اگر می‌توانستیم آینده را ببینیم، طراحی محصولی که نیازهای واقعی مشتری و بازار را برطرف کند، بسیار ساده‌تر بود. برای طراحی محصول، باید بدانید که مشتریان احتمالی چه واکنشی نسبت به آن محصول نشان خواهند داد یا اینکه آیا برای آن محصول تقاضای بازار وجود دارد یا خیر – همه این موارد قبل از شروع طراحی محصول باید انجام شوند.

اما حالا که گوی جادویی برای پیش بینی آینده نداریم، خیلی سخت است که در حین اینکه یک محصول با دوام برای بازار ایجاد می‌کنیم که به کاربران کمک می‌کند وظایف و اهداف خود را انجام دهند، به تغییر نیازهای مشتریان و سهامداران توجه کنیم.

این راهنمای جامع برای شماست: در این پست به شما یاد می‌دهیم که یک طراحی محصول خوب چگونه به نظر می‌رسد، در مورد مزایای یک فرآیند طراحی قوی صحبت می‌کنیم ، و برخی از چالش‌های رایج طراحی محصول (با راه حل‌ها) را توضیح می‌دهیم.

همچنین به شما نشان می‌دهیم که چگونه غلبه بر این چالش‌ها کمک می‌کند تا نیازهای مشتری برای ایجاد یک محصول فوق‌العاده را بهتر پیش‌بینی کنید.

طراحی محصول چیست؟

طراحی محصول

طراحی محصول، فرآیند ایده‌پردازی، توسعه و اصلاح محصولاتی است که نیازهای مشخص بازار را برآورده می‌کند و مشکلات کاربران را حل می‌کند. یک طراح محصول با تعریف محصولات و اهداف تجاری و پیش‌بینی فرصت‌های بازار و نیازهای کاربر به ایجاد محصولاتی کمک می‌کند که مشتریان را خوشحال می‌کند و نیاز آنها را برطرف می‌کند.

رابط کاربری (UI) و طراحی UX با طراحی محصول مطابقت دارند، اما حول محور قابلیت استفاده، ظاهر و تجربه کاربر (UX) محصول هستند. طراحی محصول همچنین شامل بهبود قابلیت استفاده و تجربه کاربر است، اما با تمرکز بر مفاهیم بزرگ‌تر مانند فرآیند، هزینه، و موقعیت کلی برند در بازار این کار را انجام می‌دهد.

یک طراحی محصول قوی شامل چه فرآیندی است؟

یک طراحی محصول قوی بر اساس ایده تفکر طراحی بنا شده است که در واقع تکنیکی‌ست که به طور عملی مشکلات را از طریق طراحی انسان محور حل می‌کند.

تفکر طراحی یک رویکردِ خلاقِ انسان-محور است که از جعبه ابزار طراح برای ادغام نیازهای افراد، امکانات فناوری و الزامات موفقیت کسب و کار نشأت می‌گیرد.

طراحی محصول از موارد زیر تشکیل شده است:

  • همدلی و طراحی کاربر محور: برای ایجاد یک محصول کاربر محور باید با درک عمیق نیازها، محرک‌ها و نقاط درد مشتریان خود همدلی ایجاد کنید. اتخاذ یک رویکرد همدلانه برای طراحی محصول تضمین می‌کند که به جای تمرکز بر روی نتیجه کار خودتان، واقعاً کاربران را در اولویت قرار می‌دهید.
  • طراحی تکراری: برای طراحان محصول بسیار مهم است که به طور مداوم محصولات خود را آزمایش کنند و تغییر دهند تا با تقاضای بازار و نیازهای مشتری همخوانی داشته باشند.

طراحی محصول چه سودی برای کاربران و کسب و کار شما دارد؟

اگر طراحی محصول به شکل درست انجام شود، به جذب مشتریان به وب‌سایت یا خدمات شما کمک می‌کند، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد و به سازمان شما نسبت به رقبا برتری می‌دهد. طراحی محصول همچنین به شما کمک می‌کند تا:

  • محصولات بهتری بسازید: بهبود مستمر طراحی محصول بر اساس بازخورد کاربران به شما کمک می‌کند محصولات موفق‌تری بسازید که با نیازهای کاربر هماهنگی بیشتری داشته باشند.
  • تجربه کاربری را بهبود ببخشید: طراحی محصول هوشمند به مشتریان شما این امکان را می‌دهد که بیشترین بهره را از محصولتان ، هم از نظر عملکرد و هم از نظر لذت، ببرند و آنها را به اهداف خود برسانند.
  • ردیابی پیشرفت و اندازه گیری موفقیت: طراحی محصول به ردیابی موفقیت و عملکرد محصول در طول زمان کمک می‌کند، بنابراین می‌توانید بفهمید که آیا محصول شما نیازهای کاربر را برآورده می‌کند یا نه و یاد بگیرید که چه ارتقاهایی را باید در نظر بگیرید.

چگونه یک طراحی محصول موفق داشته باشیم؟

نقشه راه پنج مرحله‌ای ما را دنبال کنید تا یاد بگیرید که چگونه یک فرآیند طراحی محصول موفق را انجام دهید.

از این نکات برای الهام بخشیدن به فرآیند طراحی خود و اطمینان از تناسب محصول با بازار استفاده کنید:

1. تحقیق در مورد محصول انجام دهید

انجام تحقیقات کامل محصول – که شامل تحقیقات بازار و کاربر است – بخش اساسی طراحی محصول است. نه تنها باید بدانید چه کسی از محصول شما استفاده خواهد کرد، بلکه باید به اندازه کافی بدانید که چرا و چگونه آنها از آن استفاده خواهند کرد تا از پذیرش و موفقیت محصول اطمینان حاصل کنید.

ابتدا، پرسوناهای کاربر را ایجاد کنید و کارهای آنها را مشخص کنید تا بفهمید برای چه کسی یک محصول را طراحی می‌کنید و تسک‌هایی که هر پرسونا با محصولتان تکمیل خواهد کرد، چیست.

سپس، به تحقیقات بازار توجه کنید. برای رقابتی بودن، باید بدانید که کدام محصولات از قبل وجود دارند و چقدر به نیازها و مشکلات مشتری پاسخ می‌دهند.

2. مشکل را تعریف کنید

هنگامی که خواسته‌ها و نقاط درد مخاطبان هدف خود را شناختید، بهتر می‌توانید محصول خود را به مشکلاتی که می‌خواهید حل کنید، مرتبط کنید. از تحقیقات محصول خود (از مرحله بالا) برای یافتن هر گونه شکاف در بازار و استفاده از آنها به نفع خود بهره ببرید. از خود بپرسید: “این محصول به چه چیزی نیاز دارد؟” و “رقبای من چگونه به آن رسیدگی می کنند؟”

3. راه حل‌هایتان را ارائه دهید

برای حل مشکلات کاربران، طوفان فکری راه بیندازید. خلاق باشید و به تیم خود آزادی کامل بدهید تا بتوانند انواع راه‌حل‌هایی که به ذهنشان می‌رسد را ارائه دهند.

4. پروتوتایپ یا نمونه اولیه بسازید

حداقل محصول قابل دوام (MVP) یا نسخه اولیه‌ای از راه حل خود را بسازید. ایجاد یک نمونه اولیه به شما این امکان را می‌دهد که طراحی خود را با کاربران تست کنید و ببینید آیا در مسیر درستی هستید یا خیر – و همچنین این کار باعث فکر کردن به ایده‌های دیگری برای محصول می‌شود که امکان داشت بدون ساخت نسخه اولیه به آن نرسید.

برای مثال، پس از ایجاد یک نمونه اولیه، تیم شما ممکن است با یک نقص در طراحی مواجه شود که بر تجربه کاربر تأثیر منفی می‌گذارد، حتی اگر آن محصول با در نظر گرفتن کاربر ساخته شده باشد. این مرحله از فرآیند طراحی به شما این شانس را می‌دهد که قبل از راه اندازی مشکلات را برطرف کنید.

5. تست و تکرار کنید

نمونه‌های اولیه خود را با کاربران احتمالی تست کنید و ببینید که چگونه واکنش نشان می‌دهند. سپس، تغییرات را بر اساس بازخورد کاربران انجام دهید.

3 چالش در طراحی محصول و و راه‌حل‌های آن

در حالی که طراحی محصول، فرآیندی‌ست که همیشه در حال تکامل است، هنوز چندین چالش وجود دارد که می‌تواند طراحان محصول را از رسیدن به اهداف محصول باز دارد.

بیایید نگاهی به این چالش‌ها بیندازیم و اینکه چگونه می‌توانید بر آنها غلبه کنید—تا بتوانید طراحی محصول خود را تأیید کنید و نیازهای کاربران را سریع برآورده کنید.

1. چالش‌های تحقیق

با توجه به تمام داده‌های کاربر، کانال‌ها و ابزارهای موجود، انجام تحقیقات کامل در مورد کاربران و ترجمه آن تحقیقات به بینش‌های عملی می‌تواند برای طراحان محصول و تیم‌ها دلهره‌آور باشد.

قبل از شروع، باید یک فرآیند تحقیقاتی داشته باشید تا به شما در دستیابی به تناسب محصول با بازار و موفقیت کاربر کمک کند.

4 مرحله برای غلبه بر چالش‌های تحقیقاتی و بهبود فرآیند تحقیق

  1. مشخصات مشتری ایده آل خود را بر اساس نقاط درد، ویژگی‌ها، رفتارهای خرید و جمعیت شناسی آنها شناسایی کنید. از این اطلاعات، برای تعیین کانال‌های پرکاربرد و ترجیحات محصول استفاده کنید.
  • از ابزارهای سوشال لیسنینگ برای مشاهده برند یا محصول خود در کانال‌های مرتبط با مخاطبان هدف خود استفاده کنید تا بدانید آنها در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند و به چه چیزی نیاز دارند. برای مثال، اگر می‌بینید که افراد در رسانه‌های اجتماعی به ویژگی محصول رقیب پاسخ مثبت می‌دهند، می‌توانید در مورد ایجاد یک ویژگی مشابه فکر کنید.
  • تقاضای بازار را با ابزارها پیش‌بینی کنید و روندهای محبوب در جستجوی محصول و احتمال موفقیت آن‌ها را ببینید.
  • بازخورد بخواهید. با استفاده از نظرسنجی در استوری اینستاگرام یا لینکدین، از مخاطبان هدف خود درباره ایده‌ها یا ویژگی‌های بالقوه محصول نظرسنجی کنید.

2. چالش‌های فرآیند طراحی

ایجاد یک فرآیند طراحی شامل همکاری متقابل، اولویت‌بندی نقشه راه محصولتان و باقی گذاشتن فضای کافی برای آزمایش و اصلاح است. اما، پیدا کردن (و پایبند بودن به) فرآیندی که خیلی پیچیده یا پرهزینه نباشد، سخت است.

4 راه برای غلبه بر چالش‌های طراحی

1. با متحد کردن تیم‌ها در پلتفرم‌های اصلی خود، همکاری متقابل و همسویی ذینفعان را تشویق کنید. مطمئن شوید که از همان  CRM، ابزارهای گزارش‌دهی و داشبورد استفاده می‌کنید تا به اطلاعات مشتری دسترسی آسانتری داشته باشید.

2. از تیم و کاربران خود نظرسنجی کنید تا بهتر بفهمید چه چیزی را می‌توانید در فرآیند طراحی و توسعه خود ساده کنید.


3. روش‌های تست طراحی محصول خود را تکرار کنید: بازخوردی را که جمع‌آوری کرده‌اید در فرآیند طراحی خود پیاده‌سازی کنید و روش‌های آزمایش شده مدیریت پروژه مانند کانبان یا اسکرام را بررسی کنید.

4. A/B تست نمونه اولیه خود را انجام دهید و ببینید مخاطب شما به چه چیزی بهتر پاسخ می‌دهد یا چه چیزی را دوست دارد. سپس، از یافته‌های خود برای بهبود و ساده‌سازی فرآیند طراحی محصول خود استفاده کنید.

3. چالش‌های پس از راه اندازی

هنگامی که محصول خود را راه اندازی کردید، باید چشم انداز دقیقی بر بینش مشتری داشته باشید که به شما کمک می‌کند تا محصول خود را اصلاح کنید. گاهی اوقات، طراحان محصول فراموش می‌کنند که تکرار محصول پس از عرضه به اندازه توسعه و طراحی اولیه اهمیت دارد.

4 راه برای اینکه به طور مداوم محصول خود را بهبود دهید

نظرسنجی‌های رضایت مشتری را برای سنجش رضایت کوتاه مدت مشتریان خود از محصول انجام دهید.

در طول سفر مشتری، از جمله در هنگام ورود کاربر، بازخورد بخواهید تا اطلاعاتی در مورد آنچه که مشتریان در مورد محصول شما دوست دارند یا دوست ندارند، دریافت کنید و بر این اساس بهینه سازی کنید.

نظرسنجی های مربوط به بازار محصول را انجام دهید و از مشتریان خود بپرسید که آیا محصول شما را در زندگی روزمره خود پذیرفته‌اند یا اینکه استفاده از آن را از دست داده‌اند.

 از یافته‌های خود برای تطبیق بهتر محصول خود با نیازهای بازار و کاربران استفاده کنید. برای مثال، پس از انجام یک نظرسنجی تناسب محصول با بازار، ممکن است درک واضح‌تری از نقشه راه محصول به دست آورید و ابتکارات با ارزش را بهتر اولویت بندی کنید.

طراحی محصول را به سطح بعدی ببرید

طراحی قوی محصول به طور قابل توجهی تجربه کاربر شما را با همسویی نزدیک محصول شما با نیازها و اهداف آنها بهبود می‌بخشد.

از راهنماها برای ایجاد فرآیند طراحی، پیش‌بینی چالش‌ها و جلوگیری از مشکلات، و شناسایی و برآورده کردن ترجیحات و خواسته‌های مشتری استفاده کنید.

از همین نویسنده: