به دنیای اینفوگرافیک خوش آمدید. اینفوگرافیک‌ها در کمپین‌های بازاریابی، ریلز اینستاگرام و تبلیغات تلویزیونی نقش دارند و هدفشان آموزش و اطلاع‌رسانی به مخاطبان است. آنها آمار، داده‌ها و دستورالعمل‌های خسته‌کننده را به تصاویری کاربردی و با تأثیرگذاری بالا تبدیل می‌کنند.

ایجاد اثری که از نظر بصری خوشایند باشد و در عین حال بینندگان با کمک آن بتوانند اطلاعات ارزشمندی دریافت کنند، برای هر طراح یک چالش است. اینفوگرافیک‌ها این کار را انجام می‌دهند.

اینفوگرافیک‌ها به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. در این مقاله آموزنده، ما در تلاشیم تا نقش اینفوگرافیک‌ها را در کمک به درک بیشتر دنیای اطراف خود کشف کنیم.

تاریخچه اینفوگرافیک

ممکن است تعجب‌آور باشد که اینفوگرافیک احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین اشکال ارتباطی است که تاکنون وجود داشته است. اولین نمودارهای ترسیم شده در 30000 سال قبل از میلاد مسیح که بر روی سنگ خراشیده شده‌اند، کشفی شگفت انگیز هستند و نشان می‌دهند که اشتراک گذاری اطلاعات برای نوع بشر چقدر ضروری است.

سپس، شاهد معرفی نقشه‌ها بودیم که اولین آنها نقشه‌ای از جهان از منظر بابلی‌ها بود که قدمت آن بین ۷۰۰ تا ۵۰۰ قبل از میلاد است.

در دهه 1830، آندره میشل گوری، یک وکیل مستقر در فرانسه، شروع به تجسم اولین مطالعه علوم اجتماعی در نوع خود کرد. او می‌خواست بداند که آیا بی‌سوادی عامل جنایت در مناطق خاصی است یا خیر. یافته‌های او منجر به اولین استفاده از نمودارهای رنگی شد که داده‌ها را به شیوه‌ای واضح و مختصر نشان می‌داد. در نهایت داده‌های او نشان داد که بی‌سوادی در واقع تأثیر مستقیمی بر جرم و جنایت ندارد، و در میان برخی فرانسوی‌ها، بحث و جدل ایجاد کرد.

مترو لندن هری بک

پروژه عظیم متروی لندن، منجر به یکی از نمادین‌ترین پروژه‌های اینفوگرافیک قرن بیستم شد. نقشه متروی لندن “هری بک” نمونه‌ای جذاب از نمایش بصری است، و هر روز به هدایت میلیون‌ها نفر به مکان مورد نظرشان کمک می‌کند. این طراحی بسیار موفق بود و این سبک در سراسر جهان بارها تکرار شده است.

چرا از اینفوگرافیک استفاده می‌شود؟

امروز ما در دنیایی بسیار پیشرفته زندگی می‌کنیم، جایی که اگر یک موجود فضایی در حال حاضر در دنیای ما فرود بیاید، محیط اطراف برایش بسیار طاقت فرسا خواهد بود. در موقعیتی مانند این، آن موجود فضایی چگونه ارتباط برقرار کند؟

اینفوگرافیک‌ها برای سرعت بخشیدن به کارها و ساده کردن دنیا آمده‌اند. آنها به طرق‌ مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و در برخی زمینه‌ها بیش از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند. امور مالی نمونه‌ای از این موارد است، بیشتر ساختار این بخش حول داده‌ها و آمارهایی ساخته شده که درک آن برای بسیاری از ما دشوار است. اینفوگرافیک‌ها به ساده‌سازی اطلاعاتی که قبلاً درک آن دشوار بود، کمک زیادی کرده و در نهایت به مخاطبان بسیار گسترده‌تری منجر شده است.

عناصر اصلی مورد استفاده در اینفوگرافیک

با چنین استفاده گسترده‌ای، اینفوگرافیک می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از یک تصویر ساده غیررسمی گرفته تا پروژه‌های داده چند صفحه‌ای بسیار پیچیده‌تر و حتی در بسیاری از موارد انیمیشن. بیایید نگاهی به برخی از اجزای infographic بیندازیم!

متن

با وجود اهمیت متن در هنگام ایجاد یک اینفوگرافیک، برخی متخصصان، توصیه می‌کنند که به صورت محدود از آن استفاده شود. با این استدلال که هدف اینفوگرافیک، اطلاع رسانی با استفاده از کلمات کمتر و نمایش بصری بیشتر است. البته، شرایطی وجود دارد که وجود متن ضروری است. در هر صورت، متن باید به راحتی خوانده شود، سریع منظور را برساند و از زبان آموزنده استفاده کند تا خواننده را پای ثابت خودش نگه دارد.

گرافیک

عناصر گرافیکی بصری عناصر غالب در هر اینفوگرافیک هستند. این وظیفه گرافیک است که اطلاعات را نشان دهد، کلمات را به صورت تصویری ساده کند، و متون را به طور مؤثر به نشانه‌های بصری تبدیل کند. تصویرسازی‌ها نقش مهمی در ایجاد محتوای واضح و زیبایی‌شناختی دارند.

رنگ‌ها

یک اینفوگرافیک، مانند هر پروژه خلاقانه‌ای، صرف نظر از اینکه موضوع چه چیزی باشد، یک تحریک احساسی را به همراه خواهد داشت. اینجاست که رنگ‌ها به میدان می‌آیند. انتخاب رنگ مناسب برای اینفوگرافیک، فضای مورد نیاز برای ایجاد یک کار جذاب را ایجاد می‌کند.

آیکون‌ها

فقط به این فکر کنید که یک اینفوگرافیک بدون موارد زیر چگونه است:

  • فلش‌ها
  • آیکون جستجو
  • آیکون مکان
  • آیکون پول
  • آیکون ایده
  • آیکون سند
  • آیکون نمودارها
  • آیکون تقویم

عناصری از این قبیل راه را برای ارتباطات بصری کاربردی و جذاب باز می‌کنند.

مواردی که باید هنگام ایجاد اینفوگرافیک در نظر بگیرید

باید همزمان با داشتن مهارت‌های طراحی گرافیک شگفت انگیز، داده‌ها و منابع اطلاعاتی رضایت بخشی نیز داشته باشید. این دو نمی‌توانند بدون یکدیگر وجود داشته باشند و تعادل هر دو مورد در پروژه، کارایی و عملکرد آن را تعیین می‌کند.

سلسله مراتب یکی دیگر از عوامل اساسی هنگام ایجاد یک اینفوگرافیک با کارایی بالاست. داشتن استانداردی که خوانایی را افزایش دهد و در عین حال ساختار ارائه دهد، باید بسیار جدی گرفته شود.

افراد در هنگام دیدن یک تصویر به بعضی چیزها زودتر توجه می‌کنند که این مورد به قرابت و نزدیکی عناصر به یکدیگر، سایز، رنگ و جهت آنها بستگی دارد.

هنگام ایجاد اینفوگرافیک‌های پیچیده‌تر، معمولاً خوانایی نادیده گرفته می‌شود. برای مقابله با این موضوع، فونتی را انتخاب کنید که واضح باشد. یک کار دیگر، افزایش کنتراست بین پس زمینه و متن برای خوانایی بیشتر اطلاعات است.

انواع اینفوگرافیک

همانطور که قبلاً ذکر شد، اینفوگرافیک‌ها تنوع زیادی دارند و مطمئناً تعدادشان بیشتر هم خواهد شد. در اینجا به چند مورد از انواع اینفوگرافیک اشاره می‌کنیم:

دیداری

اینفوگرافیک طراح

گاهی اوقات می‌توانیم اینفوگرافیک را به طور کامل بدون متن کار کنیم، این نوع کار به عنوان اینفوگرافیک بصری شناخته می‌شود. آنها هنگام نمایش یک عمل، شاید در تابلوهای راهنما یا راهنمای دستورالعمل، مفید خواهند بود. آنها همچنین می‌توانند ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنند. تصاویر بصری طراحی شده می‌تواند محرک و لذت بخش باشد، با این حال همیشه توصیه می‌شود به هدف کاربردی آن پایبند باشید.

تایملاین

یکی از انواع قدیمی اینفوگرافیک، تایملاین است. تایملاین راهی برای ترسیم گذشته در یک نمایش بصری است. یک تایملاین ساده شامل یک توالی زمانی از رویدادهاست که اغلب به شکل یک زمان خاص همراه با یک توضیح پشتیبانی می‌شود. تایملاین‌های پیچیده‌تر ممکن است از یک خط ساده پیروی نکنند، برای مثال یک شجره‌نامه.

آمار یا داده‌ها

نمودارهای دایره‌ای، جدول‌ها و دیاگرام‌ها نمایش بصری آمار و داده‌ها هستند. ترکیب دو دنیای بسیار متفاوت در این راه می‌تواند یک چالش باشد. با این حال با انجام این کار باعث می‌شود افرادی که چندان مشتاق یادگیری نیستند، به آن نگاهی دوباره بیندازند.

رزومه

جستجوی کار همیشه رقابتی بوده و یکی از راه‌های نشان دادن شخصیت و بهره‌وری، رزومه شماست. دوران نوشتن رزومه سنتی خیلی وقت است که گذشته. اغلب در یک رزومه خلاقانه، شاهد استفاده از آیکون‌ها و داده‌ها خواهیم بود، که همگی به شیوه‌ای واضح و مختصر ساختار یافته و قالب‌بندی شده‌اند تا داستانی قانع‌کننده درباره شما بسازند.

نقشه‌ها

از آنجا که عناصر بصری زیادی در ایجاد نقشه‌ها نقش دارند آنها اغلب شامل یک کلید راهنما برای توصیف نمادها و آیکون‌های مختلف نمایش داده شده هستند. نقشه به خودی خود خطوطی ساده است که تصویری از محیط اطراف ما ایجاد می‌کند و به بینندگان کمک می‌کند تا به مقصد مورد نظرشان هدایت شوند. امروزه نقشه‌های تعاملی بسیار رایج هستند که در برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها یافت می‌شوند تا به افراد کمک کنند تا به مکان موردنظرشان بروند.

دستورالعمل‌ها

دستورالعمل‌ها یک نوع اینفوگرافیک بسیار کاربردی هستند. برخی از آن‌ها آنقدر خوب طراحی شده‌اند که حتی نیازی به خواندن ندارید و با تکیه بر طرح‌های تصویری واضح، که اغلب با استفاده از فلش‌ها پشتیبانی می‌شوند، می‌توانید از یک وسیله استفاده کنید یا آن را سرهم کنید. برای ارائه کمک بیشتر، معمولاً یک راهنما با استفاده از آیکون‌ها گنجانده می‌شود. دستورالعمل‌ها نمونه‌ای عالی از زبان آموزنده هستند که صرفاً بر بازنمایی بصری تکیه می‌کنند و بدون آن‌ها کارمان سخت‌تر خواهد شد!

نکات طراحی برای ایجاد اینفوگرافیک موثر

وقتی صحبت از طراحی یک اینفوگرافیک کاربردی می‌شود، دو موضوع مهم است. اطلاعات خام و طراحی. داده‌هایی که با آنها کار می‌کنید اساساً مفهوم شما را شکل می‌دهد، بنابراین بسیار مهم است که آنچه به شما داده می‌شود صحیح و به روز باشد.

مخاطب هدف

اول از همه، مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ این موضوع چیزهای زیادی را برای ایجاد اینفوگرافیک تعیین می‌کند. لحن، زبان و سبک بر اساس این است که infographic شما را چه کسی مطالعه می‌کند. اگر مخاطبان شما کودکان هستند، پس شاید تصاویر، کارتون‌ها و پالت رنگی که از رنگ‌های اصلی تشکیل شده است مناسب باشد و باید چیزی جذاب و سرگرم‌کننده برای کودکان ایجاد کند تا به آن واکنش نشان دهند.

داستان سرایی

یک داستان بگویید. در بسیاری از موارد، برقراری ارتباط با مخاطب از طریق داستان سرایی، تمرین خوبی است. اینفوگرافیک‌ها نمونه‌ای خارق العاده از داستان سرایی در یک ارتباط بصری هستند که به موجب آن می‌توانیم یک عمل یا موقعیتی را که بیننده می‌تواند در چند ثانیه تفسیر کند، نمایش دهیم. برای اینکه یک infographic به عملکرد خود پایبند باشد، بهترین کار برای ارائه کارآمد اطلاعات ساده‌سازی است.

رنگ

رنگ یک عنصر بسیار مهم در طراحی کلی شما است. وقتی نوبت به انتخاب پالت رنگی می‌رسد، تحقیق در مورد رنگ‌هایی که از مطالب اینفوگرافیک پشتیبانی می‌کنند، تمرین خوبی است. خواندن یک اینفوگرافیک مالی با رنگ‌های زرد و صورتی روشن می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. رنگ یک ابزار ارتباطی است که احساسات انسان را نشان می‌دهد. رنگ‌های تیره‌تر احساس رسمی‌تری دارند، در حالی که رنگ‌های روشن غیررسمی هستند. انتخاب رنگ درست باعث ایجاد فضای مورد نظر شما می‌شود.

ساختار

وقتی همه عناصر را برای ایجاد اینفوگرافیک در اختیار دارید، ساختار چیزی است که همه آنها را در کنار هم نگه می‌دارد. ایجاد فاصله و ترازهای صحیح نه تنها خوب به نظر می‌رسد، بلکه طراحی کاربر پسندی را ارائه می‌دهد که خوانندگان از آن بهره‌مند خواهند شد. به خصوص زمانی که ترکیبی از اطلاعات و تصاویر بصری وجود دارد که می‌توان به طور همزمان آن را دریافت کرد. برای جلوگیری از سردرگمی مخاطبان، پایبندی به سلسله مراتب نیز بسیار مهم است. باید مدام از خود بپرسید که اول و آخر چه چیزی باید خوانده شود.

تصویرسازی

تصویرسازی‌ها گاهی اوقات ضروری هستند و امروزه به تعداد زیادی در اینفوگرافیک‌های طراحی شده دیجیتال وجود دارند و واقعا می‌توانند مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار دهند. ممکن است فکر کنید، تصویرسازی چیزی بود که در دوران کودکی از آن لذت می‌بردید، اما بزرگسالان پنهانی آنها را دوست دارند! به خصوص زمانی که آنها شما را از یک چیز آموزشی مطلع می کنند، مانند بازپرداخت وام مسکن. پایبندی به ساده نگه داشتن آن در عین داشتن یکپارچگی و با در نظر گرفتن پالت رنگی که قبلا انتخاب کرده‌اید، به یک کار بسیار حرفه‌ای منجر می‌شود.

بهترین ابزارها برای ایجاد اینفوگرافیک‌های جذاب

درست کردن اینفوگرافیک‌ سخت است و می‌تواند مهارت‌های خلاقانه شما را تقویت کند. شما نه تنها یک طراحی فوق‌العاده را نمایش می‌دهید، بلکه اطلاعات آموزنده نیز در اختیار افراد قرار می‌دهید. برای کسانی که طراحی infographic از صفر برایشان سخت است، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید با استفاده از برخی ابزارهای جذاب به یادگیری بصری کمک کنید.

Miro – یک ابزار آنلاین مشترک که می‌تواند به توسعه وسایل یادگیری بصری در یک شرکت کمک کند.

Genially – یک ابزار آنلاین برای کمک به ایجاد محتوای تعاملی.

Infogram – یک ابزار آنلاین برای کمک به ایجاد اینفوگرافیک مانند نقشه‌ها و گزارش‌های تعاملی.

Wepik – ابزاری آنلاین که به شما این قدرت را می‌دهد که با استفاده از مرورگر خود و منابع بی‌شمار موجود در Freepik محتوای بصری ایجاد کنید.

SlidesGo – ابزاری فوق‌العاده برای ایجاد اسلایدها و ارائه‌های مبتنی بر قالب‌های کاربرپسند.

بنابراین اکنون همه چیزهایی را که برای ایجاد infogrphicهای خیره کننده نیاز دارید در اختیار دارید و با منابع بسیار زیاد، هیچ بهانه‌ای برای شروع نکردن ندارید! بیایید به مردم به شیوه‌ای خلاقانه، سرگرم کننده و کارآمد اطلاع رسانی کنیم!

از همین نویسنده: