حتی باتجربه‌ترین هنرمندان نیز همیشه به دنبال ارتقاء مهارت‌های فنی خود هستند. یکی از بهترین چیزها در مورد طراحی و نقاشی این است که پتانسیل “بهبود و بهتر شدن” همیشه وجود دارد. اما حتی اگر قبلاً هرگز نقاشی نکرده‌اید (که غیرممکن است) یا حتی سعی نکرده‌اید نقاشی کنید، بهتر است بدانید که هر کسی می‌تواند با کمی تمرین و تعهد این کار را انجام دهد.

صرف نظر از تجربیات شما، انجام تمرینات کوتاه مدت برای چند بار در هفته یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌های طراحی شماست.

تمرینات روزانه برای بهبود مهارت‌های طراحی شما

طراحی با مداد

هیچ وقت ورزشکاری را نمی‌بینید که بدون اینکه سال‌ها تمرین کرده باشد، سعی کند در المپیک شرکت کند؛ همانند هر مهارت دیگری هرچه بیشتر تمرین کنید، بهتر خواهید شد و سریعتر شاهد بهبود تکنیک خود خواهید بود.
اختصاص دادن زمان روزانه – حتی فقط 10 تا 15 دقیقه – برای انجام تمرین بهبود مهارت‌های طراحی فرصتی برای اشتباه کردن، درس گرفتن از آنها و تلاش مجدد است.

نقاشی موردعلاقه‌تان را کپی کنید

کپی کردن نقاشی

اگر برای اولین بار است که نقاشی می‌کشید، خیلی وسوسه انگیز است که قبل از یادگیری اصول اولیه بخواهید طراحی‌های شلوغ را یاد بگیرید. اما تا زمانی که اصول اولیه را یاد نگرفته‌اید، یک نقاشی پیچیده را شروع نکنید.

برای یادگیری اصول اولیه طراحی می‌توانید از سامانه آموزش آنلاین ویکی درس بهره بگیرید تا مهارت‌های ابتدایی و کاربردی طراحی را بیاموزید.

یک کپی از تصویری که دوست دارید پرینت کنید و یک ورق کاغذ کالک شفاف بردارید، سپس تصویر را با دقت روی کاغذ بکشید. این کار تمرکز شما را محدود می‌کند و به شما کمک می‌کند تا درک کنید که طراحی واقعاً چیست. (مجموعه‌ای از خطوط و اشکال که در مجموع یک تصویر کامل را تشکیل می‌دهند.)

با این کار، مهارت خود را در پنج مهارت اصلی طراحی توسعه خواهید داد:

  • تشخیص لبه‌ها
  • درک فضای درون و اطراف یک موضوع
  • کار با سایه و نور
  • رابطه خطوط جسم
  • ایجاد پرسپکتیو و تناسبات صحیح

یک تایمر تنظیم کنید و آزادانه طراحی کنید

آزادانه طراحی کنید

هر دلیلی که برای یادگیری نقاشی دارید، فراموش نکنید که از آن لذت ببرید! نقاشی آزادانه دنیایی از خلاقیت را به روی شما باز می‌کند، اما تنظیم یک محدودیت زمانی برای خودتان، شما را از نگرانی درباره کیفیت نقاشی‌تان نجات می‌دهد.

طرحی در یک مجله پیدا کنید که بتوانید از روی آن تقلید کنید یا سعی کنید یک شی در خانه را نقاشی کنید. حداکثر ۱۵ دقیقه برای طراحی آن به خودتان زمان بدهید. پس از پایان زمان، می‌توانید یا کار خود را به پایان برسانید و یا بر روی یک برگه جدید دوباره شروع کنید.

یک دفترچه برای طراحی Doodling داشته باشید

طراحی Doodling
doodle چیست؟ دودلینگ، نوعی طراحی است که در آن هنرمند تلاش می کند افکار خود و آنچه ذهن شلوغش را به هم ریخته است در طرحهایی درهم و برهم و شلوغ به تصویر درآورد.

حتی اگر به دنبال راه‌هایی برای بهبود مهارت‌های طراحی دیجیتال خود هستید، تمرین در یک دفترچه نقاشی فیزیکی ایده خوبی است. با موضوعات مختلف مانند افراد، اشیاء یا حتی اشعار آهنگ مورد علاقه خود این کار را آزمایش کنید.

الگوهای هندسی برخی از سرگرم‌کننده‌ترین doodle هایی هستند که می‌توان روی آنها کار کرد و پس از اتمام عالی به نظر می‌رسند. اگر تنها به یک یا دو الگو پایبند باشید و آن‌ها را دوباره و دوباره تکرار کنید، به سرعت پیشرفت سریعی را در زمان یادگیری نقاشی خود خواهید داشت.

جدای از فوایدی که تمرین مکرر به دنبال دارد، نگه داشتن یک دفترچه طرح و نقاشی روزانه که بتوانید هر زمان که احساس نیاز به نقاشی کردن دارید در آن طراحی کنید، به عنوان یک روش درمانی موثر و یک راه خوب برای استراحت است.

چگونه مهارت‌های طراحی کارتونی خود را تقویت کنیم

تقویت مهارت‌های طراحی کارتونی

حتی به عنوان یک هنرمند مبتدی، طراحی یک شخصیت کارتونی تمرین خوبی برای بهبود مهارت‌های شماست. اگر اشتباه کردید، اشکالی ندارد! با توجه به سبک متمایز آنها، هر اشتباهی می‌تواند اصلاح شود یا یا به شخصیت شما جذابیت خاصی بدهد.


بر اساس شکل ترسیم کنید، نه بر اساس ویژگی کاراکتر

ترسیم اشکال هندسی

بیشتر کلاس‌های هنری برای چند هفته اول با آموزش ترسیم اشکال آشنا مانند مربع و دایره شروع می‌شوند. این کار ممکن است آسان به نظر برسد، اما به سرعت متوجه خواهید شد که هر طرح از جمله شخصیت‌های کارتونی، را می‌توان به اشکال جداگانه‌ای که کل آن طرح را تشکیل می‌دهند، تقسیم کرد.

شکل‌هایی که احتمالاً برای کارتون‌های خود نیاز دارید را به صورت مداوم تمرین کنید تا ثبات و هماهنگی را در نقاشی خود به وجود آورید. از این مرحله، می‌توانید یک شخصیت کارتونی را مرحله به مرحله ایجاد کرده و شکل‌های مجزا را به گونه‌ای با هم ترکیب کنید تا یک شخصیت را شکل دهید.

روی سیلوئت تمرکز کنید

سیلوئت کارتونی

به شناخته شده‌ترین شخصیت‌های کارتونی جهان فکر کنید. اسکوبی دو، باب اسفنجی، هومر سیمپسون و … از طریق شکل کلی شخصیت، شما می‌توانید آن‌ها را فوراً تشخیص دهید. به همین دلیل است که فکر کردن به شکل‌های کاراکترها، به جای تصویر کلی، بسیار مهم است.
اگر هنوز هم دچار مشکل در طراحی یک کارتون به عنوان یک سری اشکال متصل هستید، با خطوط بیرونی آنها شروع کنید.

مهارت‌های طراحی دیجیتال خود را بهبود بخشید

بسیاری از اصول مشابه طراحی فیزیکی برای یادگیری طراحی دیجیتال اعمال می‌شود، بنابراین روی بهبود مهارت‌های اولیه خود تمرکز کنید و سپس آنها را به طرح دیجیتالتان تطبیق دهید.

Grids را در دستگاه خود فعال کنید

استفاده از grids در طراحی

همیشه می‌توانید هنگام طراحی دستی، از صفحات شطرنجی استفاده کنید، یا اینکه خودتان روی یک برگه، صفحه شطرنجی بکشید، اما کار با تبلت از این نظر، ساده‌تر است. تنظیمات صفحه شطرنجی یا Grid را در برنامه نقاشی خود در تصویر مرجع و فضای طراحی خود فعال کنید.


با این کار می‌توانید به راحتی شکل هر مربع صفحه شطرنجی را از تصویر مرجع به فضای کاری خود کپی کنید. این کار به تناسب درست تصاویر شما در حین کار کمک می‌کند، زیرا می‌توانید به وضوح ببینید که کدام قسمت از تصویر مرجع باید در هر مربع باشد.

از Brush ها برای تقویت پرسپکتیو و بافت استفاده کنید

استفاده از Brush برای تقویت پرسپکتیو و بافت

یکی از مشکلاتی که بسیاری از هنرمندان در طراحی دیجیتال با آن روبرو هستند، این احساس است که نقاشی‌های آنها بیش از حد صاف است. استفاده از Brush به شما امکان می‌دهد عنصر واقعی‌تری را به هنر خود اضافه کنید و هم بافت و هم پرسپکتیو را در طراحیتان ایجاد کنید.

اگر از Procreate در آی‌پد استفاده می‌کنید، چندین نوع قلم مو را آزمایش کنید تا نور و سایه‌های متفاوتی را روی نقاشی خود قرار دهید. ابزارهای Clipping mask ، حرکات قلم مو را به نواحی خاصی محدود می‌کند و به شما امکان انعطاف‌پذیری بیشتری را در مکان‌هایی که هایلایت یا سایه اضافه می‌کنید، می‌دهد.

چگونه مهارت‌های طراحی با مداد خود را تقویت کنیم

هنرمندان صدها سال است که از مداد برای خلق نقاشی‌ها استفاده می‌کنند، هم به عنوان نقطه شروع نقاشی یا حتی به عنوان یک قطعه هنری کامل.

طراحی لاین آرت با مداد را امتحان کنید

طراحی لاین آرت

یادگیری طراحی با مداد به زمان نیاز دارد، بنابراین با چیزی ساده مانند یک اثر لاین آرت (هنر خطی) شروع کنید. این سبک به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های پرسپکتیو و تناسب را توسعه دهید، اما همچنین به این معنی است که نیازی به تمرکز روی سایر مناطق مانند سایه یا نور ندارید.

درست مانند طراحی بر اساس شکل، تمرکز بر نحوه تلاقی خطوط برای ایجاد یک قطعه تمام شده، بخش مهمی از توسعه تکنیک شما است.

هنگامی که مهارت‌های طراحی با مداد را یاد گرفتید، می توانید با استفاده از یک خودکار به هنرهای خطی ادامه دهید. از آنجایی که در کار با خودکار خطوط شما دائمی خواهند بود، بهتر است ابتدا با مداد کار را شروع کنید، سپس با یک خودکار آن را تکمیل کنید.

با دست مخالف خود بکشید

برای اکثر مردم، حتی گرفتن یک مداد در دست مخالف دشوار است، چه رسد به اینکه با آن نقاشی بکشند. اما اگر کنترل کمتری روی طراحی خود داشته باشید به شما کمک می‌کند کمال‌گراییتان را کمتر کنید.
حتی اگر سال‌ها هنرمند بوده‌اید، کار با دست مخالف یکی از بهترین تمرین‌ها برای بهبود مهارت‌ها و یافتن زمینه‌هایی است که به کمی تمرین بیشتر احتیاج دارد.

از سفرتان به سمت هنرمند شدن لذت ببرید

توقع اینکه بلافاصله آثارتان را در گالری به نمایش بگذارند نداشته باشید. حتی ون گوگ و پیکاسو یک شبه به نام‌های معروفی تبدیل نشدند و دهه‌ها زمان صرف تکمیل هنر خود کردند.

بهبود مهارت‌های طراحیتان زمان می‌برد و فرآیندی تدریجی است، اما در حین تمرین نمونه‌هایی از کار خود را نگه دارید تا بعداً به آن فکر کنید. یک سال بعد، از آنچه به دست آورده‌اید شگفت زده خواهید شد و احساس غرور خواهید کرد. دیدن اینکه چقدر پیشرفت کرده‌اید بهترین انگیزه برای ادامه دادن است.

اگر می‌خواهید برای تقویت مهارت‌هایتان در دوره‌های آموزشی شرکت کنید، سامانه آموزش آنلاین ویکی درس یار و همراه شما در این مسیر است. با شرکت در دوره های آموزشی طراحی ویکی درس، در کمترین زمان ممکن مهارت های خودتان را بهبود بخشید.

منبع

از همین نویسنده: