همیشه یک رابطه عشق و نفرت بین دو زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت وجود دارد. هر دو آنها دوست دارند که کاربردی باشند ولی از اینکه با هم مقایسه شوند، بدشان می‌آید. زمانی، برای مدت کوتاهی مسیر آنها به هم برخورد پیدا کرد، اما در نهایت راهشان را از هم جدا کردند.

یک نقطه شباهت آنها به هم، این است که از زمان اختراعشان، نام آنها تغییر پیدا کرده است. برای مثال، جاوا در ابتدا نامش اواک و جاوا اسکریپت، به نام موکا بود. بعدا نام هر دو این زبان‌های برنامه‌نویسی را به دلیل عملکرد بهتر در تبلیغات، تغییر دادند.

در کنار این، هر دوی آنها با وجود تمام تفاوتهایشان، شباهت‌هایی هم دارند. در این مقاله، به اختصار به مقایسه این دو زبان برنامه نویسی، تاریخچه و میزان سختی استفاده از آنها می‌پردازیم.

جاوا و جاوا اسکریپت: مرور کلی

ریشه شکل‌گیری جاوا

پروژه اواک (بعدا به نام جاوا تغییر پیدا کرد) در سال 1991 توسط جیمز گاسلینگ در زمانی که برای شرکت اوراکل کار می‌کرد، بنا نهاده شد. هدف این پروژه ایجاد زبان برنامه‌نویسی شفاف‌تر و متحدتر برای ارتقای زبان برنامه نویسی C و ++C بود. این برنامه در سال 1995 به عنوان جزء اصلی میکروسیستم‌های سان، متعلق به شرکت اوراکل، به بازار عرضه شد.
مانند بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، جاوا برای ایجاد فایل‌های قابل اجرا که در محیط عملیاتی برای برنامه ران می‌شوند، باید compile شود. این یعنی، یک قدم اضافه در فرآیند توسعه و تست برنامه.

جاوا و جاوا اسکریپت

ویژگی‌های جاوا

جاوا به عنوان زبان برنامه‌نویسی طراحی شده بود که بتواند روی هر دستگاه و سیستم عاملی کار کند. جاوا یک زبان برنامه نویسی شئ‌گرا است که مدل توسعه جاوا بینز را دنبال می‌کند. این یعنی توسعه دهندگان می‌توانند از کلاس‌ها، آبجکت‌ها، وراثت، کلاس‌های انتزاعی و پلی مورفیسم یا چندریختی برای کدنویسی ساده‌تر در جاوا بهره‌مند شوند.
همچنین جاوا دارای ماشین مجازی جاوا یا JVM است که باعث می‌شود کدهای جاوا روی هر پلتفرمی اجرا شود. جاوا کتابخانه بزرگی از کلاس‌های آماده و تابع‌ها دارد. جاوا عموما برای توسعه اندروید، اپلیکیشن‌های سرور، توسعه نرم‌افزار و برنامه‌های وب به کار می‌رود.

ریشه شکل‌گیری جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت (ابتدا به نام موکا و سپس لایواسکریپت) از زمان اختراعش بارها تغییر نام داده است. این زبان برنامه‌نویسی در سال 1995 توسط برندن ایش برای Netscape Navigator، مرورگر سوگلی نت اسکیپ، ایجاد شد. اسم جاوا اسکریپت (که در واقع یک ترفند بازاریابی بود ) برای این انتخاب شد که نت اسکیپ می‌خواست از محبوبیت جاوا و پشتیبانی نت اسکیپ از برنامک‌های جاوا در مرورگر خودش بهره بگیرد.


زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت با جاوا متفاوت است و نیازی به compile کردن برای ران فایلهای قابل اجرا در محیط عملیاتی را ندارد. یک فایل قابل اجرا فایلی است که در هنگام باز شدن، کد را در فرم یک برنامه ران می‌کند. جاوااسکریپت از زمان آغاز تاکنون بسط پیدا کرده و اکنون در موارد بسیاری از جمله توسعه وب از آن استفاده می‌شود.

ویژگی‌ها و کاربرد جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی اسکریپت است، یعنی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی که به صورت کد نوشته شده را دنبال می‌کند. همچنین از زبان‌ برنامه نویسی شئ‌گرا استفاده می‌کند و از کلاس‌ها، آبجکت‌ها، وراثت، کلاس‌های انتزاعی و پلی مورفیسم یا چندریختی پشتتیبانی می‌کند.
یکی از بهترین ویژگی‌های جاوااسکریپت این است که می‌تواند هم در حالت توسعه وب از سمت کاربر (اجرا در مرورگر) و توسعه وب از سمت سرور استفاده شود. جاوا اسکریپت کاملا با جاوا سازگار است؛ بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند به زبان جاوا کدنویسی کنند و از آن در جاوا اسکریپت استفاده کنند.

کدنویسی با جاوا

جاوا و جاوا اسکریپت،کدام بهتر است؟

در عصر تکنولوژیک حاضر، تصمیم بر اینکه کدام زبان برنامه‌نویسی بهتر است به نیازهای شما بستگی دارد. علاوه بر این، اخیراً چشم انداز آنقدر تغییر کرده است که جاوا اسکریپت بسیار متنوع تر از گذشته شده است. جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر وب کارش را شروع کرد، اما اکنون به بک اند تکنولوژی‌ها تغییر مکان داده و همچنین از آن برای ایجاد برنامه‌هایی برای محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.

آیا جاوا و جاوا اسکریپت مشابه‌اند؟

بهنر است این طور بگوییم که نسبت آنها مثل گوشت به یک همستر است. (یعنی ربطی به هم ندارند.)
متاسفانه، جاوا و جاوا اسکریپت به جز تلاقی کوتاهی که در گذشته داشته‌اند (اینکه مرورگر نت اسکیپ جاوا اسکریپت را جایگزینی برای پشتیبانی از برنامک‌های جاوا ایجاد کرد )، تقریبا هیچ نقطه اشتراکی با هم ندارند.
جاوا یک زبان کامپایلری است که با در نظر گرفتن توسعه‌دهندگان ایجاد شده و قواعد نوشتاری شفاف‌تری نسبت به بقیه زبان‌های کامپایلری ارائه می‌دهد. ایراد زبان‌های کامپایلری این است که تست کردن برنامه کمی پیچیده‌تر است؛ بنابراین روند توسعه آسیب می‌بیند.

تفاوت‌های میان جاوا و جاوا اسکریپت

فاصله میان این دو زبان برنامه‌نویسی به مرور در طی سالها افزایش پیدا کرده است. چشم انداز هر دو به سرعت با گذر زمان تغییر پیدا کرده ، اما همه مشخصات آنها نمی‌تواند تغییر پیدا کند.
جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر متن است که برای عمل کردن و تفسیر در زمان اجرا نیازی به کامپایل ندارد. همچنین این کار نیازمند یک ریدیزاین کامل برای به نتیجه رساندن هر تغییری در نحوه اجرا و عملکردش است. در نتیجه، این قضیه باعث می‌شود که نحوه استفاده از آن در چشم انداز کنونی صنایع تکنولوژیک تفاوت کند.

یادگیری جاوا و جاوا اسکریپت

یادگیری جاوا آسان‌تر از یادگیری C و C++ است، اما جاوا اسکریپت از آن هم بهتر است. یادگیری جاواسکریپت آسان‌تر است چون برعکسِ جاوا یک زبان تفسیری است و نیاز به تکنولوژی زیادی در پشت صحنه ندارد.

یادگیری جاوا و جاوا اسکریپت

قواعد نوشتاری جاوا و جاوا اسکریپت

هر دوی این زبان‌ها از قواعد نوشتاری استایل زبان سی استفاده می‌کنند اما با هم تفاوت‌هایی دارند. برای مثال، جاوا از قواعد نوشتاری زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا که با استفاده از کلاس‌ها و شئ‌ها (آبجکت‌ها) ایجاد شده، استفاده می‌کند. اما جاوااسکریپت از قواعد نوشتاری یا سینتکس مبتنی بر متن و بر استایل زبان سی استفاده می‌کند و از قوانین نامگذاری مانند جاوا استفاده می کند.

نتیجه‌گیری: جاوا در مقابل جاوااسکریپت

در پایان نتیجه این است که این دو زبان برنامه‌نویسی فقط از این نظر واقعاً قابل مقایسه هستند که هر دو زبان برنامه نویسی هستند. در غیر این صورت، کاربردهای آنها بسیار متفاوت است و نیازمندی های متفاوتی مانند سطح درک، پلاگین ها و موارد دیگر دارند.


آنها همچنین برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند و در این راستا، قصد و نیازهای پروژه مورد نظر شما مهم است. با توجه به این تفاوت‌ها، باید جنبه‌هایی مانند میزبانی پروژه، زمان اجرا و نیازهای تولید را نیز در نظر داشته باشید.
در نهایت، نمی توانیم بر رشد جاوااسکریپت و محبوبیت آن در دنیای توسعه تاکید نکنیم. این رشد منجر به همپوشانی در انواع برنامه های قابل ساخت و محیط‌هایی شده است که می توانند در آنها اجرا شوند.

منبع

از همین نویسنده: