تکنیک پومودورو یا Pomodoro یک ابزار مدیریت زمان است که شامل تقسیم وظایف کاری به فواصل 25 دقیقه‌ایست و بین هر بازه یک زمان استراحت 5 دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است.
انجام به موقع کارها و حذف آنها از لیست وظایف قطعا بسیار رضایت بخش است. با این حال، اگر در مدیریت زمان خود مشکل داشته باشید، گاهی اوقات انجام کارها دشوار می‌شود یا از حجم بالای کاری که باید انجام دهید، احساس ناراحتی خواهید کرد. در این صورت، استفاده از تکنیک مدیریت زمان برای کمک به مدیریت کارآمد زمان مفید خواهد بود.

در این مقاله نحوه انجام تکنیک پومودورو، نحوه تمرین آن و مزایا و معایب آن را توضیح می‌دهیم.

نحوه تمرین تکنیک پومودورو

تکنیک پومودورو

در ادامه نحوه تمرین تکنیک پومودورو را آورده‌ایم:

  • تسک خود را انتخاب کنید.
  • یک تایمر 25 دقیقه‌ای تنظیم کنید.
  • آن تسک را تا زمانی که تایمر خاموش شود، انجام دهید.
  • 5 دقیقه استراحت کنید.
  • این روند را تکرار کنید.
  • بعد از هر چهار بازه پومودورو، 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید.

برای اجرای بهتر تکنیک پومودورو نکاتی وجود دارند که در ادامه آنها را بازگو می‌کنیم:

  • از یک تایمر استفاده کنید: استفاده از تایمر می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر خود بمانید و فواصل زمانی را رعایت کنید. می‌توانید از تایمر گوشیتان استفاده کنید. (اپهای گوشی مخصوص این کار نیز وجود دارد). اگر با رایانه خود کار می‌کنید، برخی از مرورگرها دارای اکستنشن تایمر  pomodoro  نیز هستند.
  • وظایف خود را برنامه‌ریزی کنید: برنامه‌ریزی وظایف روزانه و تخمین تعداد بازه‌های پومودورو برای هر کار می‌تواند کمک کننده باشد. کارهای پیچیده‌ی لیست وظایف خود را به تکه‌های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید به راحتی آنها را به فواصل پومودورو تقسیم کنید.
  • از استراحت خود نهایت استفاده را ببرید: از استراحت‌های خود برای نوشیدن آب، خوردن میان وعده، کشش اندام، انجام یک مدیتیشن سریع یا پیاده روی کوتاه استفاده کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس شادابی داشته باشید تا پس از استراحت آماده باشید تا دوباره به کار خود بازگردید.
  • فواصل زمانی را شخصی سازی کنید: اگر تکنیک پومودورو را امتحان کرده‌اید و احساس می‌کنید که فواصل 25 دقیقه‌ای پومودورو یا وقفه‌های 5 دقیقه‌ای برای شما جواب نمی‌دهد، می‌توانید زمان بندی را به گونه‌ای تنظیم کنید که بهتر باشد. ایده این تکنیک اساساً این است که بخش‌هایی از زمانتان را برای تمرکز روی کار تعیین کنید و در این بین استراحت کنید تا ذهن خود را آرام کنید و انرژی خودتان را بازیابی کنید. تایمرهایی با فواصل و وقفه‌های سفارشی گاهی اوقات به عنوان تایمرهای مارینارا شناخته می‌شوند.

برنامه‌ای بر اساس تکنیک پومودورو

اگر به راحتی حواس‌تان پرت می‌شود یا تمرکزتان روی کارهای مهم مشکل است، دانلود اپلیکیشن‌های تایمر پومودورو می‌تواند کمک کند. در ادامه یک اپلیکیشن فوق کاربردی که بر اساس تکنیک پومودورو ایجاد شده‌ و هم برای گوشی و هم برای ویندوز توسعه داده شده را معرفی می‌کنیم.

برنامه Focus To-Do

Focus To-Do یک برنامه مدیریت زمان محبوب است که بر اساس تکنیک پومودورو ایجاد شده و به شما امکان می‌دهد برای انجام وظایف تایمر خودتان را تنظیم کنید.

رابط کاربری مینیمال اما قابل تنظیم است. می‌توانید از پس‌زمینه تصویر یا تایمر تمام صفحه را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید زمان تمرکز خود را برای روز، کارهای انجام شده و رکوردها را با یک نگاه سریع در صفحه اصلی مشاهده کنید. تب نویز سفید به شما امکان می‌دهد نویزهای مختلف را برای بهبود تمرکز پخش کنید.

علاوه بر این، می‌توانید وظایف و کارهای فرعی ایجاد کنید و آنها را به یک جلسه فعال پومودورو اختصاص دهید. همچنین این برنامه دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های کاری است، از جمله ایجاد یادداشت، کارهای تکراری، اضافه کردن تاریخ‌های سررسید و تنظیم یادآوری.

تکنیک پومودورو چگونه توسعه یافت

احتمالاً از خودتان می‌پرسید که چگونه این تکنیک توسعه یافته و چرا فواصل زمانی بر حسب واحد گوجه‌فرنگی اندازه‌گیری می‌شود (پومودورو به ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است). تکنیک پومودورو در سال 1987 توسط فرانچسکو سیریلو توسعه داده شد که در سایت خود توضیح می‌دهد که چگونه به وجود آمده است.
به عنوان یک دانشجو که برای امتحانات درس می‌خواند، سیریلو متوجه شد که برای تمرکز روی کتاب‌هایش مشکل دارد. او از یک تایمر آشپزخانه که به شکل گوجه فرنگی بود (در ایتالیایی به نام پومودورو) برای تنظیم یک تایمر 2 دقیقه‌ای برای خود استفاده کرد و خود را به چالش کشید تا فقط برای دو دقیقه متمرکز بماند.

هنگامی که این کار جواب داد، او تایمر را برای فاصله زمانی طولانی‌تری تنظیم کرد و متوجه شد که این کار به او کمک می‌کند تا روی کار خود متمرکز بماند. او این کار را با فواصل مختلف آزمایش کرد و دریافت که 25 دقیقه کار به دنبال یک استراحت 5 دقیقه‌ای، ایده‌آل است. فواصل 10 دقیقه‌ای برای انجام هر کاری بسیار کوتاه بود و فواصل یک ساعته بدون استراحت بسیار طولانی بود.
در توسعه این تکنیک، انگیزه سیریلو استفاده موثر از زمان و همراه شدن با آن بود، نه اینکه آن را به عنوان یک شکارچی شرور تصور کند که باید از آن ترسید و از آن اجتناب کرد.

مزایای تکنیک پومودورو

اینها برخی از مزایای تکنیک پومودورو هستند:

  • کار متمرکز را تشویق می‌کند: تعیین یک دوره زمانی فقط برای کار، می‌تواند به شما کمک کند روی کار خود متمرکز بمانید و از پرت شدن حواس شما به چیزهای دیگر مانند چک کردن شبکه‌های اجتماعی، تخلیه ماشین ظرفشویی یا انجام یک کار دیگر جلوگیری می‌کند.
  • به شما کمک می‌کند شروع کنید: گاهی اوقات، کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و آن کارها به نظر خیلی سخت می‌رسند و ممکن است ندانید از کجا شروع کنید. تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کند تا با تقسیم وظایف به بخش‌های کوچک‌تر و قابل کنترل‌تر که بتوانید یکی یکی از عهده آنها برآیید، کارها را سازماندهی کنید.
  • کارایی را بهبود می‌بخشد: اگر تمایل دارید کارها را به تعویق بیندازید یا خیلی راحت حواستان پرت می‌شود، تکنیک پومودورو می‌تواند به شما کمک کند زمان خود را بهتر مدیریت کنید و شما را در قبال خود مسئول می‌کند. این مورد می‌تواند به شما کمک کند از زمان خود به نحو احسن استفاده کنید و به اهداف خود برسید.
  • استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد: اگر یک ضرب الاجل مهم در پیش دارید، ممکن است فکر کنید که زمان دشمنتان شده و استرس و اضطراب را تجربه کنید. داشتن چارچوبی برای مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری داشته باشید و استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

معایب تکنیک پومودورو

اینها برخی از اشکالات تکنیک پومودورو هستند:

  • فواصل و وقفه‌های ثابت گاهی اوقات می‌توانند بیش از حد سفت و سخت به نظر برسند.
  • اگر کار بیشتر از فاصله زمانی تعیین شده طول بکشد، می‌تواند استرس زا باشد.
  • اگر کار شما قبل از این فاصله تمام شود، ممکن است گیج شوید که چه کاری باید انجام دهید.
  • این تکنیک، وقفه‌های خارج از کنترل شما را در نظر نمی‌گیرد. به عنوان مثال، ممکن است تسک‌ها یا همکاران دیگری وجود داشته باشد که توجه شما را در محل کار می‌طلبد.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال یک استراتژی مدیریت زمان هستید که به شما کمک کند بهره وری بیشتری داشته باشید و از روز کاری خود نهایت استفاده را ببرید، ارزش دارد که تکنیک Pomodoro را امتحان کنید تا ببینید آیا برای شما مفید است یا خیر. می‌توانید فواصل 25 دقیقه‌ای را با وقفه‌های 5 دقیقه‌ای امتحان کنید، یا فواصل زمانی را متناسب با نیاز خود سفارشی کنید.

از همین نویسنده: