در اوایل دهه 90، ویژوال بیسیک به عنوان یکی از اولین زبان‌هایی بود که از نحو یا سینتکس (مجموعه قوانین نوشتاری درون یک زبان برنامه نویسی) خواناتری استفاده کرد. امروزه، در حالی که این زبان جزو جدیدترین زبان‌های برنامه نویسی نیست، اما هنوز توسط شرکت‌های سراسر جهان استفاده می‌شود.

دلیل آن، این است که ویژوال بیسیک، ابزار قدرتمندی برای برنامه نویسی back-end است. با وجود این که کاربرد VB اغلب در ساخت سیستم‌های داخلی است، اما از آن در اپلیکیشن‌های وب و سیستم و حتی ربات‌های چت نیز استفاده می‌شود.

ویژوال بیسیک چیست؟

ویژوال بیسیک (VB) یک زبان برنامه نویسی شئ گرا (OOP) است که توسط مایکروسافت در سال 1991 معرفی شد. این زبان از یک زبان برنامه نویسی قدیمی به نام بیسیک BASIC مشتق شده است که مخفف Beginners’ All-purpose Symbolic Instruction Code یا “کد دستورالعمل سمبلیک همه منظوره برای مبتدیان” است.

VB برای توسعه سریع اپلیکیشن‌های کاربردی (RAD) برنامه‌های کاربردی مبتنی بر رابط گرافیکی کاربر (مبتنی بر GUI) و دسترسی به پایگاه‌های داده محلی و راه دور طراحی شده است.

چرا ویژوال بیسیک اینقدر محبوب است؟

بیسیک یکی از اولین زبان‌های برنامه‌نویسی بود که کلمات روزمره بیشتری را در سینتکس خودش گنجانید تا بتوان آن را راحت‌تر یاد گرفت و به خاطر سپرد. این دلیل بزرگی برای مایکروسافت بود که یک زبان برنامه‌نویسی را منتشر کند که از BASIC سرچشمه می‌گرفت.

یکی دیگر از نوآوری‌های ویژوال بیسیک استفاده از عناصر گرافیکی در ویژوال استودیو (محیط توسعه یکپارچه مایکروسافت (IDE) برای ویژوال بیسیک) بود. توسعه‌دهندگان به‌جای طراحی اجزای گرافیکی مانند منوها و دکمه‌ها، می‌توانستند اندازه منوها را با ماوس تغییر دهند یا عناصری مانند دکمه‌ها و متن را بکشند و رها کنند. به عبارت دیگر، مایکروسافت یک بخش “بصری یا ویژوال” را به زبان بیسیک اضافه کرد – بنابراین، اسم آن را ویژوال بیسیک گذاشت.

بنابراین، نه تنها یادگیری برنامه نویسی VB آسان بود، بلکه IDE مبتنی بر بصری بودن آن، توسعه برنامه‌ها را بسیار سریعتر و ارزان‌تر کرد. جای تعجب نیست که VB برای مدت طولانی بسیار محبوب بوده است.

ویژوال بیسیک در مقابل ویژوال بیسیک دات نت

پس از انتشار ویژوال بیسیک 6.0، مایکروسافت ویژوال بیسیک. نت (VB.NET) را در سال 2002 معرفی کرد که بر روی چارچوب جدیدتر دات نت برای توسعه برنامه‌های کاربردی نرم افزاری برای ویندوز اجرا می‌شد. (توجه داشته باشید که “VB.NET” همچنین به نسخه VB اشاره دارد که برای اولین بار از چارچوب دات نت استفاده کرد). در مقایسه با  VB 6.0، VB.NET  یک زبان کاملاً شئ گرا مانند ++C یا جاوا است و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد و قابل اطمینان‌تر است.

امروزه، Visual Basic 6.0 IDE  دیگر به طور رسمی پشتیبانی نمی‌شود. با این حال، هنوز هم احتمالاً با VB 6.0  به عنوان یک توسعه دهنده مواجه خواهید شد، به ویژه در شرکت‌هایی که از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند که برای مهاجرت به VB.NET بسیار وقت گیر یا پرهزینه هستند. اما وقتی امروزه در مورد برنامه نویسی VB می‌شنوید، به احتمال زیاد منظورشان VB.NET است.

برنامه نویسی ویژوال بیسیک

برنامه نویسی ویژوال بیسیک برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

بهترین بخش برنامه نویسی ویژوال بیسیک انعطاف پذیری آن است. توسعه دهندگان Front-End و توسعه دهندگان Full-Stack می‌توانند از VB برای ایجاد برنامه‌های سفارشی که در ویندوز یا برنامه‌های وب اجرا می‌شوند، استفاده کنند. به علاوه، VB می‌تواند از طریق هر مرورگر یا دستگاهی اجرا شود.

VB  هنوز یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای ایجاد برنامه‌هایی است که به فرم‌ها، انتخاب‌ها و ورودی‌ها متکی هستند. همچنین یک انتخاب محبوب برای توسعه برنامه‌های کنسول است – برنامه‌هایی که فقط با استفاده از خط فرمان به جای GUI اجرا می‌شوند. اپلیکیشن‌های VB به ویژه در بین شرکت‌های متوسط ​​و بزرگ برای موارد زیر محبوب هستند:

  • مدیریت موجودی
  • جمع آوری داده‌ها
  • دسترسی به پایگاه‌های داده
  • ارتباطات

و به عنوان یک ابزار توسعه وب، VB برای ایجاد برنامه‌های اسکریپت سمت سرور استفاده می‌شود. برنامه‌های اسکریپت نویسی سمت سرور به جای مرورگر بر روی سرور وب اجرا می‌شوند. توسعه دهندگان وب از VB برای ایجاد فرم‌ها و برنامه‌های وب استفاده می‌کنند. اگر تا به حال با یک ربات چت در یک وب سایت ارتباط برقرار کرده‌اید، احتمالاً با برنامه نویسی VB تعامل داشته‌اید.

از آنجایی که VB.NET بر روی چارچوب .NET مایکروسافت اجرا می‌شود، توسعه دهندگانی که از VB استفاده می‌کنند، می‌توانند به مجموعه کامل کتابخانه‌های .NET دسترسی داشته باشند و به راحتی با سایر برنامه‌های نرم افزاری .NET کار کنند. چند نمونه از برنامه‌های معمولی  .NETعبارتند از:

  • پلتفرم‌های پیام رسانی
  • پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در مقیاس کوچک
  • برنامه‌های پردازش سفارش
  • مدیریت لجستیک و برنامه‌های تولید فاکتور

ویژوال بیسیک در پشت صحنه

شاید متوجه شده باشید که رایج‌ترین برنامه‌های VB برای عملکردهای مرتبط با کسب و کار هستند. این مورد به این دلیل است که اکثر برنامه نویسان VB برنامه‌هایی را توسعه می‌دهند که وظایف خاصی را انجام می‌دهند که نمی‌توانید با نرم افزارهای تجاری سنتی و معمولی انجام دهید. اکثر برنامه‌های VB به هیچ وجه به صورت انبوه منتشر نمی‌شوند بلکه به عنوان نرم افزار داخلی یا اختصاصی استفاده می‌شوند.

ویژوال بیسیک در مقابل  VBA

به احتمال زیاد در مورد ویژوال بیسیک برای اپلیکیشن‌ها یا VBA شنیده‌اید. در ظاهر، این دو زبان برنامه نویسی یکسان یا حداقل بسیار شبیه به نظر می‌رسند. هر دو توسط مایکروسافت توسعه داده شده‌اند و هر دو از یک سینتکس بسیار مشابه استفاده می‌کنند. اما در حالی که هر دو VB و VBA از یک زبان برنامه نویسی اصلی یعنی Basic می‌آیند، این دو زبان عملکردهای متفاوتی دارند.

VB در ویژوال استودیو نوشته شده است و می‌توان از آن برای ایجاد فایل‌های اجرایی که به طور مستقل اجرا می‌شوند استفاده کرد.

از طرف دیگر، VBA  فقط در یک برنامه میزبان مایکروسافت آفیس کار می‌کند: Word، Outlook، Excel، Access  یا PowerPoint. این برنامه‌ها شامل ویرایشگر ویژوال بیسیک (VBE) برای ایجاد و اجرای کد VBA  است. افراد از VBA برای خودکارسازی وظایف پیچیده یا تکراری در این برنامه‌های میزبان استفاده می‌کنند، مانند ایجاد فرم‌ها در Word یا ایجاد جدول‌ها و نمودار‌های استاندارد شده در اکسل. اما در حالی که VBA محدودتر از ویژوال بیسیک است، یک مزیت بزرگ وجود دارد: می‌توانید VBA را در اکثر برنامه‌های مایکروسافت آفیس برای مک اجرا کنید.

چه کسی باید ویژوال بیسیک را یاد بگیرد؟

این که از ویژوال بیسیک در جدیدترین برنامه‌ وب استفاده نمی‌شود به این معنی نیست که نباید آن را یاد بگیرید. در واقع، VB یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. شرکت‌ها در سرتاسر جهان برای توسعه اپلیکیشن‌هایی برای انجام وظایف مهم تجاری به برنامه‌نویسان VB متکی هستند.

اگر می‌خواهید توسعه‌دهنده نرم‌افزار B2B شوید، برنامه نویسی با VB یک مهارت ضروری است.

و اگر یک تحلیلگر کسب و کار، تحلیلگر داده یا هر کسی هستید که به طور گسترده با مایکروسافت آفیس کار می‌کند، یادگیری VBA به شما کمک می‌کند تا با خودکارسازی کارهای تکراری عملکرد بهتری داشته باشید.

توسعه دهندگان هنوز باید ویژوال بیسیک را بلد باشند

VB ممکن است جدیدترین زبان برنامه نویسی موجود نباشد، اما این باعث منسوخ شدن آن نمی‌شود. اگر شما یک توسعه دهنده  Front-End،Back-End Developer  یا Full-Stack Developer هستید که آماده ورود به نرم افزار B2B هستید، باید VB را به مجموعه ابزار مهارت‌ها و زبان‌های برنامه نویسی خود همراه با SQL و C# اضافه کنید.

 آخرین توصیه ما: برای تیز نگه داشتن مهارت‌های خود، هرگز یادگیری را متوقف نکنید. همیشه چیز جدیدی برای یادگیری با دوره برنامه نویسی آنلاین وجود دارد. اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، مقاله “هر کدام از زبان‌های برنامه نویسی مختلف چه کاربردی دارند؟” به شما کمک خواهد کرد.

از همین نویسنده: