احتمالا با سایت سازها و سایت‌هایی که به گفته خودشان می‌توانید در کمتر از دو دقیقه با آنها یک سایت بسازید، آشنا هستید.

این سایت‌ها به یک فردی که کاملا مبتدیست، اجازه می‌دهند در عرض چند دقیقه یک وب‌سایت بسازند و برای وبلاگ‌های شخصی و سایت‌های کوچک عالی هستند، اما برای فروشگاه‌های اینترنتی، اخبار و سایت‌های اجتماعی، دانش طراحی وب پیشرفته‌تری مورد نیاز است. اینجاست که طراح وب وارد عمل می‌شود.


یک طراح وب، زیبایی بصری سایت را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود اولین باری که وارد یک صفحه وب می‌شوید، توجه شما را به خود جلب کند.

اگر می‌خواهید علاقه‌ی خود را به یک شغل تمام عیار تبدیل کنید، در این مقاله در مورد نحوه یادگیری طراحی وب سایت در سال 1402 بیشتر توضیح می‌دهیم.

طراحی وب چیست؟ و یک طراح وب چه کاری انجام می‌دهد؟

احتمالا بدون خواندن یک قرارداد، آن را امضا نمی‌کنید، درست است؟ خوب، ما هم توصیه می‌کنیم که این مسیر شغلی را بدون درک زیر و بم‌های آن دنبال نکنید.

طراح وب

طراحی وب به ظاهر بصری و عملکرد یک سایت، اپ گوشی یا سایر برنامه‌های دیجیتال اشاره دارد. بر این اساس، طراحان وب، متخصصان خلاقی هستند که مسئول طراحی زیبای بصری، متشکل از طرح‌بندی، رابط کاربری و موارد دیگر هستند.

در خلق یک طرح دیجیتال، یک طراح وب ممکن است موارد زیر را در نظر داشته باشد:

  • برندینگ
  • انتخاب طیف رنگی
  • طرح بندی
  • جهت‌یابی
  • تایپوگرافی

صبر کنید – این همه چیز نیست! “طراحی وب” یک اصطلاح گسترده برای مجموعه‌ای از تخصص‌های طراحی دیجیتال است.

چند تخصص طراحی وب مهم که ممکن است آنها را بشناسید، عبارتند از:

طراحان مختلف وب دارای مهارت‌های طراحی منحصر به فردی هستند و در کنار هم برای ایجاد برنامه‌های وب کار می‌کنند. به عنوان مثال، طراحان UX بر عملکرد سایت تمرکز می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که تجربه کاربر رضایت بخش است. طراحان UX ممکن است تست‌های A/B و کاربردپذیری را برای اندازه‌گیری تأثیر طراحی سایت بر تجربه کاربر انجام دهند.

 از سوی دیگر، طراحان گرافیک وظیفه مفهوم سازی و طراحی عناصر بصری مانند لوگوها، آیکون‌ها و تصاویر را بر عهده دارند.

همان طور که می‌بینید، امکانات طراحی وب بی‌پایان است. اما قبل از اینکه بتوانید تخصص خود را انتخاب کنید، باید اصول طراحی وب را یاد بگیرید. با ما همراه باشید – ما آنچه را که برای تبدیل شدن به یک طراح وب باید یاد بگیرید پوشش می‌دهیم.

طراحی وب

پوشش تمام زمینه‎های طراحی سایت در یک مقاله امکان پذیر نیست. با این حال، در اینجا یک راهنمای مبتدی سریع برای همه چیزهایی که برای یادگیری طراحی وب نیاز دارید پیدا خواهید کرد.

بیایید طیف گسترده موضوعات را به دو بخش تقسیم کنیم: عناصر بصری و عملکرد. فقط به یاد داشته باشید که عناصر بصری و عملکردها با هم کار می‌کنند تا یک طراحی وب سایت خیره کننده و قابل استفاده ایجاد کنند.

عناصر بصری

تئوری رنگ

تئوری رنگ‌ها علمیست که مفاهیم و کاربردهای مختلفی را در بر می‌گیرد. و بیشتر اوقات، یک درک درونی از تئوری رنگ‌ها، طراح خوب را از طراح وب موفق جدا می‌کند.

رنگ‌ها پیام‌های غیرکلامی را منتقل می‌کنند که بر خلق و خوی بیننده تأثیر می‌گذارد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا مطب دکتر آبی آرامش بخش است یا برنامه‌های تحویل غذا از رنگ قرمز استفاده می‌کنند؟

 آبی رنگی غیر تهدید کننده است که نشان دهنده اعتماد و صداقت است. به همین ترتیب، اعتقاد بر این است که قرمز باعث تحریک گرسنگی می‌شود.

با این حال، دانستن “معنای” رنگ‌های مختلف کافی نیست. طراحان باید بدانند که چگونه پالت‌های رنگی را با هم ترکیب و تنظیم کنند و مطابقت دهند تا با شخصیت برند مشتری مطابقت داشته باشد.

تصویرسازی و طراحی آیکون

تصویرسازی و طراحی آیکون مهارت‌های طراحی هستند که در تخصص طراحی گرافیک بیشترین معنا را دارند. با این که طراحان گرافیک تصاویر و آیکون‌ها را ایجاد می‌کنند، این طراحان وب هستند که طرح را در یک پروژه اعمال می‌کنند. یک طراح وب باید بداند که چه زمانی و چگونه از این عناصر بصری برای ایجاد یک طراحی منسجم و آراسته استفاده کند.

تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر طراحی و چیدمان متن سایت به روش بصری جذاب است. یک طراح وب معمولاً در نوشتن محتوای صفحه شرکت نمی‌کند، اما از تایپوگرافی برای ایجاد سلسله مراتب و ساختار محتوا استفاده می‌کند.

ساختار، ناوبری و چیدمان

آیا تا به حال از سایتی بازدید کرده‌اید که احساس کنید متناسب نیست؟ دکمه هوم جایی نیست که انتظارش را دارید، اطلاعات را به سختی می‌توانید پیدا کنید، یا به نظر می‌رسد عناصر موجود در صفحه در مخلوط کن مخلوط شده و در یک صفحه پرتاب شده‌اند. همه اینها نمونه‌هایی از صفحات وب هستند که ساختار، ناوبری و طرح بندی را در نظر نمی‌گیرند.

به طور خلاصه، ساختار روشی است که شما محتوای یک سایت را سازماندهی و مرتب می‌کنید. ناوبری فهرستی از دکمه‌ها و پیوندهایی است که بازدیدکنندگان برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر در سایت از آنها استفاده می‌کنند. Layout یا طرح بندی، نحوه چیدمان متن، تصاویر و سایر مطالب را در یک صفحه توصیف می‌کند.

طراحان وب از ابزارهای زیادی، از جمله Figma و Adobe XD برای ایجاد وایرفریم‌های سایت، ایجاد ساختار، ناوبری و طرح بندی استفاده می‌کنند و این‌ها ابزارهایی هستند که شما باید برای ایجاد طرح‌های وب قابل پیمایش و جامع بر آنها تسلط داشته باشید.

عملکرد

دسترسی

بیایید یک چیز را به طور مستقیم بیان کنیم: یک طراحی وب خوب برای همه کاربران قابل دسترسی است. طراحان دیجیتال بزرگ این شعار را همیشه در ذهن خودشان دارند و دسترسی آسان را فدای زیبایی نمی‌کنند.


دسترسی به وب چیست؟ و چرا دسترسی به وب مهم است؟

دسترسی به وب، تمرین ایجاد سایت‌ها، ابزارها و فناوری‌هاییست که برای افراد کم توان طراحی و توسعه داده می‌شود. در این مورد، ما به‌ویژه نگران این هستیم که طراحی‌های وب برای افراد دارای ناتوانی‌های شنوایی، شناختی، عصبی، فیزیکی، گفتاری و بینایی قابل درک و پیمایش باشد.

در عمل، این به معنای بررسی دقیق عناصر بصری مانند تم رنگ، کنتراست، اندازه متن و فاصله است.

💡طور دیگری به آن نگاه کنید: کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق افراد دارای معلولیت دسترسی به وب را به عنوان یک حق اساسی به رسمیت می‌شناسد. دسترسی به وب، افراد دارای معلولیت را قادر می‌سازد تا به طور مستقل زندگی کنند و دسترسی برابر به اطلاعات داشته باشند.

سازگاری دستگاه

امروزه اکثر افراد گوشی هوشمند دارند و از آن استفاده می‌کنند. این مینی رایانه‌های موجود در جیب ما نیازمند این هستند که طراحان وب مخاطبان هدفشان و نحوه دسترسی مخاطبان به سایت را در نظر داشته باشند، و در نظر بگیرند که تغییر صفحه سایت از دسکتاپ به گوشی چگونه بر عناصر روی صفحه و نحوه تجربه کاربران از وب‌سایت تأثیر می‌گذارد.

 این عمل به عنوان طراحی وب واکنشگرا (ریسپانسیو) یا طراحی mobile-first شناخته می‌شود.

سرعت و عملکرد

اینترنت راه طولانی‌ای را طی کرده است، از اینترنت دایال آپ تا اینترنت 5G. علی‌رغم سرعت اینترنت امروزی، عناصر بصری و ویژگی‌ها با حجم فایل‌های بزرگ می‌توانند زمان بارگذاری وب‌سایت را کاهش دهند. طبق استانداردهای امروزی، زمان بارگذاری سه ثانیه‌ای بسیار کند است.

یک طراح وب باید بداند که چگونه طراحی بصری و تعاملی بر زمان بارگذاری، تنظیم و وزن طراحی تأثیر می‌گذارد تا سرعت بارگذاری سریع را با طراحی تأثیرگذار بصری متعادل کند.

سوالات متداول درباره طراحی وب

آیا می‌توانید طراحی وب را خودتان یاد بگیرید؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید مسیر خودآموز را انتخاب کنید – برنامه شلوغ، دوره‌های گران قیمت طراحی وب، یا سایر مسائل دنیای واقعی که توانایی شما را برای شرکت در یک بوت کمپ برنامه نویسی  محدود می‌کند. برای کسانی که در این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرند، مطمئن باشید که می‌توانید طراحی وب را به تنهایی یاد بگیرید. با این حال، طراحی وب خودآموز ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند.

درک عناصر طراحی مبتدی ممکن است آسان‌تر باشد، اما مهارت‌های فنی سخت مانند طراحی وب‌سایت واکنش‌گرا یا CSS ممکن است شما را کلافه کند. برای شروع حرفه طراحی وب خود نیازی به مدرک چهار ساله طراحی یا علوم کامپیوتر ندارید، اما پیشنهاد می‌کنیم در یک دوره کدنویسی شرکت کنید. دوره‌های آنلاین برای طراحی وب جایگزین خوبی هستند، زیرا بسیاری از آنها خودآموز هستند و می‌توانند شما را به اندازه کافی برای کار آماده کنند.

آیا طراحی وب نیاز به کدنویسی دارد؟

بله، طراحان وب باید یاد بگیرند که چگونه کدنویسی کنند، اما نه به دلیلی که ممکن است حدس بزنید. اگرچه طراحی وب و توسعه وب مسیرهای شغلی متفاوتی هستند، این متخصصان اغلب با هم همکاری می‌کنند. در این شرایط، خوب است که بدانید چگونه به زبان برنامه نویسان وب صحبت کنید تا بتوانید نیازهای خود را بیان کنید و همچنین همکاران خود را درک کنید. به هر حال، ارتباط یک مهارت نرم ارزشمند است، درست است؟ کاملا! ناگفته نماند که اکثر مشاغل طراحی وب به دلایل فوق نیاز به دانستن HTML و CSS دارند.

آیا طراح وب بازار خوبی دارد؟

بله، تقاضای زیادی برای طراح وب وجود دارد! در واقع، اداره آمار کار (آمریکا) اعلام کرده که تقاضا برای متخصصان توسعه وب و طراحی دیجیتال بین سال‌های 2021 تا 2031 23 درصد رشد خواهد کرد. این رشد سریعتر از میانگین همه حرفه‌هاست.

واقعیت این است که اینترنت یک اکوسیستم در حال رشد است که کاربران بیشتری دائماً از آن استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، بین سال های 2000 تا 2021، تعداد کاربران بزرگسال اینترنت 41 درصد (یعنی از 52 درصد به 93 درصد) افزایش یافته است. طراحان وب برای ایجاد صفحات وب جذاب بصری که از اهداف ذینفعان پشتیبانی می‌کنند، مورد نیاز هستند.

طراحی وب را با ویکی درس بیاموزید

یادگیری طراحی وب یک فرآیند تعاملی است، از تسلط بر نظریه رنگ و روابط فضایی تا مدیریت موثر دسترسی به وب. تمام آنچه گفته شد، سخت نیست. امکان خودآموزی وجود دارد، اما اگر می‌خواهید پشتیبانی بیشتری داشته باشید، و همه چیز را از صفر یاد بگیرید دوره‌های ویژه ویکی درس را از دست ندهید!

از همین نویسنده: