هدف هر مصاحبه اول، متمایز شدن است. متمایز شدن از سایر کاندیداها، متمایز شدن به عنوان فردی که می‌تواند در این نقش استثنایی باشد، و برجسته شدن به عنوان فردی که تیم مصاحبه کننده می‌خواهد با او کار کند.

این مرحله از فرآیند مصاحبه، مرحله‌ایست که رقابت بالاترین سطح خود را دارد، بنابراین متمایز کردن خودتان امری ضروری است. هدف اصلی شما صرفاً دستیابی به مصاحبه دوم است و در این مرحله شانس شما برای رسیدن به آن شغل به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

متمایز شدن در اولین مصاحبه فقط دادن پاسخ‌های «درست» به پرسش‌های مصاحبه کننده نیست. بلکه به این معنی است که پاسخ‌های شما خاص، قانع کننده و به یاد ماندنی باشند. نکات تخصصی زیر به شما در انجام این کار کمک می‌کنند.

تحقیق قبل از انجام مصاحبه اول

مصاحبه اول

بهترین راه برای متمایز کردن خودتان در نظر یک مصاحبه کننده این است که بتوانید به آنها نشان دهید که، الف) کاملا درک می‌کنید که آنها به دنبال چه چیزی هستند و، ب) آماده و مایل به ارائه آن چیزی که می‌خواهند هستید و تنها موردی که برای نشان دادن هر دوی آنها لازم است کمی تحقیق است.

پیت موکایتیس و پم اسکیلینگز بنیانگذار  Big Interview، چگونگی انجام کامل این تحقیق قبل از مصاحبه اول را از طریق یک فرآیند چهار مرحله‌ای واضح ترسیم کردند:

  • در مورد آن سازمان و جایگاه شغلی سرچ کنید. “علاوه بر رفتن به صفحه درباره ما سایت شرکت، می‌توانید اطلاعات مربوطه را برای جایگاه شغلی که برای آن مصاحبه می‌کنید، بررسی کنید.”
  • با آخرین اخبار شرکت آشنا شوید. «اخبار جالبی را که ممکن است به شغل شما مرتبط باشد و بر کاری که برای شرکت انجام می‌دهید تأثیر بگذارد، بیابید».
  • با کانکشن‌های لینکدین ارتباط برقرار کنید. «افرادی که در شرکتی که با آنها در ارتباط هستید، کار می‌کنند یا قبلا کار کرده‌اند را جستجو کنید و با آنها گپ بزنید تا بتوانید نکاتی که به شما در مصاحبه کمک می‌کند را بیابید.»
  • رسانه‌های اجتماعی شرکت را بررسی کنید. حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برند در کانال‌های مختلف «می‌توانند نگاهی درونی به فرهنگ شرکت و آنچه برای آن‌ها مهم است به شما بدهند».

متن صحبت خود را آماده کنید

به جای تمرکز بر پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه کننده با جملاتی که فکر می‌کنید می خواهند بشنوند، فهرستی از آنچه می‌خواهید درباره آن صحبت کنید، تهیه کنید. متن را کلمه به کلمه ننویسید، بلکه روی جالب‌ترین و مرتبط ترین چیزهایی که باید بگویید تمرکز کنید.”

این نکات کلیدی، قوی‌ترین استدلال شما هستند – “چرایی” شما. چرا شما؟ چرا این شرکت؟ چرا این نقش؟ چرایی‌های خود را بیابید، آنها را به نقطه عطف تبدیل کنید، و سپس سعی کنید تا حد امکان طبیعی آنها را در هر یک از پاسخ‌های خود در طول مصاحبه بگنجانید.

این مرحله ساده می‌تواند شما را از تعداد زیادی از متقاضیانی که فکر و آمادگی کمتری دارند متمایز کند.


سوالات عمومی مصاحبه اول را به فرصت تبدیل کنید

مصاحبه اول را چگونه برگزار کنیم

چند سوال وجود دارد که به احتمال بالا آنها را در مصاحبه اول از مصاحبه کننده خواهید شنید.

به عنوان مثال، چند بار در مصاحبه اول از شما پرسیده شده است که “بزرگترین نقطه قوت یا ضعف شما چیست؟”

به یاد داشته باشید، هر سؤالی، از جمله سؤالات عمومی مصاحبه اول مانند این سؤال، فرصتی برای شما است تا متن صحبت خود را در جواب بگنجانید و شخصیت خود را به مصاحبه کنندگان نشان دهید.

چند نمونه از این سوال‌ها و پاسخ آنها را با هم مرور می‌کنیم:

در مورد خودتان بگویید

  • مهارت‌های فهرست‌شده در شرح شغل را برجسته کنید: «چند مهارت را در شرح شغل انتخاب کنید و فکر کنید که چگونه می‌توانید خود را به عنوان یک شخص توصیف کنید و در عین حال نقاط قوت خود را در آن مهارت‌هایی که کارفرما به دنبال آن است نشان دهید.»
  • با یک داستان وجه انسانی به آن ببخشید: “مردم داستان خوب را دوست دارند، پس از اینکه در کمی شخصیت و علایق انسانی به پاسختان بیفزایید، نترسید.”

بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

  • با به اشتراک گذاشتن یک تجربه مثالی ارائه دهید: «برای مثال، اگر برای یک شغل فروش درخواست می‌دهید، داستانی درباره زمانی بگویید که قدرت شما به مشتری کمک کرد تا مشکلی را حل کند.»
  • قدرت خود را به مهارت‌های مورد نیاز متصل کنید: «من از شما می‌خواهم که از مهارت‌های نرم و فنی برای گفتن داستان خود استفاده کنید. اگر نقطه قوت شما ارتباط مؤثر است، مثلاً زمانی را به آنها بگویید که از این ارتباط مؤثر برای گفتگو با یک مدیر اجرایی استفاده کرده‌اید.»

چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟

  • ابتدا در مورد آنها صحبت کنید: “نشان دهید که تحقیقات خود را انجام داده‌اید و در مورد کارهایی که می‌توانید در آنها به تیم کمک کنید فکر کرده‌اید.”
  • سپس در مورد خودتان صحبت کنید: “به عنوان مثال، می‌توانید در مورد این بگویید که چگونه این نقش به شما کمک می‌کند مهارت های حرفه‌ای خود را با علایقتان ترکیب کنید.”

نه فقط برای شرکت بلکه برای آن عنوان شغلی هم اشتیاق نشان دهید

موفقیت شما در این موقعیت به خود شغل بستگی دارد. «در مورد این صحبت کنید که انگار این شرح شغلی را برای خود شما نوشته‌اند و این واقعیت را بگویید که شما مورد مناسبی برای آن هستید و در مورد آن هیجان زده هستید.

هنگامی که “چرایی” خودتان را می‌نویسید، مطمئن شوید که روی خود نقش تمرکز کرده‌اید، نه فقط روی شرکت. نترسید که امتیازات خود را بر اساس مهارت‌های سخت و نرم حرفه‌ای که در شرح شغل به طور مستقیم به آن اشاره شده است، قرار دهید. شما می‎توانید به صراحت به آن مهارت‎ها در طول مصاحبه اشاره کنید.

با پرسیدن چند سوال تاثیرگذار مصاحبه را تمام کنید

در پایان اولین مصاحبه، معمولاً از شما می‌پرسند: “آیا سوالی از من دارید؟” «این سوال آزمون شماست. آنها می‌خواهند ببینند که آیا شما متعهد، باهوش و علاقه‌مند به این کار هستید یا خیر.

خوشبختانه، این “آزمون” همچنین فرصتی برای شماست تا مصاحبه را با قدرت به پایان برسانید. همه چیز به سوالاتی ربط دارد که می‌پرسید. چند مورد سوال مناسب را با هم مرور می‌کنیم:

  • سوالاتی که نشان می‌دهد توجه کرده‌اید: « در حین انجام مصاحبه چند مورد را یادداشت کنید و سپس در مورد یکی از موضوعاتی که می‌خواهید بیشتر به آن بپردازید، مانند جنبه‌ای از کار، تیم یا چالش‌هایی که در پیش رو دارید، سوال کنید. “
  • سؤالاتی که نشان می‌دهد شما واقعاً هیجان زده هستید: «به عنوان مثال، سؤالی درباره یکی از محصولات مورد علاقه خود بپرسید یا ببینید که آنها چگونه از پس یک ترند جدید در آن صنعت برمی‌آیند.»
  • سوالاتی که باعث می‌شود مصاحبه کننده در مورد حرفه خود صحبت کند: “مردم وقتی متوجه کارهای جالبشان می‌شوید، قدردانتان می‌شوند و دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند..”

از همین نویسنده: