روزهایی که می‌توانستید به مشتریانتان “قول” دهید که تخصص و دوره‌تان ارزش سرمایه گذاری را دارد، گذشته است. الآن باید آن را ثابت کنید. هیچ راهی هم بهتر از ساخت دوره آموزشی برای نشان دادن تخصصتان وجود ندارد.

با آموزش دادن مهارت‌هایتان به صورت عمومی، می‌توانید نشان دهید که می‌دانید در مورد چه حرف می‌زنید، کارتان را به خوبی بلدید و متخصص حوزه خودتان هستید.

یادگیری ساخت دوره آموزشی برای هر کارآفرین، متخصص یا راهبری ضروری است و به عنوان یک وبسایت یا کارت ویزیت دیجیتال عمل می‌کند.

تبدیل دانش آزموده و واقعی خودتان در صنعت به یک دوره آنلاینِ جذب کننده لید، پولساز و تأثیرگذار به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ارزشمند خود را در بازار جهانی نشان دهید.

آنچه خواهید خواند

در این مقاله، بهترین راه برای ساخت دوره آموزشی را به 10 مرحله آسان تقسیم کرده‌ایم:

  1. موضوع دوره را انتخاب کنید
  2. مطمئن شوید که ایده دوره شما تقاضای بالایی در بازار دارد
  3. نتایجی قانع کننده برای یادگیری دوره‌تان ایجاد کنید
  4. برنامه دوره‌تان را ساختاربندی کنید
  5. جذاب‌ترین و موثرترین روش‌های ارائه را برای هر درس تعیین کنید
  6. دوره آنلاین خود را ایجاد کنید: فیلمبرداری، ضبط و تدوین را انجام دهید
  7. مدرسه آنلاین خود را راه اندازی کنید
  8. ساختار قیمت گذاری خود را ایجاد کنید
  9. دوره خود را راه اندازی کنید و آن را بازاریابی کنید
  10. جامعه خودتان را بسازید

از انجام تحقیقات بازار و اعتبار بخشیدن به ایده دوره گرفته تا ایجاد مخاطب و کسب درآمد، این راهنمای جامع همه چیزهایی را که شما نیاز دارید در بر دارد.

این لیست به هیچ وجه فهرست کاملی از آنچه برای ایجاد و فروش موفقیت آمیز یک دوره آنلاین به آن نیاز دارید نیست – بلکه به شما یک «دیدگاه کلی» از نقاط عطف اصلی ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند انتظارات خود را تعیین کنید.

ساخت دوره آموزشی #1 : بهترین موضوع برای دوره آموزشی‌تان را انتخاب کنید

موضوع دوره آموزشی شما حتما نباید چیزی باشد که عاشق و دلباخته آن هستید، ولی باید موضوعی باشد که به آن علاقه دارید. اگر موضوعی را انتخاب کنید که نسبت به آن اشتیاق ندارید، در نهایت از آموزش آن خسته خواهید شد. و فقدان شور و اشتیاق، مثل این است که یک ساندویچ مقوایی درست کنید.

به تجارب گذشته‌تان فکر کنید و اینکه چه استعدادها و مهارت‌هایی دارید. نیازی نیست در موضوع دوره‌ای که انتخاب می‌کنید فارغ التحصیل شده باشید. در واقع، برخی از بهترین دوره‌های پرفروش مواردی هستند که به عنوان سرگرمی در نظر می‌گیریم.

اگر موضوع خود را دوست دارید، در آن مهارت دارید، تجربه دارید (به صورت حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای)، و آن موضوع، نیاز یک نفر را برآورده می‌کند – پس شما تمام امکاناتی را برای کسب درآمد از آن حرفه را دارید.

این تمرین ساده را امتحان کنید تا به شما کمک کند یک موضوع را انتخاب کنید:

برای شروع یک برگه کاغذ بزرگ بردارید و “علایق/اشتیاق‌ها”، “مهارت‌ها” و “تجارب/دستاوردها” خودتان را بنویسید. یک خط بین آنها بکشید تا هر کدام به یک ستون تبدیل شوند.

در مرحله بعد، ستون به ستون بروید و موارد زیادی را که برای هر دسته به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید. آیا به شباهتی بین 3 ستون توجه کرده‌اید؟ اگر چنین است، آنها می‌توانند شما را به موضوع دوره‌تان راهنمایی کنند. اگر نه، به طوفان فکری ادامه دهید! با کمی تفکر بیشتر این موضوع را حل خواهید کرد.

هنگامی که مورد مناسب را پیدا کردید، باید در مورد مخاطبانتان فکر کنید. افراد در دوره‌های آنلاین شرکت می کنند زیرا به کمک نیاز دارند تا از جایی که اکنون هستند به نقطه مطلوبی در آینده خود برسند و دانش و تخصص شما می تواند به آنها کمک کند تا سریعتر به آنجا برسند.

مهم است که موضوعی را انتخاب کنید که مخاطبان انگیزه کافی برای پرداخت پول برای یادگیری آن داشته باشند. که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

ویکی درس یک سامانه آموزش آنلاین است که می‌توانید در آن دوره‌های آموزشی ایجاد کنید و درآمد داشته باشید. این پلتفرم تمام امکانات موردنیاز شما برای ضبط و تدوین یک دوره آموزشی را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین با جستجو و مشاهده دوره‌های ویکی درس شاید شما هم بتوانید موضوع دوره مدنظرتان را پیدا کرده و شروع به ساخت دوره آموزشی خودتان کنید!

ساخت دوره آموزشی #2 : مطمئن شوید که ایده دوره شما تقاضای بالایی در بازار دارد

چه کسی دوست دارد هفته ها از عمر خود را صرف ساخت دوره آموزشی آنلاین کند و کسی آن را نخرد؟

هنگامی که موضوع دوره آنلاین خود را انتخاب کردید (یا حداقل انتخاب های خود را به 2 یا 3 کاهش دادید)، گام بعدی انجام تعدادی تست تحقیقات بازار است. هدف این است که بفهمید آیا برای چیزی که آموزش می دهید تقاضا وجود دارد یا خیر.

اما مراقب باشید، بسیاری از سازندگان دوره اشتباه می کنند که فکر می کنند رقابت زیاد برای موضوع آنها به این معنی است که ایده دوره آنها موفق نخواهد بود. در عوض، رقابت بالا می تواند به معنای وجود بازار پر رونق برای دوره باشد و بنابراین ارزش بررسی بیشتر را دارد.

اگر تازه شروع کرده اید، سه سوال وجود دارد که می توانید برای کمک به اعتبارسنجی تقاضا برای دوره آنلاین بپرسید:

  • آیا مردم در مورد موضوع شما جستجو می کنند و سؤال می پرسند؟
  • آیا موردی وجود دارد که رقیب شما پوشش نمی دهد یا به خوبی پوشش نمی دهد؟
  • آیا کسی برای حل مشکلی که دوره شما حل می کند پول پرداخت می کند؟

بیایید به هر سوال دقیق‌تر نگاه کنیم و ابزارهایی را بررسی کنیم که به شما در تکمیل تحقیقاتتان کمک می‌کنند.

آیا مردم در مورد موضوع شما جستجو می کنند و سؤال می پرسند؟

مردم در مورد موضوع شما چه می پرسند؟

  • سعی کنید موضوع خود را در Reddit یا Quora یا سایت های پرسش و پاسخ ایرانی جستجو کنید تا ببینید چه سوالاتی و چند وقت یکبار مطرح می شوند
  • از عملکرد جستجو استفاده کنید و در هر گروه فیس بوک یا تالارها و انجمن‌ها در مورد موضوع خود بگردید تا بینشی در مورد چالش های مخاطبان خود به دست آورید.

پس از انجام برخی تحقیقات، احتمالاً چند کلمه خواهید داشت که بارها و بارها در پست ها، انجمن ها و سؤالات ظاهر می شوند. در بخش بعدی می توانید از آنها به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنید.
Google Trends سریعترین راه برای بررسی روندهای جستجوی عمومی برای موضوع شما است. این روندها به شما ایده بهتری درباره میزان محبوبیت یک موضوع و نحوه اجرای آن در طول زمان می دهد.

به عنوان مثال، «کلاس‌های آنلاین یوگا » با شروع همه‌گیری در مارس 2020 محبوبیت زیادی پیدا کرد. 3 سال گذشته ولی همچنان محبوب‌تر از همیشه است.

حجم جستجو همچنین یک راه عالی برای تأیید تقاضا برای موضوع دوره آنلاین است.

می‌توانید از ابزاری مانند Google keyword planner برای بررسی حجم جستجوی موضوع خود استفاده کنید. این ابزار برای افرادی که تبلیغات می‌خرند طراحی شده است، اما برای استفاده از آن نیازی به خرید آگهی ندارید و برای اعتبارسنجی بازار عالی است.

کلمات کلیدی خود را وارد کنید، گوگل به شما اطلاعاتی در مورد تعداد افرادی که برای هر کلمه کلیدی جستجو می کنند، می دهد.

همانطور که می بینید، موضوع نسبتاً محبوب است و رقابت مناسبی دارد. اما به خاطر داشته باشید که حجم جستجو و رقابت برای عبارات جستجوی خاص شما اعمال می شود. ممکن است صدها عبارت جستجوی مختلف برای هر موضوعی وجود داشته باشد.

آیا چیزی وجود دارد که رقیب شما پوشش نمی دهد یا به خوبی پوشش نمی دهد؟

آیا در دوره های آنلاینی که رقبا ارائه می دهند شکافی وجود دارد؟
دوره های موجود در بازار دست بالا را دارند. آنها بیشتر از شما در مورد مخاطبان شما یاد می گیرند، دوره آموزشی خود را توسعه می دهند و بازاریابی می کنند. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای موفقیت این است که مسیر خود را از آنچه قبلاً وجود دارد متمایز کنید.

کمی تحقیق کنید تا بفهمید رقبای شما چه کسانی هستند و دوره های آنها چه چیزی را ارائه می دهند. احتمال کمی وجود دارد که شما اولین کسی باشید که به این ایده فکر می کند، اما این احتمال وجود دارد که بتوانید آن را به گونه ای متفاوت پوشش دهید.

در اینجا چند رویکرد با مثال هایی از نحوه ساخت دوره آموزشی متفاوت توسط سازندگان دوره آورده شده است:

تمایز محتوای خود از دیگران

علی‌رغم رقابت سخت برای دوره‌های مایکروسافت اکسل، miss excel با استفاده از TikTok و القای خلاقیت، سرگرمی و اشتیاق در یک موضوع خسته‌کننده، جایگاهی را برای خود در فضایی شلوغ ایجاد کرد.

او با ارسال یک ویدیوی جدید یک بار در روز شروع کرد. در کمال تعجب، یکی از ویدیوهای او در فضای مجازی منتشر شد و تنها در چهار روز به 100000 بازدید رسید. بعد از اینکه اولین ویدیوی او در فضای مجازی پخش شد، بقیه ماجرا به تاریخ پیوست! او توانست شغل خود را رها کند و اکنون دارای ترکیبی چشمگیر از پنج دوره آموزشی در پلتفرم Thinkific است که در آوریل 2021 شش رقم فوق العاده را به ارمغان آورده است.

Budgetnista و جذاب برای مخاطبان “جدید”

Tiffany Aliche، خالق سایت عضویت Thinkific، از The Budgetnista، دریافت که هیچ کمبودی در مشاوره مالی وجود ندارد. اما او همچنین دید که تعداد کمی از سازندگان به زنان، به‌ویژه زنان سیاه‌پوست، که احساس می‌کنند از گفتگو کنار گذاشته شده‌اند، توجه می‌کنند.

تیفانی با ساخت دوره آموزشی خود برای مخاطبانی که کمتر خدمات رسانی می کنند، جایگاهی برای خود ایجاد کرد و یک کسب و کار 7 رقمی ایجاد کرد.

آیا کسی برای حل مشکلی که دوره شما حل می کند پول پرداخت می کند؟

چند راه برای اطمینان از وجود پتانسیل بازار برای دوره آنلاین شما وجود دارد:

  • پیش فروش دوره – یک راه عالی برای جلوگیری از وضعیت نامطلوب ساخت دوره آموزشی که هیچ کس آن را نمی خرد – پیش فروش آن است. مردم دوره ها را قبل از ایجاد شدن می خرند. این یکی از بهترین روش ها برای راه اندازی دوره آنلاین است. (در ادامه نکات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم کرد)
  • رقابت – اگر رقبایتان را کشف کردید که دوره های آنلاین مشابهی را می فروشند، چیز بدی نیست! این بدان معناست که یک جریان درآمدی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. بازارهای دوره های آنلاین مکان خوبی برای بررسی سریع هستند و می توانند ابزار بازاریابی خوبی برای تمجید از سایت اصلی دوره آنلاین شما باشند.
  • صحبت کردن با مخاطبان – اگر مخاطبان خود را درگیر نمی کنید، بینش های مخاطبانتان را از دست می دهید. از آن‌ها در مورد چالش‌هایشان بپرسید، و اینکه آیا برای غلبه بر آن‌ها هزینه می‌پردازند یا خیر.
  • تحقیق کلمات کلیدی – با استفاده از google’s keyword planner,، می توانید ببینید که چه تعداد از افراد در حال جستجوی دوره هایی مانند دوره شما در گوگل هستند. به “هزینه پیشنهادی یا bid cost” توجه کنید – محصولات سودآورتر هزینه بیشتری برای هر کلیک دارند.

برای یادآوری، ما این مرحله دوم را با طرح سه سوال برای تعیین تقاضای بازار آغاز کردیم:

  • آیا مردم در مورد موضوع شما جستجو می کنند و سؤال می پرسند؟
  • آیا چیزی وجود دارد که رقابت شما پوشش نمی دهد یا به خوبی پوشش نمی دهد؟
  • آیا کسی برای حل مشکلی که دوره شما حل می کند پول پرداخت می کند؟

اگر پس از انجام تمام تحقیقات خود، پاسخ شما به این سه سوال “بله” است، پس شما یک ایده دارید که می تواند پرفروش باشد.

ما در ویکی درس پرفروش‌‌ترین دوره‌ها را دسته یندی کرده‌ایم و شما می‌توانید با کمک آن، میزان تقاضای دوره خودتان را بررسی کنید.

بیایید به مرحله 3 برویم!

ساخت دوره آموزشی #3 : نتایج یادگیری قانع کننده ایجاد کنید

آیا پول خود را برای محصولی که نمی‌شناسید و نمی‌دانید چه کاری برای شما انجام می‌دهد به کسی می‌سپارید؟ البته که نه. بنابراین اهمیت نتایج یادگیری در دوره خود را دست کم نگیرید.

یکی از مهم ترین عناصر در یادگیری نحوه ساخت دوره آموزشی آنلاین، شناسایی نتایج یادگیری شما است. آنها اهداف کلی شما برای دوره هستند.

برای دانش‌آموزتان، بازگو کردن این نتایج به وضوح توضیح می‌دهند که دانش‌آموز شما تا پایان دوره می‌تواند چه کاری انجام دهد.

به عنوان مثال، برای نوشتن یک نتیجه یادگیری، این عبارت را تکمیل کنید “در پایان این دوره شما قادر خواهید بود ________”

به عنوان مثال طرح زیر را در نظر بگیرید. در آن طرح، بچه‌ها اصول اولیه چرخ خیاطی، نحوه برش، سنجاق و اتو کردن، دوخت در خط مستقیم و دوخت‌ها و اصطلاحات اولیه را یاد می‌گیرند. دانش‌آموزان بالقوه دقیقاً می‌دانند که چه چیزی از این دوره انتظار دارند و به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که آیا این دوره برای آنها مناسب است یا خیر.

در ویکی درس شما برای ساخت دوره آموزشیتان به صورت گام به گام راهنمایی می‌شوید و تمام تلاش ما بر فروش بیشتر و نشان دادن مزایای دوره شما به دانش‌پذیران است.

هنگامی که نتایج یادگیری خود را مشخص کردید، می توانید بر روی ماژول ها و درس های فردی تمرکز کنید، که ما را به مرحله 4 یادگیری نحوه ساخت دوره آموزشی برای فروش می رساند.

ساخت دوره آموزشی #4: برنامه دوره خود را ساختاربندی کنید

اکنون که می دانید اهداف اصلی یادگیری شما چیست، می توانید شروع به سازماندهی دوره خود کنید.

اگر موضوع دوره شما کمی پیچیده تر است، پس سعی کنید موضوعات، نکات و ایده های مشابه را گروه بندی کنید.

این هم تعدادی راهکار برای شروع:

1. دوره خود را با یک استوری بورد طراحی آموزشی برنامه ریزی کنید


استوری بورد طراحی آموزشی به شما کمک می کند تا زمان زیادی را در فرآیند طراحی آموزشی صرفه جویی کنید. این کار به تمرکز آموزش شما کمک می‌کند و مطمئن می‌شود که به تمام نکات مهم دست یافته‌اید.

استوری بردها فقط ابزاری برای برنامه ریزی ویدیوها نیستند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا موضوعات یادگیری سطح بالا را ترسیم کنید.

از اینجا، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که چه دوره‌هایی را باید بر اساس موضوعاتی که ایجاد کرده‌اید ایجاد کنید.

2. نحوه ساختار دوره آنلاین خود را با ایجاد یک طرح کلی در نظر بگیرید


طرح کلی دوره مانند نقشه راه است که چگونه دوره آنلاین شما دانشجویان را از نقطه A به نقطه B می‌آورد. این کار به شما کمک می‌کند محتوا را به روشی ساختاریافته و منظم و لایه‌بندی مهارت بر مهارت به دانش‌آموزان ارائه دهید تا دوره شما را مثل یک متخصص به پایان برسانند.

وقتی نوبت به ایجاد یک طرح درس می رسد، برای تعیین هدف درس طرح چند سوال مفید است:

  • دانش آموزان شما از قبل چه می دانند؟
  • آنها چه چیزی را باید یاد بگیرند؟
  • بهترین راه برای به خاطر سپردن آن چیست؟

در اینجا نمونه ای از طرح درس، شامل اهداف آموزشی و موضوعات تحت پوشش آمده است.

درس شماره 1: چگونه مواد لازم برای پخت را تهیه کنیم

هدف یادگیری: یاد بگیرید که چگونه مواد لازم برای پخت را تهیه کنید تا در زمان و هزینه صرفه جویی کنید

موضوعات تحت پوشش:

  • چگونه مواد اولیه محلی تازه را پیدا کنیم
  • چه موادی را به صورت عمده برای دستور العمل های متعدد خریداری کنید
  • نحوه ارزیابی مواد تشکیل دهنده بر اساس ارزش غذایی

3. در نظر بگیرید که چگونه دوره کلی خودتان را ساختاربندی خواهید کرد

بیشتر سازندگان دوره های آنلاین قصد ندارند فقط یک دوره آنلاین ایجاد کنند و احتمالاً در نهایت با یک آکادمی از دوره‌های مختلف مواجه خواهید شد .

در اینجا ساده ترین راه برای فکر کردن در مورد ساختار دوره های آنلاین را آورده‎‌ایم. برای ایجاد یک آکادمی کامل می توانید از این روش پیروی کنید:

فرض کنید هدف آکادمی شما آموزش خیاطی به مردم است، ممکن است مجموعه ای از دوره های آموزشی در مورد پروژه های خیاطی و الگوسازی داشته باشید که شامل موارد زیر است:

  • دوره آموزشی پارچه و دوخت لباس؛ فصلی در مورد نحوه طراحی لباس؛ و یک درس ویدیویی در مورد استفاده از اشکال اولیه برای ایجاد یک لباس.
  • دوره آموزشی الگوسازی؛ با فصلی در مورد نحوه خواندن الگوهای اساسی؛ و یک درس ویدیویی که نحوه دوختن الگو را نشان می دهد.

در ویکی درس ما شما را برای ساختاربندی دوره‌تان راهنمایی می‌کنیم و شما به این ترتیب می‌توانید آموزشگاه آنلاین شخصی خودتان را داشته باشید و از آن طریق کسب درآمد کنید!

برای یک مثال کلی، این نقشه ساختار را بررسی کنید:

ساخت دوره آموزشی #5: جذاب ترین و موثرترین روش های ارائه را برای هر درس تعیین کنید

اکنون زمان آن رسیده است که در مورد بهترین راه برای ارائه محتوای خود تصمیم بگیرید.

هنگام پیدا کردن بهترین راه برای ساخت دوره آموزشی آنلاین، باید از اولویت‌های یادگیری مختلف و روش‌های جذاب ارائه اطلاعات، آگاه باشید.

  • آیا ویدیو، مطالب خواندنی و محتوای صوتی خواهید داشت؟
  • چه نوع عناصر بصری خواهید داشت؟
  • چگونه دوره را سرگرم کننده و جذاب خواهید کرد؟
  • چگونه به دانش آموزان با سبک های مختلف یادگیری کمک می کنید؟


در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در طراحی محتوای آموزشی موثر کمک می کند:

طراحی محتوای درسی که جذاب و تعاملی باشد

تجربیات سنتی کلاس درس همیشه به خوبی به تجربیات یادگیری آنلاین منتقل نمی شود. بنابراین مهم است که راه هایی بیابید تا دوره آنلاین خود را لذت بخش کنید. در اینجا چند راه برای جذاب تر کردن دوره آنلاین شما وجود دارد:

  • داستان سرایی را وارد آموزش خود کنید
  • یک جامعه یادگیری ایجاد کنید
  • کلاس لایو داشته باشید ( در ویکی درس شما امکان برگزاری جلسه لایو آنلاین را دارید)
  • از یادگیری همزمان و ناهمزمان استفاده کنید
  • از گیمیفیکیشن برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان خود و پاداش دادن به نقاط عطف کوچکتر استفاده کنید

دوره خود را طوری طراحی کنید که در دسترس باشد

برای ساختن بهترین تجربه یادگیری زمان زیادی گذاشته می شود. استراتژی‌های تعامل مانند گیمیفیکیشن می‌توانند سرگرم‌کننده و تا حدودی آسان باشند، اما شما باید دسترسی را نیز در نظر بگیرید. اگر کسی در وهله اول نتواند به محتوای شما دسترسی داشته باشد، حتی فرصت لذت بردن از آن را نخواهد داشت.

ساختن دوره آموزشیتان با استفاده از اصول یادگیری طراحی جهانی، تضمین می کند که دوره شما برای همه قابل دسترسی است تا همه از ثمره کار شما لذت ببرند.

دوره آنلاین خود را با یک طول مشخص ایجاد کنید

طول ایده‌آل دوره آنلاین شما، کوتاه‌ترین زمان برای رساندن دانش‌آموزان از نقطه A به نقطه B است. (هر چه کوتاه‌تر، بهتر.)

هیچ رویکردی برای ساخت دوره آموزشی آنلاین وجود ندارد. در بسیاری از موارد، یادگیری خرد یا میکرولرنینگ می تواند به اندازه یک دوره آنلاین طولانی تأثیرگذار باشد.

چند عاملی که ممکن است بر طول دوره شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • پیچیدگی موضوع – یک دوره در مورد علوم موشکی احتمالا طولانی تر از یک دوره در مورد چگونگی تهیه مواد اولیه سالم محلی خواهد بود.
  • طول دوره مورد نیاز برای اعتبارات آموزش مداوم – اگر امیدوارید دوره خود را برای ادامه تحصیل گواهینامه دریافت کنید، ممکن است دانش آموزان شما نیاز به تکمیل تعداد ساعات مشخصی داشته باشند.


عناصر اجتماعی مانند جوامع یادگیری و یادگیری مبتنی بر گروه را در نظر بگیرید


ما اجتماعی هستیم و عدم تعامل اجتماعی یکی از بزرگترین چالش‌های یادگیری آنلاین خودسرانه است.

ایجاد یک جامعه آنلاین برای دانش آموزان را به عنوان راهی برای تسهیل ارتباطات معنادار بین شما و دانش آموزان در نظر بگیرید. جوامع آموزشی به طور کامل دوره های آنلاین را تکمیل می کنند، زیرا آنها یادگیری اجتماعی، پشتیبانی و حمایت دانشجو به مربی را امکان پذیر می کنند.

آنها همچنین به مسئولیت‌پذیری کمک می‌کنند، زیرا دانش‌آموزان را می‌توان جفت کرد یا در گروه‌هایی قرار داد تا در فعالیت‌ها همکاری کنند و یکدیگر را برای اهداف یادگیری پاسخگو نگه دارند.

در پلتفرم ویکی درس، ما انجمن‌هایی برای مباحثه و گفتگوی دانش‌پذیران تشکیل دادیم تا یادگیری و آموزش را دلچسب‌تر و آسانتر کنیم.

از سال 2020، یادگیری مبتنی بر کوهورت به سرعت در حال افزایش است. این مدل با یادگیری خودگام متفاوت است زیرا بر همکاری و کار تیمی به جای مصرف محتوای فردی تأکید دارد. کلاس های همگروهی کمی کار بیشتری برای مدیریت دارند، اما دانش آموزان آنها را دوست دارند.

و به عنوان یک امتیاز، جوامع آنلاین به شما در بازاریابی دوره شما کمک می کنند.

ساخت دوره آموزشی #6: دوره آنلاین خود را فیلمبرداری، ضبط و تدوین کنید

نحوه ارائه دوره به این بستگی دارد که مخاطبان شما ترجیح می دهند با چه چیزی تعامل داشته باشند و کدام روش نتایج یادگیری شما را مؤثرتر ارائه می دهد. در سال 2024، این روش بیشتر ویدیویی است، به این معنیست که وقت آن رسیده که جلوی دوربین قرار بگیرید!

سازندگان دوره معمولاً از ترکیبی از این سه سبک را برای محتوای خود استفاده می کنند:

  • سر سخنگو – این زمانی است که فقط بالاتنه شما در قاب ویدیو است. ممکن است برای مواردی مانند اسلایدهای ارائه، تصاویر بصری یا چیز دیگری یک صفحه سبز در پشت خود داشته باشید یا نداشته باشید.
  • ضبط صفحه – اینجا جایی است که صفحه دستگاه خود را ضبط می کنید. معمولاً این کار برای هدایت بینندگان در یک فرآیند یا نمایش چیزی به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. ممکن است خودتان هم روی صفحه نمایش داده شوید یا خیر.
  • صداگذاری – صداگذاری شبیه به ضبط صفحه است، با این تفاوت که شما آنچه را که روی صفحه اتفاق می‌افتد را روایت می‌کنید. اغلب، این کار برای ارائه انجام می شود و شما روی صفحه نمایش داده نمی شوید.

جمع آوری افکارتان بر روی کاغذ و سازماندهی آنها در یک برنامه درسی ممکن است در حال حاضر سخت به نظر برسد، اما یادگیری نرم افزار جدید، ضبط محتوا و ویرایش ویدیو بسیار سخت است!

خبر خوب اینکه در ویکی درس به هیچ کدام از این موارد یعنی یادگیری نرم افزار جدید و ویرایش ویدیو نیازی ندارید! سامانه ضبط هوشمند ویکی درس به صورت خودکار ویدیوهای شما را پس از ضبط ویرایش و ادیت کرده و کار شما را آسان می‌کند!

ساخت دوره آموزشی #7: مدرسه آنلاین خود را راه اندازی کنید

جایی که شما انتخاب می کنید دوره آنلاین خود را در آن قرار دهید بسیار مهم است. انتخاب شما در پلتفرم بر نحوه دریافت مبلغ، نوع گیمیفیکیشنی که می توانید انجام دهید، ظاهر وب سایت شما و بسیاری موارد دیگر تأثیر می گذارد. ضروری است که یک پلتفرم دوره آنلاین را انتخاب کنید که متناسب با همه نیازهای شما باشد.

ما ویکی درس را به شما توصیه می کنیم. چرا ؟ به دلایل زیر:

  • درآمد عالی و نامحدود
  • عدم نیاز به تجهیزات حرفه ای
  • ساخت برند شخصی رایگان

ساخت دوره آموزشی #8 : ساختار قیمت گذاری خود را ایجاد کنید

مرحله بعدی این است که ساختار قیمت گذاری خود را تعیین کنید.

دوره های آنلاین می توانند از قیمت کاملا رایگان تا میلیون ها تومان متغیر باشند. برای دستیابی به قیمت نهایی، باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • این دوره چه ارزشی برای شما دارد؟ به عبارت دیگر، آیا یک آهنربای رایگان برای جذب لید است یا یک جریان درآمد غیرفعال در کنار کار اصلی شما و یا اینکه محصول اصلی شماست؟
  • آیا یک دوره مستقل، یک پکیج آموزشی، یک دوره اشتراکی یا ترکیبی از اینها را می فروشید؟ نحوه بسته بندی محصولتان بر طراحی کلی دوره شما، ارزشی که در آن ایجاد می کنید و نحوه بازاریابی آن تأثیر می گذارد.

هیچ قانونی برای تنظیم ساختار قیمت گذاری شما وجود ندارد. اما ارزش محتوایی که ارائه می کنید به میزان قابل توجهی بر میزان هزینه شما تأثیر می گذارد.

برای شروع، به رقبایتان نگاه کنید. در مرحله 2، شما در مورد قیمت گذاری رقبا به عنوان بخشی از اعتبارسنجی تقاضای بازار خود تحقیق کردید. به یادداشت هایی که نوشتید نگاه کنید.

اگر دوره شما بهتر از آنچه در بازار وجود دارد است، قیمت دوره شما بالاتر از رقبا است. اگر دوره شما به آن عمیقی نیست، یا به اندازه آنها مطلب ارائه نمی دهد، دوره خود را برای افزودن ارزش بیشتر تجدید نظر کنید.

در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا نباید قیمت پایینی روی دوره آنلاین خود بگذارید:

1.به نتیجه شما آسیب می رساند

اگر دوره شما به طور قابل توجهی ارزان تر از رقبای شما باشد، مردم تصور می کنند ارزش کمتری دارد. در نتیجه، مشتریان را به سمت رقبای خود سوق می دهید.

در مقابل، اگر هم دانش‌آموزان بیشتری را جذب کنید، مجبورید بیش از حد توانتان تلاش کنید. به عنوان مثال، در اینجا 5 روش مختلف برای کسب درآمد 50000 دلاری از فروش یک دوره آنلاین وجود دارد.

حمایت و پشتیبانی از 50 دانش آموز بسیار ساده تر از 500 دانش آموز است.

2. تلاش شما یکسان است

تلاش برای واداشتن شخصی به خرید با قیمت پایین‌تر فقط روی کاغذ ساده‌تر است – و آن طور که خودتان فکر می‌کنید، با داشتن قیمت کمتر دوبرابر بیشتر نمی‌فروشید.

برای نشان دادن دلیل آن، این راهنمای نحوه قیمت گذاری یک دوره آنلاین چند سناریو را بیان می کند. (فرض کنید هر لید 5 دلار قیمت دارد و شما 5 درصد نرخ تبدیل دارید.)

3. اگر حاشیه سود شما خیلی کم باشد، نمی توانید دوباره روی رشد سرمایه گذاری کنید

قیمت پایین تر دوره شما باعث کاهش بودجه بازاریابی و تبلیغات می شود. در مثال زیر، دوره 50 دلاری در مقایسه با دوره 200 دلاری در واقع ضرر می کند.

این سود 100 دلاری پولی است که می توانید برای سرمایه گذاری مجدد در تجهیزات فیلمبرداری، یک طراح گرافیک، یک میکروفون یا حتی یک روز تعطیل استفاده کنید.

ساخت دوره آموزشی #9 : دوره خود را راه اندازی کنید و بازاریابی آن را فراموش نکنید

اکنون که موضوع خود را انتخاب و تأیید کرده، نتایج یادگیری خود را ایجاد کرده ، محتوای دوره خود را جمع آوری کرده و ایجاد کرده اید، مدرسه خود را راه اندازی کرده اید و قیمت گذاری نهایی را انجام داده اید، زمان راه اندازی فرا رسیده است!

اگر فکر می کنید اکنون که دوره آنلاین خود را کامل کرده اید، کار تمام شده است، دوباره فکر کنید. بسیاری از سازندگان دوره این اشتباه را می کنند که فکر می کنند پس از ایجاد دوره، جریان درآمدی دارند.

در واقع، حتی پس از مدت ها پس از شروع دوره خود، به یک استراتژی بازاریابی مداوم نیاز دارید. بعید است بدون کار و تلاش، یک جریان دائمی از دانشجویان جدید داشته باشید.

به طور خلاصه، برنامه بازاریابی شما می تواند تفاوت بین فروش صفر و کسب و کار هفت رقمی باشد. برای شروع طرح خود، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا تبلیغات تخفیف زودرس را اجرا خواهید کرد؟
  • آیا برنامه بازاریابی محتوا دارید که دوره های آنلاین شما را بفروشد؟
  • آیا تبلیغات را اجرا خواهید کرد؟
  • آیا فهرستی برای بازاریابی دارید؟
  • آیا می توانید با اینفلوئنسرها شریک شوید؟
  • آیا یک برنامه وابسته یا افیلیت را اجرا خواهید کرد؟
  • چگونه از رسانه های اجتماعی استفاده خواهید کرد؟

هر یک از این سوالات نشان دهنده یک ستون احتمالی در استراتژی بازاریابی کلی شما است. احتمالاً یک مورد به تنهایی برای ایجاد پایه های یک پایه قوی کافی نیست، اما اگر چندین مورد را با هم ترکیب کنید در مسیر درستی هستید.

ساخت دوره آموزشی #10 :جامعه خودتان را بسازید

آخرین اما مطمئنا نه کم اهمیت‌ترین، در مرحله نهایی فرآیند ساخت دوره آموزشی، باید بر ایجاد جامعه آنلاین خود تمرکز کنید. در واقع، ما جامعه را در مراحل دو، پنج، هفت و هشت ذکر کردیم. و اگر این کافی نبود، دوباره آن را مطرح می کنیم. جامعه آنلاین شما چیزی است که مشتریانی که یک بار خرید کرده‌اند را به دانش آموزان وفادار و تکراری تبدیل می کند.

همانطور که به بازاریابی دوره آنلاین خود برای مخاطبان جدید ادامه می دهید، ایجاد یک جامعه آنلاین به شما امکان می دهد روابط مستقیم با دانشجویان قبلی و فعلی را تقویت کنید و به شما این امکان را می دهد که با مخاطبان هدف خود به گونه ای درگیر شوید که صفحه فروش یا وبینار به شما اجازه نمی دهد.

با ایجاد یک جامعه آنلاین، به دانش‌آموزان خود فضایی می‌دهید تا از شما سؤال بپرسند، یادگیری خود را به اشتراک بگذارند، و به شما بازخورد (مستقیم یا غیرمستقیم) در مورد آنچه دوره شما به خوبی انجام می‌دهد و چه چیزی ممکن است کم باشد، به شما می‌دهند.

یک جامعه آنلاین همچنین می تواند به عنوان توسعه استراتژی بازاریابی شما عمل کند. هنگامی که شما “مالک” یک جامعه هستید، دسترسی دائمی به بازار هدف خود دارید. شما می توانید از این دسترسی برای ایجاد قدرت در جایگاه خود و ایجاد درآمد بیشتر استفاده کنید.

فقط به یاد داشته باشید، به عنوان رهبر جامعه، این مسئولیت شما نیز است که چرخ ها را بچرخانید. منظور از این کار می‌تواند موارد زیر باشد:

  • به اشتراک گذاری پست های موضوعی برای هر روز از هفته
  • سوال پرسیدن برای شروع گفتگو
  • خودتان به سؤالات پاسخ دهید یا از دیگران بخواهید نکات خود را به اشتراک بگذارند
  • اجرای قوانین و دستورالعمل ها برای اطمینان از ایمنی اعضا

و مهمتر از همه، این مسئولیت شماست که مطمئن شوید بیش از آنچه می خواهید می دهید. شاگردان شما به سرعت از طریق شما خواهند دید که جامعه شما چیزی بیش از یک پوشش بازاریابی نازک هست یا خیر. بنابراین هر کاری که انجام می دهید، مردم را در اولویت قرار دهید.

این هم از نقاط عطف اصلی در ساخت دوره آموزشی آنلاین! امیدواریم این 10 مرحله به شما ایده خوبی از آنچه از سفر ایجاد و بازاریابی دوره های آنلاین انتظار داشته باشید، بدهد.

منبع

از همین نویسنده: