو تنظیم کنید.

7. به رشد و یادگیری ادامه دهید

رشد و یادگیری در مسیر شغلی

مانند هر تغییر دیگه‌ای، سازگاری با شغل جدیدتون ممکنه زمان ببره. در این دوران گذار، به بخش‌هایی از شغلتون که ازش لذت می‌برید توجه کنید. شما به رشد، یادگیری و تغییر ادامه خواهید داد، زیرا بیشتر با خودتون، صنعتتون و اون چیزی که براتون بهتره، آشنا میشید.

در اینجا چند نکته وجود داره که باید موقع قدم گذاشتن در یک حرفه جدید به خاطر داشته باشید:

  • از سال اولتون نهایت استفاده رو ببرید. در یک شغل جدید، دریافت اطلاعات جدید، یادگیری صنعت و تبدیل شدن به یک عضو ثابت تیم میتونه بسیار سخت باشه. میتونید در مورد چگونگی موفقیت در نقش جدیدتون تحقیق کنید.
  • اهدافتون رو پیگیری کنید. اگر در حرفه تون احساس ناراحتی یا نارضایتی می‌کنید، بازگشت به اهداف آینده می‌تونه مفید باشه. اگر شغلتون دیگه با اون چیزی که در آینده می‌خواهید مطابقت نداره، وظایف خودتون رو تغییر بدید یا به دنبال نقش‌های دیگه‌ای باشید که ممکنه مناسب‌تر باشند.
  • علایقتون رو دنبال کنید. اگر کار، فعالیت یا نقش خاصی وجود داره که از اون لذت می‌برید، زمانی رو صرف توسعه و کشف اون علایق کنید. دنبال کردن چیزهایی که از اونها لذت می‌برید و در اونها مهارت دارید می‌تونه به شما کمک کنه تا در حرفه‌تون پیشرفت کنید و از نقش روزانه تون بیشترین بهره رو ببرید.

اگه در انتخاب یا تغییر مسیر شغلی‌تون به مشکل خوردید و انتخاب کردن براتون سخت شده، بهترین راه آموختن از طریق تجربه کردنه. در مورد اون شغلی که حس می‌کنید بهش علاقه دارین و ممکنه براتون خوب باشه آموزش ببینید و امتحان کنید که چقدر بهش علاقه دارید.

برای این کار می‌تونید از دوره‌های آموزشی آنلاین و مقرون به صرفه ویکی درس استفاده کنید. ویکی درس یه سامانه آموزش آنلاین با امکانات کامله که به شما میتونه در انتخاب یا تغییر مسیر شغلی‌تون کمک کنه و با آموزش‌های گام به گام و جدیدی که داره، تصمیم‌گیری رو برای شما راحت‌تر کنه.

از همین نویسنده: