احتمالاً شنیده‌اید که بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ و ساخت خبرنامه به شما کمک می‌کند مشتریان وفاداری بسازید و فروش را افزایش دهید.

اگر این روش برای دیگران جواب داده چرا شما هم از این تاکتیک‌ها برای دسترسی به افراد بیشتر و کسب درآمد آنلاین استفاده نکنید؟ به هر حال، برای ساخت خبرنامه تنها 10 کار ساده وجود دارد که باید انجام دهید.

کسب و کار خود را با یک خبرنامه ایمیلی رشد دهید

هنگامی که یک خبرنامه ایجاد می‌کنید، می‌توانید داده‌های خودتان را بسازید و مستقیماً با خریداران و مشتریان احتمالی خود تعامل داشته باشید. این شاید باارزش‌ترین تاکتیک بازاریابی کسب و کارهای کوچک باشد که باید بر آن تسلط پیدا کنید؛

زیرا با وجود ایمیل مارکتینگ، مهم نیست برای شبکه‌های اجتماعی یا الگوریتم‌های جستجو چه اتفاقی می‌افتد، شما می‌توانید در هر صورت مستقیماً و بر اساس شرایط خودتان با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید.

این شکلِ مستقیمِ ارتباطی به ایجاد رابطه با مشتریان کمک می‌کند، آنها را از یک مشتری بالقوه که در حال بررسی گزینه‌هایش است به یک خریدار تبدیل می‌کند و وفاداری به برند، پس از فروش را به وجود می‌آورد. همچنین این راه یکی از کم‌هزینه‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتالی است که در اختیار شماست.

ساخت خبرنامه در 10 مرحله ساده

ساخت خبرنامه

چالش‌برانگیزترین بخش ساخت خبرنامه این است که مشخص کنید چه چیزی می‌خواهید بگویید، چگونه می‌خواهید منتشر شود و هر چند وقت یک‌بار می‌خواهید آن را بگویید. هنگامی که ایده خود را تثبیت کردید، همه تصمیمات دیگر را در ادامه راحت‌تر خواهید گرفت.

1. هدف خبرنامه را تعیین کنید

ابتدا باید مشخص کنید که اهدافتان برای ساخت خبرنامه چیست. ممکن است بخواهید از ایمیل مارکتینگ برای ارسال اطلاعات به مشتریان در مورد محصولات جدید، تخفیف‌ها و غیره استفاده کنید – اما چیزهای بسیار بیشتری هست که می‌توانید از طریق خبرنامه‌ها به دست آورید. به عنوان مثال، می‌توانید از این روش ارتباطی برای موارد زیر استفاده کنید:

  • یک تمرین نوشتن خلاقانه منظم ایجاد کنید
  • جامعه‌ای از سازندگان همفکر بسازید
  • دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارید
  • با افراد دیگری که علایق مشترک با شما دارند، ارتباط برقرار کنید

در حین بررسی ایده‌هایتان، مهم است که در نظر بگیرید چه چیزی محتوای شما را منحصر به فرد می‌کند و چه چیزی افراد را متقاعد می‌کند که عضو خبرنامه شما شوند و به شما در ساخت خبرنامه اشتراکی که ارزش خواندن داشته باشد کمک کنند.

2. استراتژی خبرنامه ایمیل خود را توسعه دهید

رسمی کردن و ثبت تصمیماتتان در یک استراتژی خبرنامه به ایجاد تمرکز در تصمیمات کمک می‌کند. استراتژی خبرنامه ایمیل شما باید به سوالات کلیدی زیر پاسخ دهد:

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • چه محتوایی را پوشش خواهید داد؟
  • از چه فرمتی استفاده خواهید کرد؟ چه عناصر طراحی مهم هستند؟
  • آیا نیاز به شخصی سازی خبرنامه‌های خود دارید؟
  • چند وقت یکبار خبرنامه را ارسال خواهید کرد؟
  • آیا می‌خواهید اتوماسیون بازاریابی انجام دهید یا هر بار خبرنامه خود را ساخته و ارسال می‌کنید؟
  • چگونه خبرنامه خود را تبلیغ می‌کنید و عضو جذب می‌کنید؟
  • چه چیزی را اندازه خواهید گرفت؟ کدام شاخص‌های کلیدی عملکرد یا معیارها به شما کمک می‌کنند بفهمید که آیا به اهداف خود می‌رسید یا خیر؟

3. بستر خبرنامه خود را انتخاب کنید

با داشتن یک استراتژی شفاف، موقعیت خوبی برای یافتن بهترین پلتفرم خبرنامه خواهید داشت. گزینه‌های فراوانی برای انتخاب ابزارهای خبرنامه وجود دارد، بنابراین داشتن استراتژی به شما کمک می‌کند که مشخص کنید به چه عملکردی نیاز دارید و آیا بودجه لازم برای یک سرویس پولی را دارید یا خیر.

برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ساخت خبرنامه (خارجی) که نسخه‌های رایگان ارائه می‌دهند عبارتند از:

 برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ساخت خبرنامه (ایرانی) که نسخه‌های رایگان ارائه می‌دهند عبارتند از:

4. یک قالب طراحی انتخاب کنید و ظاهر خبرنامه خود را شخصی سازی کنید

هنگامی که روی طراحی اولین خبرنامه خود کار می‌کنید، ممکن است کمی تحت تأثیر قالب‌ها و گزینه‌های مختلف ارائه شده قرار بگیرید. اطمینان حاصل کنید که به استراتژی خبرنامه ایمیل خود مراجعه کرده‌ و روی طرح‌هایی تمرکز می‌کنید که به شما امکان می‌دهد قالب‌ها، عناصر طراحی و شخصی سازی‌هایی را که قبلاً انتخاب کرده‌اید، ترکیب کنید.

نیازی به اختراع مجدد چرخ و باز طراحی دنیای خبرنامه نیست. فقط چند کلیک باعث می‌شود حتی رایج‌ترین چیدمان‌ها هم متفاوت به نظر برسند. باید سعی کنید موارد زیر را تنظیم کنید:

  • فونت‌ها
  • رنگ‌های طراحی
  • ارتباط رنگ‌ها
  • مرزها و فاصله
  • هدرها و فوتر‌ها

اکثر پلتفرم‌های خبرنامه، راهنمایی برای نحوه ساخت خبرنامه بدون نیاز به کدنویسی دارند.

5. برنامه ارسال خود را مشخص کنید

قبل از متعهد شدن به برنامه ارسال خبرنامه، باید مطمئن شوید که آن برنامه قابل دستیابی است. به تعهدات و در دسترس بودن فعلی خود فکر کنید و برنامه‌ای را انتخاب کنید که می‌دانید می‌توانید به آن پایبند باشید.

ممکن است سرشار از الهام باشید و آماده باشید که به یک خبرنامه هفتگی متعهد شوید – یا ممکن است ترجیح دهید یک خبرنامه دو هفته‌ای یا ماهانه را امتحان کنید.

به استراتژی و اهداف خبرنامه خود مراجعه کنید و در نظر بگیرید که چه چیزی برای شما و مخاطبان شما بهتر است.

6. ثبت نام در سایت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود را تشویق کنید

یکی از مهمترین بخش‌های ساخت خبرنامه، تبلیغ آن برای افزایش عضو است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک فرم ثبت نام با پلتفرم خبرنامه ایمیل خود ایجاد کنید که از مخاطبان شما اطلاعات کلیدی مانند نام و آدرس ایمیل آنها را بخواهد.

سپس می‌توانید این فرم را در لندینگ پیج ویژه سایت خود جاسازی کنید. اطمینان حاصل کنید که به مردم اطلاع می‌دهید که چرا باید مشترک خبرنامه شما شوند و گزینه‌های مشخصی را برای ارتباطات بازاریابی اضافی ارائه می‌کنید.

هنگامی که لندینگ پیج شما فعال است، باید آن را از طریق کانال‌های معمول خود مانند حساب‌های رسانه‌های اجتماعی یا در سراسر سایت خود تبلیغ کنید.

همچنین ممکن است ایجاد یک آهنربای جذب لید را در نظر داشته باشید: یک تکه محتوای ارزشمند که افراد می‌توانند در ازای دادن آدرس ایمیل خود و اشتراک در خبرنامه شما به صورت رایگان به آن دسترسی داشته باشند. برای مثال، این محتوا می‌تواند یک راهنمای قابل دانلود برای چیزی مانند یک مسابقه، یا پخش مجدد وبینار باشد.

7. دنباله‌های ایمیل خودکار خود را تنظیم کنید

به عنوان حداقل کار، باید یک ایمیل خودکار راه‌اندازی کنید که از افراد برای عضویتشان تشکر کند، به آنها بگوید چه زمانی منتظر خبرنامه بعدی باشند و لینکی به نسخه‌های قبلی ارائه دهد. اگر محصولات یا خدماتی را به صورت آنلاین می‌فروشید، همچنین چیزی می‌خواهید که از مشتری برای سفارشش تشکر کند.

انجام این نوع ایمیل مارکتینگ در حال آسان‌تر شدن است و بسیاری از پلتفرم‌های اتوماسیون بازاریابی شما را راهنمایی می‌کنند که چگونه این را تنظیم کنید.

8. از رعایت قوانین حفظ حریم خصوصی و بهترین شیوه‌های ارسال ایمیل اطمینان حاصل کنید

از هیچ قانون حفظ حریم خصوصی سرپیچی نکنید: مطمئن شوید که اصول حریم خصوصی داده‌ها را درک کرده‌اید و از تعهدات قانونی خود در هنگام رسیدگی به داده‌های شخصی مانند آدرس‌های ایمیل و نام‌ها قبل از اینکه به ارسال اولین نامه خبرنامه فکر کنید آگاه باشید.

داشتن خط مشی حفظ حریم خصوصی در سایت شما، بخش مهمی از راه اندازی کسب و کار خود است، و همیشه توصیه می‌شود هنگام نوشتن آن، به دنبال مشاوره حقوقی باشید.

9. خبرنامه افتتاحیه خود را ارسال کنید

وقتی مطمئن هستید که خبرنامه‌های شما با تمام قوانین و مقررات لازم مطابقت دارند، آماده هستید که روی اولین خبرنامه خود کار کنید!

یکی از رازهای نوشتن یک خبرنامه ایمیلی که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که دو موضوع مختلف بنویسید و آزمایش کنید که کدام یک با نمونه کوچکی از مخاطبان شما بهترین عملکرد را دارد. با گذشت زمان، آنچه را که مخاطبانتان دوست دارند را یاد خواهید گرفت و در پیش بینی اینکه کدام نوع برنده خواهد شد، بهتر خواهید شد.

10. تجزیه و تحلیل خبرنامه را ارزیابی کنید

هنگامی که برای اولین بار استراتژی خبرنامه خود را ایجاد کردید، با ارزش‌ترین معیارها یا KPIهایی را که می‌توانستید اندازه گیری کنید، مشخص کردید. به طور معمول، این تجزیه و تحلیل خبرنامه را می‌توان در خود ابزار ایمیل مارکتینگ شما یافت که معمولاً موارد زیر را گزارش می‌کند:

  • نرخ باز کردن (چند نفر واقعاً خبرنامه را باز کردند)
  • نرخ کلیک (چند نفر روی لینک‌ها کلیک کردند)
  • میزان تحویل (چند نفر خبرنامه را در صندوق ورودی خود دریافت کردند)
  • نرخ لغو اشتراک (چند نفر روی لغو اشتراک از آن خبرنامه خاص کلیک کردند)

ارزیابی این تحلیل‌های خبرنامه به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا خبرنامه به هدف خود می‌رسد یا خیر و در کجا ممکن است بخواهید پیشرفت کنید. همچنین این یک راه عالی برای تشخیص آنچه که مخاطبان شما به خوبی به آن پاسخ می‌دهند است تا بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید.

ساخت خبرنامه برای ارتباط با مخاطبان

داشتن یک کانال رسانه‌ای متعلق به خودتان مانند یک خبرنامه، کنترل نحوه و زمان ارتباط با مشتریان را در اختیار شما قرار می‌دهد. این کار به شما کمک می‌کند تا رابطه قویتری با آنها ایجاد کنید، وفاداری را تقویت کنید و از سرمایه گذاری خلاقانه خود حمایت کنید.

از همین نویسنده: