راه‌های مختلفی برای تعریف Decentraland وجود دارد. اکثرا دیسنترالند را یک بازی یا تجربه اجتماعی با واقعیت مجازی، واقعیت افزوده یا واقعیت توسعه یافته تعریف می‌کنند.

اگر بخواهیم به طور واقع بینانه بگوییم، دیسنترالند یک پلتفرم آنلاین سه بعدی است که به کاربران امکان می‌دهد بخشی از یک تجربه دیجیتالی مشترک باشند که در آن می‌توانند بازی کنند، معاشرت کنند و اقلام دیجیتالی بسازند، بخرند یا بفروشند.

شما می‌توانید یک قطعه زمین مجازی بخرید و هر چیزی را که می‌خواهید در آن ایجاد کنید. اگر عینک واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده دارید، می‌توانید در Decentraland از آن استفاده کنید یا برنامه را روی صفحه یکی از دستگاه‌های خود بارگذاری کنید و آن را مانند یک بازی انجام دهید.

نکات کلیدی

  • دیسنترالند یک پلتفرم رسانه اجتماعی شبیه بازی است که بر روی بلاکچین اتریوم برای تعامل و تجربه ساخته شده است.
  • کاربران دیسنترالند از طریق یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) بر این دنیای دیجیتال نظارت می‌کنند.
  • کاربران می‌توانند محیط‌ها، بازارها و اپلیکیشن‌های خود را با استفاده از توکن بومی دیسنترالند ، (به اسم MANA)، و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) بومی آن، LAND و Estates ایجاد کنند.
  • در دسامبر 2023، توکن دسنترالند (MANA) دارای ارزش بازار تخمینی حدود 981 میلیون دلار بود.

دیسنترالند چگونه کار می‌کند

دیسنترالند

کاربران می‌توانند با استفاده از توکن بومی  Decentraland به اسم MANA یا مانا، محیط‌ها، بازارها و اپلیکیشن‌های منحصر به فردی ایجاد کنند. MANA یک توکن قابل تعویض ERC-20 است که به عنوان ارز دیجیتال دیسنترالند عمل می‌کند. زمانی که برای خرید هر چیزی در دیسنترالند از مانا استفاده شود، مانا خرج می‌شود (می‌سوزد).

MANA، همچنین برای ایجاد بازی‌ها، اپ‌ها و سایر خدمات متمرکز هزینه می‌شود. بلاک چین به سازندگان اجازه می‌دهد تا از خلاقیت‌های خود کسب درآمد کنند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد هر آنچه را که می‌توانند به آن فکر کنند به صورت دیجیتالی بسازند و سایر کاربران را به نگاه کردن، استفاده یا تعامل با آن مجبور کنند.

این بلاک چین شامل دو توکن غیر قابل تعویض (ERC-721) LAND و Estate است. LAND یک قطعه 52 فوت در 52 فوت (16 متر در 16 متر) از املاک دیجیتال است (مقیاس شده با محیط دیجیتال)، و یک Estate دو یا چند قطعه مجاور است.
سازندگان و کاربران می‌توانند رویدادهای جامعه، از جمله کنسرت، نمایش فیلم، شب‌های کازینو، رقص آواتار، یا هر چیز دیگری که فکرش را بکنند، برنامه ریزی و میزبانی کنند. گزینه‌های دیگر شامل خرید یا فروش هنر دیجیتال و زمین است. قطعات مختلف زمین ویژگی‌های متفاوتی دارند. میدان‌های دسنترالند شامل شهر وگاس، ناحیه ایکس (منطقه چراغ قرمز)، خیابان مد، شهر اژدها و سایر مناطق موضوعی است.

چگونه به دیسنترالند بپیوندیم و شروع کنیم

برای رفتن به  Decentraland، سایت آن را باز کنید:

https://decentraland.org/

 و روی «Jump In» کلیک کنید.

 می‌توانید به عنوان مهمان وارد شوید یا با اتصال کیف پول سازگار با اتریوم خود وارد شوید. با اتصال کیف پول خود، می‌توانید به تجربه کامل Decentraland دسترسی داشته باشید—به عنوان یک مهمان، محدود به مشاهده و تعامل با رویدادها یا مواردی هستید که قابل درآمدزایی نیستند.

کاربران هنگام انتخاب آواتار، یک «گذرنامه» دریافت خواهند کرد. پاسپورت‌ها نسخه دیسنترالندی از یک کارت شناسایی و گذرنامه همه جانبه هستند که به شما امکان می‌دهند به میل خود (و با مقداری هزینه) به کشف متاورس بپردازید. طبق گزارش‌ها، گذرنامه‌ها به قابلیت فیلتر کردن محتوا مجهز خواهند شد.

هنگامی که یک حساب کاربری راه اندازی کردید، می‌توانید آزادانه به کاوش و تعامل با هر چیزی در سرزمینی که حسابتان اجازه می‌دهد، بپردازید.

نکته: Decentraland کیف پول MetaMask را به کاربران خود توصیه می‌کند (که از طریق کاتالوگ اکستنشن‌های مرورگر قابل دسترسی است) و یک آموزش مبتدی، گزینه‌هایی برای کاوش و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه چت با سایر کاربران ارائه می‌دهد.

تاریخچه دیسنترالند

در سال ۲۰۱۷، آری میلیچ و استبان اوردانو، متخصصان آرژانتینی بلاک چین، نسخه بتا Decentraland را راه‌اندازی کردند که قراردادهای هوشمند بازی را برای آن ایجاد کردند. این کار به عنوان یک اثبات مفهوم (proof of concept) آغاز شد، که یک پروژه آزمایشی یا آزمایشی است، که در آن مالکیت یک قطعه املاک دیجیتالی را به کاربران خود در بلاک چین واگذار می‌کند. آنها این پلتفرم را به عنوان یک پروژه دو بعدی (2-بعدی) توسعه دادند که به آرامی به دنیای سه بعدی تبدیل شد.

در ابتدا، قطعات زمین دیجیتال به قیمت حدود 20 دلار فروخته شد، و توکن‌های MANA به قیمت 0.02 دلار به فروش رسیدند. اولین نقشه محیط، Genesis City، شامل 90000 قطعه زمین بود. در آوریل 2021، طی افزایش محبوبیتNFTها، بسته‌های Decentraland از 6000 تا بیش از 100000 دلار فروخته شد. برخی از قطعات هنوز قیمت‌های بالایی دارند – در 31 دسامبر 2023، بسته 133 و 22- قیمت درخواستی یک میلیون مانا (525644 دلار) داشت.

در اینجا نمای سه بعدی قطعه زمین را می‌بینید.

به دلیل استخر نسبتا کوچک MANA و این واقعیت که ارزش بازاری دارد، این ارز نوسان دارد. یکی از برجسته‌ترین جهش‌های آن پس از تغییر نام فیسبوک به متا رخ داد که تأییدی بر اعتقاد این شرکت به موفقیت آینده متاورس بود. بالاترین جهش اندکی پس از تغییر نام برند و زمانی رخ داد که Tokens.com “بزرگترین معامله خرید زمین متاورس در تاریخ” را انجام داد که در اواخر نوامبر 2021 به 5.90 دلار رسید.

در دسامبر 2023، توکن دسنترالند MANA دارای ارزش بازار 981 میلیون دلار بود.

آیا Decentraland Crypto یک سرمایه گذاری خوب است؟

توکن  Decentraland، MANA، برای تراکنش‌ها در فضای مجازی استفاده می‌شود. این توکن ارزش بازار دارد، بنابراین می‌توان آن را برای خرید و فروش در آینده خریداری و نگهداری کرد.

دیسنترالند، به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، نشانه‌هایی از توسعه مداوم در بلاک چین و پیشرفت‌های پلتفرم خود را نشان می‌دهد. اینکه آیا این یک سرمایه گذاری خوب است به چشم انداز شما و آنچه که تحقیقاتتان برای شما و استراتژیتان نشان می‌دهد، بستگی دارد.

آیا Decentraland و Metaverse یکی هستند؟

Decentraland  یک پلتفرم شبکه اجتماعی سه بعدی است. و بخشی از مفهوم Metaverse است، جایی که همه چیز – خرید، تعامل با مردم، کار، زندگی روزمره، سرگرمی و موارد دیگر – همه به صورت دیجیتال و آنلاین در یک تجربه واقعیت مجازی وجود دارند.

آیا Decentraland متعلق به META است؟

Decentraland  به عنوان یک نهاد مستقل و بنیاد  Decentraland، یک سازمان غیرانتفاعی که به عنوان یک سازمان مستقل غیر متمرکز (DAO) سازماندهی شده است. این نهاد توسط کاربرانش کنترل خواهد شد.13

نتیجه گیری

دیسنترالند یک محیط اجتماعی بازی دیجیتال سه بعدی است. این محیط یک پلتفرم دنیای مجازی مبتنی بر اتریوم و متعلق به کاربر است که به کاربران امکان می‌دهد بخشی از تجربیات دیجیتال مشترک باشند. در Decentraland، می‌توانید بازی کنید، کلکسیون‌ها را مبادله کنید، املاک دیجیتال یا پوشیدنی‌ها را بخرید و بفروشید، معاشرت کنید و تعامل داشته باشید.

از همین نویسنده: