اجازه ندهید بانک عکس‌هایتان به هدر رود. کشف کنید که چگونه می‌توانید با فروش نمونه کارهای استفاده نشده‌تان به وب سایت‌های عکاسی، درآمد غیرفعال داشته باشید.

دنیای عکاسی استوک دیگر از عکس‌های بی کیفیت و مصنوعی که در آن ژست‌های غیرطبیعی می‌گرفتند، گذر کرده است. این روزها بیشتر عکس‌های استوک، مناظر الهام‌بخش در سفر، تصاویر سبک زندگی از محیط‌های کاری مدرن، لحظات صمیمانه بین خانواده و دوستان، و تصاویر متنوعیست که تقاضای این صنعت میلیاردی را افزایش می‌دهد.

ارائه عکس‌های استوک به آژانس‌ها این فرصت را به شما می‌دهد که از تصاویر استفاده نشده خود درآمد غیرفعال به دست آورید. و از آنجا که موانع کمی برای ورود به آن وجود دارد، هر کسی می‌تواند یک عکاس استوک شود.

عکاسی استوک چیست؟

اصطلاح عکاسی استوک به نوعی از عکس اطلاق می‌شود که با داشتن مجوز به خریداران متعدد فروخته می‌شود. این نوع عکس‌ها محبوب هستند زیرا عکاسی استوک معمولاً واقعاً با کیفیت است و بسیار ارزان‌تر از استخدام یک عکاس برای ایجاد تصاویر سفارشی است.

دو نوع عکاسی استوک وجود دارد: تجاری و تحریریه. اگر عکس استوک تجاری تولید می‌کنید، به خریدار اجازه می‌دهید از آن در هر جایی استفاده کند، از جمله در تبلیغات، در وب‌سایت یا رسانه‌های اجتماعی و فراتر از آن. عکاسی استوک تحریریه محدودتر است و فقط در شرایط خاص قابل استفاده است، اما این نوع عکس توسط همه آژانس‌ها پذیرفته نمی‌شود.

عکاسی استوک رایگان در مقابل سایت‌های عکاسی استوک بدون حق امتیاز

می‌توانید وب‌سایت‌های عکاسی استوک را به دو دسته تقسیم کنید: آنهایی که عکس رایگان ارائه می‌دهند و آنهایی که تصاویر را با مجوز و لایسنس می‌فروشند.

اکثر سایت‌های عکاسی استوکِ پولی، عکس‌های استوک را بدون حق امتیاز می‌فروشند، به این معنی که خریداران می‌توانند بدون پرداخت حق امتیاز اضافی تا هر چقدر که بخواهند از آن استفاده کنند. به عنوان یک عکاس استوک، شما یک بار تصویر را به مشتری می‌فروشید، صرف نظر از اینکه او چقدر از آن استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، عکاسی استوک رایگان، تصاویری را توصیف می‌کند که برای استفاده رایگان هستند. معمولاً این تصاویر تحت نوعی مجوز قرار می گیرند که شرایطی را که می‌توانید از آن عکس استفاده کنید، مشخص می‌کند.

محبوب‌ترین سایت‌های عکاسی استوک رایگان عبارتند از:

برترین سایت‌های عکاسی استوک کدامند؟

اگر تازه عکاسی استوک را شروع کرده‌اید، بهترین سایت‌های عکاسی استوک برای شروع کار عبارتند از:

  • Dreamstime: هر کسی می‌تواند برای فروش عکس‌های خود ثبت‌نام کند و زمانی که موجودی شما به 100 دلار رسید، می‌توانید درخواست برداشت کنید.
  • Adobe Stock: می‌توانید برای تصاویری که می‌فروشید 33 درصد حق امتیاز کسب کنید.
  • Depositphotos: پس از گذراندن یک آزمون کوتاه کیفیت، می‌توانید بین 30 تا 38 درصد حق امتیاز کسب کنید.
  • Canva: در حال حاضر برای افراد جدید بسته است، اما می‌توانید علاقه خود را برای همکاری ثبت کنید. آنها یک پلن درآمد پیچیده دارند که ابتدا باید آن را بررسی کنید.
  • 123RF : بین 30٪ تا 60٪ درآمد کسب کنید و زمانی که به موجودی 50 دلار رسیدید می‌توانید درخواست برداشت کنید.

نحوه فروش عکس استوک

اولین چیزی که هنگام فروش عکس‌های خود باید درک کنید این است که هر آژانس سیاست‌های خاص خود را خواهد داشت. این دستورالعمل‌ها علاوه بر تشریح کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید (مانند ارسال تصاویر توهین‌آمیز یا غیر اخلاقی) به شما می‌گویند که چه مدارکی را باید با تصاویر خود همراه کنید.

به عنوان مثال، اگر از افرادی که در تصویر قابل شناسایی هستند عکاسی می‌کنید، احتمالاً آنها باید فرم انتشار مدل را امضا کنند. قوانین زیادی وجود دارد که ممکن است بسته به آژانس متفاوت باشد، بنابراین قبل از شروع به کار، مطمئن شوید که قوانین و خط مشی‌ها را مطالعه کرده و رعایت می‌کنید.

1. انتخاب آژانس عکاسی استوک

اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، کار با برخی از آژانس‌های شناخته شده سخت است. هنگامی که یک آژانس عکاسی استوک را انتخاب می‌کنید، باید بر نحوه کار آنها با مشارکت کنندگان تمرکز کنید: مواردی را انتخاب کنید که به طور منصفانه و سریع برای کارتان به شما دستمزد می‌دهند و توسط عکاسان دیگر توصیه می‌شوند.

فراموش نکنید که سایت آنها را مرور کنید تا بتوانید بررسی کنید که آنها عکس‌های استوکی که می‌خواهید بفروشید را نمایش می‌دهند یا خیر و آیا می‌توانید نیازهای آنها را برآورده کنید.

2. گرفتن تصاویر استوک

از آنجایی که هدف این است که عکس‌های استوک خود را بفروشید، همیشه ایده خوبیست که ببینید چه نوع تصاویری محبوب‌تر هستند. این موضوع اغلب به معنای استفاده از مدل‌ها برای ایجاد صحنه‌هایی با احساس واقعیست.

بیشترین شانس موفقیت شما از عکاسی استوک، گرفتن عکس‌هاییست که تا حد امکان منحصر به فرد هستند. برای مثال، بازار عکس‌های استوک گل‌ها اشباع شده است، بنابراین بهتر است یک موضوع کاملاً متفاوت را انتخاب کنید – یا فقط کمیاب‌ترین گل‌های جهان را ثبت کنید.

برای شروع، با موضوعی که با آن راحت هستید عکاسی کنید و شروع به ایجاد جایگاه خود کنید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا در طول زمان پیشرفت کنید، بلکه شهرت شما را به عنوان یک عکاس عالی استوک در آن موضوع بالا می‌برد.

3. ویرایش عکس‌های استوک

شما باید قبل از ارسال، عکس‌های استوک خود را ویرایش کنید. برخی از مواردی که ابتدا باید روی آنها تمرکز کنید عبارتند از نور، کنتراست، سایه‌ها، هایلایت‌ها و دمای عکس‌های شما. وقتی از رنگ‌آمیزی عکس راضی هستید، می‌توانید شروع کنید به ویرایش هر چیزی که حواس‌تان را پرت می‌کند، مانند اشیاء اضافی در پس‌زمینه یا حذف لوگوها یا سایر ویژگی‌های کوچک.

4. ایجاد کلمات کلیدی عکاسی استوک

یکی از رازهای فروش موفق عکاسی استوک این است که مطمئن شوید قابل دسترس هستند. شما می‌توانید با افزودن کلمات کلیدی مهم برای عکس‌های استوک خود به این هدف برسید.

به عکس خود نگاه کنید و به سوالات کلیدی فکر کنید:

  • موضوع کی/چیست؟
  • در صحنه چه اتفاقی می‌افتد؟ مفهوم یا حسی که گرفتید چیست؟
  • چه زمانی گرفته شد؟
  • عکس کجا گرفته شده؟

کلیدواژه‌هایی را که به این سؤالات پاسخ می‌دهند فهرست کنید و برای هر یک از آنها تغییراتی در نظر بگیرید. هنگامی که آماده نوشتن کلمات کلیدی خود هستید، مهمترین آنها را در ابتدا قرار دهید. هیچ کلمه کلیدی را با تکرار عبارات یا استفاده از کلماتی که بیش از حد عمومی یا نامربوط هستند هدر ندهید.

این سوال را از خودتان بپرسید که آیا فردی که این کلمات کلیدی را تایپ کرده، مشتاق دیدن عکس‌های شما خواهد بود یا به دلیل اینکه به اندازه کافی مرتبط نیست، ناامید می‌شود. اگر مورد دوم است، باید در انتخاب کلمه خود تجدید نظر کنید.

فراموش نکنید که از کلمات کلیدی در عنوان و کپشن فایل خود استفاده کنید و مطمئن شوید که قوانین آژانس را رعایت می‌کنید تا فایل‌های شما به دلیل عملکرد ضعیف رد نشود.

5. اکسپورت فایل‌های عکاسی استوک

اکسپورت صحیح فایل‌ها، باعث می‌شود داده‌های مهم از دست نروند و از این کار جلوگیری می‌کند. معمولاً باید مطمئن شوید که فایل موردنظر JPEG است و RGB را برای فضای رنگ انتخاب کنید. آن را با کیفیت 100% اکسپورت کنید، اندازه فایل یا نسبت‌های آن را محدود نکنید و وضوح را روی 300 تنظیم کنید.

 مطمئن شوید که متا دیتا گنجانده شده‌اند تا بتوان عنوان، زیرنویس‌ها، کلمات کلیدی و موارد دیگر را استخراج کرد. و مثل همیشه، بررسی کنید که آژانس استوک چه نیازهایی دارد زیرا ممکن است سیاست‌های متفاوتی داشته باشند.

به دنبال شغل عکاسی استوک هستید؟

اکثر افرادی که عکس استوک می‌فروشند این کار را برای حمایت از حرفه عکاسی فریلنسری خود انجام می‌دهند. مسیر معمولی این است که در یک آژانس ثبت نام کنید، عکس‌های استوک خود را ارسال کنید و سپس هر بار که فروخته می‌شوند، حق امتیاز کسب کنید.

با وجود اینکه به اندازه تلاشی که انجام می‌دهید پول دریافت نمی‌کنید، و نمی‌توانید حقوق ثابتی را تضمین کنید، داشتن فرصتی برای کار کردن در زمانی که می‌خواهید و کسب درآمد از عکاسی استوک، چشم‌انداز جذابی است.

درآمد عکاسی استوک

زیبایی فروش عکاسی استوک این است که درآمد منفعل ایجاد می‌کند: زمانی که کار را برای گرفتن عکس انجام دادید، می‌توانید آنها را بدون هیچ تلاش اضافی برای سال‌های آینده بفروشید.

اکثر عکاسان استوک فریلنسر توسط آژانس‌ها حق امتیاز دریافت می‌کنند. میزان درآمد عکاسان استوک بسیار متفاوت است، بسته به اینکه آیا تصویر شما به طور انحصاری توسط آژانس معامله می‌شود و نوع مشتری که آن را خریداری می‌کند.

به عنوان مثال، Jarmo Piironen عکاس استوک گزارش می‌دهد که در سال 2021 او 550 دلار در ماه درآمد داشت. نمونه کار او شامل 2200 تصویر و ویدئو است و پنج سال طول کشید تا به این نقطه رسید و در کنار شغل تمام وقت خود کار کرد. Jarmo به طیف وسیعی از آژانس‌ها می‌فروشد و بیشترین تعداد را به Shutterstock، Alamy و Adobe Stock ارسال می‌کند.

عکاسی استوک سفارشی

یکی از کارهای پرسود این است که توسط یک برند یا سازمان استخدام شوید تا یک مجموعه عکس کامل از عکس‌های استوک سفارشی بگیرید و آنها را ویرایش کنید که آنها بتوانند از آن استفاده کنند. این نوع کار عکاسی سفارشی معمولاً یک پروژه نسبتاً کوتاه مدت است که حدودا یک یا دو روز را برای مرتب کردن عکس‌ها در محل آنها و ارسال پوشه‌های فایل‌های ویرایش شده صرف کنید.

فروش مستقیم عکاسی استوک

همچنین می‌توانید با فروش مستقیم تصاویر خود، درآمد خود را از عکاسی استوک افزایش دهید. این کار، واسطه گری آژانس را قطع می‌کند و به این معنیست که کل ارزش فروش را حفظ خواهید کرد – اما باید بازاریابی و خدمات مشتری خود را انجام دهید.

داشتن یک وب‌سایت که ایمن باشد و بتواند پرداخت‌ها را پردازش کند یا فایل‌ها را به مشتری تحویل دهد، به معنای زمان کمتری برای عکاسی و زمان بیشتر برای ادمین بودن است، که ممکن است برای جنبه خلاق شما جذاب نباشد.

پرتفولیوی خودتان را بسازید و کسب درآمد کنید

احتمالاً تعداد زیادی تصاویر گرفته و ویرایش کرده‌اید که روی سیستم‌تان ذخیره شده‌اند و هرگز دیده نمی‌شوند. به جای اینکه بگذارید این همه تلاش به هدر برود، چرا بهترین عکس‌های خود را مرور نمی‌کنید و سعی نمی‌کنید آنها را به عنوان عکس‌های استوک بفروشید؟

زیبایی عکاسی استوک مدرن این است که هیچ چیز بی ربط نیست. دفعه بعد که بیرون می‌روید، دوربینتان را با خود ببرید و شروع به گرفتن عکس کنید. ممکن است از میزان فروش آن عکس‌ها متعجب شوید.

از همین نویسنده: