عوامل متعددی وجود دارد که توسعه دهندگان نرم افزارها باید قبل از انتخاب مسیر شغلی در نظر بگیرند. یکی از مهم‌ترین موارد، درآمد و رشد شغلی است. از نظر پتانسیل درآمد، توسعه دهندگان iOS در میان پردرآمدترین کارکنان فناوری اطلاعات قرار دارند و میانگین حقوق آنها 114614 دلار در سال است. برای پیشرفت در این صنعت، مهارت‌های خاصی برای توسعه دهنده ios وجود دارد که باید بر آنها مسلط شوید.

از نظر رشد، گزارش‌های اقتصادی برای سال 2023 پیش‌بینی می‌کند نصب اپ‌های گوشی به شش میلیارد افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده رشد 56 درصدی نسبت به سال 2017 است. نکته قابل توجه‌تر اینکه، هزینه‌های سالانه مصرف‌کننده در فروشگاه‌های برنامه. به 157 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که نشان دهنده رشد 92 درصدی از سال 2017 است.

با توجه به این اعداد، جای تعجب نیست که بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار، توسعه نرم افزار iOS را به عنوان مسیر شغلی انتخابی خود انتخاب می‌کنند. برای کسانی که توسعه iOS را انتخاب می‌کنند، چندین مسیر وجود دارد که می‌توانند آنها را دنبال کنند.

 در این مقاله، ما بر روی مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده ios تمرکز خواهیم کرد.

توسعه دهنده iOS کیست؟

توسعه دهنده iOS

توسعه‌دهنده iOS فردیست که درک عمیقی از اکوسیستم iOS دارد، از جمله درک عمیقی از نحوه عملکرد آن در دستگاه‌های مختلف اپل مانند  iPad، iPhone، Apple Watch  وApple TV . به طور خلاصه، آنها باید نحوه ساخت و سفارشی سازی اپ‌ها در اکوسیستم iOS را بدانند.

چگونه یک توسعه دهنده iOS شویم؟

در جدول زیر، مجموعه‌ای از مهارت‌های توسعه دهنده iOS آورده شده است. این جدول تلفیقی از مهارت‌هاییست که باید در سطوح مختلف در راه تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده ارشد iOS داشته باشید.

در ادامه، برخی از مهارت‌های اساسی iOS را بررسی می‌کنیم که یادگیری آن‌ها برای پیدا کردن کار در این حوزه یا ساخت اپ‌های iOS خودتان، لازم است.

مهارت توسعه دهنده iOS

مرحله 1: سوئیفت را یاد بگیرید

یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هایی که یک توسعه دهنده اپلیکیشن iOS باید داشته باشد، توانایی برنامه نویسی است. مهارت‌هایی که یک توسعه‌دهنده  iOSباید بیاموزد، نسبت به هر فرد متفاوت است.

 این تفاوت‌ها به مهارت‌هایی که در حال حاضر دارید، مهارت‌هایی که برای یادگیری شما کارآمدتر است و حتی مهارت‌هایی که می‌توانند به شما کمک کنند توانایی‌های توسعه نرم‌افزارتان را روی اکوسیستم‌های دیگر علاوه بر توسعه iOS متمرکز کنید، بستگی دارند.

برای مثال، می‌توانید اپ‌های iOS را با استفاده از مهارت‌های برنامه‌نویسی جاوا بسازید و همچنین از همان مهارت‌های برنامه‌نویسی جاوا برای توسعه اندروید، مک، لینوکس و ویندوز استفاده کنید.

اگر با محدودیت‌های زمانی یا بودجه‌ای مواجه هستید و پیش‌بینی می‌کنید که دیر یا زود ممکن است از توسعه iOS به پلتفرم‌ها یا اکوسیستم‌های دیگر برگردید، یادگیری جاوا یک گزینه عالی است.

 اما، اگر عاشق توسعه نرم‌افزار هستید و همچنین زمان و بودجه کافی دارید – اما هنوز هم پیش‌بینی می‌کنید که شاید بخواهید در اکوسیستم‌های دیگر به جز iOS سرمایه‌گذاری کنید، پس یادگیری توسعه‌  Back-end، Front-End یا Full Stack ممکن است گزینه بهتری باشد.

برای مثال، می‌توانید یاد بگیرید که یک اپ iOS بسازید که روی Angular اجرا شود، که بخشی از  MEAN stack است.

درست است که مهارت‌های برنامه نویسی مختلفی که می توانند برای توسعه iOS استفاده شوند قابل انتقال به پلتفرم‌های دیگر هستند، اما استفاده از زبان‌های برنامه نویسی که برای iOS و اکوسیستم اپل در نظر گرفته شده اند، بهترین گزینه‌اند. اگر برای اولین بار است که در حال یادگیری کدنویسی هستید یا می‌خواهید به طور مجزا روی توسعه iOS و اپل تمرکز کنید، Swift زبان برنامه نویسی است که باید روی آن تمرکز کنید.

بهترین گام برای یادگیری سوئیفت و پلتفرم iOS این است که از اصول اولیه سوئیفت شروع کنید و سپس به مفاهیم پیشرفته و در نهایت به پلتفرم iOS بروید. تفکر پشت این رویکرد این است که اکثر توسعه دهندگان iOS  اغلب سعی می‌کنند همزمان Swift و iOS را یاد بگیرند، اما معمولاً در نهایت سردرگم می‌شوند و هیچ کدام را درک نمی‌کنند.

در این راستا، بهترین مسیری که باید دنبال کنید یادگیری موارد زیر است:

  1. مفاهیم اساسی. شامل متغیرها، اعداد، رشته‌ها، ثابت‌ها و عملگرها
  2. مجموعه‌ها. از جمله دیکشنری‌ها و آرایه‌ها
  3. دستور شرطی کنترلی از جمله حلقه‌های  for/while، if-else  و سوئیچ‌ها
  4. تایپ‌ها و رابط‌ها از جمله ساختارها و شمارش‌ها، روش‌ها، توابع، پروتکل‌ها و اکستنشن‌ها
  5. مفاهیم برنامه نویسی شئ گرا از جمله وراثت، کلاس‌ها و چندشکلی

مرحله 2: پلتفرم iOS را یاد بگیرید

پس از یادگیری  Swift، گام بعدی مطالعه پلتفرم گسترده iOS است که از الگوهای طراحی، چارچوب‌ها و سایر فناوری‌های مختلف تشکیل شده است. حتی اگر تصمیم دارید برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS زبان برنامه‌نویسی دیگری غیر از سویفت دنبال کنید، باز هم باید بدانید که اکوسیستم iOS چگونه کار می‌کند.

مانند هر کاری که می‌خواهید به آن مسلط شوید، شروع کار با یادگیری اصول اولیه بهترین راه است. بدون یادگیری اصول، نمی‌توانید از فناوری‌های هیجان‌انگیزتر مانند واقعیت افزوده، هوش مصنوعی یا حتی ساخت بازی‌ها استفاده کنید. مهمتر از آن، بدون یادگیری اصول اولیه، دانش ضروری مورد نیاز برای به دست آوردن شغل یا ساخت اپ‌هایی که مردم بخواهند از آن استفاده کنند را نخواهید داشت.



با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از اصولی که باید در پلتفرم iOS بیاموزید شامل موارد زیر است:

  • “Apple Developer” را درک کنید. Apple Developer شامل منابعی است که برای توسعه نرم افزار برای  iOS، macOS، watchOS  و tvOS نیاز دارید.
  • Xcode  و Interface Builder را بیاموزید. Xcode  محیط توسعه یکپارچه‌ایست که برای توسعه نرم افزار برای iOS و سایر نرم افزارهای اپل به آن نیاز دارید. برای اجرای Xcode به دستگاهی نیاز دارید که macOS را اجرا کند.. Interface Builder به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از رابط کاربری گرافیکی (GUI) رابط‌های iOS ایجاد کنید.
  • طرح بندی خودکار. یادگیری نحوه استفاده از طرح‌بندی خودکار در Xcode به شما کمک می‌کند تا رابط کاربری برای دستگاه‌هایی با اندازه‌های مختلف بسازید.
  • نمای جدول. نمای جدول یکی دیگر از اجزای حیاتی رابط کاربریست که به شما در مدیریت لیست‌های پیمایش طولانی در برنامه‌های iOS کمک می‌کند.
  • کانتینرها و استوری بردها. کانتینرها به شما کمک می‌کنند جریان ناوبری صفحه را در برنامه iOS خود ایجاد کنید، در حالی که استوری‌بردها به شما امکان می‌دهند جریان‌های ناوبری ایجاد شده با استفاده از کانتینرها را طراحی و سازماندهی کنید.


اگر همه این مفاهیم و ابزارها در حال حاضر برای شما مانند یک زبان عجیب خارجی به نظر می‌رسد، نگران آن نباشید. می‌توانید به سادگی و با به دست آوردن یک دید کلی از ابزارهای مختلف و مدل‌های طراحی شروع کنید.

مرحله 3: دانش خود را با مهارت‌های ضروری توسعه دهنده iOS گسترش دهید

پس از اینکه نحوه کدنویسی و محیطی را که برای ساخت برنامه‌های iOS خود استفاده می‌کنید، درک کردید، اکنون زمان آن رسیده است که دانش خود را در زمینه‌های دیگری گسترش دهید که باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر شوید. درک این زمینه‌ها همان چیزیست که به شما این فرصت را می‌دهد تا سطح مهارت خود را افزایش دهید و در نهایت به یک متخصص تبدیل شوید.

حوزه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در آنها مشغول شوید. نگاهی به جدول مهارت‌های iOS بیندازید تا ایده بگیرید. همچنین، درک زمینه‌های زیر تأثیر زیادی در سفر توسعه iOS شما خواهد داشت:

  • پایگاه‌های داده
    برنامه‌های iOS و اکثر برنامه‌های مدرن دیگر برای ذخیره و بازیابی داده‌ها به پایگاه‌های داده متکی هستند. درک نحوه کار پایگاه‌های داده، می‌تواند مهارت ارزشمندی باشد که به شما کمک می‌کند در توسعه iOS پیشرفت کنید.
  • شبکه
    یک توسعه دهنده iOS باید نحوه کار اینترنت را بداند. خوشبختانه، iOS  با ارائه SDK هایی که چندین API را برای انجام درخواست‌های شبکه ارائه می‌دهند، کار را آسان می‌کند. علاوه بر این  APIها، شما همچنین باید سیستم  DNS، URL ها و سایر مفاهیم عمومی شبکه را بدانید.

مهارت‌های iOS را بیاموزید و شغلتان را شروع کنید

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده iOS کار آسانی نیست. برای ماهر شدن در این کار زمان، صبر و اراده لازم است. خوشبختانه، منابع زیادی از جمله دوره‌های آموزشی وجود دارد که می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

از همین نویسنده: