دنیا هر روزه در حال تغییر و تکامل است و روز به روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. اما این قضیه چه تاثیری بر روی تحصیلات و کسب‌وکار شما دارد؟ در این مقاله، ما به بررسی 14 شغلی می‌پردازیم که قرار است در آینده پیشرفت کنند.

بنابراین، چه تازه از مدرسه و دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشید یا به دنبال تغییر شغل باشید، این مقاله برای شما مناسب است.

در این مقاله، با هم به جستجوی این می‌پردازیم که کدام مشاغل تا دهه‌های آینده در کنار ما خواهند بود و کدام مسیرهای شغلی در خطر انقراض هستند. با دانستن این موارد، بهتر می‌توانید برنامه آموزشی و تمرینات خود را بچینید به نحوی که در دراز مدت از آن سود ببرید. پیش به سوی آینده!

بهترین مشاغل آینده

در زیر می‌توانید 14 مورد از بهترین مشاغل آینده را بیابید. بسیاری از این نقش‌ها در حال حاضر در دسترس هستند، اما انتظار می‌رود که برای سال‌های آینده همچنان پرتقاضا باقی بمانند.

1.توسعه دهنده نرم‌افزار (و دیگر مشاغل مرتبط با برنامه‌نویسی)

کدنویسی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین مهارت‌ها برای شرکت‌های فناوری و بین گروه‌های پژوهش‌گر است. در نظرسنجی از بیش از 500 کارگر و کارفرمای فناوری توسط شرکت Remote سی و هفت درصد از پاسخ دهندگان گفتند که توسعه دهندگان نرم افزار مهمترین شغل فناوری در آینده خواهند بود. این باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به طور کلی بالاترین رتبه‌بندی‌ را در نظرسنجی بهترین مشاغل آینده داشته باشند.

اهمیت روزافزون برنامه نویسی باعث شده است که برخی از کشورهای اروپایی برنامه نویسی را به برنامه درسی مدارس ابتدایی اضافه کنند.

شکی نیست که کدنویسی راه را برای مشاغل جدید در آینده هموار خواهد کرد. آموزش مجدد برای ایجاد این تغییر شغلی حتی می‌تواند حقوق شما را 38٪ افزایش دهد.

بنابراین، اگر می‌خواهید از این فرصت استفاده کنید، احتمالا بهترین زمان برای ورود به توسعه نرم‌افزار همین اکنون باشد. کارهای بسیار متفاوتی وجود دارد که می‌توانید با برنامه نویسی انجام دهید. شاید طراحی و توسعه بازی‌های ویدیویی هیجان انگیز به نظر برسد، یا شاید برنامه‌های کدنویسی برای شما مناسب‌تر باشد.

2. مشاغل مرتبط با بلاکچین

طبق گزارش‌های جدید، تکنولوژی بلاک‌چین بیش از 40 میلیون شغل را تا سال 2030 در جهان گسترش خواهد داد. فناوری بلاکچین قطعا به طور چشمگیری بر آینده اقتصاد تاثیرگذار خواهد بود.

بسیاری از افرادی که با فناوری بلاکچین آشنایی ندارند، حتما در مورد آن شنیده‌اند – معمولاً هم در مورد ارتباط آن با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین شنیده‌اند. با این حال، بلاکچین‌ها فقط برای ارزهای دیجیتال استفاده نمی‌شوند. آنها فناوری‌های مستقلی هستند که می‌توانند در سراسر صنایع مفید باشند.
در واقع آنها الآن هم در صنعت خودرو برای ثبت تاریخچه وسایل نقلیه برای جلوگیری از تقلب فروشندگان استفاده می‌شوند. وقتی همه این اطلاعات در بلاک چین ضبط شود و 100٪ ایمن باشد، هیچ کس نمی‌تواند در مورد مسافت پیموده شده یا تعمیر و نگهداری خودرو دروغ بگوید.
به طور کلی، پتانسیل بلاکچین بسیار زیاد است – و تقریباً هر صنعتی در آینده برای جذب توسعه دهندگان بلاک چین دست و پا می‌شکنند و شغل آنها جزو بهترین مشاغل آینده به حساب می‌آید.

3.مشاغل مرتبط با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از بهترین مشاغل آینده

اگر بخواهیم صنعتی را انتخاب کنیم که قرار است در چند دهه آینده شکوفا شود، واقعیت مجازی یک مورد بسیار خوب به نظر می‌رسد. آخرین آمار نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار جهانی AR و VR در سال 2024 به 296.9 میلیارد دلار برسد، در مقایسه با اندازه بازار 30.7 میلیارد دلاری که در سال 2021 ثبت شده بود. این افزایش تقریباً ده برابری است.

با معرفی متاورس Metaverse در سال 2021، “مجموعه‌ای از جهان‌های مجازی به هم پیوسته ایجاد شده توسط متا (که قبلاً فیس بوک نامیده می شد)”، به طور فزاینده ای واضح است که VR و AR در آینده نزدیک و دور بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

از بخش‌های بازاریابی گرفته تا توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، واقعیت مجازی نقطه‌ای برای بازار کار و کل جامعه خواهد بود. اگر می‌خواهید شروع کنید، دوره آموزشی مقدماتی برنامه‌نویسی VR را امتحان کنید.

4. هکر اخلاقی و کلاه‌ سفید (یا هر شغلی در حیطه امنیت سایبری)

هکر اخلاقی، شغلی در حیطه امنیت شبکه است که بسیاری از افراد امروزه به آن مشغولند، اما این شغل، قرار است که برای طولانی‌مدت و در آینده در خدمت ما باشد. تنها دلیلی که ممکن است هکرهای اخلاقی (یا هکرهای کلاه سفید) به خاطر آن بیکار شوند، این است که اینترنت نباشد یا با چیز دیگری عوض شود! که به نظر نمی‌رسد این قضیه تا آینده نزدیک یا حتی کلا به واقعیت تبدیل شود.

بنابراین،اگر نرخ بیکاری 0% را دوست دارید و می‌خواهید در یکی از بهترین مشاغل آینده فعالیت داشته باشید، این کار ممکن است شغل خوبی برای شما باشد. علاوه بر این، پیش بینی می‌شود تعداد هکرهای اخلاقی تا پایان سال 2023 نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یابد.


5.تحلیل‌گر کلان داده‌

دنیای big data طی سال‌های اخیر بسیار شکوفا شده است و سر بازایستادن هم ندارد. طبق گزارش‌های  Statista، بازار جهانی تجزیه و تحلیل کلان داده احتمالا تا سال 2025، 30 درصد رشد خواهد کرد و درآمدی بالغ بر 68 میلیارد دلار را به همراه خواهد داشت.

تحلیل‌گران داده در آینده، تبدیل به رهبران جدید بخش توسعه کسب‌وکار خواهند شد. آنها در حال حاضر هم به لطف داده‌های بزرگ و توانایی تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات به نفع کارفرمایان خود، دپارتمان توسعه کسب‌وکار را در دست گرفته‌اند.

آنها تنها با نگاه کردن به جریان داده‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌های دقیقی داشته باشند و رهبران کسب و کار را برای تصمیم گیری صحیح آگاه کنند. اگر اعداد و ارقام را دوست دارید و اطلاعات پیچیده را به تصمیمات واقعی تبدیل می کنید، این یک شغل عالی است که می‌توانید کل عمرتان از آن بهره ببرید.

6.خالق محتوا

طی چند سال گذشته رونق عظیم و غیرقابل انکاری در تولیدکنندگان محتوا وجود داشته است. اما خالق محتوا دقیقاً کیست؟ این یک اصطلاح نسبتاً گسترده است که هر کسی را که برای کانال‌های دیجیتال محتوا ایجاد می‌کند، شامل می‌شود. با این حال، معروف‌ترین نوع تولیدکننده محتوا، اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی است.
با افزایش مصرف روزانه محتوا نسبت به قبل – مصرف جهانی محتوای آنلاین در سال 2020 در نتیجه همه‌گیری کرونا دو برابر شد – تقاضا برای تولیدکنندگان محتوا قطعا در آینده افزایش می‌یابد.

از وبلاگ نویسان مد گرفته تا وبلاگ نویسان با موضوعات مختلف، احتمالات این مسیر شغلی تقریباً بی پایان است. شما باید در رسانه‌های اجتماعی بسیار باهوش باشید. همچنین باید مهارت‌های کپی رایتینگ خود را تقویت کنید تا جای پای خودتان را در یکی از بهترین مشاغل آینده حسابی محکم کنید.



7. مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) در مقایسه با واقعیت مجازی مسیر بیشتری را در فرآیند تکمیلش پیموده است. با صحبت ایلان ماسک از قرار دادن تراشه در سر مردم برای ایجاد ابرانسان به این نتیجه می‌رسیم که امکانات فناوری هوش مصنوعی واقعاً هوش از سر آدم می‌پراند!
اما هوش مصنوعی فقط ایجاد نسل جدیدی از انسان‌ها نیست، بلکه می‌تواند در مورد ساخت ربات‌های کاربردی و بهبود فرآیندهای تجاری باشد. پیشرفت‌های هوش مصنوعی تقریباً نامحدود است، به این معنی که این نوع مشاغل عمر طولانی دارند و به این زودی‌ها ناپدید نخواهند شد. هوش مصنوعی واقعا یکی از بهترین مشاغل آینده است که تازه در حال رشد و شکوفایی است.


ممکن است فکر کنید، اگر هوش مصنوعی بهتر، هوشمندتر و گسترده‌تر شود، آیا نیروی انسانی بیشتری بیکار نخواهند شد؟ با این حال، مطالعه روی هوش مصنوعی نشان داد که «هر گونه از دست دادن شغل ناشی از اتوماسیون احتمالاً در درازمدت با مشاغل جدید ایجاد شده در نتیجه اقتصاد بزرگتر و ثروتمندتر که توسط این فناوری‌های جدید ممکن شده است، جبران می‌شود».


8. مشاغل حفاظت از داده‌ها

قوانین مربوط به مدیریت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی داده‌ها در حال رشد هستند. امروزه علاقه زیادی به داده‌های شخصی ما وجود دارد، زیرا می‌توانند توسط تیم‌های بازاریابی برای کمک به فروش و توسط بخش‌های سیاسی برای کمک به ایجاد کمپین‌های هدفمند استفاده شوند.
اما در بسیاری از موارد داده‌های ما در دستان اشتباه قرار می‌گیرند و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، یا به‌طور غیرقانونی استفاده می‌شوند. این باعث ایجاد مشاغل جدیدی می‌شود که در آن کارآگاهان باید استفاده از داده‌ها توسط شرکت‌های خاصی را دنبال کنند، یعنی کارآگاهان داده که قوانین داده را اجرا می کنند.



9. کارشناسان/ویرایشگران ژنتیک

دولت بریتانیا پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2030، بیش از 18000 شغل جدید توسط ژن درمانی و سلول درمانی تنها در بریتانیا ایجاد خواهد شد – بنابراین اگر به پزشکی ژنومیک علاقه دارید، این رشته می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد.
ویرایش ژن یک موضوع بحث برانگیز است زیرا به ما اجازه می‌دهد تا حدودی نقش خدا را بازی کنیم. اما به غیر از انتخاب رنگ چشم یا قد نوزادمان، یک کاربرد پزشکی برای آن وجود دارد. با قدرت ویرایش ژن‌ها و استفاده از فناوری‌های ژنتیکی، می‌توانیم خطرات بیماری‌های جدی را کاهش دهیم و کیفیت زندگی بسیاری از افراد را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشیم.


اما این کار با موانع و مشکلاتی همراه است که باید با قانون حل شود.از نظر اخلاقی چه کنیم؟ و چه کارهایی را نمی‌توان انجام داد؟ قانون‌گذاران ژن باید قوانین این صنعت را راه‌اندازی کنند – و در حال حاضر هم این کار را می‌کنند – و سپس به متخصصان پزشکی برای تغییر ژن‌ها و مدیریت کل سیستم نیاز خواهیم داشت. اگرچه کل موضوع می‌تواند حساس باشد، اما بدون شک گام بزرگی برای بشریت است.


10. مشاغل بهداشت روان

بسیاری از افراد جامعه به سختی تلاش می کنند تا باورهای منفی مرتبط با مشکلات سلامت روان را کاهش دهند و دری را برای کمک گرفتن و استفاده از خدمات حرفه ای بهداشت روان برای مردم باز کنند.
اما این مشاغل یعنی کارمندان بهداشت روان نیز شغلشلان را از دست نخواهند داد. همانطور که مردم همیشه به پزشکان و پرستاران نیاز خواهند داشت، ما همچنان به متخصصان سلامت روان نیاز خواهیم داشت تا به ما در عبور از روزهای سخت کمک کنند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که مهارت‌های سلامت روان در آگهی‌های شغلی منحصربه‌فرد در سال 2021 نسبت به سال 2016 ، 230 درصد بیشتر ظاهر می‌شوند.
همه گیری کرونا، رکود اقتصادی، نگرانی‌های زیست محیطی و حتی رونق دورکاری می‌تواند به تقاضای بیشتر برای روانشناسان و سازمان‌های بهداشت روان کمک کند.

11. کارگزار داده

قبلاً در مورد مشاغل جدیدی که داده‌ها ایجاد می‌کنند صحبت کردیم و این مورد یکی دیگر از آنهاست. درست مانند کارگزاران که امروزه به معاملات کالاهای یکپارچه کمک می‌کنند، دنیای آنها نیز با نوع جدیدی از کارگزاران – کارگزار داده –  تکان خواهد خورد.


این کارگزاران داده مسئول تسهیل قراردادهای تجاری بین شرکت‌های داده و کسانی هستند که می‌خواهند بخش‌هایی از داده‌ها را خریداری کنند. آنها مطمئن خواهند شد که خریدار، داده‌های آنها را دریافت می‌کند و شرکت فروشنده پول آنها را دریافت می‌کند. در تمام این مدت هم، از عدم اشتراک گذاری بیشتر داده‌ها و حفظ یکپارچگی بازار داده جدید اطمینان حاصل می‌کنند.
مقدار داده‌های آنلاین هر روز به طور تصاعدی در حال افزایش است – برآورد فعلی میزان داده ایجاد شده در روز 1.145 تریلیون مگابایت است – بنابراین ما کاملاً مطمئن هستیم که کارگزاران داده برای سال‌های آینده امنیت شغلی خواهند داشت.

12. توسعه دهنده واقعیت افزوده

آیا می‌دانستید که بازی “پوکمون گو” یک جوک روز اول آوریل بود که درآمد بسیار زیادی را به همراه داشت؟ ما درباره میلیاردها دلار صحبت می کنیم – تا سال 2022، کل درآمد این بازی بیش از شش میلیارد دلار آمریکا بود.
دلیل موفقیت آن، این بود که برای دنیای بازی‌های موبایل کاملاً نوآورانه بود. واقعیت افزوده چهره بازی را تغییر داد. غیر از بازی، واقعیت افزوده در صنایع دیگر مانند مد، جایی که VR به شما امکان می‌دهد لباس‌ها را از خانه امتحان کنید، هم موثر است.
استفاده از واقعیت افزوده در حال رشد است و این بدان معناست که فراخوان جدیدی برای کار در این صنعت و برای توسعه دهندگان با تخصص در این حوزه از فناوری وجود دارد.

13. خلبان پهپاد

پهپادها روز به روز مفیدتر و محبوب‌تر می‌شوند. در واقع، انجمن بین‌المللی سیستم‌های خودروی بدون سرنشین پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، حداقل ۱۰۰۰۰۰ شغل برای خلبانان پهپاد ایجاد خواهد شد. هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند به ما کمک کنند تا لوازم پزشکی را به صورت ایمن تهیه کنیم، سازه‌های ساختمان را به راحتی ارزیابی کنیم و خدمات تحویل و پست را متحول کنیم. هواپیماهای بدون سرنشین در حال تبدیل شدن به بخشی از جامعه هستند و در دهه آینده حضور بیشتری خواهند داشت.


با در نظر گرفتن این موضوع، کارشناسان هواپیماهای بدون سرنشین برای ساخت این ماشین‌ها، نگهداری از آن‌ها و پرواز با آنها، مورد نیاز خواهند بود. اگر می‌خواهید مهندس هواپیمای بدون سرنشین یا خلبان هواپیمای بدون سرنشین شوید، خبر خوبی برای شما داریم. انتظار می رود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این باشید که تعداد بیشتری از این مشاغل به طور گسترده در سراسر بخش‌ها در دسترس باشند.

14. کارآفرین

فراموش نکنید که جامعه بیش از هر زمان دیگری کارآفرینانه است. با تقویت اینترنت و پیشرفت‌های فناوری، افراد اکنون فرصت بهتری برای راه اندازی کسب و کار خود یا یک امپراتوری کوچک دارند. با دستیابی به نقاط عطف بیشتر در فناوری، مانند موارد ذکر شده در بالا، این فرصت‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار بزرگ‌تر می‌شوند.
اگر یک ایده یا رویای کسب و کار دارید، هیچ زمانی برای یادگیری کارآفرینی و دادن فرصت به ایده خود، بهتر از الآن وجود ندارد. کارآفرینی نه تنها اکنون بلکه همیشه جز بهترین مشاغل آینده دار است.


کدام مشاغل در آینده وجود نخواهند داشت؟

بسیاری از مشاغل امروزی که در دهه‌های آینده وجود نخواهند داشت حول محور صنعت خرده فروشی می‌چرخد. آمازون قبلاً یک فروشگاه بدون صندوقدار افتتاح کرده است که در آن فناوری مخفی آنچه را که از قفسه‌ها می‌برید تشخیص می‌دهد و آن را به نوع پرداخت دلخواه شما شارژ می‌کند.
و فوربس گزارش داده است که آمازون اکنون فناوری بدون صندوق خود را به خرده فروشان دیگر می‌فروشد. این بخشی از روندی است که در آن فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی جایگزین بسیاری از مشاغل خواهند شد.


اما این فقط نقش‌های مشتری در خرده فروشی نیست که در آینده نزدیک در معرض خطر انقراض قرار می گیرد. وسایل نقلیه هوشمندی که خودشان رانندگی می کنند ممکن است مشاغل راننده – از جمله رانندگان راه آهن – را منسوخ کنند.
اما به طور همزمان، فناوری درگیر در جایگزینی این مشاغل، هزاران یا میلیون ها شغل جدید ایجاد می‌کند که حتی در حال حاضر قابل درک نیستند. در نهایت، جهش‌های بزرگ در پیشرفت‌های فناوری، مشاغل جدید و هیجان‌انگیزی ایجاد می‌کند، اما همچنین ممکن است شکاف بزرگی بین طبقات اجتماعی ایجاد کند و باعث تنش‌هایی شود که هنوز در جامعه دیده نشده است.

کدام مسیرهای آموزشی را باید در نظر بگیرید؟

شکی نیست که فناوری، نیروی محرکه بسیاری از مشاغل جدید در سال‌های آینده است و دلیل اینکه برخی مشاغل دیگر مورد نیاز نخواهند بود هم هست. متعاقباً، اگر قصد ارتقاء مهارت را دارید، ممکن است در نظر گرفتن دوره‌های آنلاین یا دوره‌های مدرک مرتبط با رشته علوم رایانه و فناوری ارزشش را داشته باشد.

با این حال، اگر به حوزه‌های دیگری علاقه دارید، اجازه ندهید این شما را متوقف کند. در حالی که صنایع خلاق امکان اشباع بیشتری دارند، همیشه نیاز به استعداد هنری، بیان فردی و خالقان پرشور در جامعه وجود خواهد داشت – شما فقط ممکن است مجبور باشید سخت کار کنید تا جایگاه خود را پیدا کنید. علاوه بر این، مسیرهای شغلی مانند آموزش، پرستاری و مراقبت از بیمار همیشه بسیار مهم خواهند بود. اکنون که در مورد بهترین مشاغل آینده صحبت کردیم، انتخاب شما کدام مسیر شغلی ست و آیا شغل کنونی شما در خطر نابودیست یا خیر؟

از همین نویسنده: