همانطور که همه افراد خلاق می‌دانند، خلاقیت همیشه در حال جوش و خروش نیست. این موضوع برای طراحان، هنرمندان، نوازندگان و همچنین افراد بازاری نیز صدق می‌کند. تا حالا نشده آرزو کنید که کاش می‌توانستید خلاقیت را مثل یک شیر آب باز کنید و اجازه دهید ذهنتان سرشار از خلاقیت شود؟

در این مقاله راهنمای 10 نکته برتر برای خلاق‌تر شدن را برای شما آماده کرده‌ایم. خلاقیت هنوز در درون شماست، ما فقط باید راه‌هایی را پیدا کنیم که آن را آزاد کنیم.

10 نکته کاربردی برای اینکه خلاق‌تر شوید

1. روز خود را برنامه‌ریزی کنید

خلاق

ممکن است این کار دقیقا نقطه مقابل خلاقیت به نظر برسد، اما زمانی که در تلاش هستید الهام بخشی و خلاقیت‌تان را برگردانید، “برنامه ریزی و سازماندهی” یک موقعیتِ بازگشتی عالی است.

روزهای پرمشغله یا شلوغ – در واقع، بیشتر روزها – پر از مسائلی هستند که می‌توانند باعث حواس پرتی و موانعی در مسیر خلاقیت شوند. یکی از راه‌های رفع این مشکل برنامه ریزی است. اگر تمام کارهایی را که باید در آن روز انجام دهید سازماندهی کنید و برنامه و دستوری برای انجام آنها تنظیم کنید، این کار به شما زمان اضافه شگفت انگیزی می‌دهد تا کارهایی را که می‌خواهید و دوست دارید را انجام دهید. همچنین این مورد به این معنیست که شما می‌توانید در یک زمان روی یک کار تمرکز کنید و از احساسِ ترسناکِ تعهدِ بیش از حد، اجتناب کنید.

2. “زمان خلاقیت” را در روز خود بگنجانید

حتی زمانی که درگیر کارها هستید و به طور کامل کارهای خود را سازماندهی کرده‌اید، مطمئن شوید که زمان خلاقیت را برای خودتان برنامه‌ریزی کنید؛ یعنی زمانی که می‌توانید بقیه کارها را کنار بگذارید و تنها روی خلاقیت تمرکز کنید. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید احساس گناه عجیبی را که به دلیل «کار نکردن» دارید، از بین می‌برید. این زمان برای خلق کردن است و نه چیز دیگر، شگفت آور است که چقدر می‌توانید در یک زمان ثابت خلاق باشید.

این زمان‌ها می‌توانند روز شما را تغییر دهند، تجربیات مثبتی باشند و دوباره شما را هیجان زده کنند. در این زمان، انعطاف پذیر باشید و به راه خود ادامه دهید.

3. اهداف و تایملاین خود را تعیین کنید

اهداف باید قابل انجام باشند و خیلی دور از دسترس نباشند. ما لزوماً در مورد محصول یا طراحی نهایی صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد مراحل رسیدن به هدف نهایی صحبت می‌کنیم. اهداف، عادات خوبی ایجاد می‌کنند، آنها به شما کمک می‌کنند تا به پیش بروید و ساختاری برای مفاهیم انتزاعی ارائه دهید که برای “حالت خلاق” عالی هستند.

از تعیین جدول زمانی و ضرب الاجل‌ها نترسید. ضرب‌الاجل‌ها مشوق‌هایی برای انجام کار هستند، برخی افراد به آن‌ها نیاز دارند و تنها با وجود فشار اضافی بهترین کار را دارند. آنها می‌توانند ضربه (محرک) مورد نیاز شما را ارائه دهند.

4. محیط کاری خود را تطبیق داده و شخصی سازی کنید

خلاق باشید و از محیط، برای تقویت خلاقیت خود استفاده کنید. فضایی را طراحی کنید که مناسب شما باشد، به شما احساس راحتی و اعتماد به نفس بدهد، بخواهید در آن حضور داشته باشید و به شما الهام ببخشد. از نقل قول‌های الهام‌بخش و هنر گرفته تا کپی‌هایی از بهترین کارهایتان، عکس‌ها، صندلی مورد علاقه‌تان، یخچالی پر از چیزهای خوب، کتاب‌ها، نورپردازی، دستگاه قهوه‌ساز – چیزهایی که می‌توانید به آنها نگاه کنید، چیزهایی که باعث می‌شود لبخند بزنید، و چیزهایی که به شما یادآوری می‌کنند که می‌توانید کارتان را خوب انجام دهید.

حالت خلاقانه در یک فضای امن بهترین عملکرد را دارد.

یکی دیگر از خلاقیت‌های بزرگ برای برخی افراد، موسیقی است. ایجاد یک لیست پخش یا گوش دادن به موسیقی‌های دلخواه قدیمی راهی برای ایجاد حال و هوای خلاقانه است. اگر به انرژی یا بعدازظهر آرام‌تری نیاز دارید، لیست پخش انتخابی خود را تنظیم کنید و فضای مناسبی را ایجاد کنید.

و مهم نیست که چقدر فضای خود را دنج می‌کنید، به یاد داشته باشید که وقتی برای مدتی از آن دور هستید و بعد به آنجا برمی‌گردید، همیشه احساس بهتری خواهید داشت.

5. از یک دفترچه استفاده کنید

به عنوان یک فرد خلاق، می‌دانید که جرقه یک ایده همیشه وقتی پشت میزتان می‌نشینید، ظاهر نمی‌شود، مهم نیست که چقدر محیط اطرافتان را جذاب کرده باشید. بیشتر اوقات وقتی شما در رختخواب دراز کشیده‌اید، برای یک قهوه در صف ایستاده‌اید، یک تکه از یک مکالمه را اتفاقی شنیده‌اید یا در حین مطالعه، رقصیدن و …. ایده به ذهنتان خطور می‌کند!

نکته این است که منابع الهام بخشی در اطراف شما وجود دارد و باید تا زمانی که می‌توانید آن را ثبت کنید. یک نوت بوک یا دفترچه در همه جا همراه خود داشته باشید- ممکن است این ابزار با یک گوشی هوشمند یا ابزار دیگری جایگزین شده باشد، اما ایده همچنان همان است. ایده‌ها را یادداشت کنید، از آنها عکس بگیرید، ضبط کنید، یا بردارید و در جیب خود بگذارید.

اگر یک ایده برای طراحی پروژه فعلی مناسب نیست، چه اهمیتی دارد؟ در آینده حتما به کار خواهد رفت. نکته کلیدی این است که شما آن ایده را به عنوان یک منبع الهام بخش ثبت شده در اختیار دارید.

6. شما نیاز به تحریک دارید

ورود به حالت خلاقانه نیاز به تحریک دارد، این تحریک می‌تواند از منابع خارجی باشد – چیزی که می‌خوانید یا می‌بینید، یا از طرف افراد اطرافتان، اما حقیقت این است که اکثر مردم در صورت منزوی شدن، تلاش می‌کنند خلاق باشند.

یک راه این است که اطراف خود را با افراد خلاق، همکاران، دوستان و حتی رقیب خلاق خود احاطه کنید. آنها نه تنها جرقه‌ای از علاقه را در شما ایجاد می‌کنند، بلکه شما را به جلو می‌برند. خلاقان واقعی آنچه را که در اطرافشان است، می‌شناسند.

به تمام مطالبی که از طریق وب در دسترس است فکر کنید. همه چیز پوشش داده شده است، آخرین سبک‌ها، پیش بینی‌ها برای آینده، آثار هنری، نمونه‌هایی از هر نوع مفهوم طراحی، نمونه کارها از هنرمندان و طراحان برتر از سراسر جهان. سایت‌های مربوط به حوزه خود را بررسی کنید. شما باید به روز باشید و از اتفاقات اطراف خود آگاه باشید.

7. شما به فضایی برای فکر کردن نیاز دارید

با تمام این تحریکات و اتفاقاتی که در اطراف شما می‌گذرد، هنوز مهم است که به خودتان فضا و زمان بدهید تا فکر کنید. موارد زیادی هستند که باعث حواس پرتی می‌شوند، مانند ایمیل‌ها، پیام‌های اطلاع رسانی و رسانه‌های اجتماعی. کمی به خود مرخصی بدهید.به ذهن خود زمان دهید تا آرام شود، انجام ندادن هیچ کاری می‌تواند خودش یک استراتژی فعال باشد. انجام کاری کاملا متفاوت هم به همان اندازه خوب است، ذهن را بر روی چیز دیگری متمرکز می‌کند، مطالعه، آشپزی، یوگا و برخی ورزش‌های فعال همه راه‌های عالی هستند که در دراز مدت به خلاقیت شما کمک می‌کنند.

8. و داشتن فضا برای کارهای دیگر

خلاق

برای ایجاد فضایی برای فکر کردن، وقت آن است که از دایره امن خود خارج شوید. امتحان کردن یک چیز متفاوت، یک راه مطمئن برای احیای مجدد انرژی است. لزومی ندارد که این کار دراماتیک یا خطرناک باشد – اما کاریست که تفاوت واقعی در روز شما ایجاد می‌کند. موارد کوچکی مانند استفاده از حمل و نقل متفاوت برای محل کار، یا استفاده از مسیری متفاوت، کار در طول شب و خوابیدن در تمام روز، یک روز کامل تعطیل (بدون اینکه به کار کردن فکر کنید) تا کارهای هیجان انگیزتر و بزرگتر.

به اطراف نگاه کنید، به ایستگاه قطار بروید و سوار اولین قطاری که می‌بینید بشوید، یک فیلم تصادفی بگیرید و… شما سعی می‌کنید در محل کار خلاق باشید، پس چرا در روال روزانه خود تا این حد کسل کننده باشید؟ وقت آن رسیده است که این روال را به هم بزنید.

9. آزمایش کنید

اگر در روال روزانه خود متفاوت عمل می‌کنید، چرا در کارتان متفاوت عمل نکنید. یک سبک کاملاً جدید را امتحان کنید. حتی اگر به جواب موردنظرتان دست پیدا نکنید، این کار به شما اجازه می‌دهد یک یا دو ساعت خارج از چارچوب فکر کنید. مرزها را کنار بگذارید، کارهایتان را به اشتراک بگذارید و ببینید دیگران چه فکری می‌کنند.
گاهی اوقات ارزش آن را دارد که چیزهای جدید را امتحان کنید.

10. انتظار داشته باشید که اشتباه کنید. هیچکس بی عیب نیست

آثار عالی معمولاً در اولین برداشت ظاهر نمی‌شوند، کتاب‌های کلاسیک بازنویسی، ویرایش، تصحیح و بازنویسی می‌شوند. یک آهنگ عالی ده‌ها بار ضبط و تولید می‌شود، حتی کنسرت‌های زنده نیز تمرین می‌شوند. حتی بهترین بازیگران قبل از برداشت نهایی به چند بار ضبط نیاز دارند؛ کمی با خودتان راحت‌تر باشید، اگر مشتری کاری را که انجام داده‌اید دوست ندارد، خوب زندگی همین است. دوباره امتحان کنید، بازخورد را دریافت کنید، و این به شما کمک می‌کند تا بهتر شوید.

نتیجه‌گیری

اگر خلاقیت‌تان همسو با فکر شما کار می‌کند، این یک موهبت است، هر چیزی را که لمس می‌کنید به طلا تبدیل می‌شود و ایده‌ها بیرون می‌ریزند. اما مسئله این است که همیشه این طور نیست؛ خیره شدن به یک صفحه خالی (در انتظار ایده و خلاقیت) می‌تواند یکی از ترسناک‌ترین کابوس‌های هر فرد خلاقی باشد. امیدواریم این 10 نکته کاربردی به شما کمک کند تا خلاقیت خودتان را آزاد کنید.

منبع

از همین نویسنده: