تا زمانی که عکاسی وجود داشته، عکاسان به دنبال عکاسی طبیعت با تمام شکوه آن بوده‌اند.
اگر قبلاً از دوربین استفاده کرده‌اید، احتمالاً تاکنون برای یک بار هم که شده لنز خود را روبروی طبیعت گرفته‌اید. همیشه الهاماتی در فضای باز وجود دارد، از مناظر وسیع گرفته تا نمای نزدیک از گیاهان، گل‌ها و حیات وحش. همچنین منابع بی پایان شگفتی وجود دارد، که عکاسی طبیعت بر برخی از جادویی‌ترین بخش‌های این سیاره که ما خانه می‌نامیم تمرکز می‌کند.

عکاسی طبیعت چیست؟

عکاسی طبیعت ژانری از عکاسی است که بر عناصر فضای باز متمرکز است. موضوعات خاص ممکن است شامل آسمان، آب و زمین، یا گیاهان و جانورانی که در این فضاها زندگی می کنند – یا هر دو باشد.

عکاسی طبیعت

در حالی که اهداف هر عکاس می‌تواند متفاوت باشد، بسیاری از عکاسان به دنبال این هستند که از طریق کارشان به افراد نشان دهند که طبیعت چقدر زیباست و چقدر ارزش حفاظت دارد. با انجام این کار، آن‌ها مکان‌ها و دیدگاه‌های منحصربه‌فردی را با مردم به اشتراک می‌گذارند که ممکن است هرگز با آن‌ها مواجه نشده باشند، و به همه ما یادآوری می‌کنند که چقدر خوش شانس هستیم که در چنین زیستگاه طبیعی خیره‌کننده‌ای زندگی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید عکس‌های چشمگیر طبیعت را ببینید گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به آنها نگاه کنید. اینترنت یکی از گزینه‌های واضح است (به ویژه صفحات رسانه‌های اجتماعی عکاسان طبیعت و سفر)، همچنین می‌توانید نشریاتی را که به اشتراک گذاری بهترین‌ها در عکاسی طبیعت اختصاص داده شده‌اند، مانند  National Geographic، Outdoor Photography و مجله Audubon  نیز بررسی کنید.

انواع عکاسی طبیعت

طبیعت به خودی خود بسیار چند وجهی است، بنابراین جای تعجب نیست که انواع مختلفی از عکاسی طبیعت وجود دارد. این انواع مختلف، اغلب خودشان با تکنیک‌ها، استراتژی‌ها، سبک‌ها و آثار معروفی که هر زمینه را در بر می گیرند، یک ژانر کامل در نظر گرفته می شوند.
اگر در عکاسی طبیعت تازه کار هستید، می‌توانید هر کدام از این ژانرها را امتحان کنید، شاید در آینده تمایل به دنبال کردن آن به عنوان سرگرمی یا شغل پیدا کنید. در اینجا مروری کلی بر انواع مختلف عکاسی طبیعت خواهیم داشت.


عکاسی منظره

عکاسی منظره (لندسکیپ) یکی از شناخته شده ترین زیر مجموعه‌های عکاسی طبیعت است. این ژانر شامل هر عکسی می‌شود که یک صحنه کامل در فضای باز را نشان می دهد، خواه این منظره وسیع از یک رشته کوه باشد یا یک بخش از جنگل که در ساعت طلایی گرفته شده است. موضوعات مورد علاقه از خود مکان – برای مثال مزرعه، باغ، ساحل یا غار – تا اشیاء فیزیکی درون آن (درختان، تپه‌ها، صخره‌ها، حیات وحش و غیره) را شامل می‌شود. نور و آب و هوا نیز نقش مهمی در این نوع عکاسی ایفا می‌کنند، تغییرات جزئی در زمان سال یا روز تأثیر عمیقی بر عکس کلی می‌گذارد.

از آنجایی که یک عکس منظره، در یک لحظه تمام توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، مدت‌هاست که از آنها برای حمایت از تلاش‌های حفاظت طبیعت استفاده می‌شود. حتی یک نام برای این کار وجود دارد – عکاسی حفاظتی – که به تصاویر مناظر استفاده شده با هدف صریح ترویج همدلی با جهان طبیعی اشاره دارد. همه عکس‌های مناظر با هدف عکاسی حفاظتی گرفته نمی‌شوند، اما هر تصویری که شگفتی‌های جهان را به نمایش بگذارد می‌تواند به این هدف دست یابد. این بدان معناست که همه ما می‌توانیم از دوربین‌های خود برای قدردانی بیشتر از طبیعت در بین خود و دیگران استفاده کنیم.



عکاسی حیات وحش

حیوانات به اندازه زمین و آب بخش مهمی از طبیعت هستند. عکاسی از حیات وحش لنز را روی آنها می چرخاند و حیوانات (عموماً حیوانات غیر اهلی) را در زیستگاه‌های طبیعی خود، هر کجا که باشند، برجسته می کند.

عکاسان حیات وحش باید تعدادی از مهارت‌های کلیدی را فراتر از خود عکاسی داشته باشند. زیرا یکی از ویژگی‌های مهم این نوع عکاسی این است که  مزاحمت برای حیوانات ایجاد نشود و نه تنها از ظاهر حیوانات وحشی بلکه نحوه سکونت آنها نیز عکس می‌گیرند. این کار معمولاً مستلزم درک دقیق رفتارها، عادات و زیستگاه‌های یک حیوان و همچنین توانایی عکاسی بدون دخالت مستقیم است.

به این ترتیب، عکاسان حرفه‌ای حیات وحش اغلب باید به تجهیزات و شیوه‌های تخصصی تکیه کنند، و گاهی اوقات هزاران دلار و روز، هفته، ماه یا حتی سال‌ها از زندگی خود را برای گرفتن یک عکس بی‌نقص سرمایه‌گذاری می‌کنند.



عکاسی از گل

گل‌ها یکی از زیباترین خلاقیت‌های طبیعت هستند و عکاسی، باعث می‌شود با جزئیات قابل توجهی روی آنها متمرکز شویم. همچنین عکاسی از گیاهان، به عنوان عکاسی باغ یا عکاسی گیاه شناسی نیز شناخته می‌شود و به شدت به ترکیب بندی متکی است تا نگاه عمیق‌تری به چیزی که ممکن است هر روز ببینیم اما واقعاً به تمام تفاوت‌های ظریف آن توجه نکنیم، ارائه دهد.

به این ترتیب، عکاسی از گیاهان با عکس‌های طبیعت از سواحل پنهان و گونه‌های جانوری کمیاب متفاوت است، زیرا موضوع موردی است که اکثر ما با آن کاملا آشنا هستیم.


عکاسی پرنده

پرندگان بخش دیگری از طبیعت هستند که ما اغلب اوقات، زمان زیادی را بدون توجه به آنها می‌گذرانیم. با این حال، وقتی جلوی دوربین می‌روند، اتفاقات شگفت‌انگیزی ممکن است رخ دهد، به‌ویژه زمانی که در حال پرواز عکس گرفته می‌شوند.

عکاسی از پرنده یک مهارت منحصر به فرد است که نیاز به صبر زیاد و استعداد زدن دکمه شاتر در لحظه مناسب دارد. یک عکاس پرنده همچنین باید در ترکیب بندی مهارت داشته باشد، به طوری که نه تنها پرنده، بلکه محیط اطراف آن در تصویر ظاهر شود. به همین دلیل، عکس‌های با زاویه باز در این نوع عکاسی رایج است و به عکاس اجازه می‌دهد تا پرنده را با زیستگاهی که در آن زندگی می‌کند، عکاسی کند.



عکاسی اقیانوس

عکاسی اقیانوس زیرمجموعه ای از مناظر عمومی است، اما برخی تمایزهای عمده وجود دارد. برای شروع، اقیانوس یک سوژه دائماً در حال حرکت است، با امواج، پاشش‌ها و بازتاب‌های نور که لحظه به لحظه تصاویر مختلفی را روی آب نقاشی می‌کند. همچنین از نظر لجستیکی عکاسی از آن کمی مشکل است و به تجهیزات تخصصی نیاز دارد که بتواند خیس شدن را تحمل کند.

از بسیاری جهات، عکس‌های اقیانوس به همان اندازه که به وسعت خود آب مربوط می‌شود، به تمام آن حرکت فوق‌الذکر نیز می‌پردازند. اینجاست که استفاده استراتژیک از سرعت شاتر وارد می‌شود. سرعت شاتر برای ثبت امواج بدون محو کردن عکس کاهش می‌یابد و می‌توان آن را بیشتر بهینه کرد تا حرکت در عکس کاهش یابد و اقیانوس آرام‌تر از آنچه هست به نظر برسد. قابل توجه است که این نوع عکاسی با وجود نام‌های مشابه با عکاسی از منظره دریا متفاوت است، زیرا دریا ذاتاً آرام‌تر از اقیانوس است.



عکاسی ماکرو

نمونه‌هایی از عکاسی طبیعت را مرور کنید و مطمئناً با تصاویر ماکرو زیادی روبرو خواهید شد. عکاسی ماکرو به سادگی به تصاویر نزدیک از سوژه‌های کوچک اشاره دارد، با این تفاوت که با ترکیب بندی، سوژه به گونه‌ای به نظر می‌رسد که انگار اندازه آن در عکس، اندازه واقعیش است. حشرات کانونی محبوب برای عکاسان ماکرو هستند و زمانی که در چنین منظری قرار می گیرند، می‌توانند به طرز شگفت انگیزی باشکوه به نظر برسند.

لنز ماکرو برای این نوع عکاسی ضروری است، زیرا زوم کردن به تنهایی جوابگو نخواهد بود. از طرف دیگر، می‌توانید لنزهای ماکرو مقرون‌به‌صرفه‌ای بخرید که به دوربین فعلی‌تان متصل می‌شوند، حتی اگر با گوشی هوشمند عکاسی کنید.



عکاسی میکرو

عکاسی میکرو ما را حتی به سوژه‌ها نزدیک‌تر می‌کند و از طریق آن می‌توانیم چیزهایی را ببینیم که بدون یک لنز تخصصی (در این مورد، یک لنز میکرو) اصلاً نمی‌توانیم ببینیم. گاهی اوقات از آن به عنوان عکاسی میکروسکوپی یا فوتومیکرووگرافی یاد می‌شود و تنها یک قدم جلوتر از عکاسی ماکرو خود در فرآیند بزرگنمایی است. اگر می خواهید از لحاظ فنی این دو را بررسی کنید، بزرگنمایی فوتومیکرووگرافی بین 10:1 و 20:1 است، در حالی که ماکرو 1:1 تا 10:1 است.



6  عکاس معروف طبیعت

طبیعت در تمام اشکال مختلفش ممکن است موضوعی فراگیر در عکاسی باشد، اما در نظر گرفتن برترین عکاسان طبیعت، استعدادی استثنایی می‌طلبد. خوشبختانه، تاریخ، رویاپردازان واقعی در این زمینه را به ما ارائه کرده است و کار آنها همچنان درخشان و طلایی است. فهرست کردن همه آنها در اینجا غیرممکن است، اما در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.


1. انسل آدامز Ansel Adams  (1902-1984)

انسل آدامز یک عکاس منظره بود که اغلب از او به عنوان “پدربزرگ” این ژانر یاد می‌شود. کار او استفاده از طیف رنگی کامل بود – یک تکنیک عکاسی که به دنبال ثبت کل طیف رنگ در کادر است، از سیاه‌ترین سیاه‌ها تا روشن‌ترین سفیدها.

آدامز به خاطر عکاسی حفاظتی خود، از جمله نقش فعال او به عنوان یکی از اعضای اولیه باشگاه سیرا، شناخته شده است. کار او در تسهیل گسترش سیستم پارک ملی مؤثر بود و در سال 1963 جایزه خدمات حفاظت از وزارت کشور و به دنبال آن جایزه آزادی ریاست جمهوری در سال 1980 به او اهدا شد.

2. گالن راول Galen Rowell   (1940-2002)

عکاس خبرنگار Galen Rowell از طریق تصاویری که بیننده را به ماجراجویی‌های خود در فضای باز بزرگ می‌برد، هیجان را برای مردم به ارمغان آورد. روول به خاطر متمرکز کردن خود در صحنه معروف بود و با قرار دادن سوژه در قلمرو اکتشاف، زمینه را به عکس‌هایش بهبود می‌بخشید. او همچنین عمیقاً به حمایت از محیط زیست متعهد بود و در سال 1984 برنده جایزه انسل آدامز برای عکاسی حفاظتی شد. برای درک تکنیک‌های او، کتاب نور کوهستان: در جستجوی منظره پویا را در سال 1986 بررسی کنید.

3. کریستینا میترمایر Cristina Mittermeier  (1966-)

کریستینا میترمایر یک زیست شناس دریایی، فعال و عکاس خبرنگار است که در زمینه عکاسی حفاظت از اقیانوس ها پیشگام بوده است. اشتیاق او به سلامت اقیانوس‌ها و فعالیت در سراسر کار او و همچنین از طریق تعهد او به حمایت از سایر عکاسان در اهداف حفاظت از آنها قابل مشاهده است. در سال 2005، میترمایر اتحادیه بین‌المللی عکاسان حفاظت از محیط زیست (ILCP) را تأسیس کرد که بستری برای عکاسان متمرکز بر محیط‌زیست است. و در سال 2014، SeaLegacy  را تأسیس کرد، یک گروه هنری که برای تغییر جزر و مد در تخریب اقیانوس‌ها کار می‌کند.

4. آمی ویتال Ami Vitale   (1971-)

آمی ویتال عکاس و مستندساز مشهوری است که داستان‌های قانع‌کننده‌ای درباره موجودات وحشی که ما در این سیاره با آن‌ها شریک هستیم تعریف می‌کند. ویتال از طریق لنز خود به ما اجازه داد تا شاهد شاهکارهای شگفت انگیزی مانند رهاسازی پانداها و کرگدن های سفید به طبیعت باشیم و همچنین به گسترش آگاهی در مورد درگیری های انسان و حیات وحش در سراسر جهان کمک کرده است. او به دلیل استعدادها و مأموریت‌هایش، به‌خوبی به رسمیت شناخته شده است – اخیراً برنده جایزه عکس دهه نشنال جئوگرافیک در سال 2020 شده است.

5. الیوت پورتر  Eliot Porter  (1901-1990)

این یک پیشنهاد کتاب ناموفق برای مجموعه‎ای از تصاویر سیاه و سفید از پرندگان بود که باعث شد الیوت پورتر به استادی در عکاسی رنگی تبدیل شود که امروزه به او معروف است. او یکی از اولین عکاسان حرفه ای بود که با  Kodachrome، یک فیلم رنگی اولیه که در سال 1935 منتشر شد، عکاسی کرد، و آثار او هم به معنای واقعی کلمه و هم به صورت مجازی با قدردانی از رنگ‌های متعدد طبیعت و موجودات درون آن اشباع شده است. آثار منتشر شده عبارتند از American Birds: 10 Photographs in Color (1953) و In Wilderness is the Preservation of the World (1962).

6. آرت ولف Art Wolfe  (1951-)

شاید بهترین راه برای احاطه کردن حرفه آرت ولف، به اشتراک گذاشتن نقل قولی از ویلیام کانوی، رئیس سابق انجمن حفاظت از حیات وحش باشد، که زمانی از ولف به عنوان “ضبط کننده پرکار و حساس دنیای طبیعی به سرعت در حال ناپدید شدن” یاد می کرد. وولف کار خود را وقف ثبت مناظر حماسی – و در برخی موارد به سرعت در حال ناپدید شدن – در تمام قاره‌ها کرده است و آثارش در بیش از 60 کتاب از جمله جنگل‌های بارانی جهان و هنر عکاسی طبیعت منتشر شده است. او یکی از اعضای ILCP و مجری سابق سریال  Travels to the Edge with Art Wolfe، یک مجموعه تلویزیونی آموزش عمومی است.


روز عکاسی طبیعت

روز عکاسی طبیعت که در 15 ژوئن و تحت نظارت انجمن عکاسی طبیعت آمریکای شمالی (NANPA) برگزار می‌شود، فرصتی برای عکاسان و دوستداران طبیعت است تا به هم بپیوندند و اشتیاق خود را برای تصاویر طبیعت به اشتراک بگذارند. این یک رویداد سالانه است که برای ترویج این رشته عکاسی و اهمیت حیاتی نقش آن در پیشبرد تلاش‌های حفاظتی طراحی شده است. همچنین روز عالی برای جستجوی الهام برای پروژه‌های خود است.

چگونه روز عکاسی از طبیعت را جشن بگیریم

بیرون آوردن دوربین و عکاسی در فضای باز بهترین راه است. همچنین می توانید آموزش خود را در مورد طبیعت گرایی و عکاسی حفاظتی بیشتر کنید، دوربین خود را در یک شکار رفتگر طبیعت همراه داشته باشید و آثار عکاسان معروف را مرور کنید.

حتی بهتر: تمام کارهایی که انجام می‌دهید و یاد می‌گیرید را با دیگران در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و به دوستان، اعضای خانواده و دنبال‌کنندگان خود کمک کنید تا مانند شما در مورد عکاسی طبیعت و اینکه چرا ارزش جشن گرفتن دارد آگاه شوند.

بیش از یک سرگرمی، این کار می‌تواند ماموریت شما باشد

بهبود زیبایی طبیعی که زمین هر روز به ما ارائه می دهد غیرممکن است. اما می‌توانید آن را به روش‌هایی ثبت کنید که الهام‌بخش آن‌هایی باشد که کار شما را می‌بینند. شاید حتی آنها را به مراقبت از تنها خانه‌ای که داریم سوق دهیم.

دنیای طبیعی همیشه به کمک ما نیاز دارد. عکاسی طبیعت را شروع کنید و به لیست بلندبالایی از استعدادهایی بپیوندید که از مهارت های خود برای آموزش شگفتی های سیاره ما به دیگران استفاده کرده اند.

از همین نویسنده: