از طریق طراحی سه‌بعدی، می‌توانید به تخیل خود اجازه پرواز دهید. و می‌دانید بهترین بخش آن چیست؟ اینکه بتوانید همین مراحل را مو به مو انجام دهید و کاراکترهای سه بعدی ایجاد کنید که به آنها افتخار می‌کنید. با ما همراه شوید تا قدم به قدم موارد لازم برای تبدیل شدن به یک 3d آرتیست را بررسی کنیم.

مدلسازی سه بعدی چیست؟

3d آرتیست

مدلسازان از نرم‌افزارهای تخصصی برای زنده کردن اشیاء و سطوح از طریق نمایش‌های دیجیتالی سه بعدی استفاده می‌کنند. فیلم‌ها، بازی‌ها و حتی برخی از محبوب‌ترین کاتالوگ‌های مبلمان مانند IKEA از مدل‌های سه بعدی برای تصویرسازی، مهندسی و تبلیغات استفاده می‌کنند.

از شخصیت‌های انیمیشن سه بعدی DreamWorks گرفته تا آواتار، طراحی سه بعدی بیشتر از آنچه فکرش را کنیم بخشی از زندگی ما بوده است. مدلسازان، ایموجی‌های سه‌بعدی نیز می‌سازند – بازنمایی‌های تصویری که در ارتباطات روزمره رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند. مک دونالد و دیگر غول‌های صنعت فست فود نیز از سه بعدی استقبال کرده‌اند.

سوال این است که چگونه می‌توان یک مدلساز سه بعدی یا 3d آرتیست شد؟ هنرمندان دیجیتال به پیشینه خاصی نیاز ندارند و خواهید دید که بسیاری از هنرمندان سه بعدی خودآموخته هستند، تحصیلات دانشگاهی دارند یا از هر دو مسیر عبور کرده‌اند.

برای ایجاد یک مدل خوب باید مهارت‌های زیادی در کنار هم قرار گیرند. مدلسازی فقط شکل اولیه را در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین نیاز به رنگ آمیزی و بافت و نشان دادن مدل داریم.  در ادامه در مورد مهارت‌هایی صحبت می‌کنیم که یک 3d آرتیست برای این کار باید داشته باشد.

جدول 1: مهارت‌های ایده‌آل در طراحی سه بعدی

توضیحاتمهارت‌ها
مدلسازان سه بعدی هنری از استعداد طبیعی برای هنرمند بودن بهره می‌برند. طراحی با دست قبل از آموزش طراحی یا مجسمه سازی در فضای دیجیتال، می‌تواند به شما کمک کند مدلسازی سه بعدی را سریعتر در رایانه نیز انجام دهید.

هنرمند بودن
خلاق بودن به یافتن قطعات مختلف هنری موجود یا تصاویر الهام‌بخش یا مکان‌هایی کمک می‌کند تا به عنوان مرجعی برای آنچه خلق خواهید کرد عمل کنید.خلاق بودن
فناوری دیجیتال فضای ایده‌آلی را برای هنرمندان مدلسازی سه بعدی برای تمرین فراهم کرده است. نرم افزارهای رایگان، مبتنی بر اشتراک و سایر نرم افزارهای قابل خرید بسیار متنوعی وجود دارد که مدلسازان سه بعدی می‌توانند از آنها استفاده کنند. با پشتیبانی مناسب، استعداد تکنولوژیکی شما می‌تواند رشد کند.تکنولوژی دیجیتال
یک راه آسان برای تشخیص یک طراح سه بعدی خوب، توجه آنها به جزئیات است.توجه به جزئیات
توانایی برقراری ارتباط با دیگران به صورت آنلاین یا حضوری می‌تواند به مدل‌سازان سه بعدی کمک کند تا دسترسی خود را افزایش دهند. شبکه سازی از منظر برندسازی نیز مهم است. این مهم است که بدانید کجا، چگونه و چه زمانی باید خودتان را ارتقا دهید تا به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک جامعه هنری رشد کنید.مهارت‌های شبکه سازی

ابزارهای یک 3d آرتیست

هنرمندان دیجیتال، مانند همه ما، قدردان تلاش‌هایی هستند که برای هنر خود انجام می‌دهند. Artstation و Behance فضاهای عالی برای ارسال و نمایش پروژه‌های هنری شما هستند.

این فضاهای دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که بازخورد سازنده‌ای دریافت کنید و مهارت‌هایتان را به عنوان یک مدلساز سه بعدی ارتقا دهید. همچنین نگاه کردن به آثار هنرمندان دیگر نیز به شما کمک می‌کند تا به سمت پروژه طراحی سه بعدی بعدی خود حرکت کنید، خواه این هنر، هنر مفهومی، طراحی گرافیک، مدل سازی سه بعدی و بافت، طراحی شخصیت یا هنر محیطی باشد.

یکی از بهترین یافته‌های جدید در حرفه طراحی سه بعدی، نرم افزار Pureref بوده است. Pureref نرم افزار رایگانی است که به شما این امکان را می‌دهد تا فرآیند رفرنس خود را به سطح بعدی برسانید. این نرم افزار این امکان را به شما می‌دهد که تصاویر را از هر جایی رها کرده و داخل آن بکشید. می‌توانید ویدیوها را نیز به آن اضافه کنید.

PureRef نرم افزاریست برای هنرمندان، طراحان و کسانی که هنگام کار کردن به رفرنس نیاز دارند. شما می‌توانید به همه چیز رفرنس دهید، از هر پیچ و مهره و دستگیره در گرفته تا زیبایی محیطی و نور.

رفرنس دادن به ایده‌ها مانند استفاده از هنر مفهومی برای ایجاد چیزی منحصر به فرد و همسو با داستانی است که می‌خواهید از طریق هنر خود بگویید. گاهی اوقات، فقط یک تصویر یا ویدیو طول می‌کشد تا طراحی شما به طور کامل تغییر کند تا به چیزی تبدیل شود که هرگز تصورش را نمی‌کردید.



به عنوان یک 3d آرتیست در اقیانوس نرم افزارها به قدری عمیق شنا می‌کنید که احساس می‌کنید قادر به تسخیر آن نیستید. نرم افزارهای تخصصی برای ریتوپولوژی مانند Topogun یا شبیه سازی پارچه مانند Marvelous Designer  وجود دارد. برای 3d آرتیست‌هایی که تصمیم می‌گیرند مدل‌های خود را به یک موتور بازی وارد کنند و آن‌ها را کاربردی کنند، می‌توانید بین دو رقیب اصلی یکی را انتخاب کنید. Unity 3D و Unreal Engine.

انتخاب‌های بیشتری را در نرم افزارهای مدل سازی، مجسمه سازی و نقاشی سه بعدی با Blender، 3D SMax، Maya، Mudbox، ZBrush، Substance Painter، Substance Designer، Quixel خواهید یافت.

Maya by Autodesk  سالهاست که نرم افزار استاندارد صنعتی برای مدل سازی سه بعدی و انیمیشن بوده است. مایا نرم‌افزاری است که برای فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی به کار می‌رود.

به‌عنوان یک هنرمند مدل‌سازی سه بعدی، گردش کار حرفه‌ای شما متعلق به خودتان است و باید آگاهانه نرم‌افزاری که می‌خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید. مهم است که نرم افزاری را انتخاب کنید که برای شما حس آشنایی داشته باشد و کار با آن راحت باشد، از میانبرهای صفحه کلید گرفته تا منوها، همه چیز باید در جای منطقی خودش باشد.

می‌توانید از یک نرم‌افزار استفاده کنید که به شما کمک کند تمام جنبه‌های کارتان را تکمیل کنید، از مدل‌سازی گرفته تا بافت‌سازی، انیمیشن‌سازی، پس از تولید، و گاهی مجسمه‌سازی. هدف شما به عنوان یک هنرمند مدلسازی سه بعدی باید احساس راحتی باشد.

پیشینه یک 3d آرتیست

پیشینه 3D آرتیست‌ها بسته به تخصص آنها متفاوت است. داشتن تحصیلات دانشگاهی قطعاً در این مورد ضروری نیست. رفتن به دانشگاه به دلیل وجود پروژه‌های متنوعی که در مدت کوتاهی با آنها درگیر خواهید بود برایتان سودمند است.

البته تبدیل شدن به یک 3D آرتیست خودآموخته بیشتر طول می‌کشد. با شرکت در دوره‌های مناسب، می‌توانید سریعتر پیش روید. این موضوع در واقع فقط در مورد سه چیز است: سخت کوشی، ثبات و باور.

با اینکه شرکت در دانشگاه ارتباطات ما با افراد هم فکر و هم رشته را قوی می‌کند، شبکه‌های اجتماعی هم این امکان را به ما می‌دهند که بدون مرز با افراد ارتباط برقرار کنیم و این امر در خارج از دانشگاه نیز امکان پذیر است. داشتن پیشینه هنری برای شروع نیز همیشه برای تبدیل شدن به یک 3D آرتیست ضروری نیست. به عنوان مثال، اگر پیشینه علمی داشته باشید و آناتومی موجودات زنده مختلف را که می‌توانید به شخصیت‌های سه بعدی تبدیل کنید، درک کنید، قطعا در طراحی‌ها برایتان مفید خواهد بود.


به غیر از پیشینه تحصیلی یا حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های 3D آرتیست‌ها این است که برای انجام کارها به روش صحیح تصمیم‌گیری کنند. منظور این است که 3D آرتیست‌ها باید بتوانند ببینند اشیا چگونه کار می‌کنند تا به آنچه می‌سازند جان بدهند و آن را باورپذیر کنند.

البته، واقع گرایی هدف همه کارهای مدلسازی سه بعدی نیست، زیرا برخی از هنرهای سه بعدی، انتزاعی یا فانتزی هستند، اما به داشتن این دانش کمک می‌کند. با این اوصاف، 3D آرتیست‌ها باید برخی از متنوع‌ترین دانش‌ها را داشته باشند تا بتوانند وسایل سه بعدی تحسین‌برانگیزی ایجاد کنند. برای هنرمند بودن فقط هنر خواندن کافی نیست. همه چیز در مورد باز کردن ذهن و چشم خود برای دیدن و درک چگونگی کار کردن اشیا و موجودات است.

3D آرتیست همه کاره

یکی از رایج ترین اشتباهات در مورد 3D آرتیست‌ها این است که آنها فقط می‌توانند مدل سازی سه بعدی انجام دهند. در واقع، مفهوم مدل سازی سه بعدی نیز به اشتباه درک شده است. بسیاری از هنرمندان مدل‌سازی سه‌بعدی، مدل‌سازی خود را مرحله‌بندی می‌کنند، که با رفرنس و گاهی اوقات نیز داستان‌پردازی شروع می‌شود.

 این کار بسته به ترجیحات شخصی متفاوت است، اما می‌توانید هنرمندان مدل‌سازی سه‌بعدی را ببینید که طرح‌های خود را از قبل روی کاغذ یا با استفاده از تبلت دیجیتال، و گاهی به صورت دو بعدی و همچنین سه بعدی طراحی می‌کنند.

همچنین ممکن است هنرمندان مدل‌سازی سه بعدی را ببینید که با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop  در حال photpbashing هستند. هنر مفهومی گاهی اوقات به صورت مجزا یا خارج از مدلسازی سه بعدی دیده می‌شود زیرا توسط متخصصان مختلف در یک محیط استودیو ساخته می‌شود.

در انتهای دیگر فرآیند، ممکن است هنرمندان مدلسازی سه بعدی را ببینید که کارشان با ارائه یک رندر کامل از مدل سه بعدی به پایان نمی‌رسد. بسیاری از مدل‌سازان سه بعدی مدل‌های خود – دارایی‌ها یا شخصیت‌ها – را متحرک می‌کنند. به مدل‌سازان سه‌بعدی توصیه می‌کنیم که اصول اولیه انیمیشن (به عنوان مثال چرخش آسیاب بادی) را یاد بگیرند، حتی اگر ترجیح می‌دهند این جنبه از مدل‌سازی سه بعدی را دنبال نکنند.

در دنیای طراحی سه بعدی تنوع بسیار زیادی وجود دارد که اگر جایگاه خود را پیدا کنید و ببینید که در انجام چه کاری بهتر هستید، می‌توانید یک هنرمند مدل سازی سه بعدی شوید که در ایجاد همین موضوع تخصص دارد. لازم نیست بتوانید همه کارها را به خوبی انجام دهید تا یک هنرمند مدلینگ سه بعدی باشید. با این نقش، مقدار زیادی آزادی دارید که به شما امکان می‌دهد روی چیزی که در آن بهترین هستید تمرکز کنید.

وظایف و نقش‌های یک 3D آرتیست

مدل سازی

اولین کاری که یک هنرمند مدل سازی سه بعدی انجام می‌دهد، مدل سازی چیزیست که می‌خواهند ایجاد کنند.این کار از طریق برنامه‌های کامپیوتری و توجه دقیق به جزئیات انجام می‌شود.

آنچه به صورت دو بعدی از طریق استوری بوردها و … طراحی شده، به دقت به صورت سه بعدی بازسازی می‌شود. این کار می تواند بسته به آنچه ایجاد می‌شود، یک فرآیند طولانی باشد.

هنرمندان از چند ضلعی‌های ساده و پیچیده برای ساخت اشیا با ظاهر واقعی استفاده می‌کنند.

هرچه مدل سه بعدی دقیق‌تر باشد، واقعی‌تر به نظر می‌رسد. همه اینها در یک “مجموعه” مجازی رخ می‌دهد که در آن طول، عرض و عمق می‌توانند به صورت بصری نشان داده شوند.

بافت

پس از اینکه هنرمندان مدل سازی سه بعدی اشکال سه بعدی ایجاد کردند، سپس بافت‌ها را روی سطوح آن اشکال اعمال می‌کنند.

بافت‌ها تصاویر دو بعدی هستند که یا توسط هنرمندان کشیده می‌شوند یا به عنوان تصویر وارد می‌شوند. به عنوان مثال، رنگ پوست یک شخص انیمیشنی سه بعدی در واقع یک تصویر دو بعدی است که روی سطح یک چند ضلعی چند وجهی اعمال می‌شود.

بافت‌ها، مانند چند ضلعی‌ها، می‌توانند به همان اندازه که هنرمند مدل سازی سه بعدی می‌خواهد دقیق باشند، و بیشتر توانایی‌های خلاقانه هنرمند را می‌توان در فرآیند بافت دید.

انیمیشن سازی

پس از ایجاد یک شیء سه بعدی و سپس بافت دادن به آن، باید آن را برای انیمیشن آماده کرد.

فیلم‌های انیمیشنی شامل حرکات پیچیده اشیا انیمیشنی سه بعدی هستند، از شخصیتی که از شعله‌های آتش می‌گریزد گرفته تا حرکات صورت انسان گونه یک حیوان خیالی.

انیماتورها این حرکات را با انتخاب اینکه کدام بخش از چند ضلعی حرکت کند یا نسبت به محیط خود واکنش نشان دهد، کنترل می‌کنند.

انواع کنترل‌ها و تکنیک‌های پیشرفته برای هماهنگ کردن حرکت انیمیشن‌های سه بعدی وجود دارد و تنها انیماتورهای باتجربه می‌توانند آن را به شیوه‌ای متقاعدکننده پیاده کنند.

رندرینگ

پس از ایجاد، بافت و انیمیشن اشیا سه بعدی، باید آن ها را رندر کرد. این فرآیند شامل گرفتن یک شی سه بعدی و تبدیل آن به یک نمایش دو بعدی است.

به عنوان مثال، یک فیلم انیمیشنی، انیمیشن را به صورت دو بعدی به مخاطبان نمایش می‌دهد، حتی اگر به صورت سه بعدی ساخته شده باشد. نورپردازی و دیگر ملاحظات زیبایی شناختی نیز در طول رندرینگ در نظر گرفته می‌شوند.

حال که با دنیای طراحی سه بعدی آشنا شدیم، نظر شما در مورد این دنیای وسیع و دوست داشتنی چیست؟ آیا می‌توانید خودتان را به عنوان یک 3d آرتیست یا مدلساز سه بعدی تصور کنید؟

از همین نویسنده: