شاید بعضی اوقات که در حال یادگیری یک مبحث آموزشی هستید و آن مبحث برای شما کمی سخت است و یادگیری آن به صورت یکجا اضطراب ایجاد می‌کند، با خودتان فکر کنید که تقسیم کردن آن آموزش به بخش‌های کوتاه‌تر و ساده‌تر، در یادگیری آن مطلب به شما کمک بیشتری خواهد کرد. پس شاید بیراه نباشد که بگوییم همه ما از قبل با اصطلاح میکرودرس و میکرولرنینگ آشنایی داریم.

البته این مورد تنها دلیل وجود میکرودرس نیست! طبق صحبت‌های آقای جرج میلر روانشناس معروف که نتایج تحقیقاتش تحت عنوان “قانون میلر” درآمده است، هر انسان می‌تواند بین 5 الی 9 واحد اطلاعاتی را (پیش از سپردن آن به حافظه بلند مدت) در ذهن خود نگهداری کند. به همین دلیل برای یادگیری یک مطلب جدید، بهتر است از داده‌های کوچک، مختصر و مفید شروع کنیم.

همین مورد باعث به وجود آمدن مبحثی به اسم “میکرودرس” شده است.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که میکرودرس و میکرولرنینگ چیست و چگونه می‌توانید از آن برای تقویت تعامل آموزشی و حفظ دانش استفاده کنید.

میکرولرنینگ چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

میکرولرنینگ تاثیر زیادی دارد و در واقع یک روش آموزش آنلاین جذاب‌تر و ارزان‌تر است و در زمان هم صرفه جویی می‌کند. با وجود اینکه میکرولرنینگ بهترین راه حل برای هر نیاز آموزشی نیست، اما برای آموزش سازمان‌ها و آموزش تجاری بسیار موثر است.
در پایان این مقاله، می‌فهمید که میکرودرس و میکرولرنینگ چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه از آن در آموزش خود استفاده کنید. بیایید از ابتدا شروع کنیم.

میکرودرس چیست؟

میکرودرس

میکرودرس به دوره‌های آموزشی کوتاه بین 1 الی 5 دقیقه (شاید کمی هم بیشتر!) گفته می‌شود که یک مبحث را توضیح می‌دهد یا به یک سوال جواب می‌دهد. همه آموزش‌های مبتنی بر میکرودرس یا آموزش خُرد دارای یک ویژگی کلیدی هستند: مختصر بودن. این ویژگی می‌تواند شامل واحدهای یادگیری کوچک یا فعالیت‌های یادگیری کوتاه مدت باشد.

میکرودرس، محتوای کوتاهی را در اختیار دانش پذیران قرار می‌دهد تا هر چه راحت‌تر مطالعه کنند. محتوا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از متن گرفته تا محتوای چندرسانه ای تعاملی، اما همیشه باید کوتاه باشد.

چند نمونه از محتوای میکرودرس عبارتند از:

  • متن (عبارات، پاراگراف‌های کوتاه)
  • تصاویر (عکس، تصویرسازی)
  • ویدیوها (ویدیو کوتاه)
  • صوتی (بخش‌های کوتاه سخنرانی یا موسیقی)
  • تست‌ها و آزمون‌ها
  • بازی‌ها (به عنوان مثال چالش‌های ساده تک صفحه‌ای)

با وجود اینکه در دو سال گذشته آموزش‌های میکرو یا میکرودرس‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، اما سابقه طولانی‌ای دارند، حتی قبل از اینکه رایانه‌ها حسابی گل کنند. اما با محبوبیت گوشی هوشمند، میکرولرنینگ هم واقعاً اوج گرفت. به قدری که پلتفرم‌های پیشرو در میکرولرنینگ، محبوبیتی مثل توییتر و اینستاگرام دارند، اما در بحث آموزشی.

در این زمانه و با وجود برنامه‌های شلوغ و گستره توجه کوتاه افراد، یادگیری خُرد و آموزش با میکرودرس یک مدل آموزشی عالی است. و می‌توان از آن برای انواع آموزش‌ها استفاده کرد.

مزایای میکرودرس چیست؟

1. ارائه سریع‌تر

یک دوره کوتاه به معنای زمان تحویل و ارائه کوتاه‌تر است. با میکرودرس می‌توانید یک دوره آموزشی با ده‌ها واحد را در یک ساعت بسازید. این کار به شما امکان می‌دهد به اهداف تجاری در حال تغییر و نیازهای آموزشی جدید سریعتر پاسخ دهید.

2. مقرون به صرفه‌تر

تولید دوره بر اساس میکرودرس بسیار ارزان‌تر است و به منابع و مربیان کمتری نیاز دارد. شما حتی برای ایجاد محتوای خود به «ابزارهای میکرولرنینگ» خاصی نیاز ندارید. یک ویرایشگر محتوای LMS معمولی این کار را انجام می‌دهد – البته، یک پلتفرم تخصصی مبتنی بر میکرولرنینگ، این فرآیند را بسیار آسان‌تر می‌کند.

3. انعطاف پذیری

میکرودرس‌ها می‌توانند همه موضوعات دوره‌های آموزش آنلاین معمولی را پوشش دهند. فقط در اندازه کوچک‌تر.

 می‌توانید دوره‌هایی ایجاد کنید که نمای کلی از یک موضوع ارائه می‌کنند یا حتی دوره‌هایی را برای موضوعات پیچیده ایجاد کنید.

4. دانش‌پذیران آن را جذاب‌تر می‌دانند

میکرولرنینگ جذاب‌ترین روش ارائه آموزش موجود است. تجربه میکرودرس در مقایسه با “مطالعه جدی” شبیه چک کردن برنامه اجتماعی مورد علاقه‌تان روی گوشی است.

5. حفظ دانش را افزایش می‌دهد

طبق تحقیقات میکرولرنینگ، وقتی چیزی را به طور مکرر مطالعه می‌کنید و زمانی که نزدیک به فراموشی آن هستید دوباره آن را مرور می‌کنید، آن را بسیار بهتر حفظ می‌کنید. چنین مطالعه مکرری به خوبی با واحدهای یادگیری خُرد مطابقت دارد زیرا آنها کوچک و مستقل هستند و بازگشت به آنها آسان است.

6. به دانش پذیران آزادی بیشتری می‌دهد

آموزش آنلاین منظم که از محتوای متنی استفاده می‌کند برای مطالعه در دوره‌های کوتاه مدت ایده آل نیست. از سوی دیگر، میکرودرس‌ها به فراگیران این امکان را می‌دهند که هر زمان که وقت خالی دارند، از یادگیری لذت ببرند. به علاوه، از آنجایی که دوره‌های آموزشی میکرولرنینگ کوچک هستند، بارگیری و همراه داشتن آن‌ها در زمان آفلاین بودن نیز آسان است.

محدودیت‌های میکرولرنینگ چیست؟

نمی‌توانیم یادگیری با میکرودرس را بهتر یا بدتر از آموزش آنلاین معمولی بدانیم. همه چیز بستگی به موضوع دارد. اما به طور کلی میکرولرنینگ:

1. برای مفاهیم پیچیده ایده آل نیست

دروس میکرولرنینگ برای ارائه اطلاعات ساده عالی هستند اما لزوماً برای مفاهیم پیچیده مناسب نیستند. البته امکان پذیر است اما به تلاش بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال، شما باید یک مفهوم را به بخش‌های ساده تقسیم کنید. در این صورت، یک میکرودرس یک راه عالی برای ارائه یک دید سطح بالا از یک موضوع است.

2. برای آموزش عمیق مناسب نیست

اگر موضوعی دارید که نیاز به مطالعه عمیق دارد، میکرودرس ممکن است بهترین رویکرد نباشد. به عنوان مثال، می‌توانید از آن برای یادگیری مکالمه آلمانی استفاده کنید، اما برای مطالعه ادبیات آلمانی نه. با این حال، در بسیاری از موارد، و به خصوص در آموزش کسب و کار، یک دوره کوتاه مستقل دقیقا همان چیزی است که مورد نیاز است.

بهترین روش‌های میکرولرنینگ

در مقایسه با دوره‌های سنتی، ایجاد یک میکرودرس آسان‌تر و تکمیل آن سریع‌تر است. البته، شما هنوز هم باید چند روش را دنبال کنید تا آن را به درستی انجام دهید:

1. بررسی کنید که آیا برای استفاده شما مناسب است یا خیر

اگر موضوع شما پیچیده است، نیاز به مطالعه عمیق دارد، یا نیاز به آموزش حضوری دارد، احتمالاً میکرودرس برای شما مناسب نیست. با این حال، ممکن است هنوز هم به عنوان یک روش آموزشی تکمیلی مناسب باشد.

2. سرسری نگذرید

فقط تکه‌هایی از مطالب آموزش آنلاین معمولی را در یک میکرودرس قرار ندهید. محتوای کوتاه و متمرکزی بنویسید که جوهره آنچه را که می‌خواهید آموزش دهید را نشان دهد.

3.از محتوای چند رسانه‌ای برای جذاب‌تر کردن چیزها استفاده کنید

متن به تنهایی فراگیران شما را خسته می‌کند. محتواهای چندرسانه‌ای مرتبط مانند فیلم‌ها، عکس‌ها، تصاویر و انیمیشن‌ها را اضافه کنید تا علاقه‌شان را حفظ کنید. محتوای چند رسانه‌ای را با دقت انتخاب کنید. این محتوا باید به سوژه شما بیافزاید، نه اینکه فقط آن را “زیبا” جلوه دهد.

4.  برای افزایش تعامل، گیمیفیکیشن انجام دهید

اگر پلتفرم میکرو یادگیری شما از گیمیفیکیشن پشتیبانی می‌کند، چند عنصر را به دوره‌های خود اضافه کنید. گیمیفیکیشن، سلاح تعامل نه چندان مخفی آموزش آنلاین معمولی‌ست و اگر آن را با یک تجربه ریزآموزشی مبتنی بر موبایل ترکیب کنید، حتی جذاب‌تر می‌شود.


5. از ارزیابی‌های میکرو برای ارزیابی پیشرفت استفاده کنید

یادگیری خرد با ارزیابی‌های خرد به خوبی پیش می‌رود. از آزمون‌های کوچک و کوتاه استفاده کنید تا مطمئن شوید که ‌دانش پذیران در راستای اهداف آموزشی پیشرفت می‌کنند.

نکاتی که هنگام طراحی میکرودرس باید به خاطر بسپارید

  • مخاطب را تعریف کنید. بخشی از زندگی آنها باشید و درک کنید که چگونه می‌توانند به بهترین نحو از میکرودرس استفاده کنند.
  • آن را کوتاه نگه دارید. سریع به اصل مطلب برسید و از پنج دقیقه فراتر نروید. بالاخره این یک «میکرودرس» است.
  • محتوای تعاملی را برای افزایش سطح تعامل اضافه کنید.
  • تکرار را به یک درس در روز محدود کنید. این بر میزان موفقیت یادگیری تأثیر می‌گذارد. بازی کلمات مبتنی بر وب Wordle به همین دلیل بسیار موفق است.
  • به کارمندان خود کمک کنید تا عادت یادگیری داشته باشند. هر بار که به شما مراجعه می‌کنند، چیز جدید و تازه‌ای به آنها پیشنهاد دهید.
  • محتوای مکالمه ایجاد کنید. زمانی که کارمندان شما با محتوا ارتباط برقرار می‌کنند، نرخ تکمیل بهتر است.
  • قطعه میکرودرس بعدی را به قطعه قبلی وصل کنید. این کار باعث افزایش یادآوری حافظه بین دروس می‌شود.

آماده میکرولرنینگ هستید؟

اکنون می دانید میکرودرس چیست. اما چه راهی بهتر از اینکه خودتان آن را آزمایش کنید، برای درک کامل آن را تجربه کنید و از امکانات بزرگی که آموزش در موارد کوچک ارائه می‌دهد بهره ببرید.

از همین نویسنده: