مدیران در معرض خطر فرسودگی شغلی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ریسک فرسودگی شغلی مدیران حدود 18 درصد بیشتر از کارکنان عادی است.

مدیران [باید] از اعضای تیم خود که با مشکلاتی مانند مسائل اقتصادی، افزایش هزینه‌های زندگی و بیماری درگیر هستند، حمایت کنند، در حالی که خودشان نیز با همان مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند.

حتی در بهترین زمان‌ها، مدیران و رهبران اغلب بارهای کاری سنگینی دارند و مدام در فشار عدم اطمینان و عدم قطعیت در تصمیم‌ها هستند. این استرس‌ها و فشارهای طولانی مدت اغلب منجر به فرسودگی شغلی می‌شود.

علائم فرسودگی شغلی مدیران

فرسودگی شغلی را به عنوان “سندرم شغلی که با درجه بالایی از خستگی عاطفی و مسخ شخصیت (به عنوان مثال، بدبینی) و احساس عدم موفقیت شخصی در محل کار مشخص می‌شود، تعریف می‌کنند.

  • فرسودگی شغلی در بین مدیران می‌تواند به شکل زیر باشد:
  • ترس و عدم تمایل به سر کار رفتن
  • خستگی
  • کاهش توانایی دلسوزی برای همکاران
  • کاهش توانایی در تنظیم احساسات
  • الگوهای تفکر وسواسی
  • انگیزه کم
  • به طور کلی احساس می‌کنید که خودتان نیستید

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، مهم است که با یک همکار، دوست یا یکی از اعضای خانواده قابل اعتماد تماس بگیرید. بسته به شدت علائم، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید تا به شما در مدیریت و مقابله با فرسودگی شغلی کمک کند.

چه چیزی موجب فرسودگی شغلی می‌شود؟

فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی می‌تواند ناشی از موارد مختلفی باشد مانند: رفتارهای کاری ناسالم (مانند کار 24 ساعته و یا بودن در معرض مواد مخدر)، داشتن رفتاری که منجر به ایجاد فشار بر افراد می‌شود (مثلاً داشتن رفتاری برای خوشایند مردم یا کمال گرایی)، بودن در گروهی که به حاشیه رانده شده باشند یا برای کارشان عادلانه و به طور مساوی حقوق نگیرند (مثلاً زنان رنگین پوست، مادران) و یا به دلیل شرایط موجود در خود محل کار (مانند عدم استقلال، فقدان پاداش‌های برابر، روسای سمی و تضادهای ارزشی).

تحقیقات گالوپ در مورد تجربه مدیر نشان می‌دهد که این نقش دارای چالش‌های منحصر به فردی است که ممکن است فرسودگی شغلی را تشدید کند، از جمله:

  • انتظارات نامشخص: 40 درصد از مدیران گزارش می‌دهند که اولویت‌های کاری متعددی دارند.
  • حجم کار سنگین: میانگین هفته کاری یک مدیر نصف روز بیشتر از متوسط ​​​​هفته کاری دیگر کارکنان است و از هر 10 مدیر دو نفر می گویند که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.
  • حواس پرتی بیش از حد: مدیران 67 درصد بیشتر از دیگر کارکنان موافق هستند که وقفه ها و حواس‌پرتی‌های زیادی در کار دارند.
  • استرس شغلی: بیش از یک سوم از مدیران مورد بررسی موافقند که «در بسیاری از روزهای کاری اخیر» احساس استرس می‌کردند.
  • تمرکز کمتر بر نقاط قوت آنها: بیشتر زمان یک مدیر به رفع نیازهای دیگران اختصاص می‌یابد. و بسیاری از آنها نمی‌توانند کاری را که به بهترین شکل انجام می‌دهند انجام دهند.
  • بررسی عملکرد ناعادلانه: تنها 8 درصد از مدیران موافق هستند که بررسی عملکردشان برای آنها الهام بخش بوده است، و بسیاری در مورد منصفانه بودن و دقت آن تردید دارند.

فرسودگی شغلی مدیران جدید

نظرسنجی هاروارد بیزینس ریویو از 100 نفر از افرادی که برای اولین بار به عنوان مدیر کار می‌کردند و گزارش‌های مستقیم آنها نشان می‌دهد که 65 درصد از پاسخ دهندگان در مورد تغییر نقش خود احساس عدم اطمینان یا اضطراب می‌کنند.

رفتن به سمت یک نقش مدیریتی بدون منابع و حمایت کافی می‌تواند بسیار دشوار باشد، و اگر این مدیران بدون حمایت بمانند، فرسودگی شغلی عملا اجتناب ناپذیر است.

این امر به ویژه در مورد «مدیران تصادفی» صادق است: کسانی که در یک نقش فنی خوب عمل می‌کنند و در نهایت به یک موقعیت مدیریتی ارتقا می‌یابند، برخلاف کسانی که استعداد یا تمایل واقعی برای مدیریت افراد دارند.

برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، مدیران جدید باید شخصیت «حل‌کننده مشکل» که در نقش‌های قبلی به خوبی به آن‌ها خدمت کرده را کنار بگذارند.

ترک کردن این عادت سخت است، به‌ویژه اگر آن مدیر قبلاً به‌ این خاطر شناخته می‌شده که همه کارها را خودش حل می‌کند.

مدیران به جای حل مسئله و واکنش نشان دادن، باید خلاقیت و استعداد ترکیبی تیم خود را شکوفا کنند. آنها باید بر تعامل با تیم‌های خود تمرکز کنند و برای “پرورش” سبک مدیریت خود تلاش کنند.

سعی کنید سؤالات شهودی بپرسید که دیگران را تشویق کند تا خودشان مشکلات را به طور مؤثرتری حل کنند.

به عنوان مثال، “اگر زمان را در نظر نمی‌گرفتی، چگونه با این موضوع به شکل متفاوتی برخورد می‌کردی؟” یا، “اگر شما یک عصای جادویی داشته باشید و بتوانید بلافاصله یک چیز را در این وضعیت تغییر دهید، چه چیزی را تغییر می‌دهید؟”

چگونه به عنوان یک مدیر با فرسودگی شغلی مقابله کنیم

بهترین راه برای درمان و پیشگیری از فرسودگی، محافظت از انرژی و ایجاد انعطاف پذیری در سه حوزه کلیدی است: جسمی، ذهنی و عاطفی.

1. فیزیکی
ورزش منظم، خوب غذا خوردن و خواب کافی برای مدیریت استرس و سلامتی مفید هستند. یک برنامه خودمراقبتی ایجاد کنید که ورزش، خواب و وعده‌های غذایی سالم را به بخشی از برنامه منظم شما تبدیل کند.

تمرینات، خرید مواد غذایی و زمان خواب خود را مانند هر کار دیگری برنامه‌ریزی کنید. این عادات را ملکه ذهن خودتان کنید تا وسوسه نشوید که در هنگام بروز استرس، به مکانیسم‌های مقابله ناسالم بازگردید.

2. ذهنی
احساس گیجی مغزی – زمانی که هر تصمیمی مثل یک بار سنگین به نظر می‌رسد و شما به سختی می‌توانید روی کاری که دارید انجام می‌دهید تمرکز کنید – می‌تواند نشانه فرسودگی شغلی باشد. سعی کنید به مدت پنج دقیقه ثابت بنشینید و نفس بکشید – این یک تمرین مدیتیشن ساده است که می‌تواند به کاهش احساس استرس و غلبه بر آن کمک کند.

3. احساسی
مدیران ممکن است در محل کار احساس عدم ارتباط، حواس پرتی و عدم خلاقیت کنند. گاهی اوقات ممکن است به جای تعامل با اعضای تیم یا کاری که در دست دارید، ساعت را تماشا کنید. احساس عدم الهام لزوماً نشان‌دهنده این نیست که کاری که انجام می‌دهید معنی خود را از دست داده است – به این معنی است که از برقراری ارتباط مجدد آگاهانه با کاری که انجام می‌دهید سود خواهید برد.

به‌جای تمرکز بر استرس‌های کوچک زندگی روزمره، یک دفتر بردارید و در مورد اینکه چگونه کارتان در راستای تحقق هدف و تصویر کلی‌تر کمک می‌کند بنویسید. به این فکر کنید که چرا این نقش را به عهده گرفتید و چگونه می‌توانید از آن برای کمک به دیگران استفاده کنید. به عقب برگردید و هر زمان که احساس کردید خسته شدید، نوشته خودتان را دوباره بخوانید.

همچنین بر ایجاد یک شبکه خارج از محل کار تمرکز کنید – ارتباط با دوستان و عزیزان می‌تواند به کاهش بار عاطفی و ایجاد تعادل در زندگی شما کمک کند.



چگونه فرسودگی مدیران را کاهش دهیم

چند کار وجود دارد که مدیران می‌توانند برای کاهش احتمال فرسودگی شغلی خود انجام دهند، از جمله نه گفتن، اصلاح افکار و بازنگری در نقش خود.


کنترلتان را در دست بگیرید

به جواب‌های بله و نه خودتان دقت کنید و بدون احساس گناه، نه بگویید. بر تمام کارهایی که از روی تعهد انجام می‌دهید و شما را خسته می کند نظارت کنید و سعی کنید از انجام آن دست بردارید. شروع به ایجاد شغلی کنید که بر روی کارهایی تمرکز دارد که برای شما انرژی به همراه می‌آورد.

S-T-O-P را فراموش نکنید

 STOP را به خاطر بسپارید. STOP مخفف عبارت  Stopتوقف کردن، Take a Breath نفس کشیدن، Observe  مشاهده کردن و Proceed ادامه دادن است.

وقتی متوجه می‌شوید که احساسات و افکار منفی در خود ایجاد می‌کنید، به خودتان آموزش دهید که این افکار را قطع کنید و بپرسید: «آیا فکر کردن به این وضعیت، ارزش این درجه از اضطراب و اضطراب را دارد؟» و اگر اینطور نیست، فکر سالم‌تری را انتخاب کنید.



تناسب خودتان با کار را دوباره ارزیابی کنید

اغلب افراد مجبورند شغل خود را ترک کنند زیرا فرسودگی شغلی ناشی از فرهنگ و انتظارات شرکت است.

پیدا کردن کاری که با شما تناسب بیشتری دارد برای ارزش‌هایتان مهم است، اما قبل از جستجوی شغل جدید، سعی کنید کمی ار کار کردن دور شوید تا بتوانید قبل از جستجوی یک موقعیت جدید خودتان را دوباره روبراه کنید و بهبود پیدا کنید. اگر تمایلات فرسودگی شغلی خود را با خود همراه کنید، دوباره دچار فرسودگی خواهید شد.



کارفرمایان می‌توانند به جلوگیری از فرسودگی شغلی مدیران کمک کنند

فرسودگی شغلی در افراد ظاهر می‌شود اما ریشه در سیستم‌های محل کار دارد. شرکت‌ها باید از مدیران برای اجتناب از فرسودگی شغلی و بهبودی آن‌ها حمایت کنند، به‌جای اینکه انگشت خود را به سمت افراد نشانه بروند تا استرس خود را مدیریت کنند.

سازمان‌ها می‌توانند با ارائه حمایت از کارکنان برای اولویت‌بندی نیازهای خود و تعیین حد و مرز، از فرسودگی شغلی مدیران جلوگیری کنند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند در مورد ساعات محدود همکاری برای جلوگیری از اضافه بار جلسات توافق کنند، یا هفته‌های کاری چهار روزه را پیشنهاد دهند.

آکادمی ملی پزشکی پیشنهاد می‌کند که سازمان‌ها برای حال خوب افراد KPI (شاخص عملکرد کلیدی) مشخص کنند و مطمئن شوند که آنها فرهنگ یادگیری و پشتیبانی را از اتاق هیئت مدیره تا اتاق استراحت، رعایت می‌کنند.

از همین نویسنده: