از انتخاب پالت رنگی و نقشه‌های طبقات گرفته تا کدهای ساختمانی، اینها تنها بخشی از کاریست که یک طراح داخلی انجام می‌دهد. پس آماده باشید تا با هم بیشتر با صنعت طراحی داخلی آشنا شویم.

مهم نیست در حال طراحی فضایی برای مشتری باشید و یا روی طراحی خانه خودتان کار کنید در هر صورت این پست حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای شماست.

طراح داخلی کیست؟

طراح داخلی

طراحان داخلی بر روی معماری و برنامه‌ریزی فضای داخلی کار می‌کنند و طرح‌های منسجم و زیبایی شناختی را برای دکوراسیون داخلی خانه‌ها و مشتریان مختلف ایجاد می‌کنند. بسیاری از طراحان داخلی در زمینه‌های طراحی خاص، مانند طراحی خانه (حتی اتاق‌های خاص)، فضاهای اداری شرکت‌ها، فضای داخلی تجاری، طراحی محیطی، یا استانداردهای دسترسی تخصص دارند.

یک طراح داخلی چه کاری انجام می‌دهد؟

یک طراح داخلی:

  • به نیازهای مشتریان، از جمله اهداف، علایق و بودجه مشتری گوش می‌دهد
  • با توجه به اینکه افراد چگونه از فضا استفاده خواهند کرد، طرح‌های اسکچ را طراحی می‌کند
  • لوازم خانه و مواد را (منسجم و در حد بودجه) انتخاب می‌کند و سفارش می‌دهد
  • طراحی‌ها را با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری نهایی می‌کند
  • تمام هزینه‌های پروژه را برآورد و پیش بینی می‌کند
  • یک جدول زمانی برای پروژه ایجاد می‌کند
  • بر نصب کلیه عناصر طراحی در فضا نظارت می‌کند
  • با مشتریان جلسه می‌گذارد تا اطمینان حاصل کند که آنها راضی هستند
  • به دنبال مشتریان بالقوه و پیشنهاد پروژه‌های جدید است

تفاوت بین طراح داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی داخلی اغلب با طراح دکوراسیون داخلی اشتباه گرفته می‌شود، اما آنها مشاغل بسیار متفاوتی هستند. هر دوی آن‌ها می‌خواهند فضاها را منسجم و زیبا جلوه دهند، اما دکوراتورهای داخلی تماماً به دنبال زیباتر کردن فضای موجود با استفاده از مبلمان و سایر دکورهای خانه هستند (به عنوان مثال، تغییر دکوراسیون یک اتاق قدیمی با یک فرش جدید)، در حالی که طراحی داخلی شامل طراحی خود فضا نیز می‌شود.

برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی به چه شرایط و مهارت‌هایی نیاز دارید؟

اگر به دنبال تبدیل شدن به یک طراح داخلی هستید، در ادامه شرایط و مهارت‌هایی که باید داشته باشید را آورده‎ایم:

  • تحصیل، تجربه و مجوز: می‌توانید در رشته معماری داخلی یا مهندسی معماری تحصیل کنید. دوره کارشناسی معماری حداقل ۴ سال به طول می‌انجامد. سپس برای فعالیت حرفه‌ای می‌توانید در آزمون سازمان نظام مهندسی شرکت کرده و پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی اخذ کنید. این آزمون در رشته معماری در سه صلاحیت نظارت، اجرا و طراحی، برگزار می‌شود و فارغ التحصیلان بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد می‌توانند در آن شرکت کنند. 
  • داشتن چشم طراحی: طراحان داخلی اغلب در مورد “چشم” یا نحوه توجه و تفسیر طرح‌های مختلف صحبت می‌کنند – به عنوان مثال، دیدن یک نقاشی خاص و تشخیص اینکه چگونه از طریق رنگ، موضوع یا سبک بر روحیه تاثیر می‌گذارد. توسعه “چشم طراحی” بخش مهمی از تبدیل شدن به یک طراح داخلی عالی و کسب درک بالاتری از سلیقه و آراستگی است، بنابراین به دنیای اطراف خود توجه کنید و در مورد طرح‌هایی که می‌بینید، از خانه‌ها گرفته تا مغازه‌های لباس، تفکر انتقادی داشته باشید.
  • مهارت‌های مدیریت پروژه: طراحان داخلی مسئول یک پروژه طراحی از ابتدا تا انتها هستند، بنابراین برای انجام کار به مهارت‌های مدیریت پروژه و ارتباطات نیاز دارند، از جمله سازماندهی پروژه، تعیین ضرب الاجل‌ها، و ارتباط با مشتریان، فروشندگان، و پیمانکاران ساختمان برای اطمینان از اینکه همه از نتایج راضی باشند و انتظارات را درک کنند.
  • مهارت‌های طراحی با کامپیوتر:  کشیدن اسکچ‌ها و طرح‌ها بخشی از فرآیند طراحی داخلی هستند، اما تقریباً تمام طراحی داخلی‌های حرفه‌ای، طرح‌های پروژه خود را در نرم‌افزارهایی به نام برنامه‌های طراحی به کمک کامپیوتر یا computer-aided design programs  (CAD) مانند اتوکد نهایی می‌کنند. طراحان داخلی مشتاق برای تکمیل هر پروژه طراحی باید اصول اولیه این برنامه‌ها را به خوبی درک کنند.

چگونه در 5 مرحله یک طراح داخلی شویم؟

برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی حرفه‌ای، نمی‌شود برای همه یک نسخه پیچید، اما چند مرحله وجود دارد که بیشتر افراد برای شروع این مسیر شغلی از آن استفاده می‌کنند:


1. چشم خود را تمرین دهید

 می‌توانید در هر سنی چشمتان را تقویت کنید، چه تازه وارد مدرسه طراحی شده باشید و چه در آینده به سراغ طراحی داخلی بروید. مهم‌ترین نکته برای ایجاد یک طرح خوب، این است که از محیط اطراف خود آگاه باشید؛ به طراحی گرافیک، لباس، معماری و طراحی مناظر توجه کنید. هر چیزی معنا و احساسی برای خودش دارد. کتاب‌فروشی‌ها، موزه‌ها، گالری‌های هنری و مبلمان، بازارهای قدیمی، و مغازه‌های لباس مکان‌های خوبی برای ایده پردازی در مورد این هستند که به طور ذاتی به چه نوع طراحی علاقه دارید؛ جسورانه، بی‌صدا، بازیگوش، کلاسیک یا آینده‌نگر.

2. طراحی داخلی را مطالعه کنید

 اکثر شرکت‌ها، فردی را استخدام می‌کنند که تحصیلات عالی و حداقل مدرک لیسانس داشته باشند، اما گاهی اوقات نوع مدرک بسته به آن شرکت یا موسسه دارد. معمولا رشته‌های مرتبط مانند معماری یا طراحی داخلی ترجیح داده می‌شوند. اما نگران نباشید. اگر در رشته دیگری تحصیل کردید و اکنون دوست دارید در طراحی داخلی فعالیت کنید، موسسه ها و آموزشگاه‌هایی هستند که می‌توانند به شما در این زمینه آموزش دهند و مدرک معتبر ارائه دهند.

3. به دنبال کارآموزی باشید

پس از فارغ التحصیلی از برنامه تحصیلی خود، وقت آن است که به دنبال فرصت‌های شغلی بگردید که تجربه‌تان را افزایش می‌دهد تا بتوانید پورتفولیوی خودتان را بسازید. به طور کلی، قبل از اینکه بتوانید خود را به عنوان یک طراح داخلی به طور رسمی معرفی کنید، به حداقل دو سال آموزش و تجربه تمام وقت در محل کار نیاز دارید، بنابراین در شرکت‌های طراحی داخلی به دنبال مشاغل طراحی مانند کارآموزی یا مشاغل ابتدایی باشید.

4. مجوز دریافت کنید

پس از تحصیل و دو الی سه سال تجربه، شما واجد شرایط اخذ پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی هستید. البته بدون داشتن این پروانه هم می‌توانید کار کنید اما اگر می‌خواهید کار خودتان را شروع کنید نیاز به این مدرک دارید، بنابراین این مدرک یک نقطه پرش عالی برای حرفه طراحی داخلی است.

5. برای یک شرکت کار کنید یا خودتان دفتر بزنید

 هنگامی که مجوز دریافت کردید، می‌توانید هر نوع کار طراحی داخلی را که می‌خواهید دنبال کنید – چه برای یک شرکت کار کنید یا یک کسب و کار کوچک خود را برای خدمات طراحی راه اندازی کنید و خودتان به دنبال مشتریان جدید باشید.

نتیجه گیری

موفقیت در رشته طراحی داخلی نیازمند علاقه و تلاش فراوان شماست. پس خودتان را برای این مسیر آماده کنید!

از همین نویسنده: