شاید شما هم با این موردِ چالش‌برانگیز سر و کله زده باشید. در مورد چه صحبت می‌کنیم؟ شبکه‌های اجتماعی!

شخصا خیلی وقت‌ها تصمیم می‌گیرم TikTok و Instagram را از گوشی حذف کنم، زیرا خیلی وقت‌ها نمی‌توانم زمانم را برای اسکرول در این برنامه‌ها و تماشای ده‌ها ویدیوی کوتاه تلف نکنم.

سپس، مانند اسباب بازی کوکی، این برنامه‌ها را دوباره دانلود می‌کنم، چون برای کارم باید در مورد آنها بنویسم یا اینکه حوصله‌ام سر می‌رود. بنابراین، این چرخه اسکرول بی‌پایان ادامه می‌یابد.

مطمئناً، می‌توانم تقصیر را گردن خیلی چیزها بیندازم، اما در واقعیت این اسکرول کردنِ بی‌پایانِ من از این واقعیت ناشی می‌شود که من عاشق ویدیوهای کوتاه هستم.

و من تنها نیستم. 73 درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند ویدیوهای کوتاه مدت را برای اطلاع از یک محصول یا خدمات ببینند و 56 درصد از بازاریابان گزارش کردند که ویدیوهای کوتاه‌مدت بهترین ترندی است که قصد داشتند در سال 2024 روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین، چرا ویدیوهای کوتاه اینقدر محبوب هستند؟ به نظر می‌رسد چند دلیل وجود دارد که یکی از آنها کمی روانشناسی است. بیایید با هم بررسی کنیم!

ویدیوهای کوتاه چه هستند؟

ویدیوهای کوتاه

ویدیوهای کوتاه به ویدیوهایی گفته می‌شود که مدت زمان آنها کمتر از 60 ثانیه است. با این حال، برخی از بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا موافق هستند که ویدیوهای کوتاه می‌توانند تا 3 دقیقه طول بکشند. اما، پیشنهاد ما قانون 60 ثانیه است.

به هر حال، ویدیوهای کوتاه، اطلاعات را در قالبی قابل هضم و اندازه کوچک ارائه می‌دهند تا بینندگان بتوانند اگر در حال حرکت هستند چندین بار آن را تماشا کنند یا به سرعت آن را تماشا کرده و نشانه گذاری کنند.

چرا ویدیوهای کوتاه بسیار محبوب هستند؟

چند دلیل وجود دارد که ویدیوهای کوتاه بیش از هر زمان دیگری در بین مصرف کنندگان و بازاریابان محبوب شده‌اند، اما در حال حاضر، می‌خواهیم از بعد وارد روان‌شناسی وارد شویم.

دامنه توجه مصرف کننده در حال کاهش است

علم به ما می‌گوید که یکی از دلایل مهمی که ما به ویدیوهای کوتاه علاقه داریم این است که دامنه توجه ما هر روز کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.

دکتر گلوریا مارک، روانشناس، اخیراً در کتابی می‌گوید تحقیقات او نشان می‌دهد که دامنه توجه افراد در 20 سال گذشته کاهش یافته است.

او توضیح می‌دهد: «فرض کنید فردی روی یک صفحه مانیتور می‌خواهد روی یک سند Word کار کند. به محض اینکه کار را روی آن صفحه شروع می‌کند، زمان را شروع می‌کنیم. به محض اینکه صفحه را تغییر داد و به سراغ ایمیل رفت، زمان را برای سند  Word متوقف و زمان شروع را برای ایمیل در نظر می‌گیریم.

دکتر مارک در طول مصاحبه به یاد می‌آورد: «در سال 2004، ما متوجه شدیم که میانگین دامنه توجه در هر صفحه نمایش به طور متوسط ​​دو دقیقه و نیم است. «در طول سال‌ها، این دامنه توجه کوتاه‌تر شد. و در حدود سال 2012، متوجه شدیم که این میزان 75 ثانیه است.

دکتر مارک می‌گوید که با گذشت سال‌ها این عدد همچنان کاهش می‌یابد.

و سپس در پنج، شش سال گذشته، متوجه شدیم که میانگین آن در حدود 47 ثانیه است.

و این روند کاهش دامنه توجه بر نحوه مصرف محتوا تأثیر می‌گذارد. و ما فقط در مورد ویدیوهای رسانه‌های اجتماعی صحبت نمی‌کنیم – به گفته دکتر مارک، حتی نماهای تلویزیونی و فیلم‌ها هم کوتاه‌تر می‌شوند.

دکتر مارک در طول مصاحبه توضیح می‌دهد که این وضعیت مانند مسأله مرغ و تخم مرغ است – او مطمئن نیست که کدام یک اول بوده یا چه چیزی بر دیگری تأثیر می‌گذارد.

با این حال، این واقعیت پابرجاست که ما بیشتر به محتوای کوتاه‌تر عادت کرده‌ایم، و این موضوع روی نوع محتوایی که مصرف می‌کنیم و محتوایی که ساخته می‌شود تاثیرگذار است.

مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر مصرف‌کنندگان تنها زمانی یک ویدیوی کامل را تماشا می‌کنند که کمتر از 60 ثانیه باشد. به همین دلیل برنامه‌هایی مانند  TikTok، YouTube Shorts و Instagram Reels هستند که ویدیوهایی با فرمت کوتاه را در قالب اسکرول بی‌نهایت به کاربران نمایش می‌دهند.

علاوه بر این، گزارش روندهای بازاریابی ما در سال 2024 نشان داد که تقریباً یک سوم از متخصصان بازاریابی می‌گویند که شرکت آنها از محتوای ویدیویی کوتاه مدت در سال 2024 استفاده خواهد کرد و 53 درصد گفتند که سرمایه گذاری خود را در این سال در نوع محتوا افزایش خواهند داد.

این امر منطقی است زیرا اکثر بازاریابان در نظرسنجی ما می‌گویند که محتوای ویدئویی فرم کوتاه بالاترین بازده بازگشت سرمایه را در سال گذشته برای آنها به همراه داشته است.

اگر کنجکاو هستید، در ادامه چند دلیل دیگر می‌آوریم که چرا بسیاری از ما عاشق ویدیوهای کوتاه هستیم.

1. مقرون به صرفه هستند و ساخت آنها راحت‌تر از ساخت ویدیوهای طولانی است

با ویدیوهای طولانی مدت، بازاریابان و سازندگان باید بیشتر و سخت‌تر کار کنند تا مخاطبان خود را درگیر نگه دارند. این بدان معناست که محتوا را با نماهای پویا، موسیقی دلپذیر و فیلمنامه طولانی اما جذاب تقویت کنید.

همه اینها به زمان، تلاش و (مهمتر از همه) پول بیشتری نیاز دارد.

ویدئوهای کوتاه بسیار کاربردی هستند و اغلب برای موثر بودن نیاز نیست پر و بال اضافی به آنها داده شود.

به عنوان مثال، حساب TikTok پلتفرم یادگیری زبان DuoLingo بیش از 10.8 میلیون دنبال کننده دارد و به دلیل ویدیوهای کوتاه، خنده دار و کمی نامتعادل، یکی از شناخته شده‌ترین حساب‌های این برنامه است.

محبوب‌ترین ویدیوی آن 57.7 میلیون بازدید دارد و از نظر اجرا بسیار ساده است.

این ویدیو جغد DuoLingo را نشان می‌دهد که در دفتر شرکت از پله‌ها پایین پرت می‌شود، در یک روز بارانی بیرون نشسته و زیر دوش خیس می‌شود.

عنوان ویدیو این است: «وقتی نوتیفیکشن‌های من را نادیده می‌گیری».

این ویدیو به وضوح روی گوشی هوشمند یک شخص بدون زوایای جالب یا نورپردازی گرفته شده است. موسیقی آن از یک آهنگ وایرال است که از طریق آرشیو صدای آن موجود است. بسیار ساده، بسیار ارزان و در عین حال بسیار موثر.

2. آنها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در مدت زمان کوتاهی ارائه دهند

بر اساس آخرین نظرسنجی Adobe، از هر 5 آمریکایی، 2 نفر از TikTok به عنوان موتور جستجو استفاده می‌کنند و تقریباً 1 نفر از هر 10 نفر از Gen Z به احتمال زیاد به عنوان موتور جستجو به TikTok متکی است تا Google .
بین کار، خانواده، سرگرمی‌ها و استراحت – زمان بسیار ارزشمند است و ویدیوهای کوتاه به ما امکان می‌دهند اطلاعات مورد نیاز خود را در کمتر از یک دقیقه جذب کنیم. چه کسی‌ست که آنها را دوست نداشته باشد؟

3. تقریباً در هر زمان و مکانی می‌توانید آنها را تماشا کنید

در اتوبوس و مترو منتظر نشسته‌اید و خسته شده‌اید؟ در اینستاگرام اسکرول کنید. نیاز به صرف زمان در بین کلاس‌ها یا قرار ملاقات‌هایتان دارید؟ ریلزهای اینستاگرام یا تیک تاک را روی گوشی خود باز کنید.

می‌خواهید از استراحت 5 دقیقه‌ای خود بین جلسات استفاده کنید؟

تماشای ویدیوهای کوتاه تقریباً در هر مکان و هر زمانی از گوشی‌های هوشمند ما آسان است.

این کار نه تنها برای مصرف‌کنندگان راحت است، بلکه به بازاریابان نیز کمک می‌کند، زیرا به این معنی است که می‌توانیم محتوای خود را در پلتفرم‌های مختلف تغییر کاربری دهیم و بدانیم که کسی آن را از جایی می‌بیند.

دلایل مختلفی برای دوست داشتن ویدیوهای کوتاه وجود دارد.

برخی از دلایل کمی نگران‌کننده‌تر از دلایل دیگر هستند (واقعا، چرا دامنه توجه ما اینقدر کوتاه شده است؟)، اما دلیل آن مهم نیست، واقعیت یکسان است – فرم‌های کوتاه ویدیو به این زودی‌ها از بین نمی‌روند.

منبع

از همین نویسنده: