در فیلم‌ها و بازی‌ها، یک کاراکتری که به خوب طراحی شده، مخاطب را وادار می‌کند که داستان را دنبال کند. این کاراکترها اغلب شخصیت‌های به یاد ماندنی هستند که فوراً با لباسشان، نحوه ورودشان به یک اتاق و خصلت‌های ظریف و ویژگی‌های خاصشان قابل تشخیص هستند.

طراحی کاراکتر می‌تواند شامل همه چیز باشد، از ظاهر و لباس پوشیدن یک شخصیت گرفته تا نحوه حرکت و احساساتی که نشان می‌دهد.

در ادامه هر چیزی که باید در مورد دنیای خلاقانه طراحی کاراکتر بدانید را بررسی می‌کنیم.

طراحی کاراکتر چیست؟

طراحی کاراکتر در فیلم و بازی شکلی از هنر مفهومیست و شامل تعریف بصری ظاهر فیزیکی، شخصیت، رفتار و زیبایی‌شناسی شخصیت است و در واقع چیزی بیش از یک نقاشی است. کاراکترها نقش اساسی در گفتن یک داستان یا انتقال یک پیام دارند و شما به عنوان یک طراح کاراکتر ، شخصیت‌ها را با ویژگی‌هایی که با داستان و جهت خلاقانه فیلم یا بازی هماهنگ است، زنده خواهید کرد.

طراحی کاراکتر به عنوان یک نقطه مرجع در بسیاری از مراحل توسعه یک پروژه استفاده می‌شود.

یک طراحی کاراکتر خوب به چه معناست؟

طراحی کاراکتر خوب با شخصیت آن کاراکتر شروع می‌شود، که ممکن است از طرف یک نویسنده یا کارگردان خلاق در قالب یک خلاصه یا فیلمنامه باشد. به عنوان یک طراح کاراکتر ، شما مسئول تصویرسازی توصیف یا ایده یک کاراکتر هستید.

طراحی یک کاراکتر خوب موارد زیر را شامل می‌شود:

  • سبک/لحن: آیا شخصیت شما با سبک تولید مطابقت دارد؟ به عنوان مثال، اگر یک شخصیت دیزنی است، آنها را به سبک انیمه نمی‌کشید.
  • لباس: آیا شخصیت به گونه‌ای لباس می‌پوشد که با ویژگی‌ها و داستانش هماهنگ باشد؟
  • وضعیت بدنی: آنها چگونه خود را با شخصیت و رفتار خود هماهنگ می‌کنند؟
  • داستان: شخصیت چه نقشی در خط داستانی یا صحنه دارد؟
  • سیلوئت یا ضد نور: وقتی تمام جزئیات حذف شوند، آیا سیلوئت (ضد نور) شخصیت هنوز باعث شناسایی آن می‌شود؟ (به عنوان مثال، به شکل ساده اما بسیار قابل تشخیص میکی موس فکر کنید.)

در اینجا چند نمونه از تراز کردن و هماهنگ کردن عناصر در طراحی کاراکتر را آورده‌ایم:

  • اگر در حال توسعه بازی هستید که در آن کاراکتر قرار است از صخره‌های شیب دار کوه بالا برود، احتمالاً آنها را با عصا یا کفش‌های پاشنه بلند طراحی نمی‌کنید.
  • اگر ویژگی‌های شخصیتی کاراکتر شامل کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس باشد، طراحی کاراکتر شما احتمالاً شامل وضعیت بدنی خمیده و درونی خواهد بود.
  • اگر بازی در خارج از فضای زمین برگزار می‌شود، باید لباس‌های مناسب مانند کلاه ایمنی، اکسیژن و لباس فضایی را در نظر بگیرید.
طراحی کاراکتر

یک کاراکتر خوب نه تنها واقع بینانه (یا باورپذیر) خواهد بود، بلکه یک چیز منحصر به فرد در مورد آنها وجود دارد، که ممکن است بخشی از شخصیت، حرکت یا ظاهر فیزیکی آنها باشد.

3 نمونه از طراحی کاراکتر خوب

در اینجا سه ​​نمونه از کارکترهایی که احتمالاً در فیلم‌ها و بازی‌ها دیده‌اید و به خوبی طراحی شده‌اند را آورده‌ایم:

گروگو

گروگو به یک شخصیت محبوب در دنیای جنگ ستارگان تبدیل شده است – نشانه‌ای از طراحی خوب یک کاراکتر. ویژگی‌های کودک مانند و حرکات آهسته و ناهنجار گروگو باعث می‌شود که ما او را دوست داشته باشیم. از آنجایی که او به یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب جنگ ستارگان (استاد یودا) شباهت دارد، ما با او هماهنگی بیشتری داریم تا اینکه طراح کاراکتر یک گونه بیگانه کاملاً جدید را برای نقش خود تصور کند.

پیکاچو

Pokémon’s Pikachu  یک شخصیت نمادین است که نسل‌ها دوستش دارند. بخشی از طراحی هوشمندانه شخصیت پیکاچو این است که رنگ او با مهارت او مطابقت دارد (نور و زرد)، به همین دلیل به خاطر سپردن او آسان‌تر می‌شود و اینکه کیوت بودن او در صدا و حالات چهره‌اش منعکس می‌شود، او را بسیار دوست داشتنی می‌کند.

GlaDOS (بازی پرتال)

اگر تا به حال پرتال را بازی کرده باشید، با GlaDOS و اقدامات شدید او برای نگه داشتن شما در مرکز تحقیقاتی، توسل به دروغ و فریب آشنا خواهید بود. بازیکنان با طراحی مکانیکی سیاه و سفید و یک “چشم مراقب” ساده او که به طراحی کاراکتر او کمک می‌کند به یاد ماندنی و خاطره انگیز تبدیل شود، آشنا هستند.

چگونه یک کاراکتر طراحی کنیم

در ادامه روند مفهوم‌سازی و طراحی کاراکتر بر اساس خلاصه مشتری یا موارد مشابه را توضیح می‌دهیم:

مرحله 1: تحقیق

در دنیای کاراکترهایی که خلق می‌کنید متخصص شوید. قبل از قرار دادن قلم روی کاغذ (یا قلم روی تبلت!) تحقیق خود را انجام دهید. یک مثال شناخته شده انیمیشن شیر شاه در سال 1994 است. طراحان کاراکتر و انیماتورها حیوانات ساوانای آفریقایی را در زندگی واقعی مورد مطالعه قرار دادند تا از ظاهر آنها، حرکات و رفتارشان بهتر بفهمند تا مطمئن شوند که کارکتر‌های نمادینی که طراحی کرده‌اند درست هستند.

مرحله 2: جمع آوری تصاویر مرجع

به عنوان بخشی از تحقیقاتتان، جمع آوری تصاویر مرجع برای الهام گرفتن ضروری است، حتی اگر کاراکتر شما فانتزی باشد. برای مثال، اگر در حال طراحی کاراکتری هستید که در یک جنگل زندگی می‌کند، تصاویری از صحنه‌های جنگل‌های بارانی و حیوانات را جمع‌آوری کنید تا مود مناسب را تنظیم کنید. یا مثلاً اگر کاراکتر شما علاقه‌مند به ماشین‌های اسپرت است، عکس‌هایی از هاترودها و ماشین‌های مسابقه جمع‌آوری کنید. ممکن است عناصری (رنگ‌ها، الگوها، بافت‌ها) را از این تصاویر مرجع پیدا کنید که بتوانید آن‌ها را در طراحی کاراکتر خود بگنجانید.

مرحله 3: مخاطبان خود را بشناسید

هر کسی دنیا را از دریچه منحصر به فرد خودش می‌بینند. دانستن اینکه مخاطب هدف شما ممکن است از چه دریچه‌ای نگاه کند می‌تواند به شما کمک کند شخصیتی را طراحی کنید که بیشتر با آنها هماهنگ است.

مرحله 4: ویژگی‌های غیر بصری کاراکترها را تعریف کنید

بر اساس اطلاعات مختصر طراحی کاراکترتان، یک شخصیت و داستان پس زمینه برای شخصیت ایجاد کنید. شاید آنها سال گذشته در یک دعوا شرکت کردند و اکنون یک زخم بزرگ روی صورت خود دارند. تا جایی که نیاز دارید به عمق بروید تا یک شخصیت با لایه‌های فیزیکی و احساسی ایجاد کنید. شخصیت‌هایی که لایه‌های متعددی دارند باورپذیرتر و به یاد ماندنی‌تر هستند.

همچنین، به پیشینه و اصل و نسب یک شخصیت بپردازید. اگر شخصیت شما در غرب وحشی بزرگ شده است، می‌توانید عناصری را که برای کسانی که در آن دوران زندگی می‌کنند (مانند کلاه گاوچران) را لحاظ کنید. اگر شخصیت شما دارای اصل و نسب اسکاندیناوی است، می‌توانید زیبایی‌شناسی آن‌ها را با ویژگی‌های اسکاندیناوی مانند (مانند موها و چشم‌های کم‌رنگ‌تر) بسازید و در عین حال مراقب باشید که دچار کلیشه‌ها نشوید.

برخی از جنبه‌های دیگر که باید در طراحی کاراکتر خود لحاظ کنید عبارتند از:

  • حداقل یک ویژگی مثبت
  • یک نقص اساسی
  • انگیزه شخصیت شما (یا “چرایی” آنها)

مرحله 5: مفهوم سازی

هر موقع اطلاعات کافی در مورد کاراکتر داشتید، شروع به اتودزنی چند طرح مفهومی کنید. بر روی قسمت‌های کلیدی ویژگی‌های فیزیکی (مانند وضعیت بدن یا ویژگی‌های منحصر به فردی که کاراکتر خواهد داشت) تمرکز کنید.

مرحله 6: یک پالت رنگ را انتخاب کنید

یک پالت رنگ شامل یک رنگ اصلی و یک پالت از رنگ‌های حمایت کننده برای کاراکتر. برای اکثر کاراکتر‌ها، پالت‌های رنگی ساده‌تر بهتر هستند (مانند مثال Pikachu ما در بالا.

مرحله 7: طراحی را شروع کنید

پس از تأیید توسط مشتری، شروع به ایجاد طرح‌های دقیق‌تر از کاراکتر خود به سبکی کنید که در تولید نهایی ظاهر می‌شوند، شاید حتی با برخی از اقدامات/ژست‌ها و گفتگوهای کلیدی کار کنید. شما باید آنها را از زوایای مختلف ترسیم کنید و اغلب وسایل و لباس‌های مرتبط را جای دهید.

نحوه استفاده از طراحی کاراکتر در فیلم و بازی

در فیلم و بازی، به تصویر کشیدن و بیان یک کاراکتر که توسط یک هنرمند ترسیم شده است، ابتدا در فرآیند مدل سازی سه بعدی و سپس در مرحله انیمیشن استفاده می‌شود. در یک انیمیشن دوبعدی، طراحی کاراکتر به عنوان نقاط مرجع برای انیمیشن استفاده می‌شود و هنرمندان استوری بورد برای بیان داستان به طراحی کاراکتر مراجعه می‌کنند.

طراحی کاراکتر در مدل سازی سه بعدی

مدل‌سازان سه‌بعدی کاراکترهای سه‌بعدی را به صورت دیجیتالی می‌سازند، مجسمه‌سازی می‌کنند و بر اساس یک خلاصه، کاراکترهای سه بعدی را به تصویر می‌کشند. از آنجایی که طراحی کاراکتر معمولاً به صورت یک نقاشی دیجیتالی دو بعدی «مسطح» اجرا می‌شود، یک مدل‌ساز سه‌بعدی این توانایی را دارد که طراحی کاراکتر را حتی بیشتر از این‌ها پیش ببرد و کارهای بیشتری را اضافه کند. جزئیات، شخصیت، واقع گرایی و احساسات.

ظاهر و عملکرد یک کاراکتر مدل سه بعدی نشان می‌دهد که چگونه یک انیماتور (یا بازیکن بازی ویدیویی) می‌تواند آنها را متحرک کند و بر نحوه حرکت آنها تأثیر می‌گذارد.

طراحی کاراکتر در انیمیشن

انیماتورها شخصیت‌ها را دستکاری می‌کنند تا با محیط دوبعدی، سه‌بعدی (دیجیتال)، یا لایو اکشن آن‌ها حرکت کنند و با آن‌ها با توجه به اقداماتی که در فیلمنامه و/یا استوری‌بورد بیان می‌شوند، تعامل داشته باشند. آنها از مفهوم طراحی شخصیت برای اطلاع رسانی انیمیشن خود استفاده خواهند کرد.

از آنجایی که طراحی کاراکتر ایستا است، انیماتورها می‌توانند با تولید حرکات، ژست‌ها و عبارات شخصیت، جان بیشتری به شخصیت خود بدهند.

تبدیل شدن به یک هنرمند مفهومی – متخصص در طراحی شخصیت – راهی عالی برای استفاده از مهارت‌های هنری متنوع شما برای کمک به تجسم و زنده کردن شخصیت‌های فیلم‌ها و بازی‌هایی است که مردم برای نسل‌های آینده به یاد خواهند آورد.

از همین نویسنده: