طراحی بازی در حوزه وسیع‌تری از توسعه بازی‌های ویدیویی قرار دارد و به استفاده از خلاقیت و طراحی برای توسعه یک بازی برای اهداف سرگرمی یا آموزشی اشاره دارد. این کار شامل ایجاد داستان‌ها، شخصیت‌ها، اهداف، قوانین و چالش‌های متقاعدکننده است که باعث تعامل با شخصیت‌ها، کاربران یا اشیاء دیگر می‌شود.

طراحی بازی یک رشته هیجان انگیز، پر ارزش و چند وجهی با چشم انداز شغلی امیدوارکننده است. با این حال، تبدیل شدن به یک طراح بازی می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. اشتیاق، صبر و پشتکار سه ویژگی ضروری برای این کار هستند!

بیایید با هم ببینیم وظایف یک طراح بازی چیست و برای تبدیل شدن به یک طراح بازی موفق چه چیزی لازم است.

یک طراح بازی چه می‌کند؟

طراحی بازی

یک طراح بازی، فرد خلاقیست که مسئول جان بخشیدن به یک بازی است. طراحی بازی به فرآیند کامل ایجاد یک ایده برای یک بازی و رساندن آن به محصول نهایی و قابل بازی کردن اشاره دارد.

طراحی بازی، انواع بازی‌ها (بازی‌های تخته‌ای، بازی‌های کارتی، بازی‌های ویدئویی و غیره) را پوشش می‌دهد.

طراحان بازی معمولاً تلاقی بین یک نویسنده، هنرمند و برنامه‌نویس هستند. این یک کار چند رشته‌ای است که برای انجام آن باید کمی از هر چیزی را درک کنید.

طراحی بازی فقط به بازی کردن و داشتن ایده نیست. شما نه تنها باید بدانید که چگونه ایده‌های خود را در بسیاری از زمینه‌های مختلف طراحی بازی (که اغلب متناقض هستند) به کار ببرید، بلکه باید بدانید چگونه طراحی کنید، چه چیزی طراحی کنید، چه زمانی هر ویژگی را طراحی کنید و اینکه چرا آن را طراحی می‌کنید.

در نهایت، هدف شما به عنوان یک طراح بازی، ایجاد یک بازی سرگرم کننده است. بازی‌ای که بازیکنان می‌توانند از آن لذت ببرند، هر چند وقت یکبار از آن بازدید کنند و به نوعی در آن غرق شوند.

هر بازی از تعدادی سیستم گیم پلی، مکانیک و ویژگی‌های مختلف تشکیل شده که همه با هم کار می‌کنند تا یک تجربه سرگرم کننده و جذاب برای بازیکنان ایجاد کنند.


“تقریباً همه چیز درون یک بازی یک انتخاب آگاهانه توسط یک طراح یا فردی در تیم است.”

درک نحوه توسعه سیستم‌های بازی، اینکه چه چیزی آن را سرگرم‌کننده می‌کند، به‌علاوه اینکه همه این سیستم‌ها چگونه با هم کار می‌کنند، اساسی‌ترین الزامات برای یک طراح بازی هستند. یک طراح بازی ممکن است در زمینه‌های فنی قوی نباشد، اما اکثرا برای استخدام به یک پیش‌زمینه قوی در برخی از جنبه‌های اساسی طراحی فنی بازی و برنامه‌نویسی بازی نیاز دارید.

علاوه بر مهارت‌های فنی، باید یک داستان سرای عالی با سطحی از توانایی هنری نیز باشید.


“در قلب بیشتر بازی‌ها و تجربه‌های بازیکن‌ها، دنیاها، نقشه‌ها و مراحلی قرار دارند که بازیکنان در آنها تعامل دارند. اینها مکان‌های جادویی هستند که تخیل ما را به خود جلب می‌کنند، مکان‌هایی که ما دوست داریم کاوش کنیم، گاهی اوقات با آن‌ها می‌جنگیم، در حین ماجراجویی تلاش‌های چالش‌برانگیز را انجام می‌دهیم و در نهایت شرور شیطانی را به امید نجات جهان از سرنوشتی وحشتناک می‌کشیم.”

برای تبدیل شدن از یک طراح «خوب» به «عالی»، باید بیاموزید که چگونه هنر و طراحی بازی تلاقی می‌کنند و به چه مهارت‌های هنری نیاز دارید تا کار خود را به خوبی انجام دهید. هنر و مهارت‌های بصری نه تنها برای ایده پردازی و مفهوم سازی مهم هستند، بلکه کاربردهای متفاوتی (فراتر از ظاهر زیبا) در محصول نهایی دارند.

وظایف این شغل بسته به اندازه استودیو بازی سازی متفاوت است، اما به صورت کلی مسئولیت‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توسعه خط داستانی، داستان‌های پشت هر شخصیت و دیالوگ‌ها
  • توسعه گیم پلی، قوانین و سیستم امتیازدهی
  • تعیین سطح دشواری
  • ساخت رابط‌های کاربری و محیط‌ها
  • طراحی مراحل و دنیای بازی
  • برنامه نویسی/اسکریپت نویسی
  • ویرایش دیجیتال
  • رندر تصویر
  • تست کردن

شما همچنین باید یک ارتباط برقرار کننده عالی باشید که می‌تواند به وضوح یک داستان یا پیام را منتقل کند تا بازیکن شما را درگیر کند و آنها را تشویق کند تا اقدام کنند. شما باید بدانید که چگونه ایده‌های ساده را بیان کنید، مردم را نسبت به ایده‌های خود متقاعد کنید و بازخورد بدهید و بگیرید.

“شاید گفتنش کلیشه‌ای باشد، اما تا دلتان بخواهد ایده‌های عالی وجود دارد. اما اینکه بتوانید آن ایده‌ها را اجرا کنید و آن را به خوبی انجام دهید، واقعا مهم‌تر است.”

باید یاد بگیرید که چگونه نه تنها یک ایده داشته باشید، بلکه چگونه آن ایده را اعتبارسنجی کنید و آنها را برای هم تیمی‌های خود بیان کنید تا به شما کمک کنند تا آن را به موقع و با هر محدودیتی که با آن روبرو خواهید شد بسازید.
به عنوان یک طراح بازی، شما در وسط همه چیز هستید و بیشتر مردم فکر می‌کنند که می‌دانند چگونه بازی بسازند، به این معنی که تقریباً همه افراد در تیم و خارج از تیم احتمالاً سعی می‌کنند نظرات و توصیه‌های خودشان را ارائه دهند و در مورد کار شما بازخورد دهند.
درک بازاریابی نیز به شما کمک می‌کند در این نقش برتر باشید.

“در نظر بگیرید که چگونه باید مردم را به محصول خود جذب کنید، چگونه آنها را وادار کنید به بازی کردن ادامه دهند و چگونه از محصول خود کسب درآمد کنید. این چند مورد برای همه ژانرهای بازی قابل اجرا است.”

ژانرهای اصلی و ژانرهای فرعی

اکشن، تیراندازی، رزمی، MMO  (انلاین به صورت انبوه چند نفره)، ورزشی، ماجراجویی، RPG  (بازی‌های نقش آفرینی) و… این لیست بسیار طولانی است، به خصوص زمانی که ژانرهای فرعی را در نظر بگیرید!

اما طراحان تمایل دارند در یک ژانر خاص، تخصص داشته باشند.

یکی از بزرگترین چالش‌ها این است که هر پلتفرم، ژانر و نوع بازی دارای مجموعه‌ای از قوانین، الزامات و زبان بازی متفاوت است.

اگرچه فعالیت در ژانرهای مختلف غیرمعمول نیست، اما شخصی با 20 سال تجربه در بازی‌های سبک شوتر که سپس به سمت ژانر ورزشی می‌رود، با چالش روبرو خواهد شد و باید برای یادگیری یک زبان جدید، تحقیقات و کشف قوانین، وقت صرف کند.

فرصت‌های شغلی طراحی بازی

به دست آوردن یک شغل عالی در این صنعت مستلزم کار سخت و فداکاری است. البته پاداش آن ساختن بازی‌های ویدیویی برای امرار معاش است!

شما باید دانش فنی و مهارت هنری داشته باشید، و همچنین درک درستی از نحوه ساختن چیزی سرگرم کننده، جذاب، قابل کسب درآمد و اعتیادآور برای بازیکنان را داشته باشید.

از آنجایی که صنعت متنوعی دارید، ممکن است مجبور شوید نقش‌های مختلفی داشته باشید. در یک استودیو بزرگ، تمرکز شغلی شما ممکن است محدودتر از یک استودیوی کوچکتر با تعداد کمی کارمند باشد. برای مثال، تیمی متشکل از 5 تا 10 کارمند با تیمی متشکل از بیش از 1000 نفر مانند Ubisoft یا EA بسیار متفاوت عمل خواهد کرد.

همچنین توجه داشته باشید که اگر در حال تحصیل در زمینه طراحی بازی هستید(در ایران هنوز چنین رشته‌ای وجود ندارد) ، لزوماً یک “طراح بازی” نخواهید شد. مشاغل مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، و با توجه به پیشرفت سریع فناوری، مشاغل جدید همیشه در حال ایجاد هستند.

برخی از این نقش‌ها عبارتند از:

  • نویسنده بازی
  • توسعه دهنده استوری لاین
  • هنرمند بازی (گیم آرتیست)
  • طراح محتوا
  • برنامه نویس / طراح سیستم
  • طراح مراحل/ جهان بازی
  • طراح رابط کاربری
  • طراح کارآموز یا اصلی
  • مدیر خلاقیت

نرم افزارها (موتورهای بازی)

طیف وسیعی از نرم افزارها وجود دارد که از میان آنها می‌توانیم انتخاب کنیم، برخی از آنها به مهارت‌های کدنویسی بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند.

هرچند اگر بخواهید بازی‌ها را به صورت حرفه‌ای بسازید، سعی کنید موتورهای بازی استاندارد صنعتی را که استودیوهای بزرگ از آن استفاده می‌کنند، مانند  Unreal Engine یا Unity 3D یاد بگیرید. آنها ابزارهای رایگانی هستند که زمان یادگیری شما را کاهش می‌دهند و ممکن است شانس استخدام شما را افزایش دهند.

در اینجا 5 ابزار رایگان برای شروع کار آورده‌ایم:

درآمد یک طراح بازی چقدر است؟

طبق گفته  Payscale، میانگین دستمزد طراحان بازی 63838 دلار است، و سرپرست این بخش می‌تواند بیش از 93926 دلار درآمد داشته باشد. (در ایران آمار دقیقی از میزان دستمزد طراح بازی وجود ندارد اما مشخصا این آمار رو به رشد است.)
دستمزدها تا حد زیادی به تجربه، مکان، اندازه استودیو و صنعت بستگی دارد و می‌تواند بالاتر یا کمتر از این میانگین‌ها باشد. طراحان ارشد و فنی ممکن است با سالها تجربه و دانش خود از بالاترین حد قیمت هم فراتر روند.

4 نکته برای ورود به صنعت طراحی بازی


1. فرآیند را از درون به بیرون بشناسید


بازی‌هایی که با یک فرآیند طراحی می‌شوند، شانس موفقیت بسیار بیشتری نسبت به بازی‌هایی دارند که به‌طور تصادفی کنار هم قرار می‌گیرند. با درک ابزارها و همچنین فرآیند طراحی کلی و داشتن “تصویر بزرگ” بازی، احتمال ایجاد یک محصول عالی و موفقیت در صنعت بسیار بیشتر خواهد شد.

بسیاری از افراد، به‌ویژه توسعه‌دهندگان کوچک‌تر، دوست دارند از تکنیک‌های توسعه چابک‌تر استفاده کنند که فرآیند و مستندات زیادی ندارند و بیشتر در مورد ساختن چیزها هستند. با این حال، شرکت‌های بزرگی مانند  EA، مایکروسافت، سونی و یوبی‌سافت به شدت فرآیند محور هستند و به مستند سازی سنگین نیاز دارند که بخش بزرگی از موفقیت آنها بوده است.

تا جایی که می‌توانید با مطالعه در مورد روند توسعه بازی، مراحل مختلف و نحوه تغییر فرآیندها با ژانرها، پلتفرم‌ها و اندازه تیم‌های مختلف، اطلاعات کسب کنید.

بیاموزید که چگونه و چه اسناد و پروتوتایپ‌هایی را باید بسازید، و چگونه از یک ایده به نمونه اولیه تا تکمیل و فراتر از آن بروید.

2. ترندها را بشناسید

هر پلتفرم، ژانر و نوع بازی دارای مجموعه قوانین و الزامات کاملاً متفاوتی است. با انجام انواع مختلف بازی‌ها، اشتراک در اخبار صنعت و خواندن نظرات، با این تفاوت‌های ظریف آشنا شوید. )منابعی مانند  Kotaku، Gamasutra  و 80 Lv  را بررسی کنید).  از محتوایی که در YouTube و Twitch در دسترس شماست نهایت استفاده را ببرید.

3. یک دمو شگفت انگیز داشته باشید

دمو، پاسپورت شما برای صنعت است. چند قطعه از کار را انتخاب کنید و آنها را به بهترین شکل ممکن برای دمویتان کامل کنید. ( دمو بخش‌هایی از بهترین کارهای شماست که در کنار هم قرار گرفته‌اند). تطبیق پذیری و روند خود را نشان دهید. آن را کوتاه نگه دارید (زیر 2 دقیقه!) و مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما در آنجا موجود است!

همانطور که انواع مختلف طراحی بازی را بیشتر یاد می‌گیرید، شاید متوجه شوید که به ایجاد مراحل یا دنیای بازی بیشتر علاقه‌مند هستید. اگر این کاری است که می‌خواهید در نهایت آن را انجام دهید، کارهایی را که منعکس‌کننده علایق اصلی شما هستند، بگنجانید.

4. تحصیلات

اگر هنوز محتوای کافی برای ساخت دمو ندارید، مهارت‌های خود را ارتقا دهید.
آموزش‌های آنلاین برای شروع یادگیری عالی هستند. اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را به یک استاندارد حرفه‌ای برسانید، در مورد دوره‌های یادگیری طراحی بازی و دوره‌های توسعه بازی تحقیق کنید.

آینده طراحی بازی

با حدود 2.5 میلیارد گیمر در سراسر جهان، صنعت بازی بسیار قوی است و سال به سال به رشد خود ادامه می‌دهد.
در صنعتی که دائماً در حال تغییر است، پیش‌بینی آینده کمی دشوار است. با این حال، فناوری امروزی منجر به دسترسی بیشتر مردم در سراسر جهان برای ورود به بازی و همچنین فرصت‌های بیشتری برای افراد برای ایجاد و انتشار بازی‌های خودشان شده است.

بازی یک صنعت پررونق است و هیچ نشانه‌ای از کند شدن در خودش نشان نمی‌دهد.

از همین نویسنده: