مدیر محتوا استراتژی محتوای یک شرکت را ایجاد می‌کند، محتوای هدفمند و مرتبط ایجاد می‌کند و ارتباطات بازاریابی را به صورت آنلاین بین مخاطبان توزیع می‌کند. آن‌ها سازمان‌دهی شده‌اند، در تقویت صدای برند تبحر دارند و راه و روش ارتقاء یک وبلاگ را می‌دانند.

شاید بخواهید فقط در مورد نقش مدیریت محتوا یاد بگیرید و بخواهید اصول اولیه را بدانید. یا شاید می‌دانید که این شغل برای شما مناسب است، اما می‌خواهید مطمئن شوید که برای آن آماده هستید.

در ادامه، همه چیزهایی را که باید در مورد مدیران محتوا بدانید، از کارهایی که انجام می‌دهند تا نحوه تبدیل شدن به یک مدیر را پیدا خواهید کرد. بیایید با هم نگاهی بیندازیم.

مدیر محتوا کیست؟

یک مدیر محتوا بر توسعه، توزیع و تلاش‌های استراتژیک ایجاد پیام برای اطلاع رسانی و راضی کردن مخاطبان نظارت می‌کند. این نقش معمولا شامل دانش نرم افزار، ابزار و روش‌های دیجیتال مارکتینگ با تمرکز بر محتوا و سئو می‌شود. این نقش به افراد و مهارت‌های مدیریت پروژه نیز نیاز دارد.

مدیر محتوا کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

مدیر محتوا

مدیران محتوا، محتوای به موقع و مرتبط را برای مخاطبان توسعه و توزیع می‌کنند. برای انجام این کار، آنها درک عمیقی از صدای برند شرکت خود دارند و از آن برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند.

مدیر محتوا بودن علاوه بر خلاقیت معمولاً شامل مدیریت پروژه‌ها و یک تیم محتوا می‌شود. آنها همچنین ممکن است با تیم‌های دیگر برای پروژه‌ها همکاری کنند.

این نقش در سطح ابتدایی نیست – عموماً از مدیران محتوا انتظار می‌رود که تیم خود را رهبری کنند و رشد را تقویت کنند، بنابراین این شغلی است که توسط شخصی با چند سال تجربه در بازاریابی، ارتباطات و مدیریت پروژه تکمیل می‌شود.

این فقط یک مرور کلی از مدیران محتوا و این عنوان شغلی بود. در ادامه، در مورد برخی وظایف خاص یک مدیر محتوا صحبت می‌کنیم.

مدیر محتوا چه می‌کند؟

مدیران محتوا بسته به صنعت یا شرکتی که در آن کار می‌کنند، نقش‌های متفاوتی دارند، اما به طور کلی، موضوعات محتوا و کمپین‌هایی را برای شرکت خود ایجاد می‌کنند که سپس در وب‌سایت شرکت و نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی توزیع می‌شوند. آنها همچنین دستی در کار ویرایش دارند و مسئول ایجاد تعامل و ترافیک از طریق پروژه‌های خود هستند.

نقش مدیر محتوا می‌تواند به ساختار و اندازه شرکت بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، مدیر محتوای یک استارتاپ ممکن است تنها در بخش بازاریابی آنها باشد، در حالی که یک شرکت سازمانی ممکن است مدیران محتوا را به چندین تیم اختصاص دهد.

ممکن است مدیر محتوایی را بیابید که مالکیت تقویم محتوا را بر عهده دارد، استراتژی موضوع محتوا را توسعه می‌دهد، گزارش‌های داده را جمع‌آوری می‌کند، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کند، یا سرمقاله‌های طولانی می‌نویسد.

مدیران محتوا کلاه‌های زیادی بر سر می‌گذارند. شغل آن‌ها شامل بخش‌های متحرک بسیاری است – مدیریت وبلاگ‌ها، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، مدیریت پیشنهادات… در برخی موارد، آنها می‌توانند یک تیم بازاریابی تک نفره باشند.

با این حال، مسئولیت‌های مشترکی وجود دارد که یک مدیر محتوا را تعریف می‌کند. بیایید نگاهی دقیق بیندازیم.

مسئولیت‌های مدیر محتوا


مسئولیت‌های یک مدیر محتوا عبارتند از:

  • محتوای موجود در سایت شرکت را برای صدای برند، ارتباط و بهینه سازی حسابرسی کنید.
  • در مورد رقبا تحقیق کنید تا شکاف‌های محتوا و شکاف کلمات کلیدی را که هنوز پوشش نداده‌اید، بیابید.
  • یک استراتژی محتوای جدید ایجاد کنید که می‌تواند به شرکت شما کمک کند تا به اهداف ترافیکی خود برسد.
  • از طریق پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت، هویت یک برند ثابت را ترویج دهید.
  • یک تقویم انتشار مطالب بلند مدت و کوتاه مدت و تقویم رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید.
  • محتوای جدید را بنویسید یا تیمی از فریلنسرها و نویسندگان را برای ایجاد محتوای جدید مدیریت کنید.
  • عملکرد محتوا را از طریق ابزارهای آنلاین مانند Google Analytics، Ahrefs و کنسول جستجوی گوگل نظارت کنید.

برای انجام این مسئولیت‌ها به چه نوع مهارت‌هایی نیاز دارید؟ در ادامه به جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

مهارت‌های مدیریت محتوا

  • سئو کپی رایتینگ و وبلاگ نویسی
  • تحلیل داده‌ها
  • کدنویسی پایه
  • تسلط بر سیستم مدیریت محتوا
  • ابزار بازاریابی
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • مدیریت زمان و سازمان
  • رهبری

مدیران محتوا حامیان برند هستند و می‌دانند که نحوه ارائه داستان‌ها نشان دهنده ترجیحات برند و مخاطبان شرکت آنها است. ما به تعدادی از مهارت‌هایی که برای مدیریت محتوا نیاز دارید، از جمله خلاقیت، نوشتن، تفسیر داده‌ها و سازماندهی اشاره کرده‌ایم.

اما داشتن دانش کاری در مورد چند چیز دیگر نیز ضروری است:

1. SEO Copywriting و وبلاگ نویسی

مدیران محتوا باید درک کلی از سئو داشته باشند. به این ترتیب، می‌توانید به طور موثر از طریق جستجوی ارگانیک به مخاطبان دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، شما همچنین باید بدانید که چگونه با استفاده از صدای یک برند، یک داستان سرا باشید و چگونه با استفاده از صدای برند با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

“همدلی با مخاطبان و گفتن داستانی که ارزش شنیدن داشته باشد، همیشه بزرگترین مهارتی است که یک مدیر محتوا باید داشته باشد.” مت براون، تهیه‌کننده ارشد پادکست

برای ارائه آن داستان‌ها، باید با کپی رایتینگ و ویرایش آشنا باشید. مهارت‌های نوشتن برای نوشتن ارتباطات بازاریابی و پست‌های وبلاگ به کار می‌رود. شما همچنین می‌توانید از آنها هنگام ویرایش کارهای دیگران استفاده کنید.

اگر در مورد گرامر و درک مطلب هنگام نوشتن نگران هستید، ویرایشگر گرامرلی را بررسی کنید. Grammarly نرم‌افزاری است که کار شما را تجزیه و تحلیل می‌کند، املای آن را بررسی می‌کند و پیشنهادهایی برای بهبود ساختار جمله ارائه می‌دهد.

2. تجزیه و تحلیل داده‌ها

به عنوان یک مدیر محتوا، مدتی را صرف تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌ها خواهید کرد. داده‌های کمپین‌های گذشته، تحقیقات سئو و رفتار مخاطبان، همگی اعداد مفیدی هستند که برای اجرای عملکردهای شغلی مورد بررسی قرار می‌گیرند، زیرا آنها تصمیمات رهبری و پروژه‌های مشارکتی را اطلاع می‌دهند.

باید با ردیابی معیارهای زیر آشنا شوید:

  • بازدید از صفحه و ترافیک
  • Impressions و CTR
  • موقعیت متوسط ​​در SERPهای گوگل
  • نرخ تبدیل

اگر نتایج حاصل از عملکرد محتوای خود را تجزیه و تحلیل نکنید، متوجه نخواهید شد که آیا پیام‌های شما به طور دقیق با مشتریان شما ارتباط برقرار می‌کند یا خیر.

3. کدنویسی مقدماتی

برای تبدیل شدن به یک مدیر محتوا، به هیچ وجه نیازی به کدنویسی ندارید، اما دانستن مقداری HTML و CSS می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که توسعه‌دهنده وب در دسترس ندارید، وارد برنامه شوید. به عنوان یک مدیر محتوا، شما با سیستم مدیریت محتوای وب سایت خود سر و کار خواهید داشت. گاهی اوقات ممکن است نیاز به درج یک یا دو خط کد HTML و CSS داشته باشد.

4. تسلط بر سیستم مدیریت محتوا

با توجه به آن، شما باید سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب مانند WordPress را بشناسید. شما مستقیماً محتوای وب سایت شرکت خود را ویرایش می‌کنید، بنابراین باید بدانید که چگونه از CMS استفاده کنید.

5. ابزار بازاریابی

شما همچنین باید چند ابزار دیگر را بشناسید. به طور کلی، داشتن دانش یک یا دو ابزار بازاریابی برای هر جنبه از تولید و مدیریت محتوا، به شما کمک خواهد کرد. این کار شامل برنامه‌هایی برای ارتقا محتوا نیز می‌شود، مانند نرم افزار بررسی خودکار دستور زبان یا ابزارهای طراحی گرافیک.

تسلط بر گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، برای ردیابی صحیح تجزیه و تحلیل بازاریابی شما ضروری است. در جنبه خلاقانه، ابزارهایی مانند Canva به شما کمک می‌کنند تا به سرعت تصاویر مختلفی از پست‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا اینفوگرافیک‌ها را ایجاد کنید.

همچنین ایده خوبی است که بدانید چگونه از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار تجاری استفاده می‌شود و چه زمانی برای کمپین‌های بازاریابی برای شرکت شما اعمال می‌شود.

6. برنامه‌ریزی استراتژیک

به عنوان یک مدیر محتوا، زمان زیادی را صرف استراتژی ارائه پیام‌های هدفمند به مخاطبان خود خواهید کرد. این بدان معناست که شما خواسته یا ناخواسته پیام‌رسانی را کنار نمی‌گذارید، بلکه با دقت و استراتژیک کلمات و زمان‌بندی پیام را تنظیم می‌کنید.

“یک مدیر محتوای موثر باید دیدی از داستانی داشته باشد که می‌خواهد بگوید. این کار به آنها کمک می‌کند تا یک استراتژی محتوای بین پلتفرمی ایجاد کنند که بهترین تجربه ممکن را به مخاطبانشان بدهد.” جاستین چمپیون، مدیر محصول اصلی در HubSpot

7. مدیریت زمان و سازمان

به‌عنوان یک مدیر محتوا، تقویم‌های محتوای مختلف را مدیریت خواهید کرد و مسئولیت‌های متنوعی را بر عهده خواهید داشت. این باعث می‌شود مهارت‌های سازمانی و مدیریت زمان به کیفیت برتر بهترین مدیران محتوا تبدیل شود.

خوشبختانه، می‌توانید از برنامه‌های مدیریت پروژه استفاده کنید تا همه چیز به خوبی پیش برود. به یاد داشته باشید، به عنوان یک مدیر محتوا، احتمالاً رهبر یک تیم و فرد مورد نظر برای گزارش وضعیت خواهید بود. به این ترتیب، باید تا حد امکان سازماندهی شده باشید. به این ترتیب، در صورت نیاز به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی خواهید داشت.

8. رهبری

یک مدیر محتوای خوب دارای برخی مهارت‌های رهبری است – اما این لزوماً به این معنی نیست که شما باید یک برون‌گرا باشید و جلوی همه صحبت کنید. شما می‌توانید با حفظ جریان پروژه‌های مدیریت محتوا، ارسال گزارش‌ها قبل از درخواست مدیران و راه‌اندازی کمپین‌های جدید پیشرو باشید تا شرکت خود را در ذهن مشتریان نگه دارید.

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد تیمی از هماهنگ‌کنندگان محتوا یا نویسندگان را مدیریت کنید. اینجاست که مهارت‌های رهبری سنتی، مانند مدیر افراد عالی بودن و اتخاذ سبک رهبری که به رشد تیم شما کمک می‌کند، وارد می‌شود. به عبارات موجود در هر فهرست شغلی برای یک مدیر محتوا دقت کنید. شما می‌توانید تنها فرد در تیم خود یا رهبر تیم خود باشید.

بنابراین، اکنون می‌دانید که برای یک مدیر محتوا چه چیزی لازم است. اما چگونه می‌توان به آن برسید؟

چگونه مدیر محتوا شویم

مدیر محتوا

مانند بسیاری از تجربیات زندگی، مسیر شغلی شما ممکن است یک مسیر پیشرفت خطی نباشد. در حالی که مسیر همه افراد به سمت مدیریت محتوا متفاوت است، چند قدم وجود دارد که می‌توانید برای آماده سازی خود برای این نقش و آماده سازی خود برای موفقیت بردارید.

1. یک دوره بازاریابی محتوا بگذرانید

صرف نظر از سابقه یا تجربه شما ، اگر از حرفه دیگری به سمت مدیریت محتوا می‌روید، باید اصول بازاریابی محتوا را دوباره یاد بگیرید تا مطمئن شوید که به روز هستید. اگر از یک زمینه کاملاً نامرتبط به سمت این شغل می‌آیید، برای آشنایی با اصول اولیه، دوره‌های دیجیتال مارکتینگ را در نظر بگیرید.

در دوره‌ای شرکت کنید تا به شما در تقویت مهارت‌های بازاریابی محتوا کمک کند. پس از تکمیل دوره ، می‌توانید آن را به پروفایل لینکدین خود اضافه کنید.

2. آموزش عالی را در نظر بگیرید

در حالی که مدرک همیشه برای به دست آوردن نقش مدیریت محتوا ضروری نیست، مطمئناً می‌تواند پایه مفیدی باشد. مدرک در بازاریابی، ارتباطات، روزنامه نگاری یا یک زمینه مرتبط در بین مدیران محتوا رایج است. چرا؟ چون آنها اصول اولیه بهترین شیوه‌های رسانه را ارائه می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنند که تمرین کنندگان درک خوبی از داستان سرایی و ارتباطات نوشتاری دارند.

3. با سئو آشنا شوید

در شرکت‌های زیادی، بازاریابی محتوا مترادف با بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو است، بنابراین وقتی به دنبال نقش مدیر محتوا هستید، می‌خواهید این مفهوم را درک کنید. اگر قوانین سئو را نمی‌دانید، ممکن است محتوایی بنویسید که به درستی هدف گذاری نشده باشد یا هدفی جز پر کردن وبلاگ شرکت شما نداشته باشد.

شما باید بدانید که چگونه تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید و از نرم افزار مناسب برای یافتن “فضای سبز” برای وب سایت شرکت خود استفاده کنید. فضای سبز به کلمات کلیدی با رقابت کم و پتانسیل بالا برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان اشاره دارد.

4. یک سایت شخصی ایجاد کنید

برای شروع مدیریت محتوا هیچ راهی بهتر از ساختن یک سایت شخصی با محتوایی که خودتان آپلود کرده‌اید و نوشته‌اید وجود ندارد. این وب‌سایت می‌تواند برای برند شخصی شما، ایده‌ای برای شرکتی باشد که مدتی در ذهن داشته‌اید، یا صرفاً برای سرگرمی. هر چیزی که ایجاد می‌کنید، می‌خواهید از ابتدا تا انتها با ایجاد یک وب سایت آشنا شوید، به طوری که وقتی زمان مدیریت سایت کارفرمای آینده خود رسید، بتوانید آن را به راحتی انجام دهید.

از طریق این فرآیند چند چیز را یاد خواهید گرفت، از جمله نحوه آپلود محتوا و رسانه، نحوه مدیریت آن محتوا پس از آپلود، و چگونگی ساختار موثر سایت خود. همچنین به شما یاد می‌دهد که چگونه یک سیستم مدیریت محتوا را بچرخانید.

هنگامی که برای نقش‌های مدیریت محتوا درخواست می‌دهید، از آموخته‌های خود در این فرآیند برای پاسخ‌های متفکرانه به مصاحبه کنندگان خود استفاده کنید.

5. برای کسب تجربه، فریلنسینگ را در نظر بگیرید

علاوه بر ایجاد یک سایت برای تقویت برند شخصیتان، فریلنسینگ یک راه عالی برای کسب تجربه و ساختن نمونه کارها است. کارفرمایان بالقوه می‌خواهند مدرکی ببینند که شما می‌توانید در کمپین‌های آنها ارائه دهید. بنابراین انجام پروژه‌ها به‌عنوان یک فریلنسر و نمایش پروژه‌های موفق در وب‌سایت شخصی به شما کمک می‌کند تا تمرین و اعتبار کسب کنید.

سایت‌هایی مانند پونیشا می‌توانند به شما کمک کنند تا کار قراردادی یا فریلنسری برای تکمیل رزومه خود پیدا کنید. هرچه کارهای بیشتری بتوانید انتخاب کنید، بهتر است زیرا هر پروژه به شما کمک می‌کند مهارت‌های بازاریابی خود را تقویت کنید و اعتماد به نفس به دست آورید.

6. برای عنوان شغلی بازاریابی درخواست دهید

زمان جستجو برای عنوان شغلی است. متأسفانه مدیریت محتوا نقشی در سطح متوسط ​​است، به این معنی که اکثر مدیران محتوا چند سالی است که در صنعت بازاریابی حضور دارند. اگر در حال حاضر تازه بازاریابی را شروع کرده‌اید، ابتدا با یک نقش ابتدایی شروع کنید، سپس به سمت مدیریت محتوا بروید.

بهترین گزینه این است که برای نقش هماهنگ کننده بازاریابی درخواست دهید. هماهنگ کننده‌های بازاریابی معمولاً بر مسئولیت‌های روزانه اجرای کمپین‌های بازاریابی نظارت می‌کنند. این نقش در سطح ابتدایی به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه یک کمپین موفق را اجرا کنید، علاوه بر آن با تمام سهامدارانی که باید درگیر شوند، آشنا شوید.

یکی دیگر از گزینه‌های سطح ورودی، نقش هماهنگ کننده رسانه‌های اجتماعی است. هماهنگ‌کننده‌های رسانه‌های اجتماعی مسئول مدیریت محتوا برای پلتفرم‌های رسانه اجتماعی یک برند هستند. این نقش همچنان در بخش بازاریابی خواهد بود و به شما این فرصت را می‌دهد با سایر کارشناسان بازاریابی در تیم ارتباط برقرار کنید.

همه نقش های بازاریابی یکسان ایجاد نمی‌شوند. به دنبال کلمات زیر در آگهی استخدام باشید تا مطمئن شوید که از جای درستی شروع کرده‌اید:

  • سئو
  • وبلاگ نویسی
  • نوشتن

اگر آگهی شغلی خیلی کلی به نظر می رسد یا اگر به نظر می رسد مربوط به روش های بازاریابی سنتی تر است، مانند بازاریابی رویدادهای زنده یا تبلیغات، باید از آن اجتناب کنید. مدیران محتوا تقریباً منحصراً در بخش دیجیتال بازاریابی کار می کنند.

7. وظایف مدیریت محتوا را در نقش خود به عهده بگیرید

در نقش سطح ابتدایی خود، وظایف یک مدیر محتوا را بدون اینکه هنوز یک مدیر محتوا باشید، به عهده بگیرید. به عنوان مثال، اگر تیم شما یک تقویم محتوایی ندارد، آیا می‌توانید داوطلب شوید که تقویمی را ایجاد کنید؟ (بدون اینکه بخواهید جای کسی یا تسک کسی را از او بگیرید) در مورد داوطلب شدن برای آپلود محتوای جدید هفته در CMS چطور؟

این مهم است که به گسترش مجموعه مهارت‌های فنی و عملی مدیریت محتوای خود ادامه دهید، همانطور که برای اعمال یک نقش مدیر محتوای واقعی آماده می‌شوید.

8. برای نقش مدیر محتوا درخواست دهید

زمانی که تجربه کافی در اختیار داشتید، زمان آن فرا رسیده است که به سمت مدیریت محتوا بروید – یا مدیر یک تیم محتوا شوید و یا نقش‌های استراتژیک بیشتری در یک تیم بازاریابی ایفا کنید.

به یاد داشته باشید که از تمام تجربیاتی که تاکنون جمع آوری کرده‌اید استفاده کنید تا نشان دهید چقدر می‌توانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و در گذشته چقدر محتوا را به خوبی توزیع کرده‌اید. با نتایج اقدامات خود پیش بروید و آنها را با اعداد اندازه گیری کنید. دسترسی به محتوا، ترافیک ارگانیک و سایر معیارهای تعامل تنها چند نقطه داده هستند که می‌توانید برای نشان دادن اینکه چقدر می‌توانید به عنوان یک مدیر محتوا موثر باشید، استفاده کنید.

همین امروز شروع به تقویت مهارت‌های مدیریت محتوای خود کنید

اگر به دنبال تبدیل شدن به یک مدیر محتوا هستید، بسیار مهم است که دانش خود را در زمینه بازاریابی محتوا و SEO عمیق‌تر کنید. اصلاح مجموعه مهارت‌ها تضمین می‌کند که با تغییر صنعت، به‌روز می‌مانید. این کار برای مدیران محتوا ضروری است. اگر نمی‌دانید صنعت چگونه در حال تغییر است، نمی‌توانید به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید – و ارتباط با مخاطبان شما را به یک مدیر محتوای عالی تبدیل می‌کند.

منبع

از همین نویسنده: