مهارت‌های نرم چه هستند و چگونه می‌توانند به موفقیت شما در کار کمک کنند؟ برای اینکه با مهم‌ترین مهارت‌های نرم حرفه‌ای آشنا شوید و بفهمید چه کارهایی می‌توانید برای بهبود مهارت‌های خود انجام دهید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.


مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم، ویژگی‌های شخصیتی، رفتارها و مهارت‌های بین فردی هستند که برای تعامل با افراد دیگر از آنها استفاده می‌کنیم. در محل کار، آنها نشان دهنده توانایی ما برای کار مؤثر و هماهنگ با دیگران هستند، و به همین دلیل است که آنها دقیقاً همان نوع مهارت‌هایی هستند که کارفرمایان به دنبال آن هستند.

بر اساس گزارش وضعیت محل کار 22-2021 انجمن مدیریت منابع انسانی ، 77 درصد از متخصصان منابع انسانی گفتند که بهبود مهارت‌های نرم کارکنان کلید برنامه‌های آتی سازمانشان است.

مهارت‌های نرم معمولاً به حرفه‌های خاصی وابسته نیستند، بلکه به شخصیت ما مربوط می‌شوند و به این ترتیب، مهارت‌هایی هستند که قابلیت انتقال بالایی دارند. اگرچه مانند مهارت‌های سخت ملموس نیستند، اما باز هم می‌توان آنها را آموخت و ارتقاء داد، و کارفرمایان برای هر مدرکی که نشان دهد شما به ارتقای این مهارت‌ها علاقه‌مند هستید، ارزش قائل می‌شوند.

برخی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای محل کار عبارتند از: خلاقیت، متقاعدسازی، هوش هیجانی و مشارکت. در زیر به هر یک از این موارد با جزئیات بیشتری نگاه خواهیم کرد.

چرا مهارت‌های نرم مهم هستند؟

مهارت‌های نرم برای کارفرمایان بسیار حیاتی است، به طوری که نظرسنجی اخیر لینکدین نشان داد که ۹۲ درصد از متخصصان با استعداد معتقدند در هنگام استخدام افراد، مهارت‌های نرم به همان اندازه یا حتی مهم‌تر از مهارت‌های سخت هستند. این مورد به دلیل تطبیق پذیری بالای آنها است.

مهارت‌های نرم علاوه بر بالا بردن شانس استخدام، به شما کمک می‌کند تا کارکنانی را که برای شما کار می‌کنند حفظ کنید. گزارش یادگیری در محل کار 2022 لینکدین نشان داد که مدیران باید مهارت‌های نرم «فوق‌العاده‌ای» داشته باشند و کارکنان شرکت‌هایی که مدیرشان فاقد این مهارت‌هاست، 50 درصد بیشتر از سایر شرکت‌ها به دنبال شغل جدید هستند.

برقراری ارتباط مؤثر تحت استرس زیاد، همدلی یا تشویق یک عضو در تیمی که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، و همکاری مشترک برای رساندن یک پروژه در مهلت مقرر، همگی نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم هستند که برای هر سازمانی بیشترین اهمیت را دارند.

مهارت‌های نرم نیز منحصر به فرد انسان‌ها است. در محیط کار و بازار کار که به دلیل پیشرفت تکنولوژی با سرعت زیاد تغییر می‌کند، این مهارت‌ها از نوع مهارت‌هایی هستند که هوش مصنوعی (AI)  تاکنون قابلیت شبیه‌سازی آنها را نداشته است. این مورد قطعا اهمیت واقعیش را در آینده نشان خواهد داد.

با درک مهارت‌های نرم و کشف اینکه چگونه می‌توانید مهارت‌های نرم خود را توسعه دهید، می‌توانید رزومه خود را تقویت کنید و این کار مخصوصاً اگر به فکر تغییر شغل یا جایگاه شغلی‌تان هستید مفید است.

برای شروع، لیستی از مهارت‌های نرم و نحوه توسعه آنها را در زیر گردآوری کرده‌ایم.

مهمترین مهارت‌های نرم


خلاقیت

گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد، خلاقیت را جزء پنج مهارت مهم برای آینده قرار داده است. در دنیای پسا کووید، خلاقیت برای مقابله با مشکلاتی که سازمان‌ها و اقتصادهای ما با آن روبرو هستند، ضروری تلقی می‌شود. لینکدین خلاقیت را با ارزش‌ترین دارایی تجاری از بین 50000 مهارت مبتنی بر کار رتبه بندی کرده است! اما خلاقیت به عنوان یک مهارت نرم به این معنا نیست که شما باید یک هنرمند یا طراح باشید. بلکه در مورد یادگیری تفکر به روشی خلاقانه و یافتن راه‌حل‌های نوآورانه برای حل مشکلات سازمان شماست.

از آنجایی که وظایف کاری تکراری به طور فزاینده‌ای در حال اتوماتیک سازی هستند، یک کارمندِ خلاق بسیار ارزشمند خواهد بود، زیرا نه تنها می‌تواند کار را کامل کند، بلکه در مورد چگونگی بهبود خودِ فرآیند نیز فکر می‌کند.

چگونه خلاق‌تر باشیم

اینکه بتوانید به شیوه‌ای خلاقانه‌تر یا حتی غیرمتعارف، کارتان را انجام دهید، چیزی‌ست که می‌توانید آن را یاد بگیرید.

چیزهای ساده‌ای مانند داشتن ذهنی باز در هنگام مواجهه با ایده‌ها به جای صرف نظر فوری از آنها، یا استفاده از تکنیک‌های خلاقانه مانند نقشه‌های ذهنی، نقش آفرینی یا تحریکات، می‌تواند بسیار مفید باشد.

ارتباط

ارتباط مؤثر در محل کار بر اساس توانایی شما در گفتگوی سازنده با دیگران است. اگر بتوانید با مردم شفاف و مؤدبانه صحبت کنید و در عین حال با همدلی به حرف‌های همکاران و مشتریان گوش دهید، بهره‌وری بیشتری خواهید داشت و به نتایج بهتری خواهید رسید.

ارتباط موفق شامل مهارت‌های کلامی، غیرکلامی و نوشتاری همراه با درک گوش دادن فعال است.

چگونه مهارت‌های ارتباطی را تقویت کنیم

ارتباطات، تقریباً در همه مشاغل یک بخش کلیدی است و هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین یادگیری نحوه برقراری ارتباط مؤثر یک مهارت بسیار مهم است.

شما می‌توانید با تمرکز بر روی اصول اولیه، مانند ساده کردن پیام خودتان یا بررسی سریع نحوه تأثیر زبان بدن بر مهارت‌های ارتباطی، گام‌هایی برای بهبود ارتباطات خود بردارید. به علاوه، مطمئن شوید که در هنگام گوش دادن به دیگران کاملاً درگیر هستید زیرا این کار باعث می‌شود هنگام صحبت کردن خودتان، آنها توجه بیشتری به شما داشته باشند.

هوش هیجانی

هوش هیجانی توانایی شما برای درک و کنترل احساسات خود و در عین حال شناخت و همدلی با احساسات اطرافیانتان است.

هوش عاطفی در محیط کار یک مهارت نرم است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. اینکه بتوانید احساسات خودتان را تحت کنترلتان درآورید و در عین حال انگیزه‌ها و احساسات همکاران خود را درک کنید، به روابط هماهنگ و سازنده‌تر منجر می‌شود.

هوش عاطفی همچنین یک مهارت نرم بسیار ارزشمند در نقش‌های پرفشار است، زمانی که حفظ آرامش بسیار مهم است، یا نقش‌هایی که مستلزم مذاکره و نیاز به درک موقعیت طرف مقابل هستند.

چگونه از نظر عاطفی باهوش‌تر باشیم

صرف زمان برای ارتقای هوش هیجانی ممکن است کمی غیرعادی به نظر برسد، زیرا بسیاری از جنبه‌های کلیدی هوش عاطفی مانند همدلی یا خودآگاهی ویژگی‌های ذاتی به نظر می‌رسند. با این حال، همه آنها مهارت‌هایی هستند که با آموزش صحیح می‌توان آنها را توسعه داد.

به عنوان مثال، به موقعیتی در محل کار فکر کنید که در آن احساسات شما ممکن است علیه شما کار کند  و به این فکر کنید که چگونه این موضوع بر نتیجه کار تأثیر می‌گذارد. از آن به عنوان یک موقعیت شروع برای توسعه خودآگاهی خود استفاده کنید، و این اولین قدم برای بهبود هوش هیجانی است.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی توانایی استدلال و تحلیل مؤثر اطلاعات است. در محیط کار، تفکر انتقادی شامل فرآیند گرفتن اطلاعات یا مشکلات و پردازش آنها به منطقی‌ترین روش برای استخراج ارزش و یافتن راه حل است.
این یک مهارت نرم بسیار ارزشمند است، به این دلیل که به خوبی در کنار سایر مهارت‌های نرم کار می‌کند. به عنوان مثال، اگر مهارت‌های تفکر انتقادی قوی‌ای دارید، مدیریت زمان شما خود به خود بهبود پیدا می‌کند زیرا می‌توانید مشکلات را سریعتر حل کنید.

چگونه تفکر انتقادی را تقویت کنیم

توانایی نشان دادن موقعیت‌هایی که در آن از تفکر انتقادی برای کارفرمایان استفاده کرده‌اید، دارایی ارزشمندی است. اولین قدم برای تفکر انتقادی این است که اطلاعاتی را که به شما ارائه می‌شود به طور کامل در نظر بگیرید.

سوال بپرسید، انگیزه‌ها را از هر طرف بررسی کنید، و با هیچ چیز سطحی و ظاهری برخورد نکنید. با ارزیابی دقیق اطلاعات، در موقعیت بهتری برای تصمیم‌گیری آگاهانه خواهید بود، که جوهره تفکر انتقادی است.

تطبیق پذیری

سازگاری یا انعطاف پذیری، توانایی پذیرش تغییرات و چالش‌ها با نگرش مثبت و مدبرانه است.

همه ما در محل کار با مشکلات غیرمنتظره‌ای روبرو هستیم، اما کسانی که مهارت‌های سازگاری قوی‌ای دارند، نسبت به کسانی که انعطاف پذیری کمتری دارند، می‌توانند با آرامش بیشتری با این مشکلات برخورد کنند و سریعتر راه حل پیدا کنند.

همچنین، از آنجایی که محیط کار مدرن به طور مداوم در حال تحول است، داشتن سطحی از انعطاف پذیری در برابر این تغییرات و توانایی در نظر گرفتن آنها به عنوان فرصت به جای موانع، سرمایه جذابی برای کارفرمایان است.

چگونه سازگاری خود را بهبود بخشید

سازگاری به معنای چاره جو و کنجکاو بودن و پشتکار داشتن است. یادگیری اینکه چگونه این مهارت را به مجموعه مهارت‌های خود اضافه کنید، نیاز به تمرین دارد، اما ارزش تلاش کردن را دارد.

سعی کنید به رفتار همکارانی که از نظر شما انعطاف پذیر هستند دقت کنید. حتی می‌توانید مستقیماً از آنها راهنمایی بخواهید.

اگر با چالش دشواری روبرو هستید، سعی کنید نکات مثبت را بیابید – معمولاً نکات مثبتی وجود خواهد داشت، حتی اگر این نکته فقط این باشد که یاد بگیرید چگونه بر یک مشکل غلبه کنید.

مشارکت

مشارکت که به عنوان کار تیمی نیز شناخته می‌شود، توانایی کار مؤثر با همکاران است. این کار شامل انواع مهارت‌های نرم مهم دیگر مانند هوش هیجانی، سازگاری و ارتباط است.

کار مشترک به این معنی است که می‌توانید مشکلات را سریعتر حل کنید و نقاط قوت و ضعف خود را بهتر درک کنید. کار با یکدیگر همچنین باعث ایجاد یک محیط کاری سالم برای یادگیری و اشتراک‌گذاری بین همکاران می‌شود.

چگونه با مشارکت بیشتری کار کنیم

همکاری با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک، جنبه مهم و مشترک بسیاری از نقش‌هاست، بنابراین توانایی انجام آن به طور مؤثر مهارتی‌ست که ارزش سرمایه گذاری روی آن را دارد.

یادگیری نحوه همکاری بیشتر در ابتدا مستلزم آنالیز خودتان است از اینکه احساس می‌کنید در کجای تیم خوب کار می‌کنید و کجا فکر می‌کنید می‌توانید پیشرفت کنید.

دفعه بعد که در یک موقعیت کاری مشترک قرار گرفتید، سعی کنید نقشی را ایفا کنید که به آن عادت ندارید. این کار به شما کمک می‌کند تا طیف کاملی از مهارت‌های کاری مشترک را توسعه دهید.

از همین نویسنده: