ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

ایردراپ ارز دیجیتال یک استراتژی بازاریابی است که شامل ارسال سکه یا توکن به آدرس کیف پول است. مقادیر کمی از ارز دیجیتال جدید به صورت رایگان یا در ازای یک کارِ کوچک، مانند ریتوییت پست ارسال شده توسط شرکت تولیدکننده ارز، به کیف پول اعضای فعال جامعه بلاکچین ارسال می شود. هدف نهایی airdrop ارتقاء آگاهی و گردش یک توکن یا سکه جدید است.

نکات کلیدی

  • ایردراپ یک روش بازاریابی است که توسط استارت‌آپ‌ها در فضای ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.
  • این کار شامل تحویل توکن‌ها به کیف پول معامله‌گران ارزهای دیجیتال فعلی، به صورت رایگان یا در ازای یک سرویس تبلیغاتی کوچک است.
  • هدف از airdrop گسترش آگاهی و افزایش مالکیت استارت آپ ارز است.
  • در حالی که برخی از ایردراپ‌ها درست و قانونی هستند، سایر ایردراپ‌ها هنگام تلاش برای سرقت کیف پول یا اطلاعات شخصی، تقلبی تلقی می‌شوند.
  • ایردراپ‌ها ممکن است بر اساس کسانی باشد که ابراز علاقه می‌کنند، توکن‌های موجود را در اختیار دارند، عمدا انتخاب شده‌اند یا در قرعه کشی برنده می‌شوند.

آشنایی با crypto Airdrop

ایردراپ

ایردراپ کریپتو یک فعالیت تبلیغاتی است که معمولاً توسط استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاکچین برای کمک به راه‌اندازی یک پروژه ارز مجازی انجام می‌شود. هدف آن گسترش آگاهی در مورد پروژه ارزهای دیجیتال و ترغیب افراد بیشتری به خرید و فروش در زمان عرضه اولیه سکه یا کوین (ICO) است.

Airdropها عموماً در وب سایت، رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های ارزهای دیجیتال تبلیغ می‌شود. سکه‌ها یا توکن‌ها فقط به کیف پول‌های خاصی بر اساس شبکه بلاکچین یا سکه‌های نگهداری شده در کیف پول‌های موجود ارسال می‌شوند.

برای واجد شرایط بودن برای دریافت هدیه رایگان، ممکن است نیاز باشد که حداقل مقداری از سکه‌ها را در کیف پول خود نگه دارید. از طرف دیگر، ممکن است نیاز به انجام یک کار خاص داشته باشید، مانند پست کردن در مورد ارز در یک انجمن رسانه‌های اجتماعی، ارتباط با یک عضو خاص از پروژه بلاکچین، یا نوشتن یک پست وبلاگی.

نکته جانبی: ایردراپ‌ها با اشاره به ایردراپ‌های فیزیکی در هواپیماها نام گذاری می‌شوند. ایردراپ‌ها یا قطرات هوایی در هواپیما وظیفه تحویل منابع (مانند سلاح، غذا یا دارو) را بر عهده دارند که به طور فیزیکی از آسمان خارج می‌شوند.

انواع ایردراپ


airdrop استاندارد

در یک ایردراپ استاندارد، شرکت کنندگانی که علاقه‌مند به دریافت ایردراپ هستند، به سادگی علاقه خود را برای دریافت ایردراپ ابراز می‌کنند. فرد باید یک آدرس کیف پول معتبر ارائه دهد و برخی از ایردراپ‌ها به اطلاعات اضافی فراتر از این نیاز ندارند.

ایردراپ‌های استاندارد معمولاً مقدار مشخصی از توکن‌ها برای توزیع با محدودیت در تعداد توکن‌های دریافتی هر فرد دارند. بنابراین، برخی از ایردراپ های استاندارد به زمان حساس هستند. اگرچه این نوع ایردراپ‌ها به دلیل سادگی، محبوب هستند، اما هیچ چیزی مانع از ایجاد کیف پول‌های متعدد برای تخلیه سریع مقدار ایردراپ توسط یک کاربر نمی‌شود، بنابراین ممکن است به دست آوردن آنها دشوارتر باشد.

Bounty Airdrop

Bounty Airdrops زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران وظایف خاصی را انجام می‌دهند. این وظایف اغلب مستلزم افزایش آگاهی از یک پروژه با ارسال پست در رسانه‌های اجتماعی و تگ کردن شرکت یا بازنشر یک توییت اخیر در مورد پروژه است. همچنین ممکن است برای افرادی که کاربران دیگر را جذب می‌کنند، در خبرنامه پروژه ثبت‌نام می‌کنند یا به کانال Discord شرکت می‌پیوندند، پاداش‌های ارجاع (ریفرال) وجود داشته باشد.

در ازای انجام وظایف، کاربران اغلب امتیازهایی را دریافت می‌کنند که با میزان ایردراپ تشویقی که دریافت می‌کنند مطابقت دارد. همچنین ممکن است از کاربران خواسته شود قبل از واجد شرایط شدن برای ایردراپ، مقدار مشخصی امتیاز کسب کنند. به عنوان مثال، ممکن است یک کاربر پس از کسب 300 امتیاز واجد شرایط ایردراپ باشد که هر مورد ذکر شده در بالا 100 امتیاز دارد. همستر کمبات از این نوع ایردراپ استفاده می‌کند و اصل آن بر اساس جمع آوری سکه و افزایش سود ساعتی، معرفی به سایر کاربران و دریافت هدیه در قالب یک بازی می‌چرخد.

Holder Airdrop

ایردراپ هولدر

ایردراپ نگهدارنده بر اساس اینکه چه کسی توکن‌های موجود را در اختیار دارد و چه تعداد توکن دارد، به‌طور خودکار رخ می‌دهد. از آنجایی که کیف پول ها و اطلاعات بلاکچین بخشی از یک دفتر کل توزیع شده عمومی هستند، همه کاربران بلاکچین در کیف پول‌ها و توزیع توکن‌ها شفافیت کامل دارند.

نقطه ضعف Holder Airdrop این است که افرادی که ممکن است توکن در دست داشته باشند ممکن است ایردراپ نخواهند. از طرف دیگر، ایردراپ‌های نگهدارنده تضمین می‌کنند که تنها بزرگ‌ترین و سرمایه‌گذاری‌شده‌ترین افراد، این مزایا را دریافت می‌کنند. برخی از ایردراپ‌های دارنده تنها زمانی ممکن است ایردراپ اعطا کنند که اعضا مقدار مشخصی توکن در دست داشته باشند. در غیر این صورت، آنها ممکن است مبلغ جایزه را به نسبت تعیین کنند.

ایردراپ انحصاری

یک نوع خاص ایردراپ نگهدارنده، ایردراپ کریپتو انحصاری زمانی رخ می‌دهد که افراد خاصی به صورت جداگانه برای ایردراپ انتخاب شوند. تفاوت این است که آنها ممکن است نه بر اساس مقدار توکن‌هایی که دارند، بلکه بر اساس عناصر دیگری مانند زمان صرف شده برای یک پروژه، بیشتر پول صرف شده برای فعالیت غیر توکن یا تعداد پست‌ها در یک انجمن انتخاب شوند. ایردراپ انحصاری روشی حتی متمرکزتر برای پاداش دادن به نزدیکترین افراد به پروژه است و ممکن است ایردراپ را به کیف پول‌هایی بدهد که ممکن است اصلاً توکنی نداشته باشند.

Raffle Airdrop

برخی از انواع ایردراپ‌های ذکر شده در بالا ممکن است با ایردراپ رافل ترکیب شوند. اغلب، یک پروژه تعداد ایردراپ‌هایی را که می‌خواهند ارائه کنند را بیان می‌کند و افراد را تشویق می‌کند تا بلیت قرعه‌کشی به دست آورند. این بلیط ممکن است با نگه داشتن توکن، کسب امتیاز یا صرفاً ابراز علاقه به دست آید.

در نهایت، تعداد افراد علاقه‌مند به ایردراپ اغلب از تعداد ایردراپ‌هایی که شرکت می‌خواهد ارائه دهد، بیشتر است. بنابراین، قرعه کشی انجام می‌شود و تعداد محدودی کیف پول به صورت تصادفی برای دریافت ایردراپ انتخاب می‌شوند.

مهم: هرگز کلیدهای خصوصی کیف پول خود را با افرادی که نمی‌شناسید یا به آنها اعتماد ندارید به اشتراک نگذارید.

فرآیند airdrop

فرآیند airdrop با تصمیم گیری پروژه یا شرکت در مورد نیاز به ایردراپ آغاز می‌شود. این ممکن است در پاسخ به استراتژی‌های بازار، یک هارد فورک (اصطلاح هارد فورک به طور کلی به معنای ایجاد تغییراتی عمده در نرم‌افزار اصلی بلاکچین و ایجاد یک زنجیره جداگانه از بلاکچین اصلی است. سافت فورک نیز به معنای ایجاد یک انشعاب موقت و تغییراتی محدود و مشخص در زنجیره اصلی است.) در شبکه یا تشویق سرمایه گذاران موجود باشد. مرحله اولیه این است که انتخاب کنید که چگونه ایردراپ تسهیل می‌شود و چه کسی واجد شرایط است.

گام بعدی برای ایردراپ‌های گسترده و عمومی، راه اندازی کمپین عمومی است. این کار شامل جمع آوری اطلاعات برای اشخاص ذینفع می‌شود. این کار اغلب فقط به آدرس‌های کیف پول محدود می‌شود، اگرچه شرکت‌ها ممکن است آدرس‌های ایمیل را نیز جمع آوری کنند تا لیست مخاطبین خود را افزایش دهند.

انواع دیگر ایردراپ‌ها ممکن است به یک عکس فوری تکیه کنند، تصویری از نمونه‌ای که مشخص می‌کند چه کسی دارای معیارهای خاصی است. برای مثال، پروژه ممکن است یک عکس فوری برای شناسایی تمام آدرس‌هایی که حداقل 1000 توکن در نیمه‌شب 31 دسامبر در خود دارند، انجام دهد. هر تراکنشی که پس از عکس فوری رخ دهد، بر نتایج ایردراپ تأثیری نخواهد داشت. بنابراین، قیمت‌های سکه یا توکن اغلب در پاسخ به زمانی که عکس‌های فوری گرفته می‌شوند، نوسان دارند.

هنگامی که لیست دریافت کنندگان ایردراپ انتخاب شد، ایردراپ اغلب از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند تسهیل می‌شود. شرکت ممکن است استفاده از کیف پول خزانه داری خود را برای تسهیل ایردراپ انتخاب کند، و شرکت اغلب بلوک تراکنش را برای نشان دادن عادلانه بودن ایردراپ منتشر می‌کند. این تراکنش نشان می‌دهد که ایردراپ از کیف پول شرکت خارج شده و بین گیرندگان توزیع می‌شود.

دریافت کنندگان Airdrop اغلب مستقیماً سکه‌ها یا توکن‌ها را بدون نیاز به پذیرش توکن‌ها دریافت می‌کنند. برخی ممکن است نیاز داشته باشند که توکن یا سکه را به همراه آدرس آن به کیف پول خود اضافه کنند تا موجودی کیف پول خود را به درستی مشاهده کنند.

کلاهبرداری های Crypto Airdrop – مراقب همستر کمبات باشید!

کلاهبرداری های airdrop

یک airdrop قانونی هرگز به دنبال سرمایه گذاری در ارز نیست. هدف آن صرفاً تبلیغاتی است. از سوی دیگر، برخی از کلاهبرداری‌های کریپتو شامل ارسال مقادیر بسیار کوچک بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال برای دریافت کنندگان غیرمشکوک است که به عنوان کلاهبرداری گرد و غبار یا داستینگ شناخته می‌شود.

بسیاری از کلاهبرداری‌های airdrop به هدایت سرمایه‌گذار برای وصل کردن کیف پول خود به یک وب‌سایت فیشینگ برای دریافت ایردراپ متکی هستند. اغلب، آدرس web3 از کاربر می‌خواهد که کیف پول خود را با استفاده از خدمات رایج و محبوب کیف پول مانند MetaMask، Trust Wallet یا Oasis متصل کند. پس از اینکه کاربر کیف پول خود را با ارائه عبارت یا کلیدهای مخفی خود وصل کرد، کلاهبرداری کامل می‌شود.

کلاهبرداری‌های Airdrop ممکن است با ترغیب فعالان بازار برای سرمایه گذاری در یک امنیت خاص به امید اینکه کالای دیگری در معرض نمایش گذاشته شود، رخ دهد. به عنوان مثال، یک پروژه ممکن است به خود ببالد که نگه داشتن NFT های خاص در یک کیف پول باعث می‌شود صاحبان یک airdrop نادر دریافت کنند. اگرچه ایردراپ ممکن است مشروع باشد، اما صاحبان پروژه ممکن است فعالیت بازار NFT را جذب کرده باشند تا بتوانند کالای خود را با قیمت بالاتری بفروشند.

چگونه از کلاهبرداری Airdrop جلوگیری کنیم

کاربران باید همیشه مراقب سپرده‌های ناخواسته در کیف پول های رمزنگاری خود باشند. علاوه بر این، کاربران باید از پروژه‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند یا در تلاش برای ادعای دارایی‌ها هستند آگاه باشند. عبارت رایج در بین کاوشگران رمزارز این است که «خودت تحقیق کن».

توصیه می‌شود که علاقه مندان به ارزهای دیجیتال به وب سایت‌هایی که با آنها آشنایی ندارند وصل نشوند. این کار شامل اطمینان از این می‌شود که لینک‌های خارجی که روی آنها کلیک می‌کنند مستقیماً از خود پروژه می‌آیند. برای اطمینان از اینکه همیشه به سایت مناسبی متصل هستید، سایت‌های رایجی را که قصد دارید مرتباً از آنها بازدید کنید، بوک مارک کنید.

شرکت‌ها اغلب به صورت عمومی در مورد ایردراپ‌ها و سایر تبلیغات ارتباط برقرار می‌کنند. پروژه را در رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها یا Discord دنبال کنید تا رویدادهای آینده را دنبال کنید و به خاطر داشته باشید که کلاهبرداری‌های پیچیده ممکن است پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی پروژه را تکرار یا تقلید کنند.

اگر نمی‌خواهید ایردراپ‌ها با سرمایه‌گذاری‌های اولیه همراه باشد، یک کیف پول جدید مخصوص ایردراپ ایجاد کنید. پس از دریافت توکن‌ها، می‌توانید توکن‌ها را به کیف پول‌های مختلف منتقل کنید. اگرچه این کار رایج نیست، اما نگه داشتن رمزارز در کیف پول‌های مختلف گسترش یافته و ریسک کلی را کاهش می‌دهد.

مزایا و معایب airdrop

مزایا
با توجه به رقابت شدید بین استارت آپ‌های ارزهای دیجیتال، airdrop تلاشی برای متمایز شدن از جمعیت است. برخی از کسب‌وکارهای اختصاص داده شده به ایردراپ‌های کریپتو، هشدارهایی را به کاربران ارائه می‌دهند و خدماتی را برای استارت‌آپ‌ها فهرست می‌کنند، به علاوه طیف وسیعی از خدمات بازاریابی را برای تنظیم دقیق airdropهایشان ارائه می‌کنند. مثل همیشه، کسب و کارهای خوب و بد در این فضا وجود دارد.

مایکل جی کیسی، رئیس هیئت مشاوره CoinDesk و مشاور ابتکار تحقیقات بلاک چین MIT، در پستی در وبلاگ CoinDesk استدلال کرد که برای موفقیت یک ارز دیجیتال، نوعی بازاریابی ضروری است. او نوشت: “یک ارز اگر به طور گسترده مورد استفاده قرار نگیرد، هیچ ارزشی ندارد. و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه مردم تلاش‌های هزینه بری برای تشویق استفاده گسترده انجام دهند.”

برخی از airdropها نیز از مزیت پاداش دادن به مشتریان وفادار شبکه های بلاک چین خاص برخوردار هستند. علاوه بر این، ارسال ایردراپ به همه کیف‌پول‌ها یا دارندگان توکن موجود، توکن‌ها را به‌طور گسترده توزیع می‌کند، به نحوی که ممکن است به طور طبیعی در بازار آزاد اتفاق نیفتد.


معایب
با این حال، در رابطه با airdropهای کریپتو چندین مسئله وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. نگرانی آشکار ایمنی شبکه است، به ویژه ماهیت “دریافت” airdropها. به عنوان مثال، برخی از airdropها ممکن است ادعا کنند که کاربران باید کیف پول خود را به وب سایت‌های مشکوک متصل کنند. پس از اتصال به web3، سارق ممکن است اکنون به کلید یا رمز عبور کاربر دسترسی داشته باشد.

Crypto airdrops نیز ممکن است پروژه‌های قانونی نباشند. اگرچه برخی از پروژه‌ها به دلیل ماهیت دریافت پول رایگان، فریبنده هستند، اما برخی از پروژه‌ها با خرید توکن‌های بیشتر، سهامداران را جذب می‌کنند تا سهم ایردروپ خود را افزایش دهند. در نهایت، هدف بلندمدت ممکن است “راگ پول (نوعی کلاهبرداری)” باشد یعنی سرمایه گذاران با ریختن مقادیر زیادی از توکن‌ها به یکباره در بازار، سقوط قیمت و بی‌ارزش کردن ایردراپ‌های قبلی کلاهبرداری کنند.

ایردراپ‌ها ممکن است توسط برخی به عنوان پروژه‌هایی با کیفیت پایین تلقی شود. برخی ممکن است ترجیح دهند به جای انتشار توکن‌های رایگان برای مشارکت کنندگان غیر سنگین یک پروژه، بر پاداش استخراج کنندگان یا سایر مشارکت کنندگان یک شبکه تمرکز کنند.

در نهایت، از آنجایی که airdrop ممکن است فاقد نقدینگی باشد، شاید به معنای واقعی کلمه بی‌ارزش باشد اگر نتوان آنها را در بورس آزاد معامله کرد. ایردراپ‌ها اغلب نتیجه دوران کودکی یک پروژه هستند و ممکن است ادعا کنند که ارزش هزاران دلاری دارند. با این حال، بدون امکان معامله آشکار توکن‌های airdrop شده، هدیه رایگان به دارندگان کیف پول ممکن است بی‌ارزش باشد.

نقاط مثبت

  • به پذیرندگان اولیه یا افرادی که با پروژه‌ای درگیر هستند پاداش می‌دهد.
  • به دلیل جنبه بازاریابی ایردراپ، آگاهی از یک پروژه را افزایش می‌دهد.
  • استفاده و پذیرش یک توکن تازه صادر شده را تشویق می‌کند.
  • ممکن است توکن‌ها را در بین دارندگان توزیع کند به نحوی که به طور طبیعی در بازار آزاد اتفاق نمی‌افتد.

نقاط منفی

  • اگر دارندگان کیف پول باید کیف پول‌ها را به سایت‌های مشکوک وصل کنند تا ایردروپ را داشته باشند، ممکن است تهدیدات امنیتی ایجاد کند.
  • ممکن است ثابت شود که طرح های “پامپ و دامپ” هستند.
  • ممکن است برخی از سرمایه گذاران را از مشارکت منصرف کند اگر آنها روش‌های مختلف توزیع توکن‌ها را ترجیح دهند.
  • اگر توکن در بورس نقدینگی نداشته باشد ممکن است بی‌ارزش باشد.

Crypto Airdrops در مقابل عرضه اولیه سکه (ICO)

Crypto Airdrops

ممکن است airdropها و عرضه اولیه سکه بسیار شبیه به هم باشند. هر دو احتمالاً در شروع یک پروژه رخ می‌دهند و هر دو برای توزیع سکه یا توکن در نظر گرفته شده‌اند.

airdrop ممکن است نیازی به سرمایه گذاری نداشته باشد، در حالی که عرضه اولیه سکه اغلب به تراکنش نیاز دارد. اگرچه ممکن است این تراکنش با ارائه سکه یا توکن با تخفیف به سرمایه‌گذاران پاداش دهد، انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاران سکه‌ها یا توکن‌ها را برخلاف ایردراپ‌های رایگان خریداری کنند. ICO ها اغلب در ابتدا برای سرمایه گذاران خطرپذیر ارائه می‌شوند.

علاوه بر این، جمعیت شناختی برای این دو رویداد تا حد زیادی متفاوت است. ICOها تلاش می‌کنند تا سرمایه گذاران بزرگ‌تری را جذب کنند که مایل به تزریق سرمایه در پروژه هستند. این کاربران بیشتر احتمال دارد که پروژه را به عنوان سرمایه گذاری دنبال کنند.

روش دیگر، airdrops اغلب برای افزایش آگاهی در میان کاربران کوچکتر در نظر گرفته شده است. اگرچه کاربران ممکن است استفاده زیادی از یک ایردراپ کوچک نداشته باشند، اما هدف این است که کاربران کوچکتر را برای تراکنش با ارز دیجیتال ترغیب کنیم.

اولین Crypto Airdrop چه بود؟

اولین airdrop ارز دیجیتال در 25 مارس 2014 به AuroraCoin (AUR) نسبت داده شد. در نظر گرفته شده که ارز رمزنگاری شده برای کشور ایسلند باشد، هر شهروند یا مقیم دائمی که شناسه ملی خود را ارسال کند، 31.8 AUR دریافت می‌کرد.

NFT Airdrop چیست؟

مشابه سایر انواع airdrop، ایردراپ NFT به دارندگان NFT توکن‌های اضافی اعتبار می‌دهد. این کار برای ایجاد یک جامعه قوی‌تر پیرامون NFTهای خاص، ایجاد buzz و پاداش دادن به دارندگان NFT انجام می‌شود.

چگونه Crypto Airdrops را پیدا کنم؟

airdropهای کریپتو اغلب برای افزایش هیجان و آگاهی در مورد یک توکن به عموم مردم اطلاع رسانی و بازاریابی می‌شوند. بسیاری از این airdropها را می‌توان با عضویت در خبرنامه‌های airdrop یا دنبال کردن بلاک چین در رسانه‌های اجتماعی پیدا کرد.

آیا می توانید از Crypto Airdrops درآمد کسب کنید؟

افراد می‌توانند از airdropهای کریپتو کسب درآمد کنند، اگرچه آنها برای افزایش استفاده از یک ارز دیجیتال در میان طیف وسیعی از کاربران در نظر گرفته شده است. به همین دلیل، airdropها اغلب مقادیر قابل توجهی نیستند (کمتر از 10 دلار). همچنین، خطر بیشتری وجود دارد که کاربران در صورت توانایی، سعی کنند دارایی‌های خود را نقد کنند (در نتیجه به سرعت ارزش سکه‌ها یا توکن‌ها کاهش می‌یابد).

نتیجه گیری

airdrop راهی برای شرکت‌ها و پروژه‌ها برای افزایش آگاهی از توکن یا کوین خود است. همچنین راهی برای افزایش نقدینگی امنیت آنها با دادن آن به هزاران کیف پول مختلف است. اگرچه ایردراپ‌ها ارزش دارند و ممکن است پول رایگان در نظر گرفته شوند، اما اگر کاربران از کلاهبرداری‌های احتمالی مرتبط با ایردراپ‌های کریپتو آگاه نباشند، خطرات قابل توجهی نیز وجود دارد.


سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده و سایر پیشنهادات اولیه سکه (“ICO”) بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف نویسنده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایر ICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد. ویکی درس هیچ گونه تضمین یا ضمانتی در مورد صحت یا به موقع بودن اطلاعات موجود در اینجا نمی‌دهد.

منبع

از همین نویسنده: