طراحی ux یا طراحی تجربه کاربری در بین 50 شغلی‌ست که در عرض ده سال 22 درصد رشد داشته و درآمد تقریبا بالایی را به خود اختصاص داده است.

برای تبدیل شدن به طراح ux در کنار سایر مهارت‌ها، به تجربه طراحی ux، طراحی گرافیک، تحقیقات بازار و روانشناسی نیاز دارید. با وجود اینکه بسیاری از طراحان ui/ux از طراحی یا توسعه وب شروع به کار می‌کنند، اما همه افراد می‌توانند مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح ux را کسب کنند.

در این راهنما، ما در این مورد صحبت می‌کنیم که چگونه بدون سابقه کاری طراح ux شوید، این کار چه مدت زمان می‌برد و برای استخدام به چه شرایطی نیاز دارید.

چگونه بدون سابقه کاری طراح ux شوید

1.یک دوره آموزشی طراحی تجربه کاربری ux بگذرانید

بیش از 140 مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با ux در دانشگاه‌های سراسر جهان موجود است. این مدارک در زمینه‌های مرتبط با ux مانند طراحی تعامل، معماری اطلاعات و طراحی دیجیتال و سایر موارد هستند. اکثر آنها بین دو تا چهار سال طول می کشد تا تکمیل شوند.

البته از آنجا که ما در ایران رشته دانشگاهی اختصاصی در این زمینه نداریم و دسترسی به دانشگاه‌های بین‌المللی هم برای ما کمی سخت است، بهترین کار آموزش آنلاین است.
به عنوان مثال، گوگل یک دوره آنلاین برای گواهینامه حرفه‌ای طراحی ux ارائه می‌دهد و تقریباً شش ماه طول می کشد تا تکمیل شود.

طراح ux

2. خودتان طرح ایجاد کنید

در طول دوره یا بوت کمپ طراحی ux ، معمولا حداقل یک پروژه را تکمیل خواهید کرد. شما باید خارج از دوره و کلاس هم به طراحی خودتان ادامه دهید تا بتوانید تا حد امکان با ابزارها و طرح‌های مختلف تجربه کسب کنید.

وقتی از طرح‌ها راضی هستید، آن‌ها را در سایت‌هایی مانند Behance و Dribble به اشتراک بگذارید تا دیگران آن را ببینند و بازخورد دریافت کنید. این می تواند یک شروع عالی برای ساختن پورتفولیو و شبکه شما در جامعه طراحی ux باشد.

می‌توانید نمونه کارهای خودتان را در پونیشا یا حتی لینکدین هم آپلود کنید.

در اینجا چند نمونه از کار طراح ux Emi Lantz در Behance آورده شده است:

طراح UX

3. کمی تجربه عملی به دست آورید

برای اینکه مهارت‌های خود را آزمایش کنید، در یک دوره کارآموزی طراحی یا فریلنسری شرکت کنید. این کار یک تجربه عالی برای تکمیل رزومه‌تان و شبکه‌سازی خواهد بود.

مهمتر از همه، این کار به شما کمک می‌کند تا در مدیریت پروژه، همکاری و مهارت‌های ارتباطی خودتان را تقویت کنید. این مهارت‌های نرم به اندازه مهارت‌های فنی مورد نیاز یک طراح UX مهم هستند.

می‌توانید فرصت‌های کارآموزی یا فریلنسری را در سایت‌هایی مانند لینکدین، پونیشا و جابینجا پیدا کنید.

4. یک پرتفولیو بسازید

پس از تکمیل مراحل بالا، می توانید یک پرتفولیو از بهترین کارهای خود ایجاد کنید.

پرتفولیوی شما باید شامل کارهای دمو و همچنین کارهایی باشد که برای مشتریان یا یک شرکت در طول فریلنسری یا کارآموزی تولید کرده‌اید. این کار برای نشان دادن مهارت‌ها و فرآیند شما برای بهبود تجربه کاربر و همچنین تاثیرگذاری شما ضروری است. مطمئن شوید که نتایج کارتان را هم در پایان پرتفولیو ذکر می‌کنید.

5.شبکه‌سازی کنید

شبکه‌سازی به دو دلیل مهم است: می‌تواند به شما در یافتن منتور و فرصت‌های شغلی کمک کند.

ارتباط با طراحان باتجربه‌ای که در این زمینه سال‌ها تجربه دارند، می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد موفقیت در این رشته ارائه دهد. می‌توانید یاد بگیرید که چه ابزارهایی برای یادگیری بهتر است، چه روندهایی در حال ظهور هستند و موارد دیگر.

اگر با آنها رابطه معناداری برقرار کنید، ممکن است حتی به شما اطلاع دهند که چه فرصت‌های شغلی در شرکت‌هایشان وجود دارد و شما را معرفی کنند.

6. رزومه بفرستید

با تحصیلات، تجربه و پرتفولیو، اکنون دیگر آماده شروع درخواست برای مشاغل هستید.

عناوین زیادی در زمینه طراحی ux وجود دارد که بر مجموعه مهارت‌های مختلف مانند کدنویسی، استراتژی محتوا یا کاربرد پذیری تأکید دارند. در جستجوی شغل خود، به دنبال هر یک از عناوین زیر باشید، اما حتماً توضیحات و شرایط لازم را بخوانید تا ببینید آیا با مهارت‌ها و علایق شما همخوانی دارد یا خیر:

  • طراح  UX
  • طراح تجربه
  • طراح بصری
  • یوایکس رایتر UX Writer
  • معمار UX
  • معمار اطلاعات
  • محقق UX
  • طراح تعامل

7. مدام در حال یادگیری باشید

هنگامی که به عنوان یک طراح UX مشغول به کار شدید، ضروری است که برای بهبود مهارت‌های خود، ایجاد انواع جدیدی از راه‌حل‌های طراحی و باخبر بودن از ترندها و ابزارهای جدید مدام در حال یادگیری باشید. می‌توانید این کار را با مطالعه و ایجاد طرح برای سایتِ پرتفولیوی خودتان انجام دهید یا می‌توانید دوره‌های طراحی را ادامه دهید. به دنبال دوره‌هایی باشید که در زمینه‌ای هستند که شما تجربه زیادی در آن ندارید.

اکنون که مراحل مختلف تبدیل شدن به یک طراح ux را طی کرده‌ایم، بیایید در نظر بگیریم که این فرآیند چقدر طول می‌کشد.

چه مدت طول می کشد تا طراح UX شوید؟

به طور متوسط ​​بین دو تا شش سال طول می کشد تا یک طراح UX شوید، اما می‌توانید حتی سه ماهه هم به این هدف برسید.

از آنجایی که هیچ الزام رسمی برای داشتن مدرک یا مجوز برای تبدیل شدن به یک طراح UX وجود ندارد، جدول زمانی رسیدن به آن می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، همانطور که در بالا توضیح داده شد، مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود شانس خود برای یافتن شغل به عنوان یک طراح UX انجام دهید. (تفاوت ux vs ui)

در اینجا محدوده تخمینی از مدت زمان تکمیل هر مرحله در فرآیند تبدیل شدن به یک طراح UX آمده است:

مدرک در زمینه مرتبط با UX: دو تا شش سال

بسته به اینکه تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع کاردانی یا کارشناسی در علوم کامپیوتر یا یک رشته مرتبط دارید، بین دو تا چهار سال طول می کشد. مدرک کارشناسی ارشد دو سال دیگر اضافه می کند.

مدارک مرتبط با UX عبارتند از:

  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی کامپیوتر
  • طراحی گرافیک
  • فناوری اطلاعات
  • بازاریابی
  • روانشناسی

بر اساس داده‌ها، 71 درصد از طراحان UX دارای مدرک لیسانس هستند. 17 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و 7 درصد دارای مدرک کاردانی هستند. با این حال، مدرک لیسانس الزامی نیست.

دوره UX: شش ساعت تا 10 ماه

دوره های UX راه دیگری برای یادگیری اصول و ابزارهای طراحی UX است. اغلب آنها به صورت آنلاین ارائه می‌شوند تا بتوانید در برنامه زمانی خودتان آنها را جای دهید. دوره‌های UX نیز از نظر مدت زمان بسیار متفاوت است. تکمیل برخی از آنها فقط چند ساعت طول می‌کشد در حالی که برخی دیگر ماه‌ها طول می‌کشد.

کارآموزی UX یا فریلنسینگ: 1 تا 6 ماه

کارآموزی UX معمولا 10 هفته طول می کشد و بسیاری از آنها در تابستان برگزار می شوند. مشاغل فریلنسری بسته به شرکت و پروژه، بین 1 تا 6 ماه است.

مهارت‌های موردنیاز طراح UX

مهارت‌های طراح UX شامل تجربه طراحی  UX، نرم‌افزار  UX، نمونه‌سازی اولیه، تحقیق کاربر و تست، همکاری و مهارت‌های ارتباطی، و درک کلی از  front-end، طراحی کاربر محور، و طراحی واکنش‌گرا است. یک نمونه کار آنلاین یا نمونه‌هایی از تعامل و کار طراحی بصری از شما انتظار می رود که ارائه دهید.

یکی از ابزارهای موردنیاز برای طراح ux و آموزش ui ux ، فیگما است که یادگیری آن شما را در این مسیر چندین پله ارتقا می‌دهد.

شروع حرفه خود در طراحی UX

از آنجایی که طراحان UX باید نه تنها نحوه عملکرد برنامه‌ها، بلکه نحوه تفکر مردم را نیز بدانند، مهارت‌های آنها طیف گسترده‌ای دارد، از کدنویسی گرفته تا درک طراحی واکنش‌گرا تا تحقیق و آزمایش کاربر، و بسیاری موارد دیگر. کسب مهارت مناسب ممکن است زمان بر باشد، اما مسیر واحدی برای تبدیل شدن به یک طراح UX وجود ندارد. این بدان معناست که هر کسی می تواند یک حرفه پردرآمد در طراحی UX داشته باشد. پس چرا شما نه؟

از همین نویسنده: