با یادگیری نحوه تبدیل شدن به یک تصویرگر حرفه‌ای، عشق خود به طراحی را به یک حرفه پرسود تبدیل کنید.

انتخاب تصویرسازی به عنوان شغل اول مانند یک رویا به نظر می‌رسد (برای کسانی که به آن علاقه دارند)؛ و شاید شما هم دوست داشته باشید این رویا را زندگی کنید و به عنوان یک تصویرساز حرفه‌ای فعالیت کنید.

این را بدانید که چه مدرک داشته باشید و چه نداشته باشید، می‌توانید از توانایی‌های هنری خود استفاده کنید و به دنبال کسب درآمد از این شغل بروید.

تصویرساز کیست؟

تصویرسازی

تصویرگر یا تصویرساز (Illustrator) یک هنرمند است که برای ارائه مفاهیم متن یا ایده مرتبط با آن، تصویر متناسب را طراحی می‌کند و با کشیدن تصویر، درک مفهوم متن را آسان‌تر می‌کند.

یک تصویرگر می‌تواند در زمینه‌های مختلفی کار کند از جمله:

تصویرگری کتاب، تصویرگری مقاله، تصویرسازی تبلیغات و …. همچنین تصویرسازی دیجیتال، امروزه بسیار رواج پیدا کرده است.

چگونه یک تصویرساز شویم

برخی از تصویرسازان مدرک دارند و برخی مدرک ندارند. در مسیر شغلی شما برای تبدیل شدن به یک تصویرساز حرفه‌ای، چیزی که بیشتر اهمیت دارد این است که راهی را انتخاب کنید که برای خودتان و مخاطبان ایده‌آل شما مناسب باشد.

انتخاب‌های تحصیلی

اگر تصمیمتان بر این است که از طریق مسیر تحصیلی اقدام کنید و قبل از شروع کارتان، مدرک بگیرید، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که از بین آنها می‌توانید انتخاب کنید. می‌توانید رشته‌های زیر را انتخاب کنید:

  • گرافیک (هنرستان)
  • انیمیشن و پویا نمایی (هنرستان)
  • ارتباط تصویری (کارشناسی)
  • تصویر سازی (کارشناسی ارشد)

مقاطع و رشته‌های تحصیلی که برای شما بهتر است به نوع تصویرگری که می‌خواهید تبدیل شوید بستگی دارد.

اگر هم بخواهید یک تصویرگر مد فریلنس باشید، فقط نیاز دارید که مجموعه‌ای از کار خود را به مشتریان ارائه دهید.

دوره‌های تصویرسازی

از آنجایی که بسیاری از مشاغل تصویرسازی به جای ارائه مدرک، نیاز به این دارد که مهارت‌های هنریتان را اثبات کنید، می‌توانید با توسعه مهارت‌های خود از طریق دوره‌های مستقل شانس استخدام خود را افزایش دهید.

اگر آموزش حضوری را ترجیح می‌دهید آموزشگاه‌ها و موسسه‌های هنری و استودیوهای اطرافتان را بررسی کنید تا ببینید چه کلاس‌هایی در اطرافتان موجود است.

یا اگر می‌خواهید از راحتی و دسترسی آسان به یادگیری لذت ببرید، در کلاس‌های تصویرسازی آنلاین مانند کلاس‌های ارائه شده توسط ویکی درس شرکت کنید.

با کمک چنین دوره‌هایی می‌توانید یاد بگیرید که چگونه:

  • تصویرگر کتاب کودک باشید
  • کاراکترهای کتاب کمیک بکشید
  • حروف و تصویرسازی را با هم ترکیب کنید
  • شخصیت‌های اصلی را طراحی کنید و…

مشاغل در زمینه تصویرسازی

به طور کلی، مشاغل یک تصویرساز به دو دسته تقسیم می‌شود:

مشاغل سنتی (کارمندی) و فریلنسری.

کار تصویرسازی به عنوان یک کارمند

در شغل سنتی تصویرسازی، توقع می‌رود که شما به صورت مداوم برای کارفرمایتان تصویرسازی انجام دهید، مگر اینکه شغلتان تدریس تصویرسازی باشد. در غیر این صورت، نیاز دارید که برای هر کدام از تصویرسازی‌ها با بقیه همکاران کار کنید تا بتوانید آنها را اصلاح کنید و بهبود دهید.

این نوع مشاغل می‌توانند نیمه وقت یا تمام وقت باشند اما در هر صورت این کار شامل انجام تصویرسازی برای یک کارفرمای واحد به مدت طولانی است.

تصویرسازی سنتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کشیدن استوری بوردها و کاورها برای یک موسسه انتشارات
  • ایجاد آرت ورک برای یک توسعه دهنده بازی ویدیویی
  • تدریس دوره‌های تصویرسازی یا
  • ایجاد تصویرسازی‌های مد برای یک برند لباس

کار تصویرسازی به عنوان یک فریلنسر

با وجود اینکه تصویرسازان فریلنسر بسیاری از وظایفشان با تصویریازان سنتی مشابه است، یک تفاوت عمده وجود دارد: به جای تصویرسازی برای یک کارفرما به صورت مداوم، تصویرسازان فریلنسر این کار را برای مشتریان متعددی انجام می‌دهند و معمولا این کار را به صورت کوتاه مدت انجام می‌دهند.

اگر تصمیمتان این باشد که بخواهید تصویرسازی را به صورت فریلنس انجام دهید، به معنی این است که باید مشتریانی را بیابید که کار شما را بخرند. پلتفرم‌‌هایی مثل پونیشا و پل دیزاینرز می‌توانند برای این کار عالی باشند و همچنین می‌توانید هنر خود را در اختیار مشتریانی قرار دهید که می‌خواهید با آنها کار کنید.

با وجود اینکه کار فریلنسری ثبات و پایداری کارمندی را ندارد (محصوصا در اوایل کار)، اما در انتخاب اینکه با چه کسی کار می‌کنید و چه نوع کاری انجام دهید، کاملا آزاد هستید.

درآمد یک تصویرساز چقدر است؟

در ایالات متحده، بیشترین سهم تصویرگران (26 درصد) بین 33500 تا 42999 دلار در سال درآمد کسب می‌کنند. به برخی از آنها 128500 دلار در سال پرداخت می‌شود در حالی که برخی دیگر تنها 24000 دلار در سال پرداخت می‌کنند.

برای تعیین میزان درآمدی که می‌توانید به عنوان یک تصویرگر کسب کنید، باید نوع تصویرسازی که می‌خواهید انجام دهید و همچنین بازار کار محلی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

درآمد تصویرسازی در ایران به صورت یک آمار شفاف و واضح در دسترس نیست، اما اگر بتوانید مهارت کافی را در این رشته به دست بیاورید و نمونه کارهای خوبی داشته باشید، به مرور زمان و با کسب تجربه درآمد شما قطعا از حقوق اداره کار بیشتر خواهد شد.

انواع تصویرسازها

از آنجایی که تصویرسازی یک رسانه متنوع است، انواع مختلفی از تصویرگران وجود دارد:

تصویرگر پزشکی

تصویرگران پزشکی با ترکیب دانش پزشکی خود با مهارت‌های هنریشان، اطلاعات پیچیده را از طریق تصاویر بصری قابل درک منتقل می‌کنند.

به دلیل حساسیت و دقیق بودن این کار، مشاغل تصویرسازی پزشکی نسبت به سایر موقعیت‌های مرتبط با تصویرسازی به مدارک بیشتری نیاز دارند و برخی از متقاضیان باید مدرک کارشناسی ارشد در تصویرسازی پزشکی داشته باشند.

تصویرساز مد و فشن

علاقه مند به تبدیل لباس‌های شیک به آثار هنری هستید؟ شاید دلتان بخواهد به تصویرساز مد شدن کمی فکر کنید.

تصویرگران مد در خلق نقاشی‌های شیک و منحصربه‌فرد که لباس‌ها، اکسسوری‌ها، کفش‌ها و دیگر عناصر مد را در کانون توجه قرار می‌دهند، عالی هستند. آنها ممکن است از عکس‌های فشن شوها به عنوان مرجع استفاده کنند، یا ممکن است با طراحان مد همکاری کنند تا به ایده‌های آنها جان ببخشند.

تصویرساز کتاب

آیا تا به حال در یک کتابفروشی قدم زده‌اید و به مجموعه وسیع آثار هنری روی جلد کتاب‌ها نگاه کرده‌اید؟ احتمالا یک نفر آنها را طراحی کرده است و اگر شما طراح جلد کتاب شوید، آن یک نفر شما خواهید بود.

در چنین شغلی، شما موظف به ایجاد جلدهای زیبا و چشمگیر و احتمالاً تصویرسازی برای تکمیل محتوای کتاب هستید.

تصویرساز کتاب کودک

پیدا کردن کتاب‌های کاملا مصور برای بزرگسالان دشوار است، اما کتاب‌های کودکان اغلب به اندازه تعداد جملاتی که در آن به کار می‌رود نیاز به تصویرسازی دارد. بنابراین اگر عاشق خلق تصاویر پرنشاط، سرگرم کننده و خارق العاده هستید، ممکن است بخواهید که یک تصویرگر کتاب کودک باشید.

تصویرگر فنی

اگر از ایجاد نمودارهای دقیق لذت می‌برید، تصویرسازی فنی می‌تواند یک مسیر شغلی ایده‌آل برای شما باشد. به عنوان یک تصویرگر فنی، شما مسئول ایجاد نقشه‌ها و نمودارهای بسیار دقیق از اقلام مختلف از لباس‌ها گرفته تا بوردهای الکتریکی خواهید بود.

تصویرگر کمیک بوک

هنرمندان کمیک بوک امروزی به غیر از ابرقهرمانان کلاسیک، می‌توانند در طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها تخصص داشته باشند.

با کمی تمرین، حتی می‌توانید کمیک‌هایی بکشید که در سبک شخصیتی و استایل خودتان باشد.

تصویرگر پزشکی قانونی

هنرمندان پزشکی قانونی با همکاری با بازرسان، شاهدان و قربانیان، به دستگیری مجرمان و حل معماها کمک می‌کنند. اگر یک تصویرگر پزشکی قانونی شوید، ممکن است لازم باشد طرح‌هایی از مظنونان بکشید، تصاویری از صحنه‌های جرم بسازید، شواهدی را به تصویر بکشید یا تمام موارد فوق را به تصویر بکشید.

به عنوان یک تصویرگر حرفه‌ای، مسیر شغلی خودتان را ایجاد کنید

طیف گسترده‌ی مشاغل و موقعیت‌های شغل تصویرگری نشان دهنده این است که می‌تواند انتخاب شغلی مناسبی باشد. بنابراین اگر عاشق نقاشی هستید و می‌خواهید از طریق آن امرار معاش کنید، به خودتان شک نکنید – با ابزار و منابع مناسب، می‌توانید اشتیاق خود را تبدیل به درآمدش کنید.   

از همین نویسنده: