مقدمه

هر انسانی ویژگی‌های شخصیتی خاص و متفاوتی دارد. در واقع هر کس یک رنگ شخصیت مخصوص به خودش را دارد. در این مقاله با کمک تست شخصیت و اخلاق شناسی دیسک به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
دیدگاه و طرز فکر هر فرد مشخص می‌کند که او کیست. تاکنون دقت کرده‌اید که خانواده و دوستانتان چقدر با شما تفاوت دارند؟ حتما تا حالا پیش آمده که رفتاری از یکی از عزیزانتان سر بزند و از خودتان بپرسید که “چرا این کارو کرد؟” ، “به چی فکر می‌کرد؟” ، ”چرا هر کار می‌کنم منظورم رو متوجه نمیشه؟”.

دیسک

یا مواقعی که پیش خودتان و در خلوتتان فکر می‌کنید بگویید: ”اصلا با همکارم کنار نمیام، خیلی سروصدا می‌کنه“ ، “حس می‌کنم اصلا این کار به درد من نمی‌خوره” ، “همیشه با هم دعوا داریم و انگار از دو تا دنیای مختلفیم”.


نقطه آغاز درک دیگران، دریافتن و پذیرش یک حقیقت ساده است:

همه مثل شما نیستند!

تا حالا شده یک حرف یکسان را به دو نفر بزنید و برداشت و واکنش کاملا متفاوتی از آنها ببینید؟ چطور می‌شود که گفتن کلمات یکسان باعث نتایج متفاوت و برخوردهای مختلف شود؟ دلیلش این است که هر فرد بسته به سبک شخصیتی‌اش حرف شما را متفاوت شنیده! شما حرف یکسانی زدید ولی چیزی که آنها شنیدند متفاوت بوده.

متفاوت بودن چیز بدی نیست
فقط یعنی تفاوت!

نداشتن درک و شناخت از خودمان و دیگران می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر تنش، ناسازگاری، ناامیدی، رنجش، عدم برآورده شدن توقعات و ارتباطات ضعیف شود. اگر متوجه نشوید که درون ذهن طرف مقابلتان چه می‌گذرد، چگونه می‌خواهید مسائل و تنش‌های به وجود آمده را حل کنید؟

تست رفتارسنجی دیسک

خبر خوب این است که راه‌های بسیاری برای فهم طرز رفتار اشخاص، شناخت شخصیتشان، چگونگی انگیزه بخشی به آنها و درک آنها وجود دارد. یکی از این راه‌ها و مدلهای رفتاری ”شخصیت شناسی بر اساس رنگ” یا ”شخصیت شناسی دیسک (DISC) است.

شخصیت شناسی دیسک به شما کمک می‌کند خودتان را بهتر بشناسید، نقاط قوت و ضعفتان را بدانید، درک کنید که چه مواردی انگیزه و اشتیاق شما را زیاد می‌کند و خوشحال یا ناراحتتان می‌کند و اینکه چگونه و به چه روشی روی احساساتتان تسلط داشته باشید، مشاغلی که مناسب شخصیتتان است را پیدا کنید و از زندگی شخصی و کاری خودتان رضایت بیشتری داشته باشید.

خودشناسی، اولین قدم برای رشد و توسعه فردی و پیشرفت در زندگی به حساب می‌آید.

علاوه بر این قادر خواهید بود نزدیکان از جمله همکاران خود را بهتر بشناسید، ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید، تفاهم بیشتری داشته باشید و اختلافات را به حداقل برسانید، در کارهای تیمی بهترین عملکرد خودتان را داشته باشید، در مذاکره‌ها، گفتگوها و فروش به راحتی شخصیت طرف مقابلتان
را پیشبینی کنید، دغدغه‌ها و سواالت احتمالی او را حدس بزنید و مطابق با شخصیت وی عمل کنید تا نتیجه بهتری کسب کنید. می‌توانید سرپرست یا مدیر بهتری شوید و مسئولیتهای متناسب با هر فرد را به او بسپارید، انتظارات و توقعاتتان از هر فرد در گروه را بدانید و بازده و کارایی سازمان را بالا ببرید.

روابط سالم و مثبت ، از داشتن درکی دقیق از خودتان و دیگران ایجاد می‌شود.

شخصیت شناسی بر اساس رنگ یا دیسک (DISC) ابزاری قدرتمند برای درک سبک شخصیتی خود و دیگران و شناخت تأثیر آن روی زندگی روزمره‌مان است.

تست دیسک یک آزمون رفتارشناسی است که می‌تواند بر اساس مجموعه‌ای از صفات، پیش بینی دقیقی از سبک‌های رفتاری شما ارائه دهد.

 این آزمون از چهار سبک اصلی یعنی سلطه گرایی  (D)، تاثیرگذاری (I)، ثبات گرایی (S) و وظیفه گرایی (C) تشکیل شده است. نام این آزمون از حرف اول این چهار ویژگی یعنی DISC گرفته شده است.

D  مخفف  Dominance،

i مخفف Influence ,

S  مخفف Steadiness ,

و C مخفف  Conscientiousness است.

شخصیت‌های مختلف دیسک

D = سلطه گری
آنها در بین چهار شخصیت دیسک، جسورترین و سختگیرترین هستند و به دنبال رقابت و کسب نتیجه هستند. دیگران ممکن است آنها را پرخاشگر، رک و راست و گستاخ بدانند. وقتی تحت فشار قرار بگیرند بیشتر از قبل به دنبال تمرکز و به انجام رساندن کارها هستند. در نتیجه، ممکن است در این شرایط بی‌احساس باشند و به دیگران توجه نشان ندهند. آنها نمی‌خواهند قدرت و کنترل را از دست بدهند و دوست دارند مسئول انجام وظایف و کارها باشند.

بیشتر در مورد تنوع‌های سبک D بدانید

I = تاثیرگذاری
آنها برونگرا، اجتماعی و پرحرفند، خوشبین‌اند و دوست دارند در مرکز توجه دیگران باشند. از ارتباط با دیگران لذت می‌برند. روی جزییات تمرکز نمی‌کنند و از اینکه برای مدت زیادی تنها باشند بدشان می‌آید. به خوبی می‌توانند روی دیگران تأثیر بگذارند و کاری کنند دیگران به عنوان رهبر پیروشان شوند. می‌دانند که چه می‌خواهند و دیگران را در آن راستا دور هم جمع می‌کنند.

بیشتر در مورد تنوع‌های سبک I بدانید

S= ثبات گرایی
آنها استوار، آرام و آسان‌گیر هستند. ترجیح می‌دهند با افرادی که می‌شناسند معاشرت کنند چون کمی درونگرا هستند. تیپ شخصیتی S ترجیح می‌دهد که همه چیز همان گونه که هست بماند زیرا ثبات و امنیت را دوست دارند. برای آنها خانواده و دوستان بسیار اهمیت دارد و شدیدا از گروه و تیم خودشان دفاع می‌کنند و گاهی هم در این مورد احساسی می‌شوند. برای تیپ S عدالت و انصاف، ارزش والایی محسوب می‌شود.

بیشتر در مورد تنوع‌های سبک S بدانید

C = وظیفه شناسی
بسیار جزئی نگرند و ترجیح می‌دهند روی واقعیتها، اطلاعات و شواهد تمرکز کنند. راحتترند که تنها کار کنند. محتاطند و برای خودشان استانداردهای بالایی در نظر می‌گیرند. تمرکزشان روی تجزیه و تحلیل کارها و کیفیت محصولات یا خدمات است. آنها اطمینان حاصل می‌کنند که همه چیز همان‌طور که باید کار کند، عمل می‌کند.

بیشتر در مورد تنوع‌های سبک C بدانید

همه ما ترکیبی از همه سبک‌ها هستیم
هیچ سبک DiSC “بهتر” از سبک دیگری نیست، و همه ما از هر یک از چهار سبک در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم. DiSC به ما کمک می‌کند تا بفهمیم به کدام سبک بیشتر تمایل داریم – منطقه راحتی ما چیست. با این دانش، می‌توانیم تمایلات و ترجیحات اساسی خود را درک کنیم و رفتارهای خود را برای تعامل مؤثرتر با دیگران تطبیق دهیم.

از همین نویسنده: