اگر می‌خواهید در زمان کمتر، نرم افزار بهتری بسازید، یک مهندس DevOps بهترین راه حل برای آن است. در این پست در مورد این صحبت می‌کنیم که چگونه این راهکار توسعه نرم افزار برای همه مفید خواهد بود.

DevOps چیست؟

مهندس DevOps

DevOps ترکیبی از توسعه نرم افزار (dev) و عملیات (ops) است. این روش به عنوان یک روش مهندسی نرم افزار تعریف می‌شود که هدف آن ادغام کار تیم‌های توسعه و تیم‌های عملیاتی از طریق تسهیل فرهنگ همکاری و مسئولیت مشترک است.

DevOps را می‌توان این گونه توضیح داد که افرادی با هم همکاری می‌کنند تا نرم‌افزاری ایمن را با حداکثر سرعت طراحی کنند، بسازند و ارائه دهند. روش‌های DevOps به تیم‌های توسعه نرم‌افزار (dev) و عملیات (ops) امکان می‌دهد تا از طریق اتوماسیون، همکاری، بازخورد سریع و بهبود مکرر، تحویل را تسریع کنند.

مهندس DevOps کیست؟

 مهندس DevOps

یک مهندس DevOps، مسئول بهینه‌سازی نرم افزار یک سازمان از جمله نگهداری نرم افزار و مدیریت سرور است.

هدف نهایی او کوتاه کردن فرآیند توسعه نرم‌افزار، افزایش دفعات انتشار نرم‌افزار، متحد کردن تیم‌های عملیاتی و تیم‌های توسعه، و تسهیل انتشار نسخه‌های قابل اعتماد است.

آنها با توسعه دهندگان برای استقرار و مدیریت تغییرات کد و با کارکنان عملیات کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم‌ها به خوبی کار می‌کنند. برای موفقیت در این نقش، یک مهندس DevOps باید درک عمیقی از فرآیندهای توسعه و عملیات و همچنین پیشینه فنی قوی داشته باشد.

همان طور که دنیای تجارت به طور فزاینده‌ای به فناوری متکی می‌شود، نقش یک مهندس DevOps بیشتر مهم می‌شود. شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که بتوانند به آنها کمک کنند تا عملیات خود را ساده کرده و از زیرساخت فناوری اطلاعات خود حداکثر استفاده را ببرند. اگر پیشینه فنی قوی دارید و علاقه‌مند به کار با کارکنان توسعه و عملیات هستید، این شغل می‌تواند مناسب شما باشد.

شرح شغلی مهندس DevOps

نقش مهندس DevOps برای موفقیت کلی پروژه حیاتی است. یک مهندس DevOps نقش اساسی در یکپارچه‌سازی عملکردها و منابع پروژه در طول چرخه عمر محصول، از برنامه‌ریزی، ساخت، آزمایش و استقرار گرفته تا پشتیبانی دارد.

مهندسان DevOps با تمام جنبه‌های فنی و عملیات فناوری اطلاعات برای عملیات یکپارچه آشنا هستند. انتظار می‌رود که آنها در مورد ابزارهای مختلف اتوماسیونی که ممکن است برای اتوماسیون فرآیند و آزمایش مورد نیاز باشد، بدانند.

نقش‌ها و مسئولیت‌ها

نقش‌ها و مسئولیت‌های یک مهندس DevOps ترکیبی از نقش‌های فنی و مدیریتی است. داشتن مهارت‌های ارتباطی و هماهنگی عالی برای ادغام عملکردهای مختلف به شیوه‌ای هماهنگ، به انجام رساندن مسئولیت‌ها و جلب رضایت مشتری ضروری است.

مسئولیت‌های مهندس DevOps چند شاخه است – آنها باید به اندازه کافی چابک باشند تا بتوانند کارهای فنی را انجام دهند و همزمان عملیات را مدیریت کنند.

برخی از مسئولیت‌های اصلی آنها عبارتند از:

  • درک نیازهای مشتری و KPIهای پروژه
  • پیاده سازی ابزارهای مختلف توسعه، تست، اتوماسیون و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات
  • برنامه‌ریزی ساختار تیم، فعالیت‌ها و مشارکت در فعالیت‌های مدیریت پروژه
  • مدیریت ذینفعان و رابط‌های خارجی
  • راه اندازی ابزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز
  • تعریف و تنظیم فرآیندهای توسعه، آزمایش، انتشار، به روزرسانی و پشتیبانی برای عملیات DevOps
  • مهارت فنی برای بررسی، تأیید و اعتبارسنجی کد نرم افزار توسعه یافته در پروژه را داشته باشد.
  • تکنیک‌های عیب‌یابی و رفع اشکالات کد
  • نظارت بر فرآیندها در طول کل چرخه عمر برای پایبندی به آن و به روزرسانی یا ایجاد فرآیندهای جدید برای بهبود و به حداقل رساندن اتلاف
  • تشویق و ایجاد فرآیندهای خودکار در صورت امکان
  • شناسایی و استقرار اقدامات امنیت سایبری با انجام مستمر ارزیابی آسیب‌پذیری و مدیریت ریسک
  • مدیریت به روز و تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای
  • هماهنگی و ارتباط درون تیمی و با مشتریان
  • انتخاب و استقرار ابزارهای مناسب  CI/CD
  • تلاش برای بهبود مستمر و ایجاد یکپارچگی مداوم، توسعه مستمر، و خط لوله استقرار ثابت (CI/CD Pipeline)
  • راهنمایی اعضای تیم
  • نظارت و اندازه‌گیری تجربه مشتری و KPIها
  • مدیریت گزارش‌های دوره‌ای در مورد پیشرفت به مدیریت و مشتری

در مرحله بعد، مهارت‌هایی را که بخشی از شرح شغل مهندس دواپس هستند، بررسی می‌کنیم.

مهارت‌های ضروری برای یک مهندس DevOps

نقش یک مهندس DevOps به مهارت‌های فنی در چرخه توسعه و مهارت‌های عملیاتی برای نگهداری و پشتیبانی نیاز دارد. فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر یا فناوری کامپیوتر می‌توانند برخی از مهارت‌های فنی لازم برای تبدیل شدن به یک مهندس DevOps را به همراه داشته باشند.

با این حال، مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت عملیات معمولاً از طریق تجربه یا با ثبت نام در برنامه‌های توسعه خاص به دست می‌آیند که می‌تواند به پیشبرد حرفه در جهت تعیین‌شده کمک کند.

مهارت‌های پیش نیاز برای این نقش عبارتند از:

  • تجربه کار بر روی زیرساخت مبتنی بر لینوکس
  • درک عالی از روبی، پایتون، پرل و جاوا
  • پیکربندی و مدیریت پایگاه‌های داده مانند  MySQL، Mongo
  • عیب‌یابی عالی
  • دانش کاری ابزارهای مختلف، فناوری‌های اپن سورس و خدمات ابری
  • آگاهی از مفاهیم مهم در DevOps و اصول چابک

سوالات متداول

1. مهندس DevOps چه می‌کند؟

نقش اصلی یک مهندس DevOps معرفی روش کارهایی برای ایجاد تعادل بین نیازها در طول چرخه عمر توسعه نرم افزار، فرآیندها و ابزارها، از کدنویسی گرفته تا توسعه و نگهداری و به روز رسانی است. آنها هر اتفاقی که در تمام قسمت‌های سیستم در طول چرخه عمر نرم افزار رخ می‌دهد را ردیابی می‌کنند.

2. وظایف و مسئولیت‌های یک مهندس DevOps چیست؟

مهندس DevOps باید مسائل فنی را بررسی و حل کند، پشتیبانی فنی ارائه دهد، تجزیه و تحلیل علت اصلی خطاهای تولید را انجام دهد، ابزارهایی برای بهبود تجربه مشتری بسازد و نرم افزاری را برای ادغام با سیستم‌های پشتیبان داخلی توسعه دهد.

3. یک مهندس DevOps با چه کسی کار می کند؟

آنها متخصصان فناوری اطلاعات هستند که با کارکنان فناوری اطلاعات تولید، از جمله توسعه دهندگان نرم افزار و اپراتورهای سیستم در شرکت های مختلف کار می‌کنند. آنها بر انتشار و استقرار کد نظارت دارند.

4. مهارت‌های مهندس دواپس چیست؟

یک مهندس دواپس باید در کدنویسی و اسکریپت نویسی ماهر باشد. آنها باید زبان‌های برنامه نویسی پایه مانند جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت، PHP، Shell، Node.js، Bash، Ruby  و غیره را به طور کامل درک کنند. آنها همچنین باید در لینوکس تجربه داشته باشند زیرا توسعه دهندگان حتی تا به امروز از آن استفاده می‌کنند.

5. آیا یک مهندس DevOps کدنویسی می‌کند؟

یک مهندس دواپس عناصر مختلف برنامه مانند کتابخانه‌ها، کیت‌های توسعه نرم افزار وAPI ها را به هم متصل می‌کند و اجزای دیگر مانند ابزارهای پیام رسانی، مدیریت داده‌های SQL و سایر اجزای نرم افزار را با کمک کدنویسی و برنامه نویسی یکپارچه می‌کند. بنابراین، مهم است که یک مهندس DevOps بداند که چگونه نرم افزار را کدنویسی و اجرا کند.

از همین نویسنده: