دامنه توجه ما در حال کوتاه شدن است. ویدیوهای کوتاه در رسانه‌های اجتماعی (مثل ریلز اینستاگرام و ویدیوهای تیک تاک) هم کمکی به آن نمی‌کنند، زیرا ما را شرطی می‌کنند که اگر چیزی سریع و به تندی پیش نرود آن را رد کنیم.

وقتی برای جلب توجه کسی خیلی سخت کار کرده‌اید، مهم‌تر از آن، این است که تمرکز او را اصلاح کنید. اما چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید، وقتی یک سکانس ویدیویی واقعا طولانی دارید که برای روایت شما ضروری است؟

پاسخ یک مونتاژ ماهرانه است.

تعریف مونتاژ چیست؟

مونتاژ تکنیکی است که در آن بخش‌های جداگانه‌ای از رسانه را برای ایجاد یک مجموعه کامل، انتخاب و ویرایش می‌کنید و سپس آنها را کنار هم می‌چینید. تعریف مونتاژ بسته به رسانه‌ای که در آن استفاده می‌شود، کمی متفاوت است.

مونتاژ در فیلم چیست؟

در فیلمسازی، مونتاژ توضیح می‌دهد که چگونه یک سکانس ویرایش می‌شود تا یک تایملاین را تسریع کند یا اطلاعات زیادی را فشرده کند. این تکنیک از طریق کلیپ‌ها سرعت می‌گیرد و به شما امکان می‌دهد داستانتان را در بازه زمانی بسیار کوتاهتری بگویید.

نمونه‌های کلیشه‌ای زیادی از مونتاژ در فیلم وجود دارد، مانند کلیپ‌هایی که پیش یا در حین رویدادهای ورزشی بزرگ مثل فوتبال و والیبال پخش می‌شود و کسالتِ آنها را کم می‌کند، یا زندگی یک شخصیت را در حالی که نفس‌های آخر خود را می‌کشند، جلوی چشمانشان می‌آورند.

هنگامی که به مونتاژ فکر می‌کنید، صحنه آغازین احساسی از انیمیشن Up را به یاد بیاورید که در عرض چند دقیقه یک عمر ازدواج را پیش روی شما نشان می‌دهد.

به احتمال زیاد montage را در ویدیوهای آشپزی هم دیده‌اید، زمانی که سرآشپز در همان ابتدای ویدیو مراحل یک دستور غذا را نشان می‌دهد.

مونتاژ عکس چیست؟

این مفهوم را می‌توان با تکنیکی به نام فتومونتاژ در عکاسی نیز به کار برد. به جای اتصال کلیپ‌های ویدئویی به یکدیگر، مونتاژ عکس شامل برش عکس‌ها و ترکیب آنها برای ایجاد یک تصویر بسیار متراکم است. این کار همان اثر را ایجاد می‌کند: شما می‌توانید داستانی بسیار بزرگتر را از یک photomontage بگویید، به جای اینکه مجبور باشید به انبوهی از عکس‌های جدا شده نگاه کنید.

تسلط بر تکنیک مونتاژ فیلم

قبل از اینکه کلیپ‌ها را به هم متصل کنید، باید به پیشرفت داستان فکر کنید. با مونتاژ فیلم خود مانند هر ویدیوی دیگری رفتار کنید و قبل از اینکه به لمس دکمه ضبط فکر کنید، داستان را برنامه‌ریزی کنید.

نحوه ایجاد مونتاژ ویدیویی

برای ساخت مونتاژ ویدیو سه مرحله وجود دارد:

  • تا جایی که می‌توانید فیلم با کیفیت بگیرید
  • یک قطعه موسیقی انتخاب کنید که مکمل سبک و لحن ویدیوی شما باشد
  • بهترین کلیپ‌ها را انتخاب کنید و با نرم افزار ویرایش ویدیو آنها را به ترتیب مرتب کنید

بهترین برنامه‌ها و ابزارهای سازنده مونتاژ ویدیو

مونتاژ فیلم با نرم افزارهای مختلف

کار با نرم افزار مناسب نه تنها می‌تواند به شما در ایجاد سریع مونتاژ ویدیو کمک کند، بلکه می‌تواند کیفیت کار تولیدیتان را نیز بهبود بخشد. اما با وجود بسیاری از برنامه‌ها و ابزارهای سازنده montage ویدیویی، چگونه بدانید کدام یک را امتحان کنید؟

محبوب‌ترین برنامه‌ها و ابزارهای ساخت مونتاژ عبارتند از:

  • Adobe Premiere Pro
  • Final Cut Pro
  • اگر کامپیوتر اپل دارید، می‌توانید نحوه استفاده از iMovie برای ساخت مونتاژ را نیز یاد بگیرید.
  •  Hitfilm Express
  • آیا می‌خواهید با یک سایت فیلمتان را ویرایش کنید؟ با یک حساب کاربری رایگان می‌توانید ویدیوها را در Canva ویرایش کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید فیلم‌های ویدیویی را روی تلفن همراه خود ویرایش کنید، برنامه‌های KineMaster و CapCut هم محبوب هستند. Canva هم همینطور.

مدت زمان مرحله ادیت را نیز دست کم نگیرید، زیرا ساعت‌ها با تایملاین‌تان سر وکله می‌زنید تا کلیپ‌ها به‌خوبی ردیف شوند.

ابتدا به ترکیب بندی فکر کنید

قبل از اینکه دکمه ضبط را فشار دهید، باید به نحوه ترکیب کردن تصویر در کادر فکر کنید. این نکات به بهبود ترکیب بندی شما کمک می‌کند:

  • به این فکر کنید که می‌خواهید چه چیزی را به تصویر بکشید. مطمئن شوید که سوژه را در کانون کادر قرار داده‌اید و با دوربین حرکت کنید تا زمانی که بهترین زاویه را پیدا کنید.
  • پس زمینه را در نظر بگیرید: آیا چیزی وجود دارد که حواس را پرت کند و تمرکز را از سوژه دور کند؟ اگر چنین است، آن را بردارید یا جای خود را تغییر دهید.
  • قانون یک سوم را فراموش نکنید. سوژه را در تقاطع یک سوم عمودی و افقی قرار دهید تا ترکیب بندی متعادل‌تری داشته باشید.

از تنظیمات دوربین خود نهایت استفاده را ببرید

برای ساخت بهترین مونتاژ ویدیویی، به بهترین فیلمی که می‌توانید ضبط کنید نیاز دارید. اطمینان حاصل کنید که با تنظیمات دوربین خود آشنا هستید تا کیفیت فیلمبرداری را به حداکثر برسانید. باید در مورد موارد زیر فکر کنید:

  • نورپردازی: آیا می‌توانید سوژه را ببینید یا به نور بیشتری نیاز دارد؟ اگر در یک روز روشن و آفتابی از بیرون فیلم می‌گیرید، آیا به فیلتر ND نیاز دارید تا نور کمتری از آن عبور کند؟
  • نوردهی یا Exposure: آیا White Balance را تنظیم کرده‌اید؟ آیا بیش از حد نوردهی شده است یا کمتر؟
  • سرعت شاتر: آیا از حرکت یک جسم یا شخص عکس و فیلم می‌گیرید و به سرعت شاتر سریع نیاز دارید یا باید کندتر باشد تا نور بیشتری به لنز وارد شود؟
  • دیافراگم: آیا می‌خواهید صحنه ای دراماتیک داشته باشید که در آن یک عنصر در فوکوس باشد و بقیه تار باشد (که به عنوان عمق میدان کم شناخته می‌شود)، یا می‌خواهید همه چیز را ثبت کنید؟
  • ISO: آیا برای دریافت نور بیشتر در فیلم خود نیاز به افزایش ISO دارید؟

موسیقی را انتخاب کنید

قبل از شروع ادیت، باید یک قطعه موسیقی را انتخاب کنید تا کل مونتاژ ویدیو را با هم جمع کنید. وقتی به آهنگ مناسب برای مونتاژ فکر می‌کنید، فکر کردن به موارد زیر کمک می‌کند:

  • آیا موسیقی سبک مناسبی برای آن قطعه است؟ آیا با موضوع فیلم مطابقت دارد؟
  • آیا ضربان مناسبی دارد؟ آهنگ باید چیزی باشد که روی ادیت تاکید کند و حس ریتم را از مونتاژتان ایجاد کند.
  • آیا واقعا موسیقی را دوست دارید؟ هنگام ویرایش باید زیاد به آن گوش دهید، بنابراین مطمئن شوید که چیزی را انتخاب می‌کنید که از گوش دادن به آن لذت می برید.

وقتی تصمیم خود را گرفتید، مطمئن شوید که فایل را به صورت wav. و نه mp3. دانلود کنید.

ادیت کنید

هنگامی که نرم افزار ویرایش ویدیو خود را باز کردید و تمام فیلم‌های خود را وارد کردید، زمان آن رسیده است که ویرایش را شروع کنید. معمولاً این روند را باید دنبال کنید:

  • با بریدن قسمت‌هایی از فیلم که نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید، فهرست کوتاهی از کلیپ‌ها ایجاد کنید.
  • یک سکانس جدید ایجاد کنید و فایل موسیقی را وارد کنید. فهرست کوتاه کلیپ‌های خود را مرور کنید و شروع به افزودن کلیپ‌های مورد نظر خود به این سکانس جدید کنید و با هر ضرب آهنگ جدید یک کلیپ جدید را معرفی کنید.
  • هنگامی که ساختار را مرتب کردید، برای ایجاد ظرافت بین کلیپ‌ها، انتقال‌ها یا transitions را اضافه کنید. اهمیت این مرحله را نادیده نگیرید: شما می توانید به همان اندازه که می‌توانید با موسیقی و فیلم ارتباط برقرار کنید، از طریق transitions هم ارتباط برقرار کنید.

مونتاژ خود را export و منتشر کنید

تبریک می‌گوییم، شما یک مونتاژ ویدیویی ساخته‌اید! وقت آن است که آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید: می‌توانید فایل ویدیویی را از طریق برنامه‌های پیام‌رسانی ارسال کنید، آن را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود آپلود کنید، یا حتی اگر فکر می‌کنید شایسته دیده شدن توسط مخاطبان گسترده‌تر است، آن را در YouTube منتشر کنید.

هیولای ویدیویی درونی خود را آزاد کنید

آیا این کار به شما انگیزه می‌دهد که فیلم بیشتری بگیرید و مونتاژهای ویدیویی خود را با جهان به اشتراک بگذارید؟ شاید وقت آن رسیده باشد که با Adobe Premiere Pro به ویرایش ویدیو بپردازید و دریابید که چگونه کانال YouTube خود را راه اندازی کنید.

از همین نویسنده: