از توسعه نرم افزار گرفته تا امنیت سایبری، رشته علوم کامپیوتر پر از مشاغل هیجان‌انگیز، متنوع و با رشد بالا است. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، پیش بینی می‌شود بازار کار و مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر از سال 2020 تا 2030 سیزده درصد افزایش یابد.

چه این رشته را تازه شروع کرده باشید، چه به فکر تغییر شغل باشید و چه به دنبال پیشرفت دانش علوم کامپیوتر خود باشید، این راهنما به شما کمک می‌کند تا بسیاری از مسیرهای شغلی علوم کامپیوتر، مشاغل و مهارت‌های موردنیاز برای ورود به این صنعت را پیدا کنید.

آیا مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر برای شما مناسب است؟

علوم کامپیوتر یک رشته پرسود با کاربرد در صنایع مختلف است. به طور کلی، اگر به کار با کامپیوتر، ریاضیات پیچیده و حل مسئله علاقه‌مند هستید، احتمالاً برای حرفه‌ای در علوم کامپیوتر مناسب هستید.

در هسته خود، علم کامپیوتر در مورد حل مسئله با استفاده از رایانه است که به داشتن زمینه‌ای در ریاضیات، ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها و برنامه‌نویسی نیاز دارد. بسیاری از پیش نیازهای مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر نیاز به ریاضیات گسسته، جبر خطی و حساب دیفرانسیل و انتگرال دارند.

به صورت کلی کسب مهارت‌های علوم کامپیوتر می‌تواند برای حرفه شما بسیار مفید باشد.

مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر

مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر: این رشته شما را به کجا می‌برد؟

یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و دیگر تخصص‌های فنی پرتقاضا مانند رایانش ابری است.

“برای کسانی که به دنبال بهترین مسیرهای شغلی هستند، بدیهی است که محاسبات ابری، DevOps، لینوکس و امنیت، بهترین فرصت‌ها را دارند.”

داشتن پیشینه‌ای در علوم کامپیوتر می‌تواند درها را به روی بسیاری از مشاغل و زمینه‌های دیگر باز کند. برخی از این مشاغل عبارتند از علم داده، مدیریت محصول، تضمین کیفیت، مدیریت پروژه و مدیریت سیستم.

بهترین مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر کدامند؟ 9 مسیر شغلی هیجان انگیز

مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر فقط شامل مهندسی نرم افزار نمی‌شود. مهارت‌های علوم کامپیوتر می‌توانند حرفه شما را تقریباً به هر جهتی، از امنیت سایبری گرفته تا علم داده، هدایت کنند. در زیر تنها تعدادی از محبوب‌ترین مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر در بازار را نام می‌بریم:

 مهندسی نرم افزار Software Engineering

مهندس نرم افزار یکی از مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر

مهندسی نرم افزار به دلیل حقوق تقریبا بالا و امکان دورکاری، یکی از بهترین فرصت‌های شغلی رشته علوم کامپیوتر محسوب می شود. مهندسان نرم افزار، برنامه‌نویسان کامپیوتری هستند که اصول مهندسی را برای ایجاد نرم افزار و برنامه‌های کاربردی به کار می‌گیرند. مهندسان نرم‌افزار باید حداقل به یک زبان برنامه‌نویسی، فریمورک‌های وب، کنترل نسخه و توسعه آزمایش‌محور مسلط باشند.

در حالی که بسیاری از مشاغل مهندسی نرم‌افزار به مدرک لیسانس رسمی علوم کامپیوتر نیاز دارند، اگر فناوری‌های مناسب را بیاموزید و پرتفولیوی خوبی داشته باشید، می‌توانید به یک مهندس نرم‌افزار خودآموخته تبدیل شوید.

توسعه‌دهنده فول استک Full Stack Developer

توسعه دهندگان Full Stack در توسعه هر دو قسمت بک اند و فرانت اند مهارت دارند. آنها به طور کلی در طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و زبان‌های جدید مانند جاوا، پایتون، HTML و CSS مهارت دارند و گاهی اوقات با پایگاه‌های داده و API کار می‌کنند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده فول استک، می‌توانید تخصص خود را در توسعه فرانت اند یا بک اند توسعه دهید. بسیاری از شرکت‌های کوچکتر و استارت‌آپ‌ها به مجموعه مهارت‌های یک توسعه‌دهنده فول استک نیاز دارند.

 مهندس رایانش ابری Cloud Engineer

یکی از پرتقاضاترین مشاغل رایانش ابری، مهندسی ابر است. یک مهندس ابر منابع را در ابر به روزرسانی و نگهداری می‌کند. مسئولیت‌های آن‌ها متفاوت است، اما برخی از مواردی که مسئولیت آن‌ها را بر عهده دارند، ساخت و نگهداری زیرساخت‌ها و شبکه‌ها با استفاده از ابزارهایی مانند TerraForm است.

توسعه دهنده موبایل Mobile Developer

توسعه دهنده موبایل Mobile Developer

بر خلاف توسعه دهندگان وب، توسعه دهندگان موبایل (یا اپ‌ها) برنامه‌هایی را برای گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها طراحی کرده و می‌سازند. بیشتر توسعه‌دهندگان موبایل در پلتفرم‌های بومی مانند سیستم‌های عملیات اندروید یا iOS تخصص دارند یا از فناوری چند پلتفرمی استفاده می‌کنند. در هر صورت، توسعه دهندگان موبایل باید دانش توسعه فرانت اند قوی داشته باشند و زبان‌های برنامه نویسی مانند  HTML، CSS  و JavaScript را بلد باشند.

مهندس  DevOps

یکی از مهارت‌های برتر موردنیاز توسط مدیران استخدام، DevOps است. DevOps پل بین توسعه و عملیات است. مهندسان DevOps بر نحوه استقرار نرم‌افزار نظارت می‌کنند و اسکریپت‌هایی را برای خودکارسازی به‌روزرسانی‌ها، استقرار نرم‌افزار و موارد دیگر تولید می‌کنند. DevOps برای افرادی ایده‌آل است که به جای نوشتن کد از به راه انداختن کارها لذت می‌برند.

مدیریت محصول

مدیریت محصول ترکیبی از تجربه کاربری، کسب و کار و فناوری است. مدیران محصول صاحب تجربه یک محصول هستند و یکی از وظایف اصلی آنها همکاری متقابل با توسعه دهندگان، بازاریابان و طراحان برای ایجاد ویژگی هاست. اغلب، درک علم کامپیوتر می‌تواند برای تعیین کد نرم‌افزاری برای ایجاد آن ویژگی‌ها مفید باشد، به همین دلیل است که بسیاری از مهندسان نرم‌افزار اغلب به سمت مدیریت محصول می‌روند.

مهندس امنیت

یکی از مهمترین مشاغل امنیت سایبری، مهندس امنیت اطلاعات است که نرم افزار امنیتی مقاوم در برابر حملات سایبری را طراحی و آزمایش می‎کند. مهندسان امنیت اطلاعات باید پیشینه قوی در زمینه علوم کامپیوتر و چارچوب‌های امنیت سایبری داشته باشند.

تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری

اگر به دنبال ورود به فناوری اطلاعات (IT) هستید، موقعیت تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری ممکن است برایتان مناسب باشد. نقش یک تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری تحقیق در مورد سیستم‌های کامپیوتری سازمان و ارائه توصیه‌ها یا بهبود و ارتقا است.

متخصص داده

بسیاری از مهارت‌های مورد نیاز برای دانشمندان داده و تحلیلگران داده به طور طبیعی با علم کامپیوتر همپوشانی دارند. متخصصان علوم داده اغلب از زبان های برنامه نویسی مانند پایتون یا R برای خودکارسازی بیشتر کارهای خود استفاده می‌کنند و بیشتر وقت خود را صرف پاکسازی داده‌ها برای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی خود می‌کنند.

چگونه بدون مدرک وارد رشته علوم کامپیوتر شویم

چگونه بدون مدرک وارد رشته علوم کامپیوتر شویم

همه مسیرهای شغلی رشته علوم کامپیوتر نیاز به مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مرتبط ندارند. به عنوان مثال، در امنیت سایبری، کارفرمایان بیشتر به دوره‌ها نگاه می‌کنند تا مدرک. با این حال، آموزش رسمی می تواند برای برخی از مشاغل مانند مهندسی نرم افزار حیاتی باشد. داده‌های یک نظرسنجی در سال 2020 توسط StackOverflow گزارش می‌دهد که 75٪ از توسعه دهندگان دارای مدرک لیسانس هستند.

با این وجود، در اینجا چند نکته در مورد نحوه ورود به رشته علوم کامپیوتر بدون مدرک را بیان می‌کنیم.

برای یادگیری آماده باشید

شما یک شبه یک مهندس نرم افزار یا یک دانشمند کامپیوتر نمی‌شوید. این فرآیند می‌تواند چندین ماه تا چند سال طول بکشد، به خصوص اگر پیشینه فنی نداشته باشید. به همین دلیل مهم است که یادگیری خود را با دوره‌ها و برنامه‌های آنلاین تکمیل کنید.

تجربه عملی کسب کنید

یادگیری مفاهیم و تئوری‌های علوم کامپیوتر فقط می‌تواند شما را تا حد متوسط در حرفه خود برساند. یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن تجربه عملی، استفاده از مهارت‌های علوم کامپیوتر در مسائل دنیای واقعی است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مهارت‌های برنامه نویسی خود را بهبود بخشید، می‌توانید یک پروژه شخصی مانند توسعه یک برنامه یا یک بازی را شروع کنید. شما حتی می‌توانید به پروژه‌های اپن سورس در پلتفرم‌هایی مانند Github کمک کنید و یک نمونه کار بسازید.

شروع به ساختن شغل خود در علوم کامپیوتر کنید

رشته علوم کامپیوتر دائما در حال تغییر است. چه مبتدی باشید و چه حرفه ای، باید دانش خود را به روز نگه دارید تا در این صنعت پیشرفت کنید. اگر علاقه‌مند به یادگیری اصول علوم کامپیوتر هستید یا می‌خواهید مهارت‌های علوم کامپیوتر را به کارنامه خود اضافه کنید، دوره‌ها و برنامه‌های همسو با صنعت علوم کامپیوتر را در ویکی درس کاوش کنید.

منبع

از همین نویسنده: