در این پست قصد داریم در مورد این بگوییم که بازار سهام چیست، چگونه کار می‌کند، و شما را در مورد اینکه کجا می‌توانید دانش خود را در مورد سرمایه‌گذاری بیشتر افزایش دهید، راهنمایی کنیم.

خرید، فروش، سهامداران، معامله و البته سود – اینها همه عباراتی هستند که وقتی در مورد بازار سهام صحبت می‌کنیم به ذهن‌مان می‌آیند – اما این کلمات در واقع به چه معنا هستند؟ و در واقع بازار سهام چگونه کار می‌کند؟

در این پست قصد داریم همه چیز را در مورد بازار سهام بیاموزیم. ما نگاهی دقیق‌تر به ماهیت بازار سهام و انواع سهام خواهیم انداخت تا به شما در درک عوامل کلیدی در مورد نحوه کارکرد سرمایه گذاری در سهام کمک کنیم.

بازار سهام چیست؟

بازار سهام و بورس

بازار سهام سیستم جهانی است که در آن افراد می‌توانند سهم یا سهام شرکت‌ها را خرید و فروش کنند. یک “سهم” (share) برای توصیف مالکیت یک بخش از یک شرکت استفاده می‌شود، در حالی که اصطلاح “سهام” (stocks) به مالکیت عمومی‌تر سهم‌ها در چندین شرکت اشاره دارد.

اگر بخواهیم خیلی ابتدایی تعریف کنیم، در بازار سهام همه چیز به خرید و فروش سهام در زمان مناسب و با هدف کسب سود برمی‌گردد. بسته به قیمتی که سهام در آن خرید و فروش می‌شود، می‌توانید سود یا ضرر کنید.

به زبان ساده، همه چیز به ارزش شرکت در یک زمان معین برمی‌گردد. اگر ارزش یک شرکت رشد کند، ارزش سهم یا سهام آن رشد می‌کند. از طرف دیگر، اگر ارزش یک شرکت کاهش یابد، ارزش سهم یا سهام آن کاهش می‌یابد.

بازار سهام برای هر کسی که مایل به سرمایه‌گذاری است در دسترس است – نظرسنجی گالوپ در سال 2022 گزارش می‌دهد که 58٪ از آمریکایی‌ها سهام دارند. اگر به دنبال مبانی اولیه و تعاریف سرمایه گذاری در بازار سهام هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

بورس چیست؟

بازار سهام یک بازار مرکزی نیست. بلکه از فضاهای فرعی متعددی به نام بورس اوراق بهادار تشکیل شده است. هنوز برخی فضاهای فیزیکی وجود دارند که می‌توانید در آن سهام بخرید و بفروشید، اما بیشتر فعالیت‌های بازار سهام به صورت آنلاین انجام می‌شود.

60 بورس بزرگ در جهان وجود دارد و 16 بورس برتر که به آنها کلوپ 1 تریلیون دلاری می‌گویند. سهام معامله شده در این 16 بورس برتر، 87 درصد از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد. ایالات متحده بزرگترین سهم بازار سهام (تقریباً 60٪) را دارد و پس از آن ژاپن و بریتانیا قرار دارند.

وقتی شرکت‌ها «عمومی» می‌شوند و وارد بازار سهام می‌شوند، سهام خود را در بورس اوراق بهادار فهرست می‌کنند (عرضه اولیه)، مانند بورس نیویورک یا نزدک (که هر دو در کلوپ 1 تریلیون دلاری هستند).

هر شرکتی واجد شرایط ورود به بازار سهام نیست – هر بورس دارای الزاماتی است که شرکت‌ها برای فهرست کردن سهام خود باید رعایت کنند، مانند حداقل قیمت سهام و حداقل ارزش بازار.

بورس چه زمانی باز است؟

ساعات کار برای هر بورس بر اساس زمان و مکان محلی است. به عنوان مثال، بورس نیویورک از دوشنبه تا جمعه، از ساعت 9:30 صبح تا 4:00 بعد از ظهر به وقت محلی باز است. بورس ایران هم در روزهای غیرتعطیل از ساعت 9 الی 12:30 ظهر فعال می‌باشد.

سهام چیست؟

سهام مانند قطعات کوچک یک شرکت هستند – در شرکت‌های عمومی یا سهامی عام به جای اینکه مالکیت شرکت محدود به سهامداران خصوصی (سهامی خاص) شود، هر کسی که بخواهد می‌تواند سهامش را بخرد.

به زبان ساده، مردم می‌توانند بخشی (سهام) از یک شرکت سهامی عام را خریداری کنند – این پول می‌تواند توسط شرکت برای سرمایه گذاری مجدد برای رشد استفاده شود. در مقابل اگر ارزش شرکت بالا برود، سهامداران سود خواهند برد.

انواع سهام

هزاران شرکت سهامی عام برای تجارت عمومی باز هستند. بزرگترین آنها که احتمالاً نام آنها را شنیده‌اید شامل شرکت‌های فناوری مانند اپل، مایکروسافت و آمازون می‌شود.

طبق گزارش  IBISWorld، بزرگترین صنایع در ایالات متحده، بیمارستان‌ها، بیمه‌های درمانی و پزشکی، بانکداری تجاری، عمده فروشی دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، خودروهای جدید، بیمه عمر و داروسازی هستند – و این فهرست ادامه دارد.

همه این صنایع مملو از شرکت‌هایی هستند که برای معامله در بازار سهام باز هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های قابل معامله (EFT)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و EFT از سهام چندگانه (و گاهی انواع دیگر سرمایه‌گذاری‌ها، مانند اوراق قرضه یا اوراق بهادار) تشکیل شده‌اند که با هم در یک نوع «بسته» سرمایه‌گذاری ترکیب می‌شوند.

به جای (یا علاوه بر) سرمایه گذاری در سهام فردی، بسیاری از افراد در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و EFT سرمایه‌گذاری می‌کنند، که راهی برای تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌های شما و در تئوری، مدیریت ریسک و بازده کلی است.

اگر این موضوع کمی پیچیده به نظر می‌رسد، نگران نباشید – همه این موارد جزو مبحث سواد مالی قرار دارند، که درک آن به زمان و مطالعه نیاز دارد.

ما در این پست در مورد اصول اولیه صحبت می‌کنیم، اما اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد امور مالی شخصی و افزایش ثروت در طول زمان هستید، دوره‌های آموزشی زیادی (حتی رایگان) در این زمینه وجود دارند.

چه چیزی بر قیمت سهام تاثیر می‌گذارد؟

ارزش سهام به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مفاهیم کلیدی عرضه و تقاضا است: چند سهام موجود است و چند نفر می‌خواهند آنها را بخرند؟

جنبه تقاضا جایی است که همه چیز می‌تواند پیچیده (و خطرناک) شود. عوامل زیادی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارند – برخی قابل پیش‌بینی و برخی دیگر غیرقابل پیش‌بینی هستند.

ارزش سهام به طور مداوم در حال تغییر است، گاهی اوقات نوسانات جزئی و گاهی اوقات تغییرات شدیدی دارد. برخی از مواردی که بر ارزش سهام تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

  • سلامت مالی شرکت – سهم و ارزش بازار و نتایج مالی عمومی
  • روندها و رفتار – نحوه عملکرد سهام در یک دوره زمانی از نظر ثبات یا نوسانات
  • سیاست – تصمیمات سیاسی عمده و انتخاباتی که ممکن است بر اقتصاد تأثیر بگذارد
  • شرایط اقتصادی – شرایط اقتصادی فعلی (چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی)
  • شرایط صنعت – فعالیت در صنعت شرکت که حاکی از رشد یا کاهش است
  • فعالیت شرکت – فعالیتی در داخل شرکت که حاکی از رشد یا افول است
  • رویدادهای جهانی – هر چیزی از ژئوپلیتیک گرفته تا رویدادهای جغرافیایی که ممکن است بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد (فاجعه‌های طبیعی، بیماری‌های همه گیر، جنگ و غیره)

چگونه می‌توانید در بازار سهام سود (یا ضرر) کنید؟

ورورد به فارکس و بازار سهام

شاید این توصیه کلیشه‌ای بازار سهام را شنیده باشید: “وقتی اومد پایین بخر، وقتی رفت بالا بفروش.” البته، همیشه به این سادگی نیست، اما زمانی که به این فکر می‌کنیم که چگونه در دنیای بازار سهام کسب درآمد کنیم – یا پول از دست بدهیم – این حرف صدق می‌کند.

برای کسب سود، باید سهام را با قیمت تعیین شده خریداری کنید و صبر کنید تا ارزش شرکت – و در نتیجه سهام شما – افزایش یابد. زمانی که احساس کردید سهام شما به اوج رسیده است یا به هر دلیلی نیاز به نقدینگی سهام خود دارید، می‌توانید آنها را بفروشید و سود کنید. (به خاطر داشته باشید که برای این سود نیز باید مالیات بپردازید.)

از طرف دیگر، ممکن است سهام بخرید و شاهد کاهش ارزش آن باشید. اگر تصمیم به فروش سهام خود در زمانی دارید که ارزش آن کمتر از زمانی است که آنها را خریداری کرده‌اید، پول خود را از دست خواهید داد.

وقتی تصمیم می‌گیرید چه زمانی و چه چیزی بخرید و بفروشید، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این موارد نیاز به آموزش و مطالعه دقیق‌تر دارند.

چگونه می‌توان سرمایه گذاری در بورس را آغاز کرد؟

بسته به سطح راحتی و درک شما و همچنین میزان سرمایه‌گذاری شما، راه‌های مختلفی برای ورود به بازار سهام وجود دارد. در اینجا، ما کانال‌های اصلی این کار را مشخص کرده‌ایم.


از طریق کارگزاری

در این روش شما کنترل این را دارید که چه سهامی را می‌خواهید بخرید/بفروشید و کارگزار، معاملات را از طرف شما انجام می‌دهد.  و در عوض احتمالا به ازای هر سهم یک کارمزد یا کمیسیون ثابت می‌پردازید.

از طریق مشاور مالی

شما به سوالاتی در مورد وضعیت مالی و اهداف خود پاسخ خواهید داد، از جمله درآمد، دارایی، میزان ریسکی که با آن راحت هستید و جدول زمانی بازده ایده‌آل.

مشاور با توجه به پارامترهایی که شما انتخاب کرده‌اید، تصمیم می‌گیرد که کدام سرمایه‌گذاری را از طرف شما انجام دهد. (به این معنی است که نمی‌توانید خودتان سهام را به صورت فردی انتخاب کنید).

از طریق حساب بازنشستگی یا پس‌انداز بلند مدت

این کار معمولاً از طریق بانک شما یا موسسه مالی دیگری انجام می‌شود. پس انداز را در یک حساب قرار می‌دهید، و سپس از طرف شما سرمایه گذاری می‌شود. معمولاً پس‌انداز شما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا EFT قرار می‌گیرد، اما برخی از برنامه‌ها امکان خرید سهام به صورت جداگانه را فراهم می‌کنند.

قبل از سرمایه گذاری در بورس چه باید کرد؟

مانند هر تصمیم بزرگ مالی، قبل از سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید موارد زیادی را در نظر گرفت. بسیار مهم است که ریسک‌های این راه بدانید و بدانید که ممکن است چه چیزهایی را از دست بدهید و محدودیت‌های حوزه مالی شما چیست.

آموزش بهترین نقطه برای شروع است. دوره‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که پایه و اساس دانش خوبی را برای ارزیابی ریسک‌ها و بازده‌های شما در بازار سهام فراهم می‌کند.

هر چه بیشتر یاد بگیرید، سوالات بیشتری خواهید داشت – و این چیز خوبی است. بهترین راه برای آماده کردن خود برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در بورس، داشتن درک جامعی از بخش‌های درون آن است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آماده سازی پست‌های آینده ما را مطالعه نمایید.

از همین نویسنده: