در دنیای کسب و کار، جدا کردن خود از رقبا بسیار مهم است – چه کسب و کار شما کوچک باشد و چه هزاران کارمند داشته باشید. داشتن یک هویت برند خوب به عنوان پایه اصلی موفقیت شما عمل می‌کند. فراتر از زیبایی شناسی، هویت برند، اخلاق و شخصیت کسب و کار شما را به تصویر می‌کشد و شناخت و ارتباط شما با مخاطبان را تقویت می‌کند.

در ادامه، ما عناصر اصلی ایجاد یک هویت برند قوی را کشف خواهیم کرد و یک رویکرد جامع را برای راهنمایی شما در این فرآیند ترسیم خواهیم کرد. از طریق این مقاله می‌فهمید که چرا هویت برند اهمیت دارد، بینش‌هایی را در مورد نمونه‌ برندهای موفق به دست می‌‎آورید و گام‌های استراتژیکی را که می‌توانید برای ایجاد بهترین هویت برند مناسب مخاطبانتان استفاده کنید، می‌آموزید.

هویت برند چیست و چرا مهم است؟

ایجاد یک کسب و کار موفق، چیزی فراتر از ارائه یک محصول یا خدمات عالی است (اگرچه این موارد هم ضروری هستند). ایجاد یک هویت برند منحصر به فرد و به یاد ماندنی است که کسب و کار شما را از رقبا متمایز می‌کند.

این هویت شامل عناصر بصری و احساسی است که شخصیت شرکت شما را مشخص می‌کند و آن را برای مصرف کنندگان قابل تشخیص می‌کند. هویت برند فراتر از یک لوگو یا طرح رنگ است و جلوه‌ای کامل و جامع از کسب و کار شماست. بنابراین در یک مارکت شلوغ، هویت برندِ قوی، برای متمایز شدن، ایجاد وفاداری مشتری و انتقال ارزش‌ها و جوهره برند شما بسیار مهم است.

هویت برند

وقتی می‌گوییم هویت برند بسیار مهم است، اغراق نمی‌کنیم. هویت برند به عنوان چهره کسب و کار شما عمل می‌کند و به طور مستقیم بر نحوه درک مشتریان از محصولات یا خدمات شما تأثیر می‌گذارد. و اگر آن را سنجیده بسازید، می‌تواند مشتریان بالقوه را جذب کند، اعتماد و اعتبار ایجاد کند، وفاداری به برند را تقویت کند و ارتباط موثر با مخاطبان هدف شما را تسهیل کند.

عناصر کلیدی ساخت برند

ایجاد هویت برند قوی یک فرآیند یک مرحله‌ای نیست. در عوض، چندین عنصر به هم پیوسته را شامل می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها را آورده‌ایم:

  • تصاویر منسجم: این مورد شامل نام برند، لوگو، طرح رنگ و سایر عناصر طراحی گرافیکی است که برند شما را قابل تشخیص می‌کند.
  • بازاریابی متفکرانه: برای حفظ هویت برند خود در همه کانال‌ها، به یک استراتژی بازاریابی ثابت نیاز دارید که با ارزش‌های برند شما همسو باشد و مشتریان ایده آل شما را هدف قرار دهد.
  • شخصیت: به عنوان مثال، آیا برند شما دوستانه و قابل دسترس است یا رسمی و دقیق است؟ آیا با مشتریان، مانند دوستان معمولی صحبت می‌کند یا با هر فرد مانند یک فرد بسیار مهم رفتار می‌کند؟ پاسخ به سوالاتی از این دست شخصیت عمومی برند شما را مشخص می‌کند.
  • هدف: هدف برخی از برندها حمایت از یک هدف اجتماعی است، در حالی که برخی دیگر هدفشان ارائه خدمات به بخش خاصی از مشتریان است. مشخص کنید که هدف کسب و کار شما برای تجلی بیشتر هویت برند آن چیست.

8 مرحله برای ایجاد هویت برند

ساختن هویت برند نیازمند یک رویکرد سیستماتیک است. این هشت مرحله را دنبال کنید تا یک هویت برند قانع کننده و معتبر ایجاد کنید:

1. شرکت و بازار خود را ارزیابی کنید

کسب و کار و چشم انداز رقابتی خود را درک کنید تا تشخیص دهید که چه چیزی سازمان شما را متمایز می‌کند.

شما می‌توانید این کار را با انجام تجزیه و تحلیل کامل از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان خود انجام دهید. همچنین در مورد رقبای اصلی خود تحقیق کنید تا بفهمید چه چیزی برند شما را از همتایانش متمایز می‌کند. شناسایی پیشنهادهای فروش منحصر به فرد شما (USP) و متمایز کننده‌های بازار، پایه‌ای را تشکیل می‌دهد که هویت برند شما بر اساس آن ساخته می‌شود.

اگر هنوز در تلاش هستید که تعیین کنید روی کدام محصولات یا خدمات تمرکز کنید و کدامیک را باید رها کنید، از تحقیقات بازار برای آزمایش ایده‌های خود استفاده کنید.

2. اهداف برندسازی اولیه را تعریف کنید

تعیین اهداف برندینگِ واضح و قابل اندازه‌گیری، قطب نماییست که شما را در فرآیند ایجاد هویت برند راهنمایی می‌کند. این اهداف باید با استراتژی کلی کسب و کار شما هماهنگ باشد و نقشه راه موفقیت را ارائه دهد.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید شناخت برند را افزایش دهید، ممکن است بخواهید روی ایجاد یک هویت برند ساده و به یاد ماندنی تمرکز کنید. یا اگر می‌خواهید وفاداری مشتری را افزایش دهید، باید مطمئن شوید که شخصیت برند جذابی ایجاد کرده و ارتباط با مشتریان فعلی را ساده کنید.

با تعریف اهداف اصلی برندینگ و اولویت‌بندی گام‌های بعدی خود بر این اساس، مطمئن خواهید شد که هویت برند شما به هدفی مشخصی فراتر از زیبایی شناسی خدمت می‌کند.

3. مخاطبان هدف خود را شناسایی و درک کنید

درک مخاطبان هدف، گامی مهم در ایجاد هویت برندیست که با مشتریان سازگاری و همخوانی دارد.

با نگاهی عمیق به جمعیت شناسی، ترجیحات و رفتارهای مشتریان بالقوه خود شروع کنید. در مرحله بعد، پرسوناهای دقیق خریداران را ایجاد کنید تا مخاطبان خود را انسانی کنید و هویت برند خود را بر اساس نیازها و آرزوهای آنها و بر اساس آن پرسوناها تنظیم کنید.

شناخت مخاطبان هدفتان تضمین می‌کند که برند شما می‌تواند به طور موثر توجه افراد را جلب کند و ارتباط را با آنهایی که بیشترین اهمیت را دارند تقویت کند.

4. شخصیت و پیام مورد نظر خود را ایجاد کنید

برند شما چیزی بیش از یک لوگو و یک شعار جذاب است. برند یک موجود متمایز با شخصیت و صدای خاص خود است. بنابراین، تعیین لحن، ارزش‌ها و پیام‌هایی که هم با هویت برند شما و هم با اولویت‌های مخاطبان هدف شما همخوانی دارند، ضروری است.

چه بخواهید برند شما معتبر، دوستانه، نوآور، دلسوز یا هر چیز دیگری باشد، ایجاد یک شخصیت واضح، ثبات را در تمام ارتباطات برند تضمین می‌کند. این مرحله زمینه را برای ایجاد هویت برندی فراهم می‌کند که برای مخاطبان شما معتبر، قابل اتکا و قابل اعتماد باشد.

5. لوگو، طرح رنگ و زیبایی شناسی خود را ایجاد کنید

عناصر بصری برند شما، بیان ملموس هویت آن است و اغلب اولین چیزی است که مشتریان برند شما را با آن می‌شناسند.

با در نظر گرفتن این موضوع، لوگویی طراحی کنید که ماهیت برند شما را دربرگیرد و به راحتی قابل تشخیص باشد، و طرح رنگی را انتخاب کنید که احساسات مورد نظر را برانگیزد و با شخصیت برند شما همسو باشد.

در مجموع، هدف شما ایجاد یک زیبایی شناسی منسجم است که تمام جنبه‌های بصری برند شما را در برگیرد. این کار به ایجاد یک زبان بصری یکپارچه و به یاد ماندنی کمک می‌کند که مشتریان شما آن را بشناسند و دوست داشته باشند.

6. دریافت بازخورد و ایجاد تنظیمات لازم

ساختن هویت برند یک فرآیند تکراری است. بنابراین برای اطمینان از اینکه دفعه بعدی بهتر از قبلی شود، برای جمع آوری بازخورد از ذینفعان داخلی مانند کارمندان و همچنین مخاطبان هدف خود وقت بگذارید.

هنگامی که درک بهتری از نحوه درک برند خود پیدا کردید، مطابق با آن تنظیمات لازم را انجام دهید. این حلقه بازخورد تضمین می‌کند که هویت برند شما پویا باقی می‌ماند و می‌تواند با نیازها و برداشت‌های همیشه در حال تحول مخاطبان شما سازگار شود.

7. برندینگ را در دارایی‌های خود ادغام کنید

هنگامی که عناصر بصری و پیام‌رسانی شما تعریف شد، از یکپارچگی در تمام نقاط تماس اطمینان حاصل کنید. چرا؟ زیرا “ثبات” سنگ بنای هویت برندِ موثر است.

از طراحی وب‌سایت و پروفایل رسانه‌های اجتماعی گرفته تا آیتم‌های بازاریابی و تعاملات یک به یک با مشتری، ثبات هویت برند شما را تقویت می‌کند، تجربه مشتری منسجم را تقویت می‌کند و کسب‌وکار شما را بسیار به یاد ماندنی‌تر می‌کند.

این مرحله همیشه در حال انجام است، زیرا شما باید به طور منظم دارایی‌ها را حسابرسی و به روز کنید تا همسویی مداوم با هویت برند خود را تضمین کنید.

8. فرهنگ شرکت را فراموش نکنید

اگر فرهنگ شرکت شما با ظاهر عمومی آن مغایرت داشته باشد، این اختلاف به طور اجتناب ناپذیری برای مشتریان غیرواقعی و غیرصادقانه خواهد بود. برای جلوگیری از آن، باید کارهایی را انجام دهید که فرهنگ داخلی کسب و کار، هویت خارجی آن را منعکس کند.

فرض کنید هویت برند شما “محیط زیست محور و منطبق با محیط زیست” است. در این صورت، ایجاد یک فرهنگ شرکت دوستدار محیط زیست نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال، این کار می‌تواند شامل تعیین ماهانه روزهای پاکسازی زباله برای کارمندان، اتخاذ سیاست‌های حمل و نقل بدون کربن و استفاده از بسته بندی‌های زیست تخریب پذیر باشد.

ایجاد فرهنگ درونی به گونه‌ای به مشتریان کمک می‌کند تا نشان دهید برند شما می‌تواند به حرف خودش عمل کند.

نمونه‌هایی از برندسازی موفق

بررسی برندهای موفق می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد آنچه که هویت برند مؤثر را ایجاد می‌کند، ارائه دهد. در ادامه چند نمونه استثنایی را بررسی می‌کنیم:

  • اپل: هویت برند اپل که به خاطر طراحی مینیمالیستی و رویکرد کاربر محور به فناوری شهرت دارد، نشان دهنده نوآوری و سادگی است. و علیرغم محبوبیت محصولاتش در مقیاس جهانی، اپل با موفقیت کاری می‌کند مشتریانش احساس کنند که بخشی از یک گروه انحصاری از کاربران باهوش هستند.
  • نایک: لوگوی نمادین تیک و شعار «فقط انجامش بده» ارزش‌های ورزشی، عملکرد و توانمندی نایک را تجسم می‌کند. شاید مهم‌تر از همه این باشد که نایک در فروش هویت به جای کالاها تبحر دارد – به ویژه، این ایده را به مشتریان می‌فروشد که اگر پوشاک نایک را بپوشند و از محصولات آن استفاده کنند، می‌توانند ورزشکاران انعطاف‌پذیر، مصمم‌تر و نخبه‌تری باشند.
  • کوکاکولا: کوکاکولا برای اولین بار در سال 1886 تاسیس شد و به یکی از شناخته شده ترین برندهای جهان تبدیل شد. برند کوکاکولا با لوگوی قدیمی و رنگ قرمز پر جنب و جوش خود، حس سنت، راحتی و نوستالژی را تداعی می‌کند.
  • Glossier: اگرچه Glossier بیش از یک قرن پس از کوکاکولا تأسیس شد، اما موفق شد نام تجاری خود را به همان اندازه (حداقل در میان کاربران اینستاگرام نسل جدید) قابل تشخیص کند. Glossier از رنگ صورتی خاموش گرفته تا شخصیت بی دردسرش، ثابت می‌کند که حتی برندهای جوان نیز می‌توانند هویت قوی ایجاد کنند.

هویت‌ برندتان را به یاد ماندنی کنید

ایجاد هویت برند یک فرآیند استراتژیک است که شامل بررسی دقیق بسیاری از عناصر مختلف است. جزئیات کوچک می‌توانند تاثیر شگفت انگیزی داشته باشند و ثبات در ساخت یک برند به یاد ماندنی کاملاً کلیدی است.

به یاد داشته باشید که توسعه هویت برند فقط برای شرکت‌های بزرگ مهم نیست. بلکه به همان اندازه برای مشاغل در هر اندازه‌ای بسیار مهم است. با صرف زمان و تلاش برای ایجاد یک هویت برند قوی، حتی اگر برای اهداف برندسازی شخصی باشد، می‌توانید شروع به ایجاد ارتباطات پایدار با مشتریان خود کنید و خود را برای موفقیت طولانی مدت آماده کنید.

دوست دارید در مورد هویت برند بیشتر بدانید؟ آموزش‌های اختصاصی ویکی درس در این زمینه را از دست ندهید.

از همین نویسنده: