به عنوان یک انیماتور مبتدی، حتما به دنبال یک نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی می‌گردید که کار با آن راحت و کاربرپسند باشد، تا بتوانید نتایج خوبی بگیرید.

تبدیل یک تصویر ثابت به یک کلیپ ویدیویی سه بعدی و متحرک ترکیب نهایی هنر و علم است. این کار نیاز به صبر، فداکاری، خلاقیت و برخی نرم افزارهای مفید طراحی انیمیشن سه بعدی دارد تا همه قطعات را کنار هم قرار دهید.

تبدیل و ارتقای مهارت‌هایتان از طراحی به انیمیشن می‌تواند کمی اضطراب‌آور باشد. حتی تبدیل طرح‌های دو بعدی به سه بعدی نیز خودش یک ارتقای مهم محسوب می‌شود. اما با داشتن ابزارهای مناسب، به سرعت یاد خواهید گرفت که چگونه برای هر پروژه طراحی دیجیتال، کاراکترها یا اشیاء واقعی ایجاد کنید.

بهترین نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی

نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی برای مبتدیان

اگر با شگفت‌انگیزترین نرم‌افزار انیماتور سه‌بعدی در جهان هم کار کنید ولی ندانید که دارید چه کار می‌کنید، در پایان از کارتان رضایت نخواهید داشت. خوشبختانه، نرم‌افزارهای انیماتورهای مبتدی این فرآیند را بسیار ساده‌تر می‌کنند.

بسیاری از ابزارها ویژگی‌های مشابهی را برای کمک به طراحان آماتور ارائه می‌کنند تا اولین انیمیشن‌های خود را ایجاد کنند. نرم‌افزاری که شما با آن کار می‌کنید، اغلب به بودجه، سیستم عامل و مهارت‌های فنی شما مربوط می‌شود.

بلندر blender

وقتی صحبت از نرم‌ افزار ساخت انیمیشن سه بعدی رایگان می‌شود، Blender یکی از بهترین‌هاست. به عنوان یک ابزار اپن سورس، می‌توانید با بلندر، یک شخصیت یا شکل سه بعدی برای بازی‌های ویدیویی ایجاد کنید، کارهای بازاریابی و پروژه‌های مدرسه را انجام دهید یا تقریباً هر چیزی که نیاز به یک انیمیشن دارد، ایجاد کنید.

به عنوان یک نرم افزار رایگان، ویژگی‌های زیادی را به عنوان یک انیماتور مبتدی برای یادگیری اصول طراحی انیمیشن سه بعدی خواهید یافت. اگر تجربه‌ی برنامه‌نویسی با اسکریپت‌ها، به ویژه پایتون را دارید، بلندر ابزاری است که باید انتخاب کنید؛ زیرا از API پایتون برای شخصی‌سازی مدل‌های خود در پلتفرم استفاده می‌کنید.

هم علاقمندان و هم حرفه‌ای‌ها از نرم افزار انیمیشن Blender برای تبدیل آثار هنری مصور به گرافیک متحرک و ساختن شخصیت‌های سه بعدی جدید استفاده می کنند. اکسپورت کردن پروژه‌های تمام‌شده‌تان آسان است، و با گزینه‌هایی برای فرمت‌های MPEG، QuickTime یا AVI اشتراک‌گذاری یا آپلود انیمیشن شما در وب را به فرآیندی سریع تبدیل می‌کند.

اتودسک مایا Autodesk Maya

اگر در مورد ورود به صنعت انیمیشن جدی هستید، Autodesk Maya یک نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی فوق‌العاده برای طراحی کاراکتر در بازار است.

جای تعجب نیست که برخی از انیماتورها و استودیوهای برتر دنیا از این نرم افزار استفاده می‌کنند. در واقع، صدها فیلم نامزد و برنده جایزه اسکار برای جلوه‌های بصری و گرافیک خود به مایا تکیه کرده‌اند، مانند:

 انیمیشن کارخانه هیولاها، ماتریکس، هری پاتر، مرد آهنی، مومیایی، ایکس من و….

مایا یک مکمل عالی برای هر نرم افزار ویرایش ویدیویی است که ممکن است استفاده کنید.

هر کاری که می‌خواهید با طراحی خود انجام دهید، مایا به انجام آن کمک می‌کند. تقریباً هیچ کاری وجود ندارد که این نرم افزار نتواند انجام دهد. استفاده از ابزارهای انیمیشن Maya به عنوان یک مبتدی می‌تواند کمی گیج کننده باشد، زیرا ویژگی‌ها و ابزارهای زیادی برای کار وجود دارند، اما با کمی تمرین، بهبود قابل توجهی در نتایجی که دریافت می‌کنید خواهید دید.

سینما فوردی Cinema 4D

اگر هنگام شروع طراحی خود به دنبال نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی آسان هستید، Cinema 4D هم ساده و هم شهودی است.

منحنی یادگیری Cinema 4D  نسبت به بسیاری از نرم افزارهای دیگر سریع‌تر است، به این معنی که می‌توانید مهارت‌های جدید خود را سریعتر آزمایش کنید و نتایج مورد نظر خود را به دست آورید. سینما 4d فوق‌العاده کاربرپسند است و اگر از قبل با ابزارهایی مانند فتوشاپ آشنا هستید، فرآیند یادگیری متحرک سازی در Cinema 4D  را بسیار سریع یاد می‌گیرید.

اپل موشن Apple Motion 5

برای کاربران مک، ابزارهای انیمیشن سه بعدی مستقیماً در نرم افزار Final Cut Pro با Apple’s Motion 5 ساخته شده است.

اگر قبلاً در استفاده از ابزارهای دیگر طراحی سه بعدی تلاش کرده‌اید، انیمیت کردن در Motion 5 بسیار ساده است و نقطه شروع خوبی است زیرا در مهارت‌های طراحی خود اعتماد به نفس ایجاد می کنید.

برای چه کارهایی می‌توانیم از نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی استفاده کنیم؟

وقتی به انیمیشن‌های سه بعدی فکر می‌کنید، ممکن است فکرتان به سمت برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و تبلیغات برود. این فکر درست است و بسیاری از انیماتورهای سه بعدی روی این نوع پروژه‌ها کار می‌کنند، اما این نوع پروژه‌ها تنها راهی نیستند که بتوانید مهارت‌های خلاقانه جدید خود را به کار ببرید.

طراحی کاراکتر

بیایید با واضح‌ترین مثال از نحوه استفاده از نرم افزارهای انیمیشن شروع کنیم: طراحی کاراکتر!

قبلا انیماتورها روی خلق و ساختن شخصیت‌هایی کار می‌کردند که عمدتاً بر روی نقاشی‌های دوبعدی در استوری‌بردها متمرکز بودند. اما همانطور که انیمیشن سه بعدی توسعه یافت، تکنیک‌های انیماتورها نیز پیشرفت کردند. در حال حاضر، طراحی شخصیت به همان اندازه که به خلاقیت و استعداد هنری شما مربوط می شود، به مدل‌سازی و تخصص فنی هم مرتبط است.

انیماتورهایی که به طور خاص روی طراحی کاراکتر کار می‌کنند از نوشته‌ای الهام می‌گیرند که توصیف می‌کند یک شخصیت باید چگونه باشد. از اینجا به بعد به سراغ نرم افزار انیمیشن سه بعدی می‌روید و شروع به ساخت طرح کلی می کنید.

هنگامی که یک ریگ کاراکتر متحرک ایجاد کردید، می‌توانید از طریق حالات چهره و سبک‌های مختلف حرکت، به کاراکتر خودتان، شخصیت ببخشید. اینجاست که کاراکتر شما واقعاً زنده می‌شود، بنابراین با ابزارها و تنظیمات مختلف در نرم افزار خود تست کنید تا ببینید چه کاری می‌توانید انجام دهید.

طراحی بازی

لازم نیست انیمیشن‌های خود را به کاراکتر‌های فردی محدود کنید. اگر می‌خواهید با فعالیت‌های خلاقانه‌تان بیشتر پیش بروید، یک دنیای کامل برای کاراکترهای جدیدتان بسازید تا با آن تعامل داشته باشند.

ساختن یک بازی ویدیویی پروژه بزرگی است، اما اگر داستانی در ذهن دارید و نرم افزار ساخت انیمیشن به شما در شروع کار کمک می‌کند، پس چرا منتظرید؟ لازم نیست خیلی پیچیده باشد – هیچ کس از شما انتظار ندارد که بازی ایکس باکس یا بازی رایانه‌ای مورد علاقه خود را به عنوان یک انیماتور بازسازی کنید!

حتی ساخت یک بازی ساده گوشی نیز در بسیاری از نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی آسان است.

با ترسیم دقیق آنچه می‌خواهید بازی‌تان به نظر برسد، شروع کنید. یعنی شخصیت‌هایی را که باید بسازید، محیطی که می‌خواهید آن شخصیت‌ها در آن وجود داشته باشند، نحوه ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر را فهرست کنید.

سپس می توانید وارد نرم افزار خود شوید و شروع به ساختن بازی خود به صورت تکه تکه کنید تا زمانی که بتوانید همه آن را در یک مکان جمع آوری کنید و آن را به یک انیمیشن قابل پخش تبدیل کنید.

معماری و مهندسی

ممکن است فکر کنید که انیمیشن هیچ ارتباطی با صنعت ساخت و ساز ندارد، اما در واقع انیمیشن یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی و ساخت خانه، اداره یا هر ساختمان دیگری است.

در حالی که پلان‌های دو بعدی هنوز مهم هستند، معماران به طور کامل تغییرات تکنولوژیکی را پذیرفته‌اند و اکنون از نرم افزارهای معماری انیمیشن سه بعدی استفاده می‌کنند تا نقشه‌هایی را که برای یک ساختمان جدید دارند به مشتری نشان دهند.

 در اصل، این انیمیشن یک نسخه با مقیاس کوچکتر از سازه‌ایست که در دنیای واقعی ساخته می‌شود. آن‌ها می‌توانند به مشتری یک دید مجازی از فضا بدهند و به او کمک کنند آن را واضح‌تر تجسم کنند.

همچنین این کار باعث می‌شود تا از مقیاس بندی صحیح سازه‌ها اطمینان حاصل شود. این مورد به ویژه در پروژه‌های تجاری بزرگ، جایی که ساختمان‌ها ممکن است چندین طبقه باشند و به ویژگی‌های اکولوژیکی یا ایمنی خاصی نیاز دارند، صادق است.

طراحی گرافیک

صنایع خلاق مانند بازاریابی و تبلیغات اغلب از نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی برای پروژه‌های خود نیز استفاده می کنند. به خصوص که بازاریابی ویدئویی توسط شرکت‌ها در سرتاسر جهان به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از بازاریابان و تیم‌های طراحی گرافیکی آنها خواسته می‌شود که خارج از چارچوب فکر کنند تا راه‌های منحصربه‌فردی برای فروش محصولات و تبلیغ کسب‌وکار پیدا کنند.

به عنوان مثال، طراحی یک لوگوی متحرک برای یک ویدیوی بازاریابی یا تبلیغاتی، یک کاربرد رایج برای نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی در یک محیط تجاری است.

طراحی بسته بندی برای محصولات جدید معمولاً قبل از چاپ نیاز به یک ماکت دارد، بنابراین این ابزارها می‌توانند برای این کار نیز مفید باشند.

اولین انیمیشن سه بعدی خود را فوراً بسازید

هر نرم افزاری را که برای استفاده انتخاب می‌کنید، این نکته را به یاد داشته باشید: اگر بار اول نتوانستید آن را درست انجام دهید، ناامید نشوید. مانند هر مهارت جدید، قبل از اینکه طرح‌های خود را عالی اجرا کنید، به کمی تمرین نیاز دارید. مهم‌ترین نکته این است که هنگامی که در حال یادگیری این نرم‌افزارها هستید، از زمان خود لذت ببرید.

از همین نویسنده: