داستان‌های شکل‌گیری زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در دنیای فناوری رایج هستند. احتمالاً می‌توانید نام مخترعان زبان برنامه‌نویسی برجسته در طول تاریخ را بشناسید، مانند Guido van Rossum که پایتون را ایجاد کرد، طراح اصلی  Ruby، Matz، یا  Bjarne Stroustrup، مغز پشت C++. اما ممکن است متوجه تعداد انگشت شماری زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌اند، نشده باشید.

دانستن در مورد این چند زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌ به ما کمک می‌کند که دید وسیعتری به دنیای برنامه نویسی داشته باشیم و از چارچوب این تفکر که برنامه نویسی بیشتر برای آقایان است خارج شویم.

6 زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌اند

6 زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌اند

در روزهای اولیه محاسبات مدرن، زنان بر حوزه برنامه نویسی تسلط داشتند. برنامه نویسی رایانه‌ای – که شامل ریاضیات، برنامه‌ریزی و توجه به جزئیات بود – به عنوان کار منشی‌گری تلقی می‌شد و بنابراین اعتقاد بر این بود که این کارها برای زنان مناسب‌تر است. با گذشت زمان، فناوری به حوزه‌ای تحت سلطه مردان تبدیل شد و امروزه زنان تنها حدود 28 درصد از نیروی کار بخش فناوری را تشکیل می‌دهند.

برای جشن گرفتن ماه تاریخ‌سازی زنان، نگاهی به 6 زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌ و کمی ناشناخته (اما بسیار جذاب) هستند، می‌اندازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه مشارکت این زنان بر زبان‌ها و فناوری‌هایی که امروزه می‌شناسیم و استفاده می‌کنیم، تأثیر گذاشته است.

ممکن است به دنبال یک زبان برنامه نویسی باشید که بخواهید آن را یاد بگیرید و شاید هم بخواهید به زنانی که در زمینه فناوری راه را برای ما هموار کرده‌اند ادای احترام کنید؛ در هر صورت در ادامه در مورد 6 زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌ صحبت می‌کنیم که بهتر است درباره آنها بدانید.

زبان اسمبلی ARC

زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌

در اواخر دهه 40، کاتلین بوث، ریاضیدان و برنامه نویس بریتانیایی، اولین زبان اسمبلی را برای یک سیستم محاسباتی که به ساخت آن کمک کرد، به نام ( ARC ماشین حساب رله خودکار) نوشت. زبان اسمبلی یک زبان برنامه نویسی سطح پایین است که برای مطابقت مستقیم با کد ماشین استفاده می‌شود.

کاتلین از زمان خود جلوتر بود. او در دهه 50 شروع به تحقیق در مورد شبکه‌های عصبی و پردازش زبان طبیعی کرد و کتاب‌های درسی در مورد برنامه نویسی نوشت. او در مورد برنامه‌نویسی در کتابی در سال 1958 نوشت: “هر کسی که توانایی تفکر دقیق و استعداد حل پازل را داشته باشد، می‌تواند تکنیک برنامه نویسی را به دست آورد”. نام این کتاب آموزشی، برنامه نویسی برای ماشین حساب دیجیتال خودکار بود.

FLOW-MATIC

زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌

گریس هاپر متخصص کامپیوتر و دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده بود که FLOW-MATIC را توسعه داد که یکی از اولین زبان‌های پردازش داده بود. FLOW-MATIC بر روی  UNIVAC، یکی از کامپیوترهای تجاری همه منظوره OG اجرا شد.

FLOW-MATIC در سال 1955 یک انقلاب در نظر گرفته شد، زیرا از عبارات مشابه انگلیسی برای حل مشکلات داده استفاده می‌کرد. این کار یک بخش عمدی از طراحی بود، زیرا گریس می‌خواست کار با رایانه را برای افراد عادی قابل دسترس کند.

او در مصاحبه‌ای در سال 1980 گفت: «چیزی که من در شروع زبان انگلیسی [برنامه‌نویسی] به دنبال آن بودم، آوردن گروه دیگری از مردم بود که بتوانند به راحتی از رایانه استفاده کنند. من مدام خواستار زبان‌های کاربرپسندتر بودم. بیشتر چیزهایی که ما از دانشگاهیان و افراد علوم کامپیوتر دریافت می‌کردیم، به هیچ وجه کاربردی نبود.»

حتی برنامه نویسان حرفه‌ای از نحو مبتنی بر زبان طبیعی آن سود می‌بردند. بروشور تبلیغاتی FLOW-MATIC در سال 1957، سادگی و کارایی زبان را برجسته می‌کرد و می‌گفت: «برنامه‌نویسان ماهرِ شما برای انجام کارهای خلاقانه‌تر از مشقت‌های اداری رها می‌شوند.»

COBOL

زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌

COBOL مخفف کلمه «Common Business Oriented Language» است، زیرا یک زبان برنامه نویسی سطح بالا بود که قرار بود به عنوان یک ابزار تجاری استفاده شود. COBOL یک نحو خوانا داشت به طوری که غیر برنامه نویسان می‌توانستند نحوه استفاده از آن را بیابند و تا حد زیادی بر اساس FLOW-MATIC بود.

COBOL در سال 1959 توسط کمیته‌ای از توسعه دهندگان نرم افزار طراحی شد که شامل چند زن بود: Jean E. Sammet، Mary Hawes، Betty Holberton و Nora Taylor . گریس هاپر به کمیته‌ای که COBOL را ایجاد کرد، نصیحت می‌کرد، اما او اغلب به اشتباه مخترع این زبان در نظر گرفته می‌شد. ژان، مهندس نرم‌افزار در کمیته COBOL، گفت: «من گریس را تحسین می‌کنم. اما او مادر، خالق یا توسعه دهنده COBOL نبود.”

COBOL امروزه هم مورداستفاده قرار می‌گیرد، مخصوصا توسط مؤسسات بانکی و آژانس‌های فدرال. در واقع، در ابتدای همه‌گیری کرونا، تقاضا برای توسعه دهندگانی وجود داشت که COBOL را درک کرده و می‌توانستند روی پایگاه‌های داده‌ای قدیمی که دولت برای مدیریت مزایای بیکاری استفاده می‌کند، کار کنند.

Basic

زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌
بیسیک، یک زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌ است

مری کنت کلر یک راهبه و اولین زن آمریکایی بود که دکترای علوم کامپیوتر گرفت. سرمری در سال 1958 در بنیاد ملی علوم در کالج دارتموث، که در آن زمان یک مدرسه کاملاً مردانه بود، شروع به مطالعه کامپیوتر کرد. در آنجا، او روی تیمی از متخصصان کامپیوتر کار کرد که BASIC، مخفف (Beginners’ All-purpose Symbolic Instruction Code) یا (کد دستورالعمل نمادین همه منظوره مبتدیان) را توسعه دادند.

Basic یکی از معروفترین زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌ است. بر اساس کتابچه راهنمای BASIC در سال 1963، BASIC به گونه‌ای طراحی شده بود که «دقیق، ساده و قابل درک» باشد، به طوری که دانش‌آموزان دارتموث بتوانند نحوه استفاده از رایانه را یاد بگیرند.

زمانی که رایانه‌های خانگی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در همه جا حاضر شدند، BASIC زبان مورد استفاده در میان علاقه‌مندان به رایانه و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار حرفه‌ای بود. در سال 1975، یک علاقه‌مند به کامپیوتر به نام بیل گیتس نسخه‌ای از BASIC را نوشت که در نهایت به تأسیس مایکروسافت منجر شد.

CLU

زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌

باربارا لیسکوف تیمی از دانشجویان دانشگاه MIT را رهبری کرد که زبان برنامه نویسی CLU را در سال 1973 طراحی کردند. باربارا در سال 2022 در مصاحبه ای با انجمن کامپیوتر IEEE گفت: “در آن زمان، “از یک دانشکده در میان هزار دانشکده 10 زن حضور داشتند.”

CLU، که مخفف کلمه “cluster” است، اولین زبانی بود که برنامه‌نویسی شئ گرا را معرفی کرد، یک الگوی توسعه نرم‌افزار که شامل ایجاد برنامه‌هایی پیرامون کلاس‌ها و اشیاء نام‌گذاری شده است. CLU الهام‌بخش بسیاری از زبان‌هایی است که امروزه به طور گسترده استفاده می‌شود، از جمله ++Python، Ruby، C و Lua.

زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌
لوگو، یک زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌ است

در سال 1966، قبل از اینکه اسباب‌بازی‌ها و برنامه‌هایی وجود داشته باشند که مفاهیم برنامه‌نویسی را به کودکان معرفی کنند، سینتیا سولومون، متخصص کامپیوتر MIT، شروع به ایجاد «مکانی کرد که بچه‌ها بتوانند با کلمات و جملات بازی کنند – ریاضیات را کشف کنند، داستان بنویسند، و بازی بسازند». این کار در نهایت به Logo تبدیل شد، یک زبان برنامه نویسی و محیط یادگیری برای برنامه نویسی که برای بچه‌ها طراحی شده است.

اولین نسخه از لوگو یک لاک پشت رباتیک بود که بچه‌ها می‌توانستند با تایپ دستورات در رایانه حرکت دهند. در نهایت لاک پشت به یک جسم گرافیکی روی صفحه تبدیل شد. دستورات ساده و انگلیسی لوگو، لاک پشت را به حرکت در سراسر صفحه و ترسیم اشکال هدایت می‌کرد و مفاهیم کدنویسی را در طول مسیر آموزش می‌داد.

لوگو محصولی محبوب برای بچه‌های دهه 80 بود که می‌خواستند محاسبات را کشف کنند. می‌توانید تأثیر لوگو را بر فناوری آموزشی که امروزه استفاده می‌کنیم، مانند انجمن کدنویسی Scratch یا ویرایشگر برنامه‌نویسی بصری Blockly، ببینید.

اکنون که در مورد 6 زبان برنامه نویسی که توسط زنان اختراع شده‌، می‌دانید، آیا برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید یا گسترش دانش برنامه نویسی خود آماده‌اید؟ با دیدن پست “هر کدام از زبان‌های برنامه نویسی مختلف چه کاربردی دارند؟” در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های زبان‌های برنامه نویسی محبوب بیاموزید، سپس با انتخاب زبان محبوبتان، کدنویسی را با مطالعه پست “چگونه کدنویسی را شروع کنیم؟ راهنمای جامع کدنویسی برای برنامه‌نویسان مبتدی” شروع کنید.

از همین نویسنده: