هنگامی که به متاورس فکر می‌کنید، احتمالا در ذهن خودتان شخصی را تصور می‌کنید که در حال انجام یک بازی ویدیویی‌ست در حالی که هدست حجیمی که بیشتر صورتش را می‌پوشاند به سر دارد.

جای تعجب نیست که حوزه بازی‌های دیجیتال یکی از اولین پذیرندگان متاورس است.

اما، اگر موضوع متاورس فقط در مورد بازی بود، مارک زاکربرگ تمام شرکت خود را روی آن شرط نمی‌بست.

در سال 2021، مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ، تغییر نام شرکت فیس بوک به متا را اعلام کرد – و مفهوم “متاورس” از یک ایده زیربنایی و آینده‌نگر به یک استراتژی تجاری ظهور کرد.

در این مقاله، ما به این موضوع می‌پردازیم که متاورس دقیقا چیست، از کجا آمده، چگونه تکامل یافته و به تکامل خود ادامه می‌دهد.

متاورس چیست؟

متا، “متاورس” را به عنوان “تحول آینده در ارتباط اجتماعی و جانشین اینترنت موبایل” تعریف می‌کند.

این تعریف به طور کلی درست است اما مهم است که بدانیم متا، metaverse را کنترل نمی‌کند. در واقع هیچ شرکتی این کار را انجام نمی‌دهد.

در واقع، به جای اینکه به یک فضای مجازی به نام متاورس فکر کنیم، در مرحله کنونی استفاده از شکل جمع، متاورزها (metaverses) مناسب‌تر است.

metaverse می‌تواند هر فضای مجازی سه‌بعدی دارای فناوری باشد – از جمله واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی AI))، اینترنت اشیا IoT)) و بلاکچین – که به افراد اجازه می‌دهد با یکدیگر (و در برخی موارد، با آواتارهای غیرانسانی) تعامل داشته باشند.

امروزه متاورس‌های زیادی وجود دارد. اکثر آنها توسط شرکت‌های فردی ایجاد شده‌اند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند. قابلیت همکاری بین metaverseها بسیار کم است، زیرا استانداردهای به اشتراک گذاری هویت کاربران و داده‌ها در فضاهای مختلف metaverse هنوز ایجاد نشده است.

تاریخچه متاورس

اصطلاح metaverse برای اولین بار توسط نیل استفنسون نویسنده علمی تخیلی در رمانش با نام Snow Crash  در سال 1992 استفاده شد. در این رمان، آقای استفنسون دنیای مجازی سه بعدی را توصیف می‌کند که مردم به نوعی می‌توانند آن را اشغال کنند.

شخصیت اصلی رمان، هیرو، از طریق یک ترمینال شخصی که تصاویر واقعیت مجازی سه بعدی را به عینک خود می‌فرستد، به متاورس دسترسی پیدا می‌کند. آواتار هیرو با آواتارهای افراد دیگر در متاورس تعامل دارد و در واقع، “snow crash” نام فایل داده‌ای است که آواتار هیرو در متاورس دریافت کرده است.

جدای از داستان، بازی دیجیتال نحوه معرفی و اقتباس از متاورس توسط مصرف کنندگان در مقیاس است. Pokémon Go که در سال 2016 راه اندازی شد و واقعیت افزوده را در بازی های موبایلی گنجانده بود، جهان را در طوفان فرو برد.

از آن زمان، بازی‌های چندنفره مانند  Fortnite، Minecraft و  Roblox، یک محیط مجازی را فراهم کرده‌اند که در آن بازیکنان می‌توانند در قالب آواتار با یکدیگر تعامل داشته باشند و پایه و اساس متاورس را ایجاد کنند.

در سال 2023، توسعه و پذیرش متاورس فراتر از بازی رفته و به صنایع دیگر هم نفوذ کرده است.

metaverse marketing در حال تبدیل شدن به یک کلمه کلیدی در بین برندهای مصرف کننده است. شرکت‌های چندملیتی بزرگ، از جی پی مورگان، نایک، و آدیداس گرفته تا مک‌دونالدز، همگی ابتکاراتی برای جذب پتانسیل بازاریابی متاورس دارند.

این موضوع سطح دیگری از اتصال و بعد جدیدی را برای اقتصاد جهانی ما ایجاد می‌کند.

شرکت مشاوره مدیریت، مک کینزی تخمین زده که متاورس تا سال 2030 می‌تواند 5 تریلیون دلار درآمد برای مشاغل ایجاد کند.

متاورس چه تفاوتی با اینترنت دارد؟

اگرچه متاورس اغلب تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته می‌شود، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو وجود دارد.
اینترنت، همانطور که ما می‌دانیم، شبکه‌ای از وب سایت‌ها است. در ابتدا، وب سایت‌ها فقط برای توزیع اطلاعات ایجاد شدند. امروزه وب سایت‌ها اهداف مختلفی از خرید و سرگرمی گرفته تا ارتباطات را انجام می‌دهند. ظهور شبکه‌های اجتماعی، اینترنت را به کانالی برای ارتباط افراد و به اشتراک گذاشتن زندگی خود با یکدیگر تبدیل کرد.

اینترنت عظیم است، ولی هنوز مکانی برای ذخیره و به اشتراک گذاری اطلاعاتی است که کاربران آن درباره آنچه در «دنیای واقعی» رخ داده است، تولید می‌کنند.

برعکس، metaverse یک دنیای مجازی است که کاربرانش در آن زندگی مجازی خود را «زندگی» می‌کنند. فعالیت‌هایی که در متاورس اتفاق می‌افتد و داده‌هایی که آن ذخیره می‌کند ممکن است هیچ ارتباطی با «دنیای واقعی» نداشته باشند.

به عبارت دیگر، اینترنت امتداد دنیای واقعی است، در حالی که metaverse یک فضای مجازی است که به موازات دنیای واقعی وجود دارد.

برای درک این تفاوت، پست کردن تصاویری از یک گردهمایی شام با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی در مقابل برگزاری یک گردهمایی مجازی با دوستان خود در متاورس در نظر بگیرید.

در متاورس، شما می‌توانید بسیاری از تعاملات و رویدادهای روزمره زندگی روزمره خود را در فرم آواتار خود انجام دهید. آواتار شما می‌تواند با آواتارهای افراد دیگر تعامل داشته باشد.

شما می‌توانید مانند دنیای واقعی فعالیت‌های زیادی را در دنیای مجازی انجام دهید، مانند خرید و فروش کالا، شرکت در کنسرت، رفتن به موزه، ساختن یا بازسازی خانه و غیره.

چگونه NFT و ارز دیجیتال، متاورس را ممکن کردند؟

متاورس

برای فعال کردن فعالیت‌های تجاری در metaverse، متاورس به سیستمی برای پشتیبانی از معاملات تجاری نیاز دارد. تجارت کالا و خدمات در دنیای مجازی دو چالش دارد.

اول، به راهی برای تعیین ارزش نیاز دارد. از آنجایی که هر کالای دیجیتالی را می‌توان به راحتی کپی و تکثیر کرد، metaverse به راهی برای شناسایی اصالت کالا و صاحبان آن نیاز دارد.

همانطور که برای یک خودروی معیوب یا یک کیف تقلبی گوچی قیمت یکسانی نمی‌پردازید، احتمالاً نمی‌خواهید برای کالاهای دیجیتالی که کپی‌های اصلی هستند، همان قیمت را بپردازید – حتی اگر ظاهر یکسانی داشته باشند.

ثانیاً، metaverse به راهی برای تراکنش در دنیای مجازی نیاز دارد. به ارز مجازی نیاز دارد. اینجاست که توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای دیجیتال به کمک می‌آیند.

هم  NFTها و هم ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. در حالی که فناوری‌ها کاملاً پیچیده هستند، درک کاربرد آنها بسیار ساده است.

NFT  به عنوان یک گواهی عمل می‌کند، مانند عنوان یک خانه. حتی اگر خود محصول دیجیتالی قابل تکرار باشد، NFT نمی‌تواند قابل تکرار باشد، و همیشه به نسخه اصلی گره خورده است. از این رو، آنها را توکن‌های غیر قابل تعویض می‌نامند.
ارز دیجیتال یک تناسب طبیعی با متاورس دارد. از آنجایی که متاورس مجازی است، همیشه فعال و  خودپایدار است و امکانات باورنکردنی را در تجارت ایجاد می‌کند. و بسیاری از این احتمالات مبنایی در ارزهای دیجیتال دارند.

ظهور بیت کوین در سال 2009 باعث افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در دهه گذشته شد. با این حال، در سراسر metaverse، اتریوم، که از NFT نیز پشتیبانی می‌کند، محبوب‌ترین ارز دیجیتال است.

همچنین برای پلتفرم‌های metaverse معمول است که نسخه‌های ارز دیجیتال خودشان را ایجاد کنند. به عنوان مثال، بازار مجموعه هنری محبوب  NFT، Bored Ape Yacht Club، ارز دیجیتال خود را به نام ApeCoin دارد.

چگونه وارد Metaverse شوید؟

در حال حاضر هیچ راه استانداردی برای دسترسی به متاورس وجود ندارد. پلتفرم‌های متاورس مختلف ممکن است نیازمندی‌های متفاوتی داشته باشند. اما، در بیشتر موارد، می‌توانید با دستگاه‌هایی که از قبل در اختیار دارید – یک رایانه یا یک دستگاه تلفن همراه – کاوش متاورس را شروع کنید.

درست مانند دسترسی به هر پلتفرم در اینترنت، معمولاً باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.

اکثر پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که به صورت رایگان شروع کنند. اگر می‌خواهید در فعالیت‌های تجاری شرکت کنید، باید یک کیف پول رمزنگاری شده راه اندازی کنید.

با این حال، برای داشتن تجربه‌ای همه جانبه که metaverse بیشتر به آن معروف است، باید یک هدست واقعیت مجازی مانند Oculus Quest 2 داشته باشید.

برندهای بزرگ چگونه با متاورس تعامل دارند

برخی از کسب‌وکارهایی که برای متاورس آماده می‌شوند، نام‌های بزرگی مانند نایک، آدیداس و ونس هستند.
در اکتبر سال 2021، نایک چندین درخواست علامت تجاری را برای شعارها و نمادهای محبوب خود (مانند «فقط انجامش بدهjust do it » و لوگو تیک ثبت کرد و به آن اجازه ساخت و فروش کالاهای مجازی را داد.

این اتفاق همزمان با اعلام نام متا مارک زاکربرگ رخ داد. بعداً در همان سال، نایک خرید استودیوهای شرکت کفش مجازی RTFKT را اعلام کرد، که به آن کمک می‌کند کفش‌هایی برای فروش در متاورس ایجاد کند.

آدیداس نیز با سرمایه گذاری در NFT ها به عنوان یک شرکت، جامعه NFT را تایید کرده است و زمین بزرگی را در metaverse خریداری کرده است تا میزبان مهمانی‌ها و رویدادهای مجازی باشد.

این یکی از اولین شرکت‌هایی است که نه تنها NFT ها را منتشر کرد، بلکه در واقع در خود اکوسیستم متاورس سرمایه گذاری کرد.

اما در حالی که برخی برندها در metaverse نمی‌فروشند، برخی دیگر برای مشارکت مرددتر هستند. با کاهش محدودیت‌های کرونا، بسیاری از مصرف کنندگان مشتاق به ارتباط حضوری بوده و علاقه‌شان به ملاقات مجازی کمتر است.

علاوه بر این، ظهور هوش مصنوعی مولد و تبدیل آن به یک ابزار جدید درخشان، هم توجه مصرف کنندگان و هم برندها را به خود جلب کرده است.

اینها فقط چند دلیل است که چرا متاورس در برخی از برندها مطرح شده است اما در برخی دیگر نه.

تبلیغات و بازاریابی برای نسل Z

هدف اصلی برندها برای ورود به دنیای متاورز، دستیابی به نسل بعدی مصرف کنندگان یا نسل Z است.

نسل زد یا نسل نت به افرادی تلقی می‌شود که تقریبا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ (1374 تا 1390) متولد شده‌اند. این نسل از همان ابتدای کودکی وقتی چشمان خود را به روی دنیا گشودند، توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و اصلا به‌همین‌خاطر به آن‌ها نسل نت گفته می‌شود.

ثابت شده است که بازاریابی به نسل زد دشوار است. آنها درک شهودی از فناوری دارند که در نسل‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.
نسل Z زندگی دیجیتال را به اندازه زندگی فیزیکی مهم می‌داند. دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی زندگی‌های مجزا نیستند، بلکه گسترش بیشتری از واقعیت فیزیکی فعلی‌شان هستند.

نتیجه

متاورس هنوز در مرحله ابتدایی خود است. زیرساخت‌های آن هنوز در حال راه اندازی است اما برخی از شرکت‌ها و برندها از این فرصت استفاده می‌کنند تا بخشی از این دنیای جدید باشند.

مانند اینترنت در دهه 90، metaverse پتانسیل زیادی برای شکل دادن به مشاغل و زندگی مردم دارد. فناوری‌ها، کاربردها و مدل‌های کسب‌وکار پیرامون متاورس به سرعت در حال تکامل هستند.

همانطور که گسترش سایت‌ها وب  1.0 را برجسته کرد و پذیرش رسانه‌های اجتماعی نشان دهنده وب 2.0 بود، متاورس می‌تواند امضای وب 3.0 باشد.

هیچ کس نمی داند که متا ورس در آینده چگونه تکامل خواهد یافت. اما یک چیز مسلم است – این موضوع دیگر علمی تخیلی نیست و در حال حاضر اینجاست.

از همین نویسنده: