آیا باور دارید که صدا در فیلم‌ها مهمتر از ویدیو است؟ در این پست درباره طراحی صدا بیشتر بیاموزید و کشف کنید که آیا به آن علاقه دارید یا خیر.

یکی از صحنه‌های فیلم مورد علاقه خود را به ذهن بیاورید. حالا به این فکر کنید که چه چیزی آن را بسیار خاص می‌کند.

ممکن است بگویید شخصیت‌های روی پرده، دیالوگ‌هایشان، کاری که انجام می‌دهند یا آنچه صحنه در داستان نشان می‌دهد باعث خاص شدن آن صحنه شده. حتی ممکن است حرکات جالب دوربین یا جلوه‌های بصری خاص را به خاطر بیاورید.

چیزی که احتمالاً به خاطر نمی‌آورید صداهای محیط است – زمزمه ماشین‌ها در یک خیابان شلوغ، ناله مرغان دریایی در ساحل یا صدای جیر جیر ظروف نقره در یک رستوران.

با این حال، اگر این صداها وجود نداشتند، صحنه غیرواقعی و تک بعدی به نظر می‌رسید. و چنین صحنه‌ای نمی‌تواند احساسات را منتقل کند یا تأثیری بر شما به عنوان بیننده بگذارد.

افزودن صدای محیط بخشی از فرآیندی به نام طراحی صدا است. از قضا، زمانی که این کار به خوبی انجام شود، ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، اما کلید جذب مخاطب و بیان یک داستان به یاد ماندنی است.

طراحی صدا چیست؟

طراحی صدا

به طور کلی، طراحی صدا فرآیند ایجاد یک تجربه شنیداری منحصر به فرد است که همراه با فیلم‌ها، تولیدات تئاتر، پادکست‌ها، بازی‌های ویدیویی و سایر رسانه‌ها است.

این کار معمولاً شامل منبع‌یابی، ضبط، دستکاری و ترکیب عناصر صوتی مختلف برای ایجاد یک فضای خاص و افزایش تجربه مخاطب است.

6  عنصر طراحی صدا

یک طراح صدا ممکن است از یکی از عناصر زیر برای رسیدن به هدف خود استفاده کند:

1. صداهای محیطی

این صداها، نویز پس‌زمینه هستند که به مخاطب کمک می‌کند بفهمد عمل در کجا انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر صحنه‌ای در بیرون در هنگام رعد و برق اتفاق بیفتد، طراح صدا ممکن است صداهای باد، باران و رعد و برق را اضافه کند.

2. صداهای فولی (صدا سازی)

اینها صداهایی هستند که شخصیت‌ها هنگام حرکت و تعامل با اشیاء تولید می‌کنند – به عنوان مثال، صدای کسی که در برفِ تازه راه می‌رود. در فیلم، این فیلم‌ها همزمان با دیالوگ ضبط نمی‌شوند، بنابراین باید بعداً توسط یک هنرمند فولی (هنرمند تولید صدا) اضافه شوند.

تقلیدِ دقیق آنچه در داستان اتفاق می‌افتد اغلب غیرعملی و گاهی غیرممکن است، بنابراین هنرمندان فولی در نحوه ضبط صداهای مورد نیاز خود خلاقیت به خرج می‌دهند. برای مثال، ممکن است یک دسته کرفس را بشکنند و از آن به عنوان صدای شکستن استخوان استفاده کنند.

3.  جلوه‌های ویژه

برخی از پروژه‌ها به صداهایی نیاز دارند که در زندگی واقعی وجود ندارند. در این حالت، یک طراح صدا ممکن است از صدای ضبط شده (یا ترکیبی از صداها) استفاده کند و آن را با استفاده از نرم افزار اصلاح کند. به عنوان مثال، صداهای دایناسورها در پارک ژوراسیک با دستکاری صدای ضبط شده از لاک پشت‌ها، اسب‌ها، غازها، دلفین‌ها، جغدها و سایر حیوانات ساخته شده است.

4. موسیقی

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد فضا و برانگیختن واکنش احساسی مخاطب، موسیقی است. طراحان صدا با سرپرستان و آهنگسازان موسیقی کار می‌کنند تا آهنگ‌ها را تهیه کنند و به طور موثر آنها را در تولید خود قرار دهند.

5. گفتگو

در فیلم، دیالوگ‌ها همزمان با فیلمبرداری فیلم ضبط می‌شوند، اما یک طراح صدا هنوز باید کمی کار کند تا آن صدا را صیقل دهد و مطمئن شود که به خوبی با عناصر دیگر ترکیب شده است. در فیلم‌های انیمیشن و بازی‌های ویدیویی، دیالوگ‌ها جدا از جلوه‌های بصری ضبط می‌شوند، بنابراین نیاز به ویرایش و تلفیق بسیار بیشتری دارد.

در تئاتر زنده، یک طراح صدا ممکن است مسئول این باشد که مطمئن شود صدای بازیگران می‌توانند به وضوح توسط تماشاگران بشنوند و سطح میکروفون آنها به درستی ترکیب شده باشد.

6. صداگذاری

صداپیشگی که اغلب در مستندها استفاده می‌شود، روایتی است که با تصویری از گوینده همراه نیست. هنگام اضافه کردن صدا به یک صحنه، وظیفه طراح صدا این است که مطمئن شود که به درستی با هر اتفاقی که روی صفحه یا صحنه می‌افتد هماهنگ است.

یک طراح صدا چه کاری انجام می‌دهد؟

طراحی صدا

شغل یک طراح صدا به اندازه و نیاز پروژه بستگی دارد. به عنوان مثال، یک طراح که بر روی یک تولید کوچک کار می‌کند، ممکن است مسئول همه چیز از آهنگسازی تا ایجاد جلوه‌های ویژه باشد.

 یک طراح صدا با یک تیم بزرگ ممکن است هدایت خلاقانه را به دست بگیرد و وظایف را به متخصصانی مانند هنرمندان فولی، طراحان جلوه‌های صوتی، آهنگسازان، مهندسان صدا و سرپرستان موسیقی محول کند.

طراحی صدا معمولاً شامل کارهای زیر است:

  • ضبط صداهای محیط، صداهای فولی، صداگذاری و دیالوگ.
  • دستکاری ضبط‌ها با تغییر زیر و بم، مدت زمان و افزودن جلوه‌هایی مانند  Reverb، Delay  یا Distortion.
  • منبع یابی موسیقی با یافتن آهنگ‌های موجود یا همکاری با هنرمندان و آهنگسازان برای تولید قطعات اصلی.
  • ویرایش ضبط‌ها با ترکیب بهترین آنها و همگام‌سازی آنها با تصاویر.
  • نمونه برداری از بخش‌هایی از کلیپ‌های صوتی موجود و استفاده از آنها به روش‌های خلاقانه.
  • میکس و ترکیب عناصر صوتی مختلف برای اطمینان از اینکه فرکانس‌های متناقضی وجود ندارد و همه چیز به وضوح شنیده می‌شود.

مهارت‌های مورد نیاز برای طراحی صدا

نقش یک طراح صدا هم فنی و هم خلاقانه است. برای موفقیت، باید موارد زیر را داشته باشید:

دانش فنی و تجربه

شما به دانش گسترده‌ای در مورد نحوه دستکاری صدا و تجربه کار با تجهیزات ضبط و نرم افزار ویرایش صدا نیاز دارید.

خلاقیت

شغل شما به عنوان یک طراح صدا ممکن است با یک فیلمنامه فیلم شروع شود، در این صورت تشخیص اینکه کدام صداها باید گنجانده شوند و منبع آنها چه باشند، به عهده شماست.

ارتباطات

شما از نزدیک با دیگر متخصصان خلاق مانند تهیه کنندگان، کارگردانان و آهنگسازان کار خواهید کرد تا در مورد اهداف پروژه و نحوه همکاری با یکدیگر برای دستیابی به آنها بحث کنید.

مهارت‌های مدیریتی

به‌عنوان یک طراح صدا، می‌توانید وظایفی را به متخصصان محول کنید و به‌عنوان مدیر پروژه عمل کنید و مطمئن شوید که هر بخش متحرک به‌آرامی و به موقع پیش می‌رود.

مهارت‌های کسب و کار

طراحان صدا معمولاً خوداشتغال هستند و بر اساس قرارداد کار می‌کنند، بنابراین شما باید بتوانید شبکه‌سازی و مذاکره کنید، و مدیریت برنامه، حجم کاری و امور مالی خود را داشته باشید.

مشاغل طراحی صدا

طراحان صدا در صنایع مختلف مورد تقاضا هستند و مشاغل آنها بسته به پروژه‌هایی که انجام می‌دهند کمی متفاوت به نظر می‌رسد.

طراحی صدای تلویزیون و فیلم

به غیر از دیالوگ، هر آنچه در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی می‌شنوید توسط یک تیم طراحی صدا در زمان تدوین اضافه می‌شود. هر عنصر – موسیقی، صداهای محیط، صداهای فولی یا جلوه‌های ویژه – عمداً اضافه می‌شود تا به ایجاد تجربه‌ای فراگیر برای بینندگان کمک کند.

طراحی صدا برای تبلیغات

اگر به آنچه در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی می‌شنوید توجه کنید، متوجه خواهید شد که تبلیغ کنندگان از عناصر طراحی صدا برای ایجاد فضا و برانگیختن احساسات استفاده می‌کنند. این بخشی از چیزی است که به آنها کمک می‌کند بینندگان و شنوندگان را متقاعد کنند که محصولات و خدمات آنها را بخرند.

طراحی صدای پادکست

بیشتر پادکست‌ها فقط شامل صحبت یک یا دو نفر می‌شوند، اما برخی از پادکست‌ها هستند که برای مجذوب کردن شنوندگان و بیان داستان به طراحی صدا تکیه می‌کنند.

علاوه بر راوی، آنها ممکن است شامل موسیقی، صداهای محیط، صداهای فولی و جلوه‌های ویژه باشند. همه این عناصر به شنوندگان کمک می‌کند تا داستان را در ذهن خود تجسم کنند و از یک تجربه همه جانبه لذت ببرند.

طراحی صدای موسیقی

وقتی صحبت از فیلم، تلویزیون، تبلیغات و پادکست می‌شود، موسیقی بخشی از طراحی صدا است. با این حال، عناصری از طراحی صدا در خود تولید موسیقی نیز وجود دارد. تولیدکنندگان موسیقی از تکنیک‌های طراحی صدا برای دستکاری نمونه‌ها، ایجاد صداهای جدید و طراحی جلوه‌ها و انتقال‌ها استفاده می‌کنند.

برخی از تولیدکنندگان نیز صداهای محیطی را برای افزودن بافت صوتی و کمک به ایجاد یک فضای خاص ترکیب می‌کنند.

طراحی صدای تئاتر

درست مانند فیلم و تلویزیون، تئاتر زنده به طراحی صدا برای ایجاد یک تجربه شنیداری برای مخاطب متکی است. طراح صدا معمولاً موسیقی، جلوه‌های ویژه و صداگذاری را برای پخش در طول تولید آماده می‌کند. این عناصر ممکن است از قبل ضبط شده یا به صورت زنده پخش شوند.

 طراح صدا همچنین ممکن است مسئول ارزیابی آکوستیک فضای اجرا، تهیه میکروفون برای بازیگران و تنظیم سطوح آنها باشد.

طراحی صدای بازی ویدیویی

طراحان صدای بازی‌های ویدیویی با یک وظیفه منحصر به فرد روبرو هستند زیرا بازیکنان بازی‌ها را به صورت خطی تجربه نمی‌کنند. در عوض، آنها تصمیم می‌گیرند و اقداماتی را انجام می‌دهند که روند بازی را تغییر می‌دهد.

 وظیفه طراح صدا برنامه‌ریزی عناصر صوتی است که توسط اقدامات بازیکن ایجاد می‌شود و در عین حال تجربه‌ای منسجم و همه جانبه برای آنها ایجاد می‌کند.

 به عنوان مثال، هنگامی که یک بازیکن به جلو حرکت می‌کند، محتوای بصری با صدای گام‌های او همراه خواهد بود. شاید زمانی که به نقطه عطف خاصی در بازی می‌رسند، موسیقی شروع به پخش می‌کند.

طراحی صدا در  UX

طراحی صدا در تجربه کاربری می‌تواند نحوه تعامل افراد با محصولات، برنامه‌های کاربردی نرم افزار و وب سایت‌ها را بهبود بخشد. برای مثال، صدایی که AirPods هنگام اتصال به یک دستگاه تولید می‌کند، نشانه‌ی مفیدی است که نشان می‌دهد آن‌ها آماده استفاده هستند. صدایی که دوربین گوشی هوشمند شما هنگام عکس گرفتن ایجاد می‌کند نشان می‌دهد که گرفتن عکس به پایان رسیده است.

 این صداها و سایر صداها با فکر طراحی شده‌اند تا تجربه کاربر را آسان‌تر و ساده‌تر کنند. در برخی موارد، آن‌ها حتی به ایجاد وفاداری به برند کمک می‌کنند (به عنوان مثال، صدای راه‌اندازی یک رایانه مک یا صدای نمادین  Netflix.

نرم افزار طراحی صدا

طراحان صدا در درجه اول از نرم افزار ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW) استفاده می‌کنند. اینجا جایی است که آنها صداها را ضبط، ویرایش، دستکاری و میکس می‌کنند. گزینه‌های محبوب DAW عبارتند از  Pro Tools، Ableton Live، Logic Pro، Reason، Reaper، Cubase  و FL Studio.

اکثر  DAWها عملکردهای بسیار مشابهی دارند، بنابراین انتخاب بهترین آنها برای نیازهای شما یک ترجیح شخصی است. بسیاری از طراحان صدا حتی از ترکیبی از DAW ها استفاده می‌کنند – برای مثال، ممکن است از Logic Pro برای دستکاری صداها استفاده کنند، اما سپس ویرایش و میکس خود را در Pro Tools  انجام دهند.

طراحی صدا را امتحان کنید

فکر می‌کنید ممکن است به حرفه‌ای در زمینه طراحی صدا علاقه‌مند باشید؟ تا آن را امتحان نکنید نمی‌توانید مطمئن شوید. یا اینکه می‌توانید یک دوره رایگان در این زمینه پیدا کرده و ببینید که آیا به این حرفه علاقه دارید یا خیر.

شما هرگز نمی‌دانید، این ممکن است شروع یک علاقه یا حتی حرفه جدید باشد!

از همین نویسنده: