یوتیوب به یک پلتفرم قدرتمند برای اشتراک گذاری محتوا، ایجاد جوامع و حتی کسب درآمد تبدیل شده است. اگر مبتدی هستید که به دنبال شروع فعالیت در دنیای YouTube هستید، این مطلب را دنبال کنید.

از ایجاد کانال و فیلمبرداری اولین ویدیوتان گرفته تا گرفتن تجهیزات ضروری و یادگیری بهترین روش‌های انجام کار، ما تمام دانشی را که برای اموزش ساخت کانال یوتیوب‌تان نیاز دارید، جمع‌آوری کرده‌ایم.

مزایای ساخت کانال یوتیوب

اموزش ساخت کانال یوتیوب

برای برخی افراد، ساخت کانال یوتیوب تنها راهی برای ذخیره ویدیوهای مورد علاقه‌شان و عضویت در کانال یوتیوبرهای دلخواهشان است. اما برای برخی دیگر، ساخت کانال یوتیوب اولین گام برای استفاده از فرصت‌های مختلف است.

چه بخواهید دانش خود را به اشتراک بگذارید، مخاطبان را سرگرم کنید یا یک برند ایجاد کنید، یوتیوب یک پلتفرم جهانی برای صدای شما فراهم می‌کند. یوتیوب با میلیاردها کاربر، می‌تواند به شما توانایی دستیابی به مخاطبان متنوع را بدهد (و شاید حتی سرگرمی شما را به یک حرفه تبدیل کند).

مزایای آن فراتر از داشتن درآمد بالقوه است. یوتیوب همچنین می‌تواند به شما این امکان را بدهد که با افراد همفکر ارتباط برقرار کنید، یک انجمن بسازید و تأثیری ماندگار در جایگاه خود بگذارید.

اموزش ساخت کانال یوتیوب گام به گام

خوشبختانه برای مبتدیان، ساخت کانال یوتیوب یک فرآیند ساده است. با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کانال شما نه تنها کاربردیست، بلکه از نظر بصری نیز جذاب و آموزنده است.

1. در یوتیوب لاگین کنید

برای ساخت کانال یوتیوب، مرورگر وب خود را باز کنید و به وب سایت YouTube بروید. روی دکمه “Sign In” واقع در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و در صورت درخواست ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید.

اگر از قبل حساب کاربری ندارید، می‌توانید وارد اکانت گوگل خودتان شوید و یا یک حساب جدید ایجاد کنید.

2. روی عکس پروفایل خود کلیک کنید

پس از ورود، تصویر پروفایل خودتان را در گوشه سمت راست بالا مشاهده خواهید کرد. روی عکس پروفایلتان کلیک کنید تا منوی کشویی نمایان شود.

3.  “Create a Channel”را انتخاب کنید

در منوی کشویی که باز کردید، گزینه « Create a channel» را انتخاب کنید. ممکن است از شما خواسته شود نام خود را وارد کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از نام اکانت شخصی Google خود برای کانال خود استفاده کنید یا خیر.

نکته حرفه‌ای: اگر می‌خواهید کانالی با نام تجاری یا نام دیگری ایجاد کنید، باید یک حساب تجاری ایجاد کنید.

4. بخش “درباره من” را پر کنید

پس از ساخت کانال یوتیوب، به بخش «about» آن بروید. اینجاست که می‌توانید شرح مختصری و جذاب از کانال خود ارائه دهید، خودتان، علایق و نوع محتوایی که بینندگان می‌توانند انتظار داشته باشند را معرفی کنید.

5. کانال را شخصی سازی کنید

برای دسترسی به داشبورد کانال، به YouTube Studio بروید. برای دسترسی به گزینه‌های سفارشی‌سازی YouTube، روی دکمه «Customization » در منوی سمت چپ کلیک کنید.

مطمئن شوید که یک عکس پروفایل با کیفیت آپلود کنید که به طور موثر نشان دهنده شما یا برند شما باشد، و همچنین یک عکس کاور که از نظر بصری جذاب باشد اضافه کنید که به بینندگان نگاهی اجمالی به موضوع کانال شما می‌دهد.

نکته: Canva یک ابزار طراحی رایگان و مبتدی است که می‌توانید از آن برای ایجاد یک عکس پروفایل، لوگو، عکس روی جلد و موارد دیگر با ظاهری حرفه‌ای استفاده کنید.

6. اولین ویدیوی خود را آپلود کنید

با ساخت کانال یوتیوب، زمان آن رسیده که اولین ویدیوی خود را به اشتراک بگذارید.

برای آپلود آن از  YouTube Studio، به داشبورد خود بروید، سپس روی دکمه « Create» در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. در منوی کشویی که باز می‌شود، گزینه « Upload» را انتخاب کنید، سپس فایل ویدیویی را از رایانه خود انتخاب کنید.

هنگام آپلود، می‌توانید عنوان، توضیحات و برچسب‌ها را اضافه کنید و حتی می‌توانید یک تصویر کوچک یا تامبنیل انتخاب کنید تا ویدیوی خود را برای بینندگان جذاب‌تر کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کانال یوتیوب

تولید محتوای با کیفیت نیازمند ابزارهای مناسب است. برخی از تجهیزاتی که می‌توانید از داشتن آنها بهره‌مند شوید عبارتند از:

  • دوربین: یک دوربین خوب برای تولید تصاویر با کیفیت ضروری است اما یک گوشی هوشمند با دوربین مناسب هم برای شروع کار کافیست و بعدا می‌توانید آن را ارتقا دهید. به این دلیل که وقتی روی یک دوربین DSLR سرمایه گذاری می‌کنید، به ویژگی‌های پیشرفته‌تر، کیفیت تصویر بهتر و توانایی فیلمبرداری در مکان‌های مختلف نیز دسترسی خواهید داشت.
  • میکروفون: صدای شفاف و واضح به اندازه تصاویر با کیفیت بالا مهم است. یک میکروفون خارجی اختصاصی، مانند میکروفون خازنی، میکروفون بی سیم یا میکروفون شاتگان، می‌تواند کیفیت صدا را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
  • سه پایه: ثبات، نکته‌ای کلیدی برای ویدیوهای حرفه‌ای است. یک سه پایه به حذف فیلم‌های لرزان کمک می‌کند، یک شات ثابت را تضمین می‌کند، و همچنین می‌تواند به شما کمک کند به راحتی از خود فیلم بگیرید.
  • نورپردازی: نور مناسب باعث افزایش دید و کیفیت کلی ویدیوهای شما می‌شود. نور طبیعی همیشه یک انتخاب عالی است، اما اگر در داخل خانه یا در شرایط کم نور عکاسی می‌کنید، روی چراغ‌های سافت باکس، پنل‌های LED یا رینگ لایت‌ها سرمایه‌گذاری کنید.
  • نرم افزار ویرایش ویدیو: ویرایش یعنی زمانی که محتوای خود را اصلاح می‌کنید و یک جلوه حرفه‌ای به آن اضافه می‌کنید. در حالی که گزینه‌های نرم‌افزار ویرایش رایگان در دسترس هستند، برنامه‌های پیشرفته‌تر مانند Adobe Premiere Pro یا Final Cut Pro می‌توانند طیف وسیع‌تری از ویژگی‌ها را ارائه دهند.
  • پس زمینه یا بک دراپ: پس زمینه ویدیوی شما بخش مهمی از برند شما است. می توانید از یک پس زمینه ساده برای داشتن ظاهری تمیز استفاده کنید یا تنظیمی را انتخاب کنید که مکمل محتوای شما باشد.
  • ذخیره سازی فایل: فایل‌های ویدئویی می‌توانند مقدار قابل توجهی از فضای دیجیتال را اشغال کنند. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد مشکل، مطمئن شوید که برای ذخیره فیلم خام و ویدیوهای ویرایش شده‌تان، فضای ذخیره‌سازی کافی را دارید – چه در رایانه یا روی هارد دیسک‌های خارجی – .
  • رایانه: یک رایانه نسبتاً قدرتمند برای ویرایش ویدیو بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که رایانه شما حداقل سیستم مورد نیاز برای نرم افزار ویرایش انتخابی را برآورده می‌کند.

به یاد داشته باشید که این ابزارها مطمئناً می‌توانند محتوای شما را ارتقا دهند، اما خود محتوا در YouTube (و تقریباً هر پلتفرم دیگری) پادشاه است. به این ترتیب، قبل از بارگذاری اولین ویدیوی خود، برای خرید بهترین تجهیزات خودتان را تحت فشار قرار ندهید. در عوض، روی ایجاد ویدیوهای جذاب، ارزشمند و معتبر تمرکز کنید و سپس با رشد کانالتان، می‌توانید تجهیزات خود را بر اساس نیازهای در حال تکامل خود ارتقا دهید.

7 نکته حرفه‌ای برای فیلمبرداری اولین ویدیو در یوتیوب

فیلمبرداری اولین ویدیوی YouTube می‌تواند هیجان انگیز باشد، اما اگر می‌خواهید محتوای جذاب و حرفه‌ای ایجاد کنید، باید از قبل برنامه ریزی کنید. از این هفت نکته حرفه‌ای استفاده کنید تا مطمئن شوید که ویدیوی YouTube شما بهترین است.

1. یک سناریو بنویسید

سناریو، ساختاری را برای ویدیوی شما فراهم می‌کند و به شما کمک می‌کند پیام خود را به وضوح منتقل کنید و در مسیر خود باقی بمانید. همچنین احتمال انتخاب کلمات اشتباه یا فراموش کردن نکات مهم را کاهش می‌دهد. حتی اگر سبک معمولی و مکالمه‌ای را ترجیح می‌دهید، داشتن طرح کلی یا فهرستی از نکات کلیدی می‌تواند محتوای شما را متمرکز و منسجم نگه دارد.

2. یک مکان مناسب انتخاب کنید

موقعیت مکانی، لحن ویدیویتان را تعیین می‌کند و بر نحوه درک مخاطب از محتوای شما تأثیر می‌گذارد. فضایی تمیز و بدون شلختگی را انتخاب کنید که با موضوع ویدیوی شما همسو باشد و به یاد داشته باشید که عواملی مانند نویز پس زمینه، نور و حواس پرتی احتمالی را در نظر بگیرید.

3. نورپردازی خود را بهینه کنید

نورپردازی خوب برای تولید ویدیوهای شفاف و زیبا از نظر زیبایی بسیار مهم است. نور طبیعی ایده آل است، بنابراین سعی کنید تا حد امکان رو به پنجره باشید. و برای روشنایی بهتر، ممکن است بخواهید روی چراغ‌های سافت باکس، رینگ لایت یا پنل‌های LED سرمایه‌گذاری کنید تا به نوری یکنواخت و جذاب برسید. مهم نیست که از چه نوع نورپردازی استفاده می‌کنید، فقط مطمئن شوید که از سایه‌های خشن روی صورت خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است ناخوشایند به نظر برسند و بینندگان را از محتوای شما منحرف کنند.

4. از کیفیت صدا اطمینان حاصل کنید

مجبور نیستید یک میکروفون گران قیمت و با کیفیت استودیویی بخرید، اما توصیه می‌کنیم روی یک میکروفون خارجی مقرون‌به‌صرفه اما مناسب سرمایه‌گذاری کنید تا صدایی واضح داشته باشید. با فیلمبرداری در محیطی ساکت، صدای پس زمینه را کاهش دهید و در صورت ضبط در فضای باز، از محافظ روی میکروفون خود استفاده کنید. همچنین حتما قبل از فیلمبرداری صدای خود را تست کنید تا در مراحل اولیه به مشکل نخورید.

5. به لنز دوربین نگاه کنید

با حفظ تماس چشمی با لنز دوربین، می‌توانید ارتباط بیشتری با مخاطبان خود ایجاد کنید. به همین ترتیب، از نگاه کردن به خود بر روی صفحه خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث شود که نگاه شما در ویدیوی نهایی غیرمتمرکز به نظر برسد.

6. از موسیقی رایگان استفاده کنید

موسیقی پس‌زمینه می‌تواند حال و هوا و کیفیت کلی ویدیوی شما را افزایش دهد. با این حال، مراقب مسائل مربوط به کپی رایت باشید و برای جلوگیری از عوارض قانونی فقط از موسیقی بدون حق امتیاز استفاده کنید. خوشبختانه، YouTube یک کتابخانه صوتی از موسیقی‌های بدون حق امتیاز ارائه می‌دهد که می‌توانید از آنها برای بهبود ویدیوهای خود بدون نگرانی در مورد نقض حق نسخه برداری استفاده کنید.

7. قبل از انتشار ویرایش کنید

ویرایش، آخرین مرحله در اصلاح محتوای شماست. فیلم‌های غیرضروری را کوتاه کنید، سطوح صدا را افزایش دهید، در صورت نیاز پوشش‌ یا گرافیک اضافه کنید و از یک جریان روان از ابتدا تا انتها اطمینان حاصل کنید. به سرعت توجه کنید و ویدیوی خود را مختصر نگه دارید تا علاقه بینندگان را حفظ کنید—بسیاری از سازندگان محبوب ویدیوها را در محدوده 10 تا 20 دقیقه منتشر می‌کنند.

با گنجاندن این نکات در روند فیلمبرداری خود، می‌توانید خود را برای موفقیت آماده کنید و تجربه تماشای جذاب‌تر و لذت بخش‌تر را برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

بهترین روش‌ها برای ایجاد محتوای جذاب YouTube


با توجه به حجم زیاد محتوای موجود در YouTube (در هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا در سایت آپلود می‌شود)، مهم است که با ایجاد محتوایی که بینندگان را درگیر و علاقه مند نگه می‌دارد، خود را متمایز کنید، صرف نظر از اینکه چه نوع ویدیویی می‌سازید.

  • محتوای خود را با استراتژی پیش ببرید: ویدیوهای خود را از قبل برنامه ریزی کنید تا ارزش جدیدی به مخاطب ارائه کنید، ثبات را حفظ کنید و به خودتان زمان برای طوفان فکری بدهید.
  • به دنبال الهام گرفتن باشید: الهام بخش باشید و ایده‌های تازه را به کانال خود بیاورید. معنای آن برای شما به فرآیند خلاقیت شما بستگی دارد، اما ممکن است تماشای کانال‌های دیگری که تحسینشان می‌کنید یا تلاش‌های خلاقانه‌ای که دنبال می‌کنید، کمک کننده باشد.
  • یک اینترو جذاب بسازید: توجه بینندگان را در چند ثانیه اول ویدیوی خود جلب کنید تا تماشای آن را ادامه دهند.
  • تأثیر هر ثانیه را به حداکثر برسانید: مخاطبان خود را در طول ویدیو درگیر نگه دارید و ویدیوهای خود را مجدداً تماشا کنید تا قسمت‌هایی را که کمتر از سایر بخش‌ها سرگرم کننده هستند شناسایی کنید.
  • یک برنامه زمانی ویدیویی ایجاد کنید: یکپارچگی برای ایجاد و حفظ مخاطبان، کلیدی است، چه به معنای ارسال یک ویدیو در هفته یا یک بار در ماه باشد.
  • مراقب رقبای خود باشید: روندها را درک کنید و از کارهایی که رقبای شما برای جلوتر ماندن انجام می‌دهند آگاه باشید.
  • پخش زنده و محتوای کوتاه را در نظر بگیرید: استفاده از ویژگی پخش زنده YouTube می‌تواند به شما کمک کند تا از دیگران متمایز شوید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، و ایجاد YouTube Shorts می‌تواند به جذب بینندگان جدید کمک کند.

ساخت کانال یوتیوب به سادگی آب خوردن!

ساخت کانال یوتیوب یک سفر هیجان انگیز با پتانسیل بسیار زیاد است. با کمک این نکات، می توانید پایه‌ای قوی برای کانال خود ایجاد کنید، با مخاطبان خود درگیر شوید، تأثیر معناداری داشته باشید و در نهایت به عنوان یک کانال موفق رشد کنید.


برای ارتقای بیشتر کانال خود آماده‌اید؟ اگر نیاز به آموزش‌های بیشتری دارید ویکی درس در این مسیر همراه شماست.

منبع

از همین نویسنده: